FreeCinema

Follow us

Ο ΣΩΣΙΑΣ (2014)

(THE DOUBLE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρίτσαρντ Αγιοάντε
  • ΚΑΣΤ: Τζέσι Άιζενμπεργκ, Μία Γουασικόφσκα, Γουάλας Σον, Τζέιμς Φοξ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Υπαλληλίσκος του δημοσίου έρχεται αντιμέτωπος με νέο συνάδελφο που του μοιάζει ολοκληρωτικά, αλλά κανείς άλλος δεν το προσέχει ή το παραδέχεται. Ο… άλλος «εαυτός του» θα αρχίσει να συμπεριφέρεται ανταγωνιστικά στη δουλειά και θα θελήσει να του «φάει» και το κορίτσι που δειλιάζει να διεκδικήσει. Πώς νικάς τον τέλειο «σωσία» σου;

Μετά το «χιπστερικό» σουξέ τού «Submarine» (2011), ο Ρίτσαρντ Αγιοάντε αφήνει τη νεανική φρεσκάδα ενός «πρωτολείου» και ξανοίγεται σε κάτι πολύ πιο φιλόδοξο, αλλά με μέσα «χειροποίητου» low budget έργου, εμπνευσμένου από την ομώνυμη νουβέλα του Φιοντόρ Ντοστογέφσκι. «Ο Σωσίας» δεν έχει απολύτως καμία σχέση με το προηγούμενο φιλμ του Αγιοάντε και σίγουρα θα ξενίσει (ίσως και στα όρια της ενόχλησης) τους fans της πρώτης ταινίας του σκηνοθέτη. Αποτελεί, όμως, μια θαυμάσια ευκαιρία για trivia παιχνίδι αναφορών και στιλιστικών επιδράσεων για κινηματογραφόφιλους που αρέσκονται στο «διαφορετικό».

Η φόρμα της αφήγησης και ο σκηνογραφικός σχεδιασμός παίρνουν το πάνω χέρι εδώ, μέσα σε ένα φουτουριστικό σύμπαν κλειστών χώρων, δίχως χρονολογική τοποθέτηση, αλλά με ταυτότητα που παραπέμπει στη δεκαετία του ’50 (ή εκεί τριγύρω), σχεδόν με τον τρόπο που οραματιζόταν το μέλλον ο Τέρι Γκίλιαμ στο «Brazil» (1985). Η κάμερα του Αγιοάντε βρίσκεται μονίμως εγκλωβισμένη σε τέσσερις τοίχους ή καλύπτεται από τη μουντίλα του σκοταδιού της νύχτας, εξυπηρετώντας τις προφανείς ανάγκες του χαμηλού κόστους παραγωγής και καλύπτοντας πιθανές κακοτοπιές των βιομηχανικών (κυρίως υπόγειων) locations.

Το ενδιαφέρον στοιχείο «ανατροπής» σε ολόκληρο αυτόν το σχεδιασμό είναι μια ακόμη πιο minimal, παλιοκαιρίσια αισθητική που δανείζεται πολλά από τη χωροθέτηση των χαρακτήρων του φιλμ μέσα σε ένα… καουρισμακικό habitat, ενίοτε και συμπεριφορικό, που βρίσκει και τη «rock» εκτόνωσή της στη σκηνή του χορού, η οποία θα μπορούσε να είχε βγει ατόφια και απαράλλαχτη από ταινία του Άκι!

Καουρισμάκι και Γκίλιαμ σε προσφορά του ενός; Και όχι μόνο! Ο ψυχισμός του «Σωσία» κουβαλάει κάμποσα καφκικά στερεότυπα, τα οποία συναντούν μέχρι και τον «Ένοικο» (1976) του Ρομάν Πολάνσκι, καθώς αμφισβητούμε όλο και περισσότερο τη διανοητική κατάσταση και τα συναισθήματα του κεντρικού ήρωα, που βρίσκεται ανάμεσα στην αυτοχειρία και την παραίσθηση. Τα υπαρξιακά άγχη τού Σάιμον ταυτίζονται υπέροχα με τη γραφειοκρατική δυστοπία και την ολίσθηση προς την τραγικότητα ενός σχεδόν προσχεδιασμένου θανάτου, στο κρεσέντο αναμέτρησης των ταυτόσημων περσόνων του φιλμ. Απλά, η προβλεψιμότητα του μοτίβου αυτού του «διπλού» χαρακτήρα, μετά το πρώτο μισό της ταινίας, κοπιάζει λίγο παραπάνω για να σε πείσει για την εγκεφαλικότητά του, καθώς εγκαταλείπει κάθε ίχνος χιούμορ, με την εικαστική λούπα της σκηνογραφίας να βάζει τρικλοποδιά στον ίδιο της τον εαυτό.

Στην τελική, ο «Σωσίας» αντέχει στη σύγκριση με την πληθώρα των αναφορών του, επειδή τολμά να προσφέρει ένα πνεύμα «αναμασημένο» μεν οπτικά, αλλά με τη «χωνεμένη» γνώση και τη νοημοσύνη τού τι θέλει να πει ως περιεχόμενο, πόσω μάλλον σε μια εποχή κινηματογραφικού… ταχυφαγείου.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Φιλμικό αξιοπερίεργο και εγκεφαλική σπαζοκεφαλιά για το mainstream κοινό, ο «Σωσίας» πρόκειται να κουράσει εκείνους που δε θα αναγνωρίσουν τις λογοτεχνικές ή και αισθητικές πηγές του έργου. Οι θεατές που «κλωτσάνε» στο φανταστικό ή σε κάπως πιο ερμητικά κλειστά φιλμ, δε θα νιώσουν τόσο την πρόκληση που προσφέρει ο Αγιοάντε. Οι οπαδοί τού Γκίλιαμ θα ταυτιστούν ευχάριστα με τούτο τον μακρινό «συγγενή» του.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας σπαστικός τύπος που συναντά έναν άλλο σπαστικό τύπο που του μοιάζει… φτυστός, που λέμε! Αν θέλεις να αυτοκτονήσεις, πέτυχες διάνα. Αν έχεις και τα χάπια σου μαζί, το σώζεις…