FreeCinema

Follow us

THE END (2024)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Μιούζικαλ Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζόσουα Οπενχάιμερ
  • ΚΑΣΤ: Τίλντα Σουίντον, Τζορτζ ΜακΚέι, Μάικλ Σάνον, Τιμ ΜακΊνερνι, Λένι Τζέιμς, Μόουζες Ίνγκραμ, Μπρόνα Γκάλαγκερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 148'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Δεκαετίες μετά από μία περιβαλλοντική καταστροφή, τα μέλη μιας εύπορης οικογένειας που επιβιώνουν μοναχικά εντός καταφυγίου κρυμμένου σ’ ένα αλατωρυχείο έρχονται άξαφνα αντιμέτωποι με μία «εισβολέα» από τον έξω κόσμο.

Έχοντας αποκτήσει περγαμηνές με δύο εξαιρετικά ντοκιμαντέρ, το «The Act of Killing» (2012) και το «The Look of Silence» (2014), ο Τζόσουα Οπενχάιμερ κάνει το πολυαναμενόμενο ντεμπούτο του στο σινεμά μυθοπλασίας με το «The End», ένα εκκεντρικό post-apocalyptic δράμα «δωματίου» που στα καλά καθούμενα… άδει κιόλας! Ομολογώ πως οι θεατές που (βλακωδώς) διαμαρτυρήθηκαν για τις αντίστοιχες στιγμές των φετινών «Joker: Τρέλα για Δύο» και «Emilia Pérez», πλέον, εδώ δικαίως μπορούν να πάρουν τα… κουμπούρια τους και να βγουν στους δρόμους!

Κλεισμένο σε ένα τεράστιο set δύο (ουσιαστικά) χώρων, μιας κομψότατης κατοικίας και του σπηλαιώδους εσωτερικού ενός αλατωρυχείου, το φιλμ του Οπενχάιμερ μοιάζει μ’ ένα κλινικά νεκρό «αστείο» για την πορεία του πολιτισμού μας και τις ανθρώπινες σχέσεις, όντας εγκλωβισμένο στην εντέλεια της απόλυτα θεατρίζουσας σκηνογραφίας του, η οποία λειτουργεί σαν boomerang κατά του τελικού φιλμικού αποτελέσματος. Δίχως κάποια σημαίνουσα ιστορία ή στοιχειώδη πλοκή, το «The End» αναλώνεται σε ανοικονόμητους διαλόγους χαρακτήρων οι οποίοι ενίοτε «μονολογούν» τραγουδιστά χωρίς ο θεατής ν’ αντιλαμβάνεται το νόημα αυτής της εξέλιξης σε όλες τις σκηνές που καταλήγουν έτσι! Ούτε καν οι μουσικές συνθέσεις, οι στίχοι, η κινησιολογία ή οι χορογραφίες αφορούν σε κάτι το αξιομνημόνευτο ή «catchy», προκαλώντας σοβαρή απορία για το πάρσιμο της αντίστοιχης απόφασης.

Όσο αμήχανα αισθάνθηκα προ ολίγων εβδομάδων με το «Megalopolis» του Φράνσις Φορντ Κόπολα, για το οποίο επίσης δεν έβρισκα κάτι άξιο ανάπτυξης ώστε ν’ αναφερθώ εκτενέστερα στο κείμενο της κριτικής μου, έτσι κι εδώ το φιλμ με άφησε… ακόμα πιο παγερά αδιάφορο, τόσο θεματικά όσο και θεωρητικά. Εξαντλημένος από τη διάρκεια του «The End», σκεφτόμουν πόση πλήξη πρέπει να βιώσαν οι πρωταγωνιστές του μέσα στις ίδιες και τις ίδιες εικόνες των σκηνικών της ταινίας, αναζητώντας κάποια λογική αφορμή για να γυριστεί κάτι τέτοιο. Παραδόξως, από σήμερα προβάλλεται στους ελληνικούς κινηματογράφους και το «Εδώ» του Ρόμπερτ Ζεμέκις, ένα περισσότερο χολιγουντιανό «πείραμα» κλειστού χώρου, το οποίο όμως και τόλμη διαθέτει, και περιεχόμενο, και ψυχή, και αρτίστικες προθέσεις που βάζουν κάτω τούτη την «εκκεντρικότητα» φεστιβαλικής κατανάλωσης. Με το μπαρδόν, κύριε Οπενχάιμερ, αλλά αμέσως μετά το τέλος της ταινίας η μνήμη μου είχε πατήσει το delete.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Έχω τη βεβαιότητα πως ελάχιστοι θα το πάνε μέχρι τέλους. Όχι πραγματικά κακό, υπάρχει ένα κάποιο επίπεδο στο αισθητικό μέρος. Απλά, η απόλυτη φιλμική αερολογία!


MORE REVIEWS

ΟΛΑ ΟΣΑ ΦΑΝΤΑΖΟΜΑΣΤΕ ΩΣ ΦΩΣ

Σ’ ένα νοσοκομείο της Βομβάης φέρνει κοντά τρεις γυναίκες με διαφορετικές επιθυμίες. Η μία να δεχθεί πως ο σύζυγός της, μετανάστης στη Γερμανία, δεν θα ξαναδώσει σημάδια ζωής, η δεύτερη να βρει την ιδιωτικότητα ενός μέρους όπου θα μπορέσει να κάνει σεξ με το αγόρι της και η τρίτη την ασφάλεια μιας στέγης, ακόμη κι αν χρειαστεί να επιστρέψει στο χωρίο της.

ΑΡΚΑΝΤΙΑ

Θανατηφόρο τροχαίο υποχρεώνει τον Γιάννη και την Κατερίνα να βιώσουν τη διαδικασία αναγνώρισης πτώματος σε νεκροτομείο. Η ταυτότητα του θύματος θα συνδυαστεί με σειρά αποκαλύψεων που θ’ αναστατώσουν τις ζωές περισσότερων ανθρώπων, σ’ ένα παραθεριστικό κέντρο… άψυχο εντός της χειμερινής περιόδου.

ΚΑΙ Η ΓΙΟΡΤΗ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ...

Τα μέλη μιας οικογένειας αρμενικής καταγωγής κοινωνικοποιούνται, πολιτικοποιούνται και ερωτεύονται στη σύγχρονη Μασσαλία.

A COMPLETE UNKNOWN

Στα 19 του, ο Μπομπ Ντίλαν φτάνει στη Νέα Υόρκη ως ένας… εντελώς άγνωστος και άσημος νέος, με μοναδικά μπαγκάζια μια κιθάρα και τους στίχους του. Λίγα χρόνια αργότερα, απαλλάσσοντας από πάνω του τον τίτλο του folk μουσικού, θ’ ανοίξει τους ορίζοντές του προς τον μύθο της rock στον οποίο εξελίχθηκε.

ΛΥΚΑΝΘΡΩΠΟΣ

Κατευθυνόμενος προς το εντελώς απομονωμένο πατρικό του, το οποίο βρίσκεται «χαμένο» κάπου στα δάση του Όρεγκον, ο Μπλέικ δέχεται επίθεση από κάτι το μη αναγνωρίσιμο μα ζωώδες. Η αγροικία των παιδικών του χρόνων θα προσφέρει πρόσκαιρη ασφάλεια σ’ εκείνον, τη σύζυγό του και την ανήλικη κόρη τους, όμως, η σταδιακή μεταμόρφωση του Μπλέικ θα προσθέσει και κινδύνους εκ των έσω…