FreeCinema

Follow us

THE END (2024)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Μιούζικαλ Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζόσουα Οπενχάιμερ
  • ΚΑΣΤ: Τίλντα Σουίντον, Τζορτζ ΜακΚέι, Μάικλ Σάνον, Τιμ ΜακΊνερνι, Λένι Τζέιμς, Μόουζες Ίνγκραμ, Μπρόνα Γκάλαγκερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 148'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Δεκαετίες μετά από μία περιβαλλοντική καταστροφή, τα μέλη μιας εύπορης οικογένειας που επιβιώνουν μοναχικά εντός καταφυγίου κρυμμένου σ’ ένα αλατωρυχείο έρχονται άξαφνα αντιμέτωποι με μία «εισβολέα» από τον έξω κόσμο.

Έχοντας αποκτήσει περγαμηνές με δύο εξαιρετικά ντοκιμαντέρ, το «The Act of Killing» (2012) και το «The Look of Silence» (2014), ο Τζόσουα Οπενχάιμερ κάνει το πολυαναμενόμενο ντεμπούτο του στο σινεμά μυθοπλασίας με το «The End», ένα εκκεντρικό post-apocalyptic δράμα «δωματίου» που στα καλά καθούμενα… άδει κιόλας! Ομολογώ πως οι θεατές που (βλακωδώς) διαμαρτυρήθηκαν για τις αντίστοιχες στιγμές των φετινών «Joker: Τρέλα για Δύο» και «Emilia Pérez», πλέον, εδώ δικαίως μπορούν να πάρουν τα… κουμπούρια τους και να βγουν στους δρόμους!

Κλεισμένο σε ένα τεράστιο set δύο (ουσιαστικά) χώρων, μιας κομψότατης κατοικίας και του σπηλαιώδους εσωτερικού ενός αλατωρυχείου, το φιλμ του Οπενχάιμερ μοιάζει μ’ ένα κλινικά νεκρό «αστείο» για την πορεία του πολιτισμού μας και τις ανθρώπινες σχέσεις, όντας εγκλωβισμένο στην εντέλεια της απόλυτα θεατρίζουσας σκηνογραφίας του, η οποία λειτουργεί σαν boomerang κατά του τελικού φιλμικού αποτελέσματος. Δίχως κάποια σημαίνουσα ιστορία ή στοιχειώδη πλοκή, το «The End» αναλώνεται σε ανοικονόμητους διαλόγους χαρακτήρων οι οποίοι ενίοτε «μονολογούν» τραγουδιστά χωρίς ο θεατής ν’ αντιλαμβάνεται το νόημα αυτής της εξέλιξης σε όλες τις σκηνές που καταλήγουν έτσι! Ούτε καν οι μουσικές συνθέσεις, οι στίχοι, η κινησιολογία ή οι χορογραφίες αφορούν σε κάτι το αξιομνημόνευτο ή «catchy», προκαλώντας σοβαρή απορία για το πάρσιμο της αντίστοιχης απόφασης.

Όσο αμήχανα αισθάνθηκα προ ολίγων εβδομάδων με το «Megalopolis» του Φράνσις Φορντ Κόπολα, για το οποίο επίσης δεν έβρισκα κάτι άξιο ανάπτυξης ώστε ν’ αναφερθώ εκτενέστερα στο κείμενο της κριτικής μου, έτσι κι εδώ το φιλμ με άφησε… ακόμα πιο παγερά αδιάφορο, τόσο θεματικά όσο και θεωρητικά. Εξαντλημένος από τη διάρκεια του «The End», σκεφτόμουν πόση πλήξη πρέπει να βιώσαν οι πρωταγωνιστές του μέσα στις ίδιες και τις ίδιες εικόνες των σκηνικών της ταινίας, αναζητώντας κάποια λογική αφορμή για να γυριστεί κάτι τέτοιο. Παραδόξως, από σήμερα προβάλλεται στους ελληνικούς κινηματογράφους και το «Εδώ» του Ρόμπερτ Ζεμέκις, ένα περισσότερο χολιγουντιανό «πείραμα» κλειστού χώρου, το οποίο όμως και τόλμη διαθέτει, και περιεχόμενο, και ψυχή, και αρτίστικες προθέσεις που βάζουν κάτω τούτη την «εκκεντρικότητα» φεστιβαλικής κατανάλωσης. Με το μπαρδόν, κύριε Οπενχάιμερ, αλλά αμέσως μετά το τέλος της ταινίας η μνήμη μου είχε πατήσει το delete.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Έχω τη βεβαιότητα πως ελάχιστοι θα το πάνε μέχρι τέλους. Όχι πραγματικά κακό, υπάρχει ένα κάποιο επίπεδο στο αισθητικό μέρος. Απλά, η απόλυτη φιλμική αερολογία!


MORE REVIEWS

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

Απόπειρα ληστείας χρηματαποστολής πηγαίνει εντελώς λάθος εξαιτίας του φύλακα - οδηγού του θωρακισμένου φορτηγού και πρώην αστυνομικού, ο οποίος για συνοδηγό έχει τον γιο του και με καμία δύναμη δεν πρόκειται να τον αφήσει να πάθει κακό.

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Η 70χρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Μια μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θ’ αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θ’ ανοίξει και πάλι για έναν άνδρα. Το αναπάντεχο flirt τους θα εξελιχτεί σ’ ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ & ΤΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Όταν εξαιτίας απροσεξίας η μικρούλα πριγκίπισσα Άιλα απελευθερώνει τα κακά πνεύματα του πάγου, προ της απειλής να πέσει παγωμένη βαρυχειμωνιά σε όλο τον κόσμο, η μητέρα της, Βασίλισσα του Χιονιού, δέχεται τη βοήθεια της Γκέρντα και του Κάι μήπως και προλάβει τη ζημιά. Το μοχθηρό πνεύμα του Βορρά, όμως, είναι πανίσχυρο…

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

Χειμώνας του 1838 και ο συμβολαιογράφος Τόμας Χάτερ ταξιδεύει μέχρι τα Καρπάθια Όρη για να κλείσει τη συμφωνία πώλησης ενός παλιού οικήματος της πόλης του στον εκκεντρικά δυσπρόσιτο κόμη Όρλοκ. Κανείς, όμως, δεν υποψιάζεται πως ο πραγματικός στόχος του Όρλοκ είναι να κάνει δική του τη σύζυγο του Χάτερ.