FreeCinema

Follow us

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΠΟΠΛΑΝΗΣΗ (1994)

(THE LAST SEDUCTION)

  • ΕΙΔΟΣ: Νουάρ Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζον Νταλ
  • ΚΑΣΤ: Λίντα Φιορεντίνο, Μπιλ Πούλμαν, Πίτερ Μπεργκ, Τζέι Τι Γουόλς, Μπιλ Ναν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΕΛΚΕ

Το ανδρικό φύλο όχι μόνο δεν είναι το ισχυρότερο, αλλά δεν είναι καν ασφαλές, πια! Απειλητική αιτία η Μπρίτζετ Γκρέγκορι και οι εγκληματικά ιδιοφυείς συμβουλές της για το παιχνίδι που λέγεται αποπλάνηση…

Νέα Υόρκη. Ο Κλέι, γιατρός που γράφει συνταγές για πρεζάκηδες, πουλάει μία μεγάλη ποσότητα φαρμακευτικής κοκαΐνης έναντι 700.000 δολαρίων. Η σύζυγος, Μπρίτζετ, βλέπει μια νέα ζωή ν’ ανοίγεται μπροστά της και δεν αφήνει την ευκαιρία να πάει χαμένη. Για την ακρίβεια, χάνεται μαζί με τα λεφτά… Στη μικρή πόλη του Μπέστον κάνει μία τυχαία στάση και – μοιραίως – παραμένει, ακολουθώντας τη συμβουλή του δικηγόρου της, μέχρι να της βγάλει διαζύγιο. Ο Μάικ, ένας επαρχιώτης που θέλει να ξεφύγει από τη ζωή της μικρής πόλης, βλέπει την Μπρίτζετ σαν εισιτήριο φυγής. Εκείνη, με αντάλλαγμα το σεξ, θα τον χρησιμοποιήσει σαν πιόνι σ’ ένα παιχνίδι που ξέρει να στήνει και να κερδίζει με τους δικούς της κανόνες.

Την «Τελευταία Αποπλάνηση» την πρωτοείδα κατά τύχη και από απλή περιέργεια τον Απρίλιο του ’94. Αρχική αντίδραση; Έκπληξη! Στην Ελλάδα εμφανίστηκε σε βιντεοκασέτα με τον τίτλο «Το Παιχνίδι της Αποπλάνησης» στα τέλη του περασμένου Σεπτέμβρη (κριτική στη στήλη του Video, τεύχος 53) και συζητήθηκε τόσο ώστε να καταλήγει αυτό το μήνα στις αίθουσες (!), επιχειρώντας την… «Τελευταία Αποπλάνηση» των όσων ανυποψίαστων θεατών. Για την προϊστορία της ταινίας, στα τεύχη 56 και 58 θα βρείτε πορτρέτα των κυρίως υπευθύνων, Λίντο Φιορεντίνο και Τζον Νταλ, αντίστοιχα. Το μόνο που χρειάζεται να σας θυμίσω είναι ότι πρόκειται για φιλμ που γυρίστηκε για καλωδιακό κανάλι της Αμερικής! Προς τι όλος αυτός ο θόρυβος, λοιπόν;

Μπρίτζετ Γκρέγκορι. Κατά κόσμον, Λίντα Φιορεντίνο. Ως χαρακτήρας, η μεγαλύτερη σκύλα που είδαμε σε αναβίωση του φιλμ νουάρ από την εποχή της «Έξαψης» (1981), με τη Μάτι Γουόκερ. Ως ερμηνεία, ανοιγοκλείστε τα μάτια σας, ξεχάστε τις λικνιστές καμπύλες της Κάθλιν Τέρνερ και υποχωρήστε στον ψυχρό μαγνητισμό της Φιορεντίνο, με έναν ρόλο που «γράφει» πάνω της. Γι’ αυτό και θεωρείται ήδη κλασικός.

Ο κόσμος της «Τελευταίας Αποπλάνησης» αποτελείται από άνδρες με στερεότυπες ιδέες για τη θέση της γυναίκας. Οι λειτουργίες της; Σεξ και λίγο από οικιακά… Η Μπρίτζετ έχει μάθει για τα καλά τις ανάγκες του αντίπαλου φύλου και ξέρει πως το σεξ αρκεί όχι μόνο για να επιβιώσει, αλλά και για να ξεφύγει από την ανδρική κυριαρχία. Αυτό είναι το μεγάλο της όπλο και όταν το χρησιμοποιεί, δεν κάνει απλά έρωτα. Πηδιέται σαν ένα τσουλί, μέχρι τη στιγμή που θα καταλάβει πως το αρσενικό «κεφάλι» έχει πιαστεί στην παγίδα. Από κει και πέρα εξασκεί την εγκληματική ιδιοφυΐα της, βγάζοντας εκτός παιχνιδιού τους επίδοξους «κατακτητές». Ψέμα, πουτανιά και αθωότητα, σε επικίνδυνες ποσότητες και συνδυασμούς, δίνουν σαν αποτέλεσμα τη νίκη, με έπαθλο την κινητήρια δύναμη αυτού του κόσμου. Το χρήμα.

Ο Τζον Νταλ αποφεύγει τα κλισέ των προηγούμενων νουάρ του («Σκότωσέ με Ξανά», «Δυτικά του Κόκκινου Βράχου»), αντιμετωπίζει τους χαρακτήρες του σαν ανθρώπους που παλεύουν σ’ έναν ρεαλιστικό κόσμο και φτιάχνει ένα μικρό αριστούργημα, γεμάτο εγκεφαλικές δολοπλοκίες. Η παιχνιδιάρικη jazzy μουσική και το αργό μοντάζ σε μία ταινία που στηρίζει τη δράση της σε φονικές ατάκες και εκπληκτικές συλλήψεις, φτιάχνουν το σωστό κλίμα. Η Φιορεντίνο, πλασμένη γι’ αυτό το ρόλο, μας δίνει μία ηρωίδα με τρομακτικό κυνισμό, που ξέρει πώς να χρησιμοποιεί τη γλώσσα και το κορμί της, ελέγχοντας απόλυτα τα εκφραστικά της μέσα. Ο Μπιλ Πούλμαν είναι ικανοποιητικός στο ρόλο του συζύγου, αλλά ο Πίτερ Μπεργκ είναι μάλλον λίγος για το δύσκολο ρόλο του Μάικ. Το σενάριο περνάει βιαστικά από το παρελθόν της Μπρίτζετ, τη σχέση της με το δικηγόρο και το… μυστηριώδες διαζύγιο του Μάικ, αλλά είναι τόσο έξυπνο που σε κάνει να συγχωρείς τα πάντα. Στη χειρότερη περίπτωση, η ταινία προσφέρει ένα απολαυστικό δίωρο. Δείτε την ασυνόδευτοι! Δεν ξέρετε ποτέ τι πρόκειται να συναντήσετε…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 61) το 1995, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Πριν ξεκινήσω να γράφω στο περιοδικό, είχα συνεργασία με μεγάλη εταιρεία διανομής του video (για κείμενα εξωφύλλων και ελληνικούς τίτλους σε ταινίες που δεν έφταναν στις αίθουσες), η οποία έναν χρόνο νωρίτερα είχε αγοράσει το «The Last Seduction» για την αγορά του VHS. Τότε, είχαμε στη διάθεσή μας VHS screener αρκετούς μήνες πριν το επίσημο release. Βάζω να δω το έργο, τον Απρίλη του ’94, και παθαίνω πλάκα! Αυτό δεν ήταν τηλεταινία! Κατά έναν εντελώς παράδοξο τρόπο, κατόπιν της κυκλοφορίας στο home entertainment, η ΕΛΚΕ (σε συνεργασία με την VIDEOSONIC) τολμάει να βγάλει και στα σινεμά την ταινία, το Σεπτέμβρη του ‘95, με εμένα στο περιοδικό (πλέον) να γράφω γι’ αυτήν με κάθε ευκαιρία. Βλέπεις, στην Αμερική είχε ξεσπάσει ένα μικρό σκάνδαλο με το φιλμ, διότι οι πάντες παραμιλούσαν με την ερμηνεία της Λίντα Φιορεντίνο, αλλά η Ακαδημία δεν μπορούσε να την υπολογίσει για οσκαρική υποψηφιότητα, διότι το έργο είχε κάνει πρεμιέρα στην τηλεόραση. Η Φιορεντίνο κατάφερε, έστω, να τσιμπήσει την υποψηφιότητα στην κατηγορία του πρώτου γυναικείου ρόλου στα BAFTA. Η ερμηνεία της τοποθετείται μεταξύ των σπουδαιότερων διαβολικών θηλυκών για το είδος του νουάρ στην ιστορία του σινεμά.


MORE REVIEWS

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Lancia θέλει να κερδίσει πάση θυσία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1983, όμως, το μοντέλο της 037 υστερεί σημαντικά έναντι της τετρακίνητης γερμανικής τεχνολογίας του Audi Quattro. Ο εκτελεστικός της Διευθυντής, Τσέζαρε Φιόρι, έχει μερικές πονηρές ιδέες οι οποίες ενδεχομένως μπορούν ν’ αλλάξουν τη διαφαινόμενη πορεία των πραγμάτων. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.