FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΚΡΟΥΝΤΣ (2013)

(THE CROODS)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κερκ Ντε Μίκο, Κρις Σάντερς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Οικογένεια ανθρώπων των σπηλαίων, με μπαμπά που τους κρατά ζωντανούς, έχοντάς τους διαρκώς φοβισμένους, «υποφέρει» από ανήσυχη και ατρόμητη κόρη. Όταν η τελευταία γνωρίζει συνομήλικό της Homo Sapiens, που της συστήνει τη φωτιά και της υπόσχεται να την πάει στο Αύριο, οι θεωρίες και οι πρακτικές του μπαμπά γίνονται είδος υπό εξαφάνιση.

Αυτό το κορίτσι, η Έμα Στόουν, μην το ματιάσω, είναι όλα τα λεφτά. Σε ό,τι κι αν κάνει. Ακόμα και όταν απλά δανείζει τη χαρακτηριστική, γεμάτη και ημι-βραχνή φωνή της σε ένα high tech, ψηφιακό κινούμενο σχέδιο σαν κι αυτό. Όπου «ντύνεται» την Ιπ (και όχι Επ, όπως επιμένουν οι ελληνικοί υπότιτλοι), το αδάμαστο, ελεύθερο πνεύμα που έχει βαρεθεί να επιβιώνει, θέλει να αρχίσει επιτέλους να ζει, και προκαλεί την οικογένειά της σε μια θαυμάσια και θαυμαστή, ενίοτε ξεκαρδιστική, περιπέτεια εξέλιξης. Και όπως πάντα, το κάνει με τόση άνεση και χάρη (αισθητές ακόμα και μόνο στη φωνή της), που μοιάζει γεννημένη (και) γι’ αυτό το ρόλο (μετά από εκείνους στα «Zombieland», «Easy A», «Crazy, Stupid, Love», «Οι Υπηρέτριες», «The Amazing Spider-Man»).

Η Έμα Στόουν είναι η Ιπ, ζωγραφιστή και όμως ολοζώντανη, ανυπάκουη και ισχυρογνώμων, αλλά ταυτόχρονα αφοπλιστική και αξιαγάπητη, ετοιμοπόλεμο, ευέξαπτο αγοροκόριτσο και ταυτόχρονα ακαταμάχητα ελκυστική, νεαρή γυναίκα, όπως καμία άλλη δε θα μπορούσε. Όχι τυχαία, κανείς από τους διάσημους συμπρωταγωνιστές της πίσω από τα μικρόφωνα (Κάθριν Κίνερ, Ράιαν Ρέινολντς, Κλόρις Λίτσμαν) δε διακρίνεται ή ενδιαφέρει όσο αυτή, πλην του Νίκολας Κέιτζ, που στο ρόλο του οπισθοδρομικού μπαμπά δίνει την καλύτερη ερμηνεία του εδώ και πολλά, πάρα πολλά χρόνια (ίσως γιατί, μη ζωγραφιστός δε… βλέπεται με τίποτα πια).

Όλα αυτά, βέβαια, αν επιλέξεις την πρωτότυπη έκδοση του φιλμ, με τους ελληνικούς υπότιτλους. Αν, αντίθετα, ως συνοδός πολύ μικρών παιδιών δεν μπορείς παρά να αρκεστείς στη μεταγλωττισμένη του εκδοχή, δε θα υποφέρεις σαν την Ιπ από ανία, ούτε, όμως, και θα αφεθείς στο θέαμα με την ίδια ευκολία που θα το έκανες αν είχες την Έμα Στόουν ως οδηγό σου. Γιατί πέρα από το τετραπέρατο ερμηνευτικό δαιμόνιο και τον άψογο κωμικό συγχρονισμό της τελευταίας, αυτό το κινούμενο σχέδιο δεν κρύβει πολλούς ακόμα αξιόλογους θησαυρούς.

Στην όψη, το 3D είναι κάτι παραπάνω από αξιοπρεπές μεν, όχι ιδιαίτερα εντυπωσιακό και σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτο δε. Και αν αισθανθείς ξαφνικά πως κάποιος άλλαξε… κανάλι και βλέπεις αποσπασματικά το «Avatar» και / ή οποιοδήποτε από τα τέσσερα «Η Εποχή των Παγετώνων», δίκιο θα έχεις. Ιδιαίτερα η – αγαπημένη των πιτσιρικάδων και όχι μόνο – κινηματογραφική σειρά των περιπετειών του μαμούθ Μάνφρεντ, του βραδύποδα Σιντ και του τίγρη Ντιέγκο βρίσκεται κάτω από όποια… πέτρα κι αν σηκώσεις στο σύμπαν των «Κρουντς». Δες το κι έτσι: αυτή τη φορά δεν είναι μια ομάδα προϊστορικών ζώων, αλλά προϊστορικών ανθρώπων που δοκιμάζει να επιβιώσει της βίαιης ανακατανομής των ηπείρων και να ζήσει ευτυχισμένη σε ένα καινούργιο τόπο. Τα μηνύματα υπέρ της διαφορετικότητας και της ανοχής δε λείπουν ούτε τώρα. Εκφράζονται, όμως, λιγότερο εύστοχα, ευφάνταστα ή ανατρεπτικά, αφού η πρωταγωνίστρια οικογένεια δεν είναι κατ’ επιλογή, αλλά εξ αίματος, και ως τέτοια προβλέψιμα, «φυσιολογικά» δυσλειτουργική. Παρόντες δηλώνουν επίσης και οι δεύτεροι, άνευ διαλόγων χαρακτήρες – comic relief, στους οποίους, όμως, δε δίνεται ο κατάλληλος χώρος για να μεγαλουργήσουν ανθολογικά, όπως ο θρυλικός πλέον Σκρατ, που κυνηγά το βελανίδι του σε όλα τα μήκη, τα πλάτη και τα βάθη της Γης…

Μη φοβάσαι, όμως. Παρά τις αδυναμίες τους, «Οι Κρουντς» ξέρουν πώς να σπάνε πολύ και καλή πλάκα, πάνε κόντρα στη συνήθεια του animation να εξανθρωπίζει τα ζώα, καθώς – πρωτότυπα – επιδεικνύουν ζωώδη ευελιξία και ένστικτο στις κινήσεις τους, και συγκινούν όπως σκαρφίζονται την ειρηνική συνύπαρξη και τον αλληλοσεβασμό στη δημιουργία οικογένειας του Homo Erectus με τον Homo Sapiens – η οποία, όπως ανακάλυψαν οι επιστήμονες τελευταία, συνέβη και στην πραγματικότητα ουκ ολίγες φορές!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αγγλιστί, με τη φωνή της και μόνο, η Έμα Στόουν είναι ικανή να σε συνεπάρει αμαχητί. Ελληνιστί, το déjà vu θα προκύψει ο χειρότερος εχθρός σου. Ακόμα κι έτσι, όμως, αποκλείεται να μη γελάσεις ή να μη συγκινηθείς, φευγαλέα ή μέχρι δακρύων και στις δύο περιπτώσεις.


MORE REVIEWS

ΥΠΟΘΕΣΗ ΚΟΛΛΙΝΙ

Ένας νεαρός δικηγόρος αναλαμβάνει την πρώτη μεγάλη υπόθεση της καριέρας του, μία φαινομενικά ξεκάθαρη δολοφονία υψηλά ιστάμενου επιχειρηματία στη Γερμανία. Όσο περισσότερο «σκαλίζει» τη δικογραφία, όμως, τόσο περισσότερο αντιλαμβάνεται πως το έγκλημα αυτό κρύβει πίσω του μυστικά… πολλών δεκαετιών.

ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΟΥ ΑΓΝΩΣΤΟΥ ΑΓΙΟΥ

Ληστής καταδιωκόμενος από την αστυνομία, θάβει τη λεία της τελευταίας του δουλειάς σε απομονωμένο λόφο, στη μέση του πουθενά της μαροκινής ερήμου. Όταν μετά την αποφυλάκισή του επιστρέφει εκεί, αντικρίζει στη θέση του τάφου που είχε σκάψει… μαυσωλείο προς τιμήν του θαυματουργού «Αγνώστου Αγίου». Θα γίνει το θαύμα που επιθυμεί;

ΕΛΑ ΝΑ ΠΑΙΞΟΥΜΕ

Ο 8χρονος Όλιβερ πάσχει από αυτισμό και η επικοινωνία του με τον έξω κόσμο εξαρτάται κυρίως από κινητά και tablets τα οποία χρησιμοποιεί για να «μιλήσει», είτε στο σπίτι, είτε στο σχολείο. Σε μία από αυτές τις συσκευές θα κάνει την εμφάνισή του ο Λάρι, ένα μοναχικό τέρας που τον παρακολουθεί από την άλλη πλευρά των γήινων οθονών και θέλει να γίνουν «φίλοι», ώστε να τον τραβήξει στη δική του διάσταση.

Η ΕΛΠΙΔΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Ένα νεαρό ζευγάρι θα έρθει αντιμέτωπο με τις δυσκολίες της καθημερινής ζωής, όταν λίγο μετά τη γέννηση της κόρης του περιέλθει σε δεινή οικονομική κατάσταση. Η οικογενειακή γαλήνη θα δοκιμαστεί και από την αναπάντεχη έλευση του πρόσφατα αποφυλακισθέντος παππού.

ΣΑΝ ΤΟΝ ΣΚΥΛΟ ΜΕ ΤΗ ΓΑΤΑ 3

Αρκετά χρόνια μετά την «Μεγάλη Συμφωνία», όπου οι σκύλοι και οι γάτες δημιούργησαν μαζί ένα σύστημα το οποίο διατηρεί την αρμονική και ειρηνική τους συμβίωση, μια ομάδα άλλων κατοικίδιων, ξεχασμένων σ’ ένα pet shop, απειλεί να καταστρέψει τα πάντα.