Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΔΙΚΤΑΤΩΡ (1940)
(THE GREAT DICTATOR)
- ΕΙΔΟΣ: Κωμική Σάτιρα
- ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τσάρλι Τσάπλιν
- ΚΑΣΤ: Τσάρλι Τσάπλιν, Πολέτ Γκόνταρντ, Τζακ Όουκι, Ρέτζιναλντ Γκάρντινερ, Χένρι Ντάνιελ
- ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 125’
- ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR
Ο έχων την εξουσία της Τομανίας απεργάζεται την εισβολή του σε μία γείτονα χώρα με τη βοήθεια του ομολόγου του της… Βακτήριας, ενώ εφαρμόζει το σχέδιό του να κλείσει τους Εβραίους σε γκέτο. Μπορεί ένας διωκόμενος μπαρμπέρης να… κουρέψει τις φιλοδοξίες του ηγέτη με τη βοήθεια μίας κοπέλας και, κυρίως, της ομοιότητάς του με το φασίστα;
Ξεκαρδιστική διακωμώδηση της ολέθριας γελοιότητας του πολέμου, επινοητική καταδίκη των εγκλημάτων της απολυταρχίας και του ρατσισμού, συγκινητική έκκληση στη συναδέλφωση ανθρώπων και λαών, εμψυχωτική παρηγορία του παγκόσμιου πολίτη με παραδειγματικό όπλο το σθένος – ειδοποιό διαφορά του ενός ενάντια στην υποταγή του πλανημένου όχλου, καρικατουρίστικη προφητεία του Ολοκαυτώματος που θα έγραφε Ιστορία την προσεχή πενταετία. Το κίνητρο της εκ νέου προέλασής της στα θερινά είναι ταπεινό (η κατάκτηση της τσέπης των ήδη οπαδών της και η εγγραφή στο κόμμα νεώτερων που, ενδεχομένως, θα ψηφίσουν με το νου στο επερχόμενο «Ο Δικτάτορας» του Σάσα Μπάρον Κοέν), είναι αδύνατο, όμως, να καταδικάσεις ό,τι κόμισε, έκανε κτήμα της και κληροδότησε εσαεί η εισβολή του Σαρλό στα ομιλούντα μεγάλου μήκους 35 mm.
Πλήρης αφανισμός σκηνοθετικών κι ερμηνευτικών λαθών στη χρόνωση σλάπστικ και οπτικών γκαγκ, νότες κλαυσίγελου που υποβάλλουν σε φάλαγγα το ουμανιστικό θυμικό, κονιορτοποίηση της άμυνας του θεατή στη θυμηδία που αποφασίζουν και διατάσσουν εξοντωτικά αστείες σεκάνς ευρημάτων (όπως το ξύρισμα του πελάτη με το Μπραμς για μετρονόμο ή το μπαλέτο – παίγνιο με την υδρόγειο – μπαλόνι), και ως λυδία λίθος ένα ινστρουχτόρικο μάθημα στην παρωδία δια της μίμησης. Εν προκειμένω του καυτηριαζόμενου Χίτλερ και του ναζιστικού καθεστώτος, στους οποίους είπε το μεγάλο «Όχι» (πριν κηρυχθούν επίσημα εχθροί των ΗΠΑ, χώρας παραγωγής του φιλμ) αυτό το ατρόμητο αριστούργημα. Η εταιρεία διανομής για μια ακόμη φορά έβαλε τη δημοσιογραφική Ελλάδα στο γύψο, μην πραγματοποιώντας προβολή. Για τα βασανιστήρια που ίσως έχει υποστεί η κόπια ή μία ενδεχόμενη εξορία της υπέρ της ιδεολογίας του DVD «με αγιόκλημα και γιασεμιά», καλείστε σε αντίσταση…