FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΔΙΑΦΑΝΟ ΔΕΡΜΑ (1990)

(THE REFLECTING SKIN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φίλιπ Ρίντλεϊ
  • ΚΑΣΤ: Βίγκο Μόρτενσεν, Λίντσεϊ Ντάνκαν, Τζέρεμι Κούπερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Σ’ ένα τοπίο ερήμωσης της αμερικανικής επαρχίας του ’50, ένα εννιάχρονο αγόρι φοβάται πως ο τόπος έχει γεμίσει βρικόλακες, ενώ η Αστυνομία βρίσκεται αντιμέτωπη με πολλαπλά κρούσματα ανεξήγητων θανάτων.

Παραγνωρισμένο από κοινό και μεγάλη μερίδα της κριτικής στην εποχή του, το ντεμπούτο του Βρετανού Φίλιπ Ρίντλεϊ (στη συνέχεια γύρισε μόλις δύο μεγάλου μήκους ταινίες κι ύστερα στράφηκε προς το θέατρο) στέκει σήμερα ως ένα από τα πλέον αξιοθαύμαστα έργα με θέμα τον εφιάλτη που μερικοί αποκαλούν… παιδική ηλικία. Ίχνη της επίδρασής του στα κινηματογραφικά πράγματα ακόμη διαφαίνονται αραιά και που, με αποκορύφωμα το σοκαριστικής ομοιότητας «Tideland» (2005) του Τέρι Γκίλιαμ.

Επιλέγοντας μια λιτή γραμμή στη φόρμα, πέρα από τις αντιθέσεις του αγοραφοβικά wide μεγαλείου του φακού του Ντικ Πόουπ και των λυρικά αποθεωτικών συνθέσεων του Νικ Μπικά, ο Ρίντλεϊ αφηγείται την ιστορία του πάνω στον άξονα της ατάκας «Sometimes terrible things happen quite naturally». Η φυσικότητα αυτή πηγάζει από το αθώο βλέμμα του μικρού Σεθ Νταβ, ο οποίος χρεώνεται κληρονομικά τις δεισιδαιμονίες μιας κλειστής κοινωνίας θρησκευτικού φανατισμού και νοσηρών σεξουαλικών αποκλίσεων, μα αντιστέκεται μέσα από την αφέλειά του προς τον άγνωστο, ενήλικο κόσμο, για να γεννήσει δικές του φοβίες κι αντιλήψεις που δημιουργούν ένα είδος προστατευτικού «αλεξίσφαιρου» γύρω του.

Σαν ένας πεσιμιστικός θρίαμβος της σήψης επί του ανθρώπινου είδους, το «Διάφανο Δέρμα» αποσυνθέτει σταδιακά την κόλαση της παιδικής ηλικίας και καταλήγει στην τραγωδία της ενηλικίωσης ή ενός βίου που όσο προχωρά μας καταδικάζει να μεταμορφωθούμε σε κάτι διόλου όμορφο και… ζωντανό. Διαχωριστική γραμμή, η παράδοση στην ερωτική επιθυμία ως μορφή αμαρτίας που, μοιραία κι αυτή, βρίσκει την ολοκλήρωσή της στο θάνατο.

Σε μία εποχή όπου οι επανεκδόσεις μαστίζονται από μια στείρα έμπνευση παλαιολιθικής «κουλτούρας», η επανεμφάνιση τούτου του σπάνιου φιλμ στη μεγάλη οθόνη δίνει ελπίδα και το ερέθισμα για περισσότερο τολμηρές και αληθινά cult προτάσεις. Ελπίζω να υποστηριχθεί η απόπειρα και να μην θρηνήσουμε… απόντες. Γιατί, αν μη τι άλλο, κάθε φορά που κλαίμε σκοτώνουμε κι έναν άγγελο…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2007, όταν αυτό διανεμήθηκε σε (εντελώς αναπάντεχη) επανέκδοση στους ελληνικούς κινηματογράφους. Το έργο δεν έχει χάσει την αξία του στο πέρασμα του χρόνου, διατηρεί μία σχεδόν αχαρακτήριστη αύρα μεταφυσικού τρόμου (ως «εξ αγχιστείας» συγγενής του βαμπιρικού genre) και στέκει ως ένα αληθινό κόσμημα αισθητικής άποψης και νατουραλισμού.


MORE REVIEWS

ΛΙΛΟ & ΣΤΙΤΣ

Εξωγήινο τερατάκι φυγαδεύεται στη Γη και μια ανήλικη Χαβανέζα το μετατρέπει σε… pet και μοναδικό φίλο της, ενώ παράλληλα η Πρόνοια απειλεί να τη χωρίσει από την απερίσκεπτη αδελφή της.

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ: Η ΕΣΧΑΤΗ ΤΙΜΩΡΙΑ

Η «Οντότητα», μια απίστευτα εξελιγμένη τεχνητή νοημοσύνη με αυτονομία σκέψης, έχει καταφέρει να διεισδύσει σε αμυντικά συστήματα, όσο και δίκτυα πληροφοριών ολόκληρου του πλανήτη, φέρνοντάς τον στα όρια ενός απόλυτου πυρηνικού ολέθρου, από τον οποίο ελάχιστοι άνθρωποι θα επιζήσουν. Ο Ίθαν Χαντ πρέπει να επιλέξει «στρατόπεδο». Για τελευταία φορά (;).

OH, CANADA

Βετεράνος σκηνοθέτης, ο οποίος βρίσκεται στα τελευταία του εξαιτίας ανίατης ασθένειας, καλείται να δώσει μία ύστατη, εξομολογητικού τύπου συνέντευξη για την καριέρα του, μα κυρίως για τη ζωή του.

ΚΙΟΥΚΑ: ΠΡΙΝ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ

Ένα εν πλω ταξίδι διακοπών με ιστιοφόρο προς τον Πόρο έχει ως απώτερο σκοπό τη συνάντηση των δύο ενήλικων παιδιών του Μπάμπη με την Άννα, τη βιολογική τους μητέρα η οποία τα εγκατέλειψε όταν ήταν μωρά. Η Έλσα και ο Κωνσταντίνος ούτε είναι ενήμεροι γι’ αυτό, αλλά ούτε και έχουν ίχνος ανάμνησής της να τους συνοδεύει.

GUNS UP

Όταν ένας πρώην αστυνομικός, που δουλεύει ως συλλέκτης χρεών και μπράβος της Μαφίας, αποφασίσει να αποσυρθεί, θα έχει μόνο ένα βράδυ στη διάθεσή του για να απομακρύνει την οικογένειά του από την πόλη, προκειμένου να την σώσει από το νέο αφεντικό.