FreeCinema

Follow us

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ (2024)

(THE RETURN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ουμπέρτο Παζολίνι
  • ΚΑΣΤ: Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Τσάρλι Πλάμερ, Μαργουάν Κενζάρι, Άνχελα Μολίνα, Νικήτας Τσακίρογλου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21

Ο Οδυσσέας βρίσκει τον δρόμο του γυρισμού για την Ιθάκη, πάνω στην ώρα όπου η Πηνελόπη υποχρεώνεται να επιλέξει έναν από τους επίδοξους μνηστήρες της. Αναγνωρίζοντας τον πατέρα του, ο Τηλέμαχος καταστρώνει μαζί του σχέδια για την εξόντωση των τελευταίων.

Ένας θεατής του εξωτερικού ίσως έχει λόγους να το δει «αλλιώς». Ένας Έλληνας, ή έστω και γνώστης της ομηρικής «Οδύσσειας», όμως, δύσκολα θα κατανοήσει το νόημα της απομόνωσης αυτού του τμήματος από το υπόλοιπο έργο για κινηματογραφική μεταφορά, καθώς οτιδήποτε επικό και φιλμικά χρήσιμο έχει… πεταχτεί στον κάλαθο των αχρήστων! Εννοείται πως αυτό που έχει μείνει στην «Επιστροφή» του Ουμπέρτο Παζολίνι πλατειάζει αφόρητα σ’ ένα ολόκληρο δίωρο.

ΟΚ, ο Οδυσσέας έχει επιστρέψει στην Ιθάκη, η Πηνελόπη βιώνει το καθημερινό… ύφαινε ξήλωνε του νυφικού της πέπλου, με τους ξαναμμένους μνηστήρες να κρεπαλιάζουν δίχως αύριο. Και έπεται μια μονομαχία ανδρών για να φτάσουμε στο (γνωστό σε όλους) happy end. Πόση ώρα χρειάζεται να σπαταλήσει κανείς γι’ αυτό, χωρίς να προσθέσει «δράκους» ανύπαρκτων υποπλοκών που θα βανδαλίζανε το πρωτότυπο έργο; Πόσο να χαζέψεις το couleur locale Κέρκυρας και Πελοποννήσου εάν δεν είσαι αλλοδαπός; Και που να βρει ρόλο για να πλάσει χαρακτήρα με ψυχή ο έρμος ο Ρέιφ Φάινς, δίπλα σε μια Ζιλιέτ Μπινός σχεδόν πάντοτε άλαλη, λες και παίζει σε έργο του βωβού;

Αρκούν δύο λαμπερά ονόματα πρωταγωνιστών (με παρελθόν ως φιλμικοί παρτενέρ) για να υποστηρίξουν ολόκληρη ταινία που, με τη σειρά της, έχει ευνουχίσει τουλάχιστον τα δύο τρίτα της «Οδύσσειας», για να παρουσιάσει… τι ακριβώς; Ένα είδος ταξικής αλληγορίας (με μεγάλη φαντασία προκύπτει μια τέτοια υπόθεση σκεπτικού), με ηθικό δίδαγμα για τη βίαιη φύση του ανδρικού φύλου και τις χαμένες αρετές της αρχαιότητας; Θα ήθελε!

Ναι, μπορεί να σε ξυπνήσει το brutal και τοξοβόλο ξέσπασμα της κορύφωσης, όμως, καλύτερα θα ήταν να επιστρέψεις στο παραμυθένιο κι αφελές «Ulisse» (1954) του Μάριο Καμερίνι, μπας κι ανοίξουν διάπλατα τα μάτια σου από την ψυχαγωγία, αντί να γίνεται… Κύκλωπας με μια ανώφελη παραγωγή φεστιβαλικής κατανάλωσης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Φάινς και Μπινός λειτουργούν σαν «μαγνήτες» (για να μην πω κράχτες…) για το κοινό, όμως, τούτη η (τόσο επιλεκτικά και άτολμα αποσπασματική) «ανάγνωση» της ομηρικής «Οδύσσειας» δεν κάνει ούτε για… σχολικές προβολές!


MORE REVIEWS

WICKED

Η καλή μάγισσα Γκλίντα ανακοινώνει στους κατοίκους της Μάντσκινλαντ πως η κακιά μάγισσα της Δύσης ηττήθηκε και πέθανε. Εκείνοι της ζητούν εξηγήσεις σχετικά με τη φιλική σχέση που είχαν στο παρελθόν και η Γκλίντα αναπολεί την εποχή όπου πρωτογνώρισε την αθώα Έλφαμπα.

MARIA

Στα τέλη της δεκαετίας του ’70, στο Παρίσι, η Μαρία Κάλλας περνά τις τελευταίες μέρες της ζωής της, φαντασιώνοντας την παρουσία ενός συνεργείου που την ακολουθεί για μια μακρά συνέντευξη.

ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΠΟΥ Ο ΜΠΑΜΠΑΣ ΕΣΩΣΕ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

Μικροαπατεώνας καταφερτζής δέχεται πρόταση από τον… τραυματία Άγιο Βασίλη, να τον αντικαταστήσει στη διανομή των χριστουγεννιάτικων δώρων. Αρχικά αρνείται, μέχρι που αντιλαμβάνεται πως πρόκειται για μοναδική ευκαιρία ώστε να κερδίσει ξανά την εμπιστοσύνη του γιου του και της πρώην γυναίκας του.

48 ΩΡΕΣ ΣΤΗΝ ΤΑΪΒΑΝ

Αμερικανός πράκτορας της Δίωξης Ναρκωτικών μεταβαίνει «σκαστός» στην Ταϊβάν προκειμένου να πάρει στα χέρια του ενοχοποιητικό σημειωματάριο μεγαλέμπορου ηρωίνης, με τον οποίο έχει ανοιχτές παρτίδες από το παρελθόν. Οι εκκρεμείς λογαριασμοί του, όμως, δεν περιορίζονται στο αμιγώς εγκληματικό πεδίο, αλλά επεκτείνονται και στο αισθηματικό.

NO CAP: 2 YEARS OF LIGHT

Το ταξίδι ζωής και η καριέρα του Light, του πλέον διάσημου Έλληνα rapper, μέσα από βιώματα έντονων κοινωνικοπολιτικών αλλαγών που διαμόρφωσαν την καθημερινότητα της χώρας στις τελευταίες δεκαετίες.