FreeCinema

Follow us

Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙΩΝ: Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ (2003)

(THE LORD OF THE RINGS: THE RETURN OF THE KING)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πίτερ Τζάκσον
  • ΚΑΣΤ: Ελάιτζα Γουντ, Βίγκο Μόρτενσεν, Ίαν ΜακΚέλεν, Άντι Σέρκις, Σον Άστιν, Σον Μπιν, Κέιτ Μπλάνσετ, Ορλάντο Μπλουμ, Τζον Ρις-Ντέιβις, Χιούγκο Γουίβινγκ, Ντέιβιντ Γουέναμ, Μπίλι Μπόιντ, Ντόμινικ Μόναχαν, Μπέρναρντ Χιλ, Ίαν Χολμ, Μιράντα Ότο, Λιβ Τάιλερ, Κρίστοφερ Λι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 201'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VILLAGE FILMS

Καθώς ο Σάουρον προσπαθεί να κατακτήσει τη Μέση Γη, ο Γκάνταλφ και ο Θέοντεν επιστρατεύουν τις δυνάμεις τους για να υπερασπιστούν τη Μίνας Τίριθ. Ο Άραγκορν παλεύει για το θρόνο της Γκόντορ και καλεί έναν στρατό από φαντάσματα ώστε να νικήσει τη μάχη. Ο Φρόντο και ο Σαμ κουβαλούν έτσι μόνοι τους το βαρύ φορτίο του Δαχτυλιδιού, με ύπουλο αντίπαλο το Γκόλουμ.

Πως πρέπει να αντιμετωπίζουμε την κινηματογραφική μεταφορά ενός βιβλίου; Πρέπει να στεκόμαστε πιο κοντά στο λογοτέχνημα ή στο φιλμικό αποτέλεσμα, «απελευθερωμένοι» από την πηγή έμπνευσης; Είναι καλύτερο να σιχτιρίζεις τον υπεύθυνο για τη σφαγή ενός (αγαπημένου σου) βιβλίου ή να δηλώνεις άγνοια και να ’χεις καθαρή τη συνείδησή σου; Συνήθως επιλέγω τη δεύτερη οδό. Στην περίπτωση του Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν, όμως, δεν είναι δυνατόν να κατανοήσω, αλλά ούτε και μπορώ να ταυτιστώ με τις ορδές των παραληρούντων οπαδών / αναγνωστών, οι οποίοι άρχισαν να αλαλάζουν «αριστούργημα» πριν καν δουν το τελευταίο μέρος της τριλογίας του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών» στη μεγάλη οθόνη! Έχω επιλέξει το ρόλο του θεατή και από αυτή την οπτική γωνία, με κάποια αφέλεια ή και αγνότητα, (θα) κρίνω αυτό που είδα – και όχι αυτό που θα ξεφύλλιζα…

Εδώ βρισκόμαστε αντιμέτωποι με το τρίτο και τελευταίο μέρος του «Άρχοντα». Η μεταφορά της τριλογίας του Τόλκιν στην οθόνη έχει διχάσει ακόμη και τους οπαδούς της, οι οποίοι χωρίζονται στους «και στην πυρά θα πέσω για χάρη του Πίτερ Τζάκσον» ή στους «καλό το εργάκι, αλλά ο τύπος το βιβλίο το ξέσκισε». Και οι δύο πλευρές, φανατισμένες από την αγάπη τους για τη λογοτεχνία του φανταστικού, μιλούν… ξένες γλώσσες για μένα. Για να καταλαβαινόμαστε, λοιπόν, κι επειδή από κουένια (προσφιλής διάλεκτος ξωτικών) δεν σκαμπάζω, ας μιλήσουμε περί φιλμικής γλώσσης.

Ο «Άρχοντας» είναι σίγουρα ένα ψυχαγωγικό παραμύθι που εντυπωσιάζει σε όγκο – αν και αυτό κινδυνεύει να γίνει boomerang πια (η «Επιστροφή του Βασιλιά» διαρκεί 201 λεπτά και στα multiplex δεν υφίσταται καν ένα… σωτήριο διάλειμμα). Το περίφημο όραμα του Τζάκσον δεν ήταν μονάχα το να ζωντανέψει αυτά τα βιβλία – ποταμό, αλλά το να μείνει στην ιστορία για κάτι παρόμοιο με… τον «Πόλεμο των Άστρων». Κι επειδή σήμερα η ποιότητα ζωής και η – ας την πούμε – κουλτούρα μας έχει καταντήσει… fast-food, ότι κατάφερε ο Λούκας σε μερικές δεκαετίες για τη δική του (αρχική) τριλογία (ας αποφύγουμε την ιδέα ότι υπήρξαν και κάποιες πρόσφατες «συνέχειες»…), το πέτυχε ο Τζάκσον μονάχα σε μία τριετία! Λόγω (αυτών των) μεγεθών, λοιπόν, ο «Άρχοντας» θα παραμείνει «αθάνατος» – με τον αυτονόητο κίνδυνο, ο (παιδικός) θαυμασμός να ξεθωριάσει ακριβώς όπως έγινε και με τον «Πόλεμο» (σας μιλώ εκ πείρας). Γιατί; Παρά τις άξιες συγχαρητηρίων προσπάθειες του Τζάκσον (b-μουβάς, δημιουργός κανιβαλιστικών splatter ήταν ο άνθρωπος και γι’ αυτό τον αγάπησα κάποτε) να δαμάσει το πελώριο υλικό των βιβλίων, δεν υπάρχει μεγαλοσύνη στην πράξη. Αποστασιοποιημένος και… αδιάβαστος, επί τρεις φορές και για πάμπολλες ώρες μπροστά στην οθόνη, εξομολογούμαι ότι δεν αποκόμισα κάτι ανάλογο με αυτό για το οποίο οδύρονται οι fans του Τόλκιν (και του φανταστικού). Καλά όλα κι άγια, αλλά προς Θεού, η αρχή και το τέλος της Ιστορίας του κινηματογράφου δεν είναι τούτη η τριλογία!

Η βασική μου ένσταση; Ο χαρακτηρισμός του «έπους», που μακάρι να ταίριαζε σε όλο αυτό το θέαμα. Αλίμονο, όμως, εδώ μιλάμε για μοντέρνο σινεμά οφθαλμαπάτης και ψηφιακή επεξεργασία της εικόνας σε βαθμό εξάντλησης. Που να σηκωθεί η τρίχα και να τρίξουν τα κόκαλα του Ντέιβιντ Λιν, δηλαδή! Ήρθε το computer animation να διώξει το «Λόρενς της Αραβίας» (1962) από την κορυφή; Ποτέ! Ξέρουν τα… post-production Ορκ του κυρίου Τζάκσον να πολεμάνε καλύτερα από τους αληθινούς κομπάρσους του Ακίρα Κουροσάουα στο «Ran» (1985); Καμία σχέση. Τους περιορισμούς του ως σκηνοθέτης τους γνωρίζει, γι’ αυτό και δεν αγγίζει τέτοια κλασικά παραδείγματα. Είπαμε, το μοντέλο του είναι ο Λούκας. Περίτρανη απόδειξη, η σεκάνς της πολιορκίας της Μίνας Τίριθ, που σε ορισμένα σημεία κοπιάρει κανονικότατα τη μάχη με τα ρομποτικά ΑΤ-ΑΤ από το «Η Αυτοκρατορία Αντεπιτίθεται» (1980). Τι μας μένει, λοιπόν, από «έπος» σε διαστάσεις; Κάτι πανοραμικά traveling (Τζούλι Άντριους, είσαι εδώ;) σκέτη ομορφιά, που εγγυώνται ότι υπήρξαν και γυρίσματα σε φυσικά locations…

Στο φινάλε, δεν είμαι θυμωμένος με την «Επιστροφή» ή και με την όλη τριλογία του «Άρχοντα». Δείτε την και χαρείτε την. Έχει τη μαγεία της, έχει τα συστατικά που θα σε κάνουν να χαζέψεις εικόνες και δράση, είναι ένα παραμύθι που παρόμοιό του σπάνια βλέπουμε στη μεγάλη οθόνη. Αλλά, παρακαλώ, κρατήστε την ψυχραιμία σας! Το φιλμ ούτε κάποια σπουδαία φιλοσοφία κρύβει (πέραν ολίγων τυπικών θρησκευτικών συμβολισμών), ούτε και ποδοπατεί αισθητικώς οτιδήποτε είδαμε στο σινεμά εδώ και εκατό χρόνια και βάλε. Αυτά ίσως και να βρίσκονται στα βιβλία του Τόλκιν. Ή στην οργιάζουσα φαντασία του αναγνώστη…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2003, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Δεν έχω υπάρξει υποστηρικτής της κινηματογραφικής τριλογίας του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών». Στο πρώτο φιλμ, το 2001, κατανάλωσα δύο κουβάδες popcorn για να έχω κάτι να ασχολούμαι μέχρι να περάσουν τα 178 λεπτά διάρκειας του έργου, που… δεν είχε και τέλος, καθώς οι ήρωές του περνούσαν ένα ποτάμι και… «η συνέχεια του χρόνου»! Εντάξει, το «κόλπο» αυτό το γνωρίζαμε και από εποχής «Star Wars», όμως εδώ το «κόψιμο» φαινόταν πολύ άγαρμπο φιλμικά. Προφανώς είδα και το δεύτερο μέρος (179 λεπτά…), με παρόμοια συναισθήματα, αλλά με το τρίτο φιλμ κάπου «έσπασα». Μπορεί να φταίξανε και τα τουλάχιστον τρία (αν θυμάμαι καλά) «φινάλε» της ταινίας. Περισσότερο καλά, πάντως, ενθυμούμαι τους αναστεναγμούς, το κοίταγμα του ρολογιού και το… «Δεν θα βγούμε ζωντανοί από τούτο το σινεμά!». Αυτό που με ενόχλησε ουσιαστικά με το τρίτο μέρος του «Άρχοντα», ήταν ο εξωφρενικός όγκος της… ψευτιάς. Η ευκολία του «όλα ψηφιακά», ακόμη και στους κομπάρσους! Για μένα, αυτό δεν είναι επικό σινεμά. Παραμύθα, ΟΚ. Έπος… με καμία δύναμη. Βέβαια, η «Επιστροφή του Βασιλιά» τιμήθηκε με έντεκα βραβεία Όσκαρ (μεταξύ των οποίων και εκείνο της καλύτερης ταινίας), τιμή που έμοιαζε με τελική ανταπόδοση της βιομηχανίας προς τον Πίτερ Τζάκσον για το αδιανόητο… box-office της τριλογίας (ο Τζορτζ Λούκας δεν έζησε ποτέ κάτι παρόμοιο, γιατί οι εποχές ήταν εντελώς διαφορετικές και το σινεμά του φανταστικού δεν «ταίριαζε» τόσο με τα γούστα των ψηφοφόρων της Ακαδημίας). Πέρα από το Χόλιγουντ, τα fanboys του franchise έζησαν σε κατάσταση έκστασης για τρία χρόνια, κατακλύζοντας το διαδίκτυο, με αποκορύφωμα τις βαθμολογίες των χρηστών του imdb, όπου η «Επιστροφή» βρέθηκε για κάποιο διάστημα (κοντά στην κινηματογραφική της διανομή) να εμφανίζεται στην κορυφή της λίστας των καλύτερων ταινιών όλων των εποχών! Αστεία πράγματα.


MORE REVIEWS

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

Απόπειρα ληστείας χρηματαποστολής πηγαίνει εντελώς λάθος εξαιτίας του φύλακα - οδηγού του θωρακισμένου φορτηγού και πρώην αστυνομικού, ο οποίος για συνοδηγό έχει τον γιο του και με καμία δύναμη δεν πρόκειται να τον αφήσει να πάθει κακό.

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Η 70χρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Μια μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θ’ αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θ’ ανοίξει και πάλι για έναν άνδρα. Το αναπάντεχο flirt τους θα εξελιχτεί σ’ ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ & ΤΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Όταν εξαιτίας απροσεξίας η μικρούλα πριγκίπισσα Άιλα απελευθερώνει τα κακά πνεύματα του πάγου, προ της απειλής να πέσει παγωμένη βαρυχειμωνιά σε όλο τον κόσμο, η μητέρα της, Βασίλισσα του Χιονιού, δέχεται τη βοήθεια της Γκέρντα και του Κάι μήπως και προλάβει τη ζημιά. Το μοχθηρό πνεύμα του Βορρά, όμως, είναι πανίσχυρο…

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

Χειμώνας του 1838 και ο συμβολαιογράφος Τόμας Χάτερ ταξιδεύει μέχρι τα Καρπάθια Όρη για να κλείσει τη συμφωνία πώλησης ενός παλιού οικήματος της πόλης του στον εκκεντρικά δυσπρόσιτο κόμη Όρλοκ. Κανείς, όμως, δεν υποψιάζεται πως ο πραγματικός στόχος του Όρλοκ είναι να κάνει δική του τη σύζυγο του Χάτερ.