FreeCinema

Follow us

THE END (2024)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Μιούζικαλ Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζόσουα Οπενχάιμερ
  • ΚΑΣΤ: Τίλντα Σουίντον, Τζορτζ ΜακΚέι, Μάικλ Σάνον, Τιμ ΜακΊνερνι, Λένι Τζέιμς, Μόουζες Ίνγκραμ, Μπρόνα Γκάλαγκερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 148'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Δεκαετίες μετά από μία περιβαλλοντική καταστροφή, τα μέλη μιας εύπορης οικογένειας που επιβιώνουν μοναχικά εντός καταφυγίου κρυμμένου σ’ ένα αλατωρυχείο έρχονται άξαφνα αντιμέτωποι με μία «εισβολέα» από τον έξω κόσμο.

Έχοντας αποκτήσει περγαμηνές με δύο εξαιρετικά ντοκιμαντέρ, το «The Act of Killing» (2012) και το «The Look of Silence» (2014), ο Τζόσουα Οπενχάιμερ κάνει το πολυαναμενόμενο ντεμπούτο του στο σινεμά μυθοπλασίας με το «The End», ένα εκκεντρικό post-apocalyptic δράμα «δωματίου» που στα καλά καθούμενα… άδει κιόλας! Ομολογώ πως οι θεατές που (βλακωδώς) διαμαρτυρήθηκαν για τις αντίστοιχες στιγμές των φετινών «Joker: Τρέλα για Δύο» και «Emilia Pérez», πλέον, εδώ δικαίως μπορούν να πάρουν τα… κουμπούρια τους και να βγουν στους δρόμους!

Κλεισμένο σε ένα τεράστιο set δύο (ουσιαστικά) χώρων, μιας κομψότατης κατοικίας και του σπηλαιώδους εσωτερικού ενός αλατωρυχείου, το φιλμ του Οπενχάιμερ μοιάζει μ’ ένα κλινικά νεκρό «αστείο» για την πορεία του πολιτισμού μας και τις ανθρώπινες σχέσεις, όντας εγκλωβισμένο στην εντέλεια της απόλυτα θεατρίζουσας σκηνογραφίας του, η οποία λειτουργεί σαν boomerang κατά του τελικού φιλμικού αποτελέσματος. Δίχως κάποια σημαίνουσα ιστορία ή στοιχειώδη πλοκή, το «The End» αναλώνεται σε ανοικονόμητους διαλόγους χαρακτήρων οι οποίοι ενίοτε «μονολογούν» τραγουδιστά χωρίς ο θεατής ν’ αντιλαμβάνεται το νόημα αυτής της εξέλιξης σε όλες τις σκηνές που καταλήγουν έτσι! Ούτε καν οι μουσικές συνθέσεις, οι στίχοι, η κινησιολογία ή οι χορογραφίες αφορούν σε κάτι το αξιομνημόνευτο ή «catchy», προκαλώντας σοβαρή απορία για το πάρσιμο της αντίστοιχης απόφασης.

Όσο αμήχανα αισθάνθηκα προ ολίγων εβδομάδων με το «Megalopolis» του Φράνσις Φορντ Κόπολα, για το οποίο επίσης δεν έβρισκα κάτι άξιο ανάπτυξης ώστε ν’ αναφερθώ εκτενέστερα στο κείμενο της κριτικής μου, έτσι κι εδώ το φιλμ με άφησε… ακόμα πιο παγερά αδιάφορο, τόσο θεματικά όσο και θεωρητικά. Εξαντλημένος από τη διάρκεια του «The End», σκεφτόμουν πόση πλήξη πρέπει να βιώσαν οι πρωταγωνιστές του μέσα στις ίδιες και τις ίδιες εικόνες των σκηνικών της ταινίας, αναζητώντας κάποια λογική αφορμή για να γυριστεί κάτι τέτοιο. Παραδόξως, από σήμερα προβάλλεται στους ελληνικούς κινηματογράφους και το «Εδώ» του Ρόμπερτ Ζεμέκις, ένα περισσότερο χολιγουντιανό «πείραμα» κλειστού χώρου, το οποίο όμως και τόλμη διαθέτει, και περιεχόμενο, και ψυχή, και αρτίστικες προθέσεις που βάζουν κάτω τούτη την «εκκεντρικότητα» φεστιβαλικής κατανάλωσης. Με το μπαρδόν, κύριε Οπενχάιμερ, αλλά αμέσως μετά το τέλος της ταινίας η μνήμη μου είχε πατήσει το delete.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Έχω τη βεβαιότητα πως ελάχιστοι θα το πάνε μέχρι τέλους. Όχι πραγματικά κακό, υπάρχει ένα κάποιο επίπεδο στο αισθητικό μέρος. Απλά, η απόλυτη φιλμική αερολογία!


MORE REVIEWS

28 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ενώ η Μεγάλη Βρετανία βρίσκεται ακόμα σε καραντίνα, παρά το πέρασμα τόσων χρόνων, μια ομάδα επιζώντων υποχρεώνεται να ζει απομονωμένα σε κοντινή νήσο η οποία συνδέεται με την ηπειρωτική χώρα μέσω μονοπατιού που φανερώνει η άμπωτη. Ένας πατέρας θα περάσει τον γιο του στην απέναντι όχθη με σκοπό να χάσει την «παρθενιά» του στην εξολόθρευση ζόμπι, όμως, τίποτα δεν θα εξελιχθεί βάσει σχεδίου.

ΕΛΙΟ

Μετά τον ξαφνικό θάνατο των γονιών του, ο ορφανεμένος Έλιο ονειρεύεται να… απαχθεί από εξωγήινους! Από καθαρή σύμπτωση θα τα καταφέρει, όμως, οι μορφές ζωής από το έξω διάστημα που το έκαναν πράξη έχουν την εντύπωση πως ο ανήλικος Λατίνος είναι ο… αρχηγός της Γης!

ALPHAVILLE

Ιδιωτικός ντετέκτιβ που έχει αναλάβει μυστική αποστολή στη διαστημική πόλη Alphaville, συνειδητοποιεί πως τα πάντα εκεί ελέγχονται από έναν παντοδύναμο ηλεκτρονικό υπολογιστή, τον οποίο πρέπει πάση θυσία να καταστρέψει.

ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΔΕΛΦΙΝΙ

Στο νησί της Ύδρας, μαζεύοντας σφουγγάρια από τον βυθό της θάλασσας, η Φαίδρα ανακαλύπτει ένα αρχαίο γλυπτό αμύθητης αξίας, εξαφανισμένο για τουλάχιστον 2.000 χρόνια. Ποιος, όμως, θα καταφέρει να γίνει ο τελικός αποδέκτης του θησαυρού της; Ένας έντιμος αρχαιολόγος που έχει σκοπό να το παραδώσει στις ελληνικές Αρχές ή ένας αδίστακτος αρχαιοκάπηλος που θα το μοσχοπουλήσει στο εξωτερικό;

ΔΙΠΛΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Ένστολη Αστυνόμος που έχει διεισδύσει ως μυστική πράκτορας σε πυρήνα της ΕΤΑ, τουλάχιστον επί έξι χρόνια, πλησιάζει σε επιτυχία που ενδεχομένως να βοηθήσει στην εξάρθρωση της οργάνωσης. Βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα.