FreeCinema

Follow us

Η ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ ΤΗΣ ΚΑΜΕΡΟΝ ΠΟΣΤ (2018)

(THE MISEDUCATION OF CAMERON POST)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντεζιρέ Ακαβάν
  • ΚΑΣΤ: Κλόι Γκρέις Μορέτς, Σάσα Λέιν, Φόρεστ Γκούντλακ, Τζένιφερ Ίλι, Τζον Γκάλαγκερ Τζούνιορ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 91'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Μια έφηβη αναγκάζεται από τη φανατικά θρησκευόμενη κηδεμόνα της να πάει σε κέντρο θεραπείας της ομοφυλοφιλίας στη Μοντάνα των ΗΠΑ, το 1993.

Βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Έμιλι Ντάνφορθ και με το μεγάλο βραβείο της Κριτικής Επιτροπής του φετινού Φεστιβάλ Sundance στο τσεπάκι, η ταινία της Νεοϋορκέζας Ντεζιρέ Ακαβάν αφηγείται την ιστορία της Κάμερον που, αν και προσπαθεί να κρύψει τις ομοφυλοφιλικές της τάσεις στο έντονα θρησκευόμενο περιβάλλον της μικρής της κοινωνίας, ερωτεύεται μια από τις συμμαθήτριές της και «ξεμπροστιάζεται» στον χορό αποφοίτησης, όταν ο παρτενέρ της τις πιάνει στα πράσα σε ένα αυτοκίνητο. Η θεία και κηδεμόνας της ορφανής κοπέλας την τρέχει άρον-άρον σε ένα ορεινό «θεραπευτήριο», όπου η ύπουλα απειλητική διευθύντρια και ο συμπαθής ιερέας συνεργάτης της (και αδελφός της) έχουν ως στόχο τη «θεραπεία» από κάθε ομοφυλοφιλική τάση των νεαρών «ασθενών» τους. Η Κάμερον αρχικά θα δεχτεί πειθήνια (και κάπως ενοχικά) την «τιμωρία» της, όμως η ευκαιρία που της δίνεται εκεί για μια ειλικρινή ενδοσκόπηση, καθώς και η γνωριμία της με δύο άλλους απρόθυμες «ασθενείς», θα τη σπρώξουν προς την προσωπική της αλήθεια – και την πιθανή απελευθέρωση.

Η ιστορία μπορεί να διαδραματίζεται το 1993, τα «θεραπευτήρια» όμως υπάρχουν ακόμα στην πραγματικότητα, και είναι αρκετά. Η Ντάνφορθ, συγγραφέας του βιβλίου στο οποίο βασίστηκε η ταινία, εμπνεύστηκε από την πραγματική ιστορία του νεαρού Ζακ Σταρκ, ο οποίος πέρασε στην αληθινή ζωή την ίδια τραυματική (και κατά καιρούς εξευτελιστική) εμπειρία που μας αφηγείται μυθοπλαστικά η Κάμερον Ποστ. Η σκηνοθέτης, σεναριογράφος και ηθοποιός (αν και δεν εμφανίζεται εδώ) Ακαβάν, της οποίας η νέα τηλεοπτική σειρά μόλις έκανε πρεμιέρα στη Βρετανία με τον απλό κι απέριττο τίτλο «The Bisexual», μπορεί να μην είχε προσωπική εμπειρία, δείχνει όμως να γνωρίζει καλά πώς λειτουργούν τα taboo και ο κοινωνικός αποκλεισμός ατόμων που δεν κρύβουν την ομοφυλοφιλία τους. Το κινηματογραφικό αποτέλεσμα είναι μια άκρως ενδιαφέρουσα προσωπική ιστορία, μέσω της οποίας παρουσιάζεται ένα γενικότερο κοινωνικό θέμα / πρόβλημα που δεν έχει εξερευνηθεί επαρκώς στο σινεμά (το «But I’m a Cheerleader» του 2000 είναι ένα σπάνιο παράδειγμα, ενώ συμπτωματικά φέτος βγαίνει και μια δεύτερη ταινία με κεντρικό θέμα τις «κλινικές αναστροφής ομοφυλοφιλίας», το επερχόμενο «Boy Erased» του Τζόελ Έτζερτον).

Η ταινία συνολικά, από πλευράς κινηματογραφικής αφήγησης, δεν αποτελεί κάτι το ιδιαίτερα πρωτότυπο. Η δομή της είναι μάλλον basic για το (δραματικό) είδος της: ένα γεγονός που φέρνει τη νεαρή ηρωίδα στη δύσκολη θέση στην οποία βρίσκεται, οι αρχικές αντιξοότητες, οι νέοι φίλοι / σύμμαχοι, κάποιες αναπάντεχες τραγωδίες και η τελική συνειδητοποίηση της ενηλικίωσης. Ωστόσο, είναι ρεαλιστική, εξοικονομημένη και ειλικρινής στις προθέσεις της, καταφέρνοντας χαμηλότονα και χωρίς πολλά μεγαλόστομα, μελοδραματικά κλισέ, να επιδείξει τον παραλογισμό και τη σχεδόν αιρετική γελοιότητα αυτών των θρησκοληπτικών και αναπολογητικά φανατικά συντηρητικών «θεραπευτηρίων» (ο αγγλικός τίτλος χρησιμοποιεί τον όρο «κακή εκπαίδευση», αν και η ελληνική «διαπαιδαγώγηση» έχει μια επιτυχημένη δόση σαρκασμού), που δυστυχώς κάνουν ακόμα (ίσως και περισσότερο από ποτέ, δεδομένης της σύγχρονης, παλινδρομικής επικαιρότητας στις ΗΠΑ) χρυσές δουλειές εις βάρος νεαρών παιδιών που έχουν ήδη περάσει έτσι κι αλλιώς προβλήματα ανακάλυψης της αληθινής τους ταυτότητας.

Η Ακαβάν σκηνοθετεί άρτια τους πλειοψηφικά νεαρούς πρωταγωνιστές της, με την Κλόι Γκρέις Μορέτς, μια από τις πολλά υποσχόμενες star της γενιάς της, να ερμηνεύει έξοχα και με φυσική ειλικρίνεια όλα τα περίπλοκα ψυχολογικά στάδια της κεντρικής ηρωίδας, από την ενοχή και το ψυχικό «αυτομαστίγωμα», στην αμφιβολία και την τάση για επανάσταση κι ελευθερία. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια κλασική ιστορία ενηλικίωσης, από αυτές που μας έχει συνηθίσει το (καλό) ανεξάρτητο αμερικάνικο σινεμά, απλώς διαδραματίζεται σε ένα σκηνικό που μπορεί να μοιάζει σχεδόν εξωπραγματικό. Δυστυχώς, πρόκειται για μια ντροπιαστική πραγματικότητα, πόσω μάλλον για τον 21ο αιώνα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κοινωνικό δράμα με ένα μάλλον άγνωστο έως τώρα στους περισσότερους επίκεντρο. Ενδέχεται να μην έχει τον έντονο συναισθηματικό αντίκτυπο που υπόσχεται, ωστόσο το παράξενο θέμα, οι προθέσεις, οι ερμηνείες αλλά και η ρεαλιστικά αυθεντική αφήγηση θα σε κάνουν να το σκέφτεσαι για καιρό. Όλα αυτά, βέβαια, αν δεν πιστεύεις στην εν λόγω  «θεραπεία», διαφορετικά μάλλον θα προσβληθείς, και μετά… πού να τρέχεις για εξαγνισμό!


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.