FreeCinema

Follow us

Η ΚΑΛΟΓΡΙΑ ΙΙ (2023)

(THE NUN II)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάικλ Τσάβες
  • ΚΑΣΤ: Ταΐσα Φαρμίγκα, Ζονάς Μπλοκέ, Στορμ Ριντ, Άννα Πόπλγουελ, Κέιτλιν Ρόουζ Ντάουνι, Μπόνι Άαρονς, Σουζάν Μπέρτις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Γαλλία, μέσα της δεκαετίας του ’50. Μια σειρά από μυστηριώδεις θανάτους εκπροσώπων του Κλήρου υποχρεώνει την Αδελφή Αϊρίν ν’ ακολουθήσει τα χνάρια μιας δαιμονικής δύναμης, καταλήγοντας σ’ ένα οικοτροφείο θηλέων, εκεί όπου έχει βρει προσωρινό καταφύγιο το απέθαντο πνεύμα της καλόγριας Βάλακ.

Τα φιλμ που προέρχονται από το «The Conjuring» Universe αυξάνονται διαρκώς και εναλλάσσονται μεταξύ τους δίχως ιδιαίτερες εκπλήξεις. Τουλάχιστον, τις περισσότερες φορές δεν καταντούν… παρωδίες ταινίας τρόμου. Το ότι το sequel της «Καλόγριας» (2018) ανεβάζει ξανά τον πήχη του ενδιαφέροντος προς τούτο το franchise είναι όχι απλά απροσδόκητο, αλλά και ευχάριστα καλοδεχούμενο (ειδικά για το κοινό που αγαπά το horror genre)!

Συνεχίζοντας από εκεί που μας άφησε η πρώτη ταινία, η Αδελφή Αϊρίν καλείται να πάρει ξανά τους δρόμους και ν’ ακολουθήσει τα ίχνη μιας δαιμονικής δύναμης που αφήνει πίσω της νεκρούς εκπροσώπους του Κλήρου. Οι πληροφορίες μιλούν για ένα «πλάσμα» που εξαπατά τους πάντες παίρνοντας τη μορφή μιας καλόγριας, με την Αϊρίν να πιστεύει πως θα βρεθεί ξανά αντιμέτωπη με την περίφημη Βάλακ, την οποία θεωρούσε ότι είχε εξολοθρεύσει στο πρόσφατο παρελθόν. Άραγε, ποιος θνητός έγινε ο «ξενιστής» του πνεύματός της, ώστε να εξακολουθεί να σπέρνει το κακό; Και ποιος είναι ο απώτερος σκοπός της; Οι απαντήσεις θα δοθούν σ’ ένα οικοτροφείο θηλέων μια μικρής γαλλικής πόλης, στα μέσα του ’50.

Όχι μονάχα εξαιτίας του location, αλλά και της ματιάς του Μάικλ Τσάβες, η «Καλόγρια ΙΙ» αποπνέει έναν ξεκάθαρα ευρωπαϊκό αέρα, με υψηλή αισθητική στο επίπεδο της καλλιτεχνικής διεύθυνσης, που δεν σου φέρνει καθόλου στο νου την αντίληψη ότι παρακολουθείς χολιγουντιανή παραγωγή η οποία εκμεταλλεύεται κατά κόρον ένα εμπορικό… χρυσορυχείο (που προέκυψε να είναι το «Κάλεσμα», οι συνέχειές του και τα διάφορα spin-off του). Η φωτογραφία του Τρίσταν Νάιμπαϊ συμβαδίζει με τις αποτελεσματικές ατμόσφαιρες που στήνει ο Τσάβες, ο οποίος (πολύ τίμια) δεν στρέφεται προς τα προφανή jump scares, αλλά αναζητά πιο «old-school» ευρήματα ανατριχίλας ή και μικρών δόσεων shock value. Υπάρχουν ουκ ολίγες εικόνες που γραπώνονται στη μνήμη του θεατή εδώ, μεταξύ των οποίων μία σεκάνς εκπληκτική, προορισμένη να μείνει κλασική στο είδος. Είναι εκείνη όπου η Αϊρίν στρέφει το βλέμμα της σ’ ένα stand με αμέτρητα περιοδικά, σ’ ένα στενάκι επαρχιακής πόλης της Γαλλίας. Μιλάμε για εξαιρετική ιδέα και εκτέλεση! Work of art!

Θα μπορούσε και καλύτερα; Τα φιλμ του συγκεκριμένου «θρησκευτικού» υπο-είδους μαστίζονται από… σεναριακούς «περιορισμούς» που δεν κάμπτονται εύκολα. Ούτε με ευχέλαιο! Ή με δαιμονισμούς που απαιτούν εξορκισμούς θα καταπιάνονται ή με «πνεύματα» που θα ταλαιπωρούν τους κοινούς θνητούς σε διάφορες μορφές, εξερχόμενα μέσα από το βαθύ σκότος (που όλους τους φοβίζει…). Ελάχιστες οι ευκαιρίες για κάτι το ανανεωτικό, από εποχής «Εξορκιστή» (1973) και «Προφητείας» (1976), για να λέμε και την αλήθεια. Η πλοκή της «Καλόγριας ΙΙ», λοιπόν, είναι σίγουρα αναμενόμενη. Αλλά, αν μη τι άλλο, χαίρεσαι να την βλέπεις!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν είχα ιδιαίτερες προσδοκίες, όμως, ομολογώ ότι ξαφνιάστηκα θετικά και συγκαταλέγω την «Καλόγρια ΙΙ» ανάμεσα στα δυο-τρία καλύτερα φιλμ του «The Conjuring» Universe! Η αισθητική και το ευρωπαϊκό ύφος που έχει φροντίσει να αποδώσει ο Μάικλ Τσάβες στη σκηνοθεσία την κάνουν να δείχνει κάπως πιο ιδιαίτερη, ενώ ο ρυθμός και το σασπένς καλά κρατούν. Άνω του μέσου όρου σαφέστατα, κοινώς… μπουκάρετε άφοβα (δεν θα την πατήσετε όπως «Ο Εξορκιστής του Βατικανού», δηλαδή).


MORE REVIEWS

GODZILLA MINUS ONE

Μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ο Σικισίμα επιστρέφει σ’ ένα κατεστραμμένο Τόκιο, γεμάτος ενοχές από τη φήμη του kamikaze πιλότου που δεν θυσιάστηκε για πατρίδα του. Θα προστατεύσει μια νεαρή κοπέλα που έχει υιοθετήσει ένα ορφανό μωρό και θα συγκατοικήσουν αναζητώντας τη γαλήνη, καθώς η πόλη αρχίζει να στέκεται ξανά στα πόδια της, ώσπου να εμφανιστεί… ένα γιγάντιο και μεταλλαγμένο από πυρηνικές δοκιμές τέρας.

ΠΕΣΜΕΝΑ ΦΥΛΛΑ

Μεροκαματιάρης εργάτης με «αθώο» πρόβλημα αλκοολισμού γνωρίζει προλετάρια «αδελφή ψυχή» σε karaoke bar, εμφανίζεται το ενδεχόμενο του ρομαντικού σκιρτήματος, μα η κακοτυχία δέρνει και τους δύο, λες κι η μοίρα δεν επιθυμεί την ένωσή τους.

ΣΙΩΠΗΛΗ ΟΡΓΗ

Πατέρας που πενθεί τον θάνατο του γιου του, ορκίζεται να εκδικηθεί τις συμμορίες ναρκωτικών που μεταμόρφωσαν τη ζωή του σε βουβό δράμα. Όταν μιλούν τα πιστόλια, ποιος έχει ανάγκη τα λόγια;

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΘΑΝΑΤΟΥ

Στο Σέιλεμ, ομάδα από νεαρά αγόρια και κορίτσια ανακαλύπτει κατά τύχη ένα καταραμένο μαχαίρι. Μέσα από μια σειρά από flashbacks, μαθαίνουμε πως το συγκεκριμένο αντικείμενο υπήρξε η αφορμή για πολλούς θανάτους και καταστροφές στο παρελθόν. Η χρήση του σε δαιμονικά παιχνίδια μεταξύ των παιδιών, αποκαλύπτει μια μικρή λεπτομέρεια: ο κάθε χαμένος, πεθαίνει πραγματικά!

ΦΟΝΙΣΣΑ

Σ’ ένα νησιωτικό χωριό, γύρα στα 1900, η γιαγιά Φραγκογιαννού αποφασίζει να κάνει πράξη αυτό που της δίδαξε η ζωή: απαλλάσσει βρέφη θηλυκά και μικρά κορίτσια από τη μαρτυρική εμπειρία του να μεγαλώσουν και να υποταχθούν σε μια σκληρή κοινωνία ανδροκρατίας, που μόνο βάσανα και δυστυχία μπορεί να τους προσφέρει.

MR KLEIN

MR KLEIN

«Ζήστε θεϊκή ευχαρίστηση όταν οι σέξι καλόγριες ανακαλύπτουν τις απαγορευμένες επιθυμίες τους με τον ιερέα». Από άλλο έργο. Καλύτερο.