FreeCinema

Follow us

Ο ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ (2005)

(THE CONSTANT GARDENER)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φερνάντο Μεϊρέλες
  • ΚΑΣΤ: Ρέιφ Φάινς, Ρέιτσελ Βάις, Ιμπέρ Κουντέ, Ντάνι Χιούστον, Μπιλ Νάι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 129'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Χήρος Βρετανός διπλωμάτης αγωνίζεται για ν’ αποκαλύψει τη συνομωσία που (μάλλον) κρύβεται πίσω από τη δολοφονία της ακτιβίστριας συζύγου του, στη βόρεια Κένυα.

Τον υπερβολικό ενθουσιασμό προς το ταλέντο του Βραζιλιάνου Φερνάντο Μεϊρέλες («Η Πόλη του Θεού») δεν τον ενστερνίστηκα. Αλλά, κάπου στο βάθος της ζογκλερικής φιγούρας των εικόνων του και τη μανιασμένη στρατηγική ενός freestyle μοντάζ, διαφαίνεται μια πληγωμένη στοργή και το ενδιαφέρον για χαρακτήρες αληθινούς, που αγαπάνε μέχρι απόλυτης επιλογής στην αυτοθυσία. Κι αυτή η ψυχή, που αποκαλύπτεται αργά και στυλιζαρισμένα άκομψα κατά τη διάρκεια του φιλμ, είναι το συστατικό που θα σας κάνει να πιστέψετε πως άξιζε τον κόπο να δείτε τον «Επίμονο Κηπουρό».

Βασισμένο σε ένα βιβλίο του Τζον λε Καρέ, το σενάριο παρακολουθεί την πορεία κάθαρσης και άφεσης αμαρτιών ενός Βρετανού διπλωμάτη στη βόρεια Κένυα, καθώς αναζητά να διαλευκάνει το παρασκήνιο πίσω από τη δολοφονία της ακτιβίστριας συζύγου του. Η πρώτη ύλη σας ανοίγει την όρεξη για παλαιομοδίτικου τύπου περιπέτεια δολοπλοκιών, με ίντριγκες κατασκοπίας και πολιτικών συμφερόντων, κάτι που ο Σίντνεϊ Πόλακ θα ξεζούμιζε με τέλειο επαγγελματισμό και ωριμότητα. Αντ’ αυτού, και στο όνομα της πιο cool μοντερνίζουσας σκηνοθετικής γραφής «δημιουργού» σήμερα, ο Μεϊρέλες επιδίδεται σε τερτίπια εικονοκλαστικής φετιχοποίησης, που προσωπικά με ξενίζουν όταν προσπαθούν να προσαρμοστούν σε παραδοσιακά κινηματογραφικά είδη. Αν παραβλέψουμε τις «αμαρτίες» του στυλ και μια μανιέρα παιχνιδίσματος σε χρόνους αφήγησης (που πλέον έχει ξεφουσκώσει ανεπιστρεπτί), μένουν πιο καίρια προβλήματα θεματικής πελαγοδρόμησης για το σκηνοθέτη. Η κριτική στην μετα-αποικιοκρατική πολιτική, στις φαρμακοβιομηχανίες, στο ειρηνευτικό έργο του ΟΗΕ και την εκμετάλλευση του Τρίτου Κόσμου από την πλούσια Δύση, μεταφράζεται σε πολλαπλά μέτωπα αφύπνισης κοινωνικών ευθυνών, αλλά και σε ένα βάρος που ενίοτε δε μπορεί να σηκώσει ούτε το ίδιο το φιλμ ούτε και ο θεατής, ο οποίος έχει πια στουμπώσει από το κήρυγμα…

Σανίδα σωτηρίας είναι (πάλι) η ψυχή. Ο τρόπος που ο Μεϊρέλες υπενθυμίζει στον κεντρικό του ήρωα πως η γυναίκα που έχασε δεν ήταν ούτε μια μοιχαλίδα, ούτε ένα έγγαμο λάθος που συνέχιζε να συζεί μαζί του από πλήξη. Όταν αυτός ο «Κηπουρός» νιώσει εσωτερικά την απώλειά του, την απώλεια μιας αγάπης ζωής, τότε και η ταινία ξεκινά μια πορεία απογείωσης που της επιτρέπει να πετάξει με ασφάλεια. Για να φτάσει σ’ ένα αδυσώπητο φινάλε πόνου, λυρικά απλό και δίχως συναισθηματικά εφέ παραδομένο στη γύμνια των close-ups του προσώπου του Ρέιφ Φάινς. Εκείνη τη στιγμή σβήνουμε τα «τουριστικά» λάθη της τριτοκοσμικής μιζέριας (όπως «ναρκισσεύεται» στο φακό). Σβήνουμε εθνότητες και παγκόσμια σύνορα. Εκείνη τη στιγμή, ο επίδοξος κηπουρός Τζάστιν Κουέιλ μας δίνει το απόλυτο μάθημα: ανήκουμε στη γη που πήρε μαζί της ότι αγαπούσαμε. Αυτό είναι το σπιτικό μας. Το τελευταίο. Και αιώνιο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2005, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Ο Φερνάντο Μεϊρέλες δοκίμαζε ν’ απλώσει τα φτερά του στο παγκόσμιο σινεμά, με μεγαλύτερο budget και σοβαρούς υποστηρικτικούς stars, πάντοτε σε συνδυασμό με το φεστιβαλικό… κανάκεμα και την εύνοια της κριτικής. Ατυχώς, κάπου εδώ φρέναρε, δεν είχε να προσφέρει κάτι πιο ουσιαστικό αφηγηματικά και ξεφούσκωσε ηχηρά κατόπιν. Μεγάλη κερδισμένη (με το Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου) η Ρέιτσελ Βάις.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.