FreeCinema

Follow us

ΚΑΠΟΙΑ ΝΑ ΜΕ ΠΡΟΣΕΧΕΙ (2016)

(THE CARER)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιάνος Έντελενι
  • ΚΑΣΤ: Μπράιαν Κοξ, Κόκο Κένιγκ, Άννα Τσάνσελορ, Εμίλια Φοξ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 89'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Βετεράνος ηθοποιός, θρύλος του θεάτρου που αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας, προσλαμβάνει με το ζόρι νεαρή προσωπική νοσοκόμα. Η σχέση τους θα ξεκινήσει στραβά, όμως η αγάπη της μικρής για τον Σαίξπηρ, καθώς και τιμητικό βραβείο που αυτός πρόκειται να λάβει από τους Άγγλους κριτικούς, θα τους φέρει πιο κοντά.

Το φιλμ του Ούγγρου σκηνοθέτη Γιάνος Έντελενι θυμίζει κάπως το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ντάστιν Χόφμαν «Κουαρτέτο», στη σκιαγράφηση των μεγάλων του καλλιτεχνικού κόσμου, καθώς γερνώντας αποσύρονται μοιραία από τον κόσμο του θεάματος. Εκεί, όμως, που η ταινία του Χόφμαν άφηνε μια μάλλον αδιάφορη γεύση, δεδομένων και των ονομάτων που συμμετείχαν σε αυτή, τούτη εδώ περισσότερο κερδίζει παρά χάνει τις τελικές εντυπώσεις.

Ο Μπράιαν Κοξ υποδύεται ουσιαστικά τον εαυτό του, αφού είναι ο Σερ Μάικλ, μέγας και τρανός βετεράνος ηθοποιός του σαιξπηρικού θεάτρου κυρίως, ο οποίος ευρισκόμενος σε προχωρημένη πια ηλικία έχει αποσυρθεί στον πύργο του, κάπου στην αγγλική ύπαιθρο, αντιμετωπίζοντας προβλήματα υγείας. Ζει υπό την εποπτεία της κόρης του, με την οποία δεν τα πηγαίνει και τόσο καλά, εξαιτίας της αυστηρότητας και καταπίεσής της, αλλά και της δικής του γεροπαραξενιάς. Αντιδρά στην ιδέα να έχει προσωπική νοσοκόμα, η οποία θα φροντίζει τις καθημερινές του ανάγκες, και δεν βλέπει με καθόλου καλό μάτι τη νεαρή Ντορότια, που καταφθάνει για να αναλάβει τη θέση. Εκείνη θέλει να γίνει ηθοποιός και αντιλαμβάνεται πως μια θητεία δίπλα στον Σερ Μάικλ, έστω και ως προσωπική νοσοκόμα του, μόνο καλό θα της κάνει. Δεν πρόκειται (ευτυχώς) να ερωτευτούν, στα πρότυπα του περσινού «Πριν Έρθεις Εσύ», με αναλύσεις περί έρωτος και χάσματος γενεών, όμως αυτό που θα ξεκινήσει όχι και τόσο θερμά, θα εξελιχθεί σε μια σχέση αμοιβαίου σεβασμού, με τις ρίζες της να βρίσκονται στην κοινή τους αγάπη για το θέατρο και τον Σαίξπηρ.

Τα πάντα στο φιλμ κινούνται γύρω από τον Μπράιαν Κοξ. Είναι ο μύθος της θεατρικής σκηνής, με τον αφόρητα εγωκεντρικό χαρακτήρα, ο οποίος δεν μπορεί να αποδεχθεί το γεγονός πως γέρασε. Παρόλη την παραξενιά του (στα όρια συχνά της προσβολής για τον περίγυρό του), δεν γίνεται ποτέ αντιπαθητικός για τον θεατή, αφού η έντονη τρυφερότητα με την οποία παρουσιάζεται αντισταθμίζει την άσχημη πλευρά του χαρακτήρα του. Ζει θαμμένος στις αναμνήσεις του, με δεκάδες αφίσες από τις παραστάσεις του να κρέμονται στους τοίχους, χρησιμοποιώντας συχνά στίχους από έργα τού Βάρδου τα οποία έχει κατά καιρούς ανεβάσει (και δη από τον «Βασιλιά Ληρ», πράγματι έναν από τους ρόλους που έχει υποδυθεί παλαιότερα στο σανίδι ο Κοξ). Υπάρχουν πολλές αναφορές στο σαιξπηρικό έργο επί το γενικότερον, από τον «Αμπιγιέρ» του 1983 (με τη χαριτωμένη λεπτομέρεια πως ο άνθρωπος που υποτίθεται ότι έντυνε τον Σερ Μάικλ… συνεχίζει να βρίσκεται στη δούλεψή του ως οδηγός), μέχρι την πανέξυπνη αναφορά στο «Να Ζη Κανείς ή να μη Ζη;» (1942) του Ερνστ Λιούμπιτς, σε αντιδιαστολή με το remake του Μελ Μπρουκς.

Οι χαρακτήρες είναι σχετικά καλοδουλεμένοι (αν και η επιβλητική παρουσία του Κοξ επισκιάζει τους πάντες), η κινηματογράφηση της βρετανικής υπαίθρου μετά της οικίας του Σερ Μάικλ ιδιαιτέρως ζωντανή, το δε φινάλε με τη βράβευση από το Σωματείο Άγγλων Κριτικών μπορεί να μην αποδεικνύεται όσο «ζεστό» προμηνύεται, δίνει όμως την ευκαιρία για ένα αληθινό standing ovation στο «alter ego» του πρωταγωνιστή τού «Κάποια να με Προσέχει».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν πρόκειται περί κάποιου σπουδαίου αριστουργήματος, είναι όμως μια μικρή, τρυφερή ταινία για τον κόσμο του θεάτρου και της τρίτης ηλικίας. Απευθυνόμενο περισσότερο σε πιο ενήλικο κοινό, θυμίζει ώρες-ώρες τηλεοπτική παραγωγή του BBC, αυτό όμως δεν είναι απαραίτητα κακό, καθώς είναι γνωστή η «φροντίδα» με την οποία περιβάλλει τα έργα του το βρετανικό κανάλι. Επίδειξη ερμηνευτικής δύναμης από τον Μπράιαν Κοξ, ο οποίος αποτελεί από μόνος του έναν τίμιο λόγο για να δει κάποιος τούτο το φιλμ.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Κι εγώ θέλω κάποια να με προσέχει και να με κρατάει μακριά από τέτοιες δραματικές σαβούρες που δεν θα έβλεπα ούτε στην ΕΡΤ κάποιο βράδυ. Εεεεεε… Φοβάμαι ότι θα την πετύχω στην ΕΡΤ κάποιο βράδυ!