FreeCinema

Follow us

Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΔΙΚΤΑΤΩΡ (1940)

(THE GREAT DICTATOR)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμική Σάτιρα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τσάρλι Τσάπλιν
  • ΚΑΣΤ: Τσάρλι Τσάπλιν, Πολέτ Γκόνταρντ, Τζακ Όουκι, Ρέτζιναλντ Γκάρντινερ, Χένρι Ντάνιελ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 125’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Ο έχων την εξουσία της Τομανίας απεργάζεται την εισβολή του σε μία γείτονα χώρα με τη βοήθεια του ομολόγου του της… Βακτήριας, ενώ εφαρμόζει το σχέδιό του να κλείσει τους Εβραίους σε γκέτο. Μπορεί ένας διωκόμενος μπαρμπέρης να… κουρέψει τις φιλοδοξίες του ηγέτη με τη βοήθεια μίας κοπέλας και, κυρίως, της ομοιότητάς του με το φασίστα;

Ξεκαρδιστική διακωμώδηση της ολέθριας γελοιότητας του πολέμου, επινοητική καταδίκη των εγκλημάτων της απολυταρχίας και του ρατσισμού, συγκινητική έκκληση στη συναδέλφωση ανθρώπων και λαών, εμψυχωτική παρηγορία του παγκόσμιου πολίτη με παραδειγματικό όπλο το σθένος – ειδοποιό διαφορά του ενός ενάντια στην υποταγή του πλανημένου όχλου, καρικατουρίστικη προφητεία του Ολοκαυτώματος που θα έγραφε Ιστορία την προσεχή πενταετία. Το κίνητρο της εκ νέου προέλασής της στα θερινά είναι ταπεινό (η κατάκτηση της τσέπης των ήδη οπαδών της και η εγγραφή στο κόμμα νεώτερων που, ενδεχομένως, θα ψηφίσουν με το νου στο επερχόμενο «Ο Δικτάτορας» του Σάσα Μπάρον Κοέν), είναι αδύνατο, όμως, να καταδικάσεις ό,τι κόμισε, έκανε κτήμα της και κληροδότησε εσαεί η εισβολή του Σαρλό στα ομιλούντα μεγάλου μήκους 35 mm.

Πλήρης αφανισμός σκηνοθετικών κι ερμηνευτικών λαθών στη χρόνωση σλάπστικ και οπτικών γκαγκ, νότες κλαυσίγελου που υποβάλλουν σε φάλαγγα το ουμανιστικό θυμικό, κονιορτοποίηση της άμυνας του θεατή στη θυμηδία που αποφασίζουν και διατάσσουν εξοντωτικά αστείες σεκάνς ευρημάτων (όπως το ξύρισμα του πελάτη με το Μπραμς για μετρονόμο ή το μπαλέτο – παίγνιο με την υδρόγειο – μπαλόνι), και ως λυδία λίθος ένα ινστρουχτόρικο μάθημα στην παρωδία δια της μίμησης. Εν προκειμένω του καυτηριαζόμενου Χίτλερ και του ναζιστικού καθεστώτος, στους οποίους είπε το μεγάλο «Όχι» (πριν κηρυχθούν επίσημα εχθροί των ΗΠΑ, χώρας παραγωγής του φιλμ) αυτό το ατρόμητο αριστούργημα. Η εταιρεία διανομής για μια ακόμη φορά έβαλε τη δημοσιογραφική Ελλάδα στο γύψο, μην πραγματοποιώντας προβολή. Για τα βασανιστήρια που ίσως έχει υποστεί η κόπια ή μία ενδεχόμενη εξορία της υπέρ της ιδεολογίας του DVD «με αγιόκλημα και γιασεμιά», καλείστε σε αντίσταση…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ήταν, είναι και θα είναι. Αλλά achtung: στο εν προκειμένω καλοκαιρινό στρατόπεδο συγκέντρωσης φίλων της Έβδομης Τέχνης, μην πληρώσεις τη γενοκτονία της σελιλόζης…


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας μπαρμπέρης που μοιάζει ενός δικτάτορα που μοιάζει του Χίτλερ. Το ’40 πρέπει να περνούσαν καλύτερα με δαύτο… (Άσχετο. Θέλω αυτό το μπαλόνι!)