FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΚΡΟΥΝΤΣ (2013)

(THE CROODS)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κερκ Ντε Μίκο, Κρις Σάντερς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Οικογένεια ανθρώπων των σπηλαίων, με μπαμπά που τους κρατά ζωντανούς, έχοντάς τους διαρκώς φοβισμένους, «υποφέρει» από ανήσυχη και ατρόμητη κόρη. Όταν η τελευταία γνωρίζει συνομήλικό της Homo Sapiens, που της συστήνει τη φωτιά και της υπόσχεται να την πάει στο Αύριο, οι θεωρίες και οι πρακτικές του μπαμπά γίνονται είδος υπό εξαφάνιση.

Αυτό το κορίτσι, η Έμμα Στόουν, μην το ματιάσω, είναι όλα τα λεφτά. Σε ό,τι κι αν κάνει. Ακόμα και όταν απλά δανείζει τη χαρακτηριστική, γεμάτη και ημι-βραχνή φωνή της σε ένα high tech, ψηφιακό κινούμενο σχέδιο σαν κι αυτό. Όπου «ντύνεται» την Ιπ (και όχι Επ, όπως επιμένουν οι ελληνικοί υπότιτλοι), το αδάμαστο, ελεύθερο πνεύμα που έχει βαρεθεί να επιβιώνει, θέλει να αρχίσει επιτέλους να ζει, και προκαλεί την οικογένειά της σε μια θαυμάσια και θαυμαστή, ενίοτε ξεκαρδιστική, περιπέτεια εξέλιξης. Και όπως πάντα, το κάνει με τόση άνεση και χάρη (αισθητές ακόμα και μόνο στη φωνή της), που μοιάζει γεννημένη (και) γι’ αυτό το ρόλο (μετά από εκείνους στα «Zombieland», «Easy A», «Crazy, Stupid, Love», «Οι Υπηρέτριες», «The Amazing Spider-Man»).

Η Έμμα Στόουν είναι η Ιπ, ζωγραφιστή και όμως ολοζώντανη, ανυπάκουη και ισχυρογνώμων, αλλά ταυτόχρονα αφοπλιστική και αξιαγάπητη, ετοιμοπόλεμο, ευέξαπτο αγοροκόριτσο και ταυτόχρονα ακαταμάχητα ελκυστική, νεαρή γυναίκα, όπως καμία άλλη δε θα μπορούσε. Όχι τυχαία, κανείς από τους διάσημους συμπρωταγωνιστές της πίσω από τα μικρόφωνα (Κάθριν Κίνερ, Ράιαν Ρέινολντς, Κλόρις Λίτσμαν) δε διακρίνεται ή ενδιαφέρει όσο αυτή, πλην του Νίκολας Κέιτζ, που στο ρόλο του οπισθοδρομικού μπαμπά δίνει την καλύτερη ερμηνεία του εδώ και πολλά, πάρα πολλά χρόνια (ίσως γιατί, μη ζωγραφιστός δε… βλέπεται με τίποτα πια).

Όλα αυτά, βέβαια, αν επιλέξεις την πρωτότυπη έκδοση του φιλμ, με τους ελληνικούς υπότιτλους. Αν, αντίθετα, ως συνοδός πολύ μικρών παιδιών δεν μπορείς παρά να αρκεστείς στη μεταγλωττισμένη του εκδοχή, δε θα υποφέρεις σαν την Ιπ από ανία, ούτε, όμως, και θα αφεθείς στο θέαμα με την ίδια ευκολία που θα το έκανες αν είχες την Έμμα Στόουν ως οδηγό σου. Γιατί πέρα από το τετραπέρατο ερμηνευτικό δαιμόνιο και τον άψογο κωμικό συγχρονισμό της τελευταίας, αυτό το κινούμενο σχέδιο δεν κρύβει πολλούς ακόμα αξιόλογους θησαυρούς.

Στην όψη, το 3D είναι κάτι παραπάνω από αξιοπρεπές μεν, όχι ιδιαίτερα εντυπωσιακό και σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτο δε. Και αν αισθανθείς ξαφνικά πως κάποιος άλλαξε… κανάλι και βλέπεις αποσπασματικά το «Avatar» και / ή οποιοδήποτε από τα τέσσερα «Η Εποχή των Παγετώνων», δίκιο θα έχεις. Ιδιαίτερα η – αγαπημένη των πιτσιρικάδων και όχι μόνο – κινηματογραφική σειρά των περιπετειών του μαμούθ Μάνφρεντ, του βραδύποδα Σιντ και του τίγρη Ντιέγκο βρίσκεται κάτω από όποια… πέτρα κι αν σηκώσεις στο σύμπαν των «Κρουντς». Δες το κι έτσι: αυτή τη φορά δεν είναι μια ομάδα προϊστορικών ζώων, αλλά προϊστορικών ανθρώπων που δοκιμάζει να επιβιώσει της βίαιης ανακατανομής των ηπείρων και να ζήσει ευτυχισμένη σε ένα καινούργιο τόπο. Τα μηνύματα υπέρ της διαφορετικότητας και της ανοχής δε λείπουν ούτε τώρα. Εκφράζονται, όμως, λιγότερο εύστοχα, ευφάνταστα ή ανατρεπτικά, αφού η πρωταγωνίστρια οικογένεια δεν είναι κατ’ επιλογή, αλλά εξ αίματος, και ως τέτοια προβλέψιμα, «φυσιολογικά» δυσλειτουργική. Παρόντες δηλώνουν επίσης και οι δεύτεροι, άνευ διαλόγων χαρακτήρες – comic relief, στους οποίους, όμως, δε δίνεται ο κατάλληλος χώρος για να μεγαλουργήσουν ανθολογικά, όπως ο θρυλικός πλέον Σκρατ, που κυνηγά το βελανίδι του σε όλα τα μήκη, τα πλάτη και τα βάθη της Γης…

Μη φοβάσαι, όμως. Παρά τις αδυναμίες τους, «Οι Κρουντς» ξέρουν πώς να σπάνε πολύ και καλή πλάκα, πάνε κόντρα στη συνήθεια του animation να εξανθρωπίζει τα ζώα, καθώς – πρωτότυπα – επιδεικνύουν ζωώδη ευελιξία και ένστικτο στις κινήσεις τους, και συγκινούν όπως σκαρφίζονται την ειρηνική συνύπαρξη και τον αλληλοσεβασμό στη δημιουργία οικογένειας του Homo Erectus με τον Homo Sapiens – η οποία, όπως ανακάλυψαν οι επιστήμονες τελευταία, συνέβη και στην πραγματικότητα ουκ ολίγες φορές!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αγγλιστί, με τη φωνή της και μόνο, η Έμμα Στόουν είναι ικανή να σε συνεπάρει αμαχητί. Ελληνιστί, το déjà vu θα προκύψει ο χειρότερος εχθρός σου. Ακόμα κι έτσι, όμως, αποκλείεται να μη γελάσεις ή να μη συγκινηθείς, φευγαλέα ή μέχρι δακρύων και στις δύο περιπτώσεις.


MORE REVIEWS

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

Απόπειρα ληστείας χρηματαποστολής πηγαίνει εντελώς λάθος εξαιτίας του φύλακα - οδηγού του θωρακισμένου φορτηγού και πρώην αστυνομικού, ο οποίος για συνοδηγό έχει τον γιο του και με καμία δύναμη δεν πρόκειται να τον αφήσει να πάθει κακό.

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Η 70χρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Μια μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θ’ αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θ’ ανοίξει και πάλι για έναν άνδρα. Το αναπάντεχο flirt τους θα εξελιχτεί σ’ ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ & ΤΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Όταν εξαιτίας απροσεξίας η μικρούλα πριγκίπισσα Άιλα απελευθερώνει τα κακά πνεύματα του πάγου, προ της απειλής να πέσει παγωμένη βαρυχειμωνιά σε όλο τον κόσμο, η μητέρα της, Βασίλισσα του Χιονιού, δέχεται τη βοήθεια της Γκέρντα και του Κάι μήπως και προλάβει τη ζημιά. Το μοχθηρό πνεύμα του Βορρά, όμως, είναι πανίσχυρο…

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

Χειμώνας του 1838 και ο συμβολαιογράφος Τόμας Χάτερ ταξιδεύει μέχρι τα Καρπάθια Όρη για να κλείσει τη συμφωνία πώλησης ενός παλιού οικήματος της πόλης του στον εκκεντρικά δυσπρόσιτο κόμη Όρλοκ. Κανείς, όμως, δεν υποψιάζεται πως ο πραγματικός στόχος του Όρλοκ είναι να κάνει δική του τη σύζυγο του Χάτερ.