FreeCinema

Follow us

Ο ΜΠΑΜΠΟΥΛΑΣ (2023)

(THE BOOGEYMAN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Θρίλερ Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρομπ Σάβατζ
  • ΚΑΣΤ: Σόφι Θάτσερ, Κρις Μεσίνα, Βίβιεν Λάιρα Μπλερ, Ντέιβιντ Νταστμάλσιαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Ζει στο σκοτάδι, κρύβεται στις ντουλάπες παιδικών υπνοδωματίων και βρίσκει γόνιμο έδαφος για δράση σε σπίτια οικογενειών όπου οι δεσμοί ανάμεσα στα μέλη τους καταρρέουν.

Το σενάριο του «Μπαμπούλα» βασίζεται σε μία short story του Στίβεν Κινγκ από το 1973. Καταλαβαίνει κανείς την απόγνωση των παραγωγών του Χόλιγουντ, να βρουν κάτι στο οποίο θα μπορέσουν να κοτσάρουν ξανά στη «μαρκίζα» το όνομα του maître του υπερφυσικού τρόμου, όμως, εκ του φιλμικού αποτελέσματος, εύλογα θα αναρωτηθεί ο ταλαίπωρος θεατής: πόσες σελίδες ήταν τούτη η «σύντομη» ιστορία; Πάνω από δύο; Σοβαρά τώρα;

Ακολουθώντας την πλέον basic φόρμουλα ενός «άμορφου» Κακού που ζει και κρύβεται στο σκοτάδι (ή στους εφιάλτες των ανθρώπων), ο Ρομπ Σάβατζ συστήνει με απόλυτα προβληματικό και ελλειπτικό τρόπο τους βασικούς χαρακτήρες τούτης της ταινίας, οι οποίοι συνέρχονται ακόμα από την απώλεια της συζύγου και μητέρας μιας τριμελούς (πια) οικογένειας. Ο πατέρας, ψυχαναλυτής στο επάγγελμα, δεν επιδιώκει να φέρνει τα παιδιά του αντιμέτωπα με αναφορές ή κουβέντες που θα την θυμίζουν, δημιουργώντας ένα επιπλέον «κενό» στις σχέσεις τους, γεγονός που υποτίθεται ότι εκμεταλλεύεται η δαιμονική, φανταστική μορφή ενός «μπαμπούλα», η οποία ξεπετάγεται μέσα από το σκοτάδι για ν’ αρπάξει τις ψυχές υπάρξεων «ματαιωμένων» από προσωπικά δράματα ή έλλειψη νοιαξίματος.

Υπάρχει ένα «πάτημα» κοινωνικού ενδιαφέροντος στο φιλμ, όμως, το σενάριο πελαγοδρομεί με προσανατολισμούς υποπλοκών που δεν ολοκληρώνονται ποτέ ουσιαστικά, ούτε και πείθουν για μια κάποια σοβαρότητα πρότασης προς βαθύτερη ανάγνωση των τεκταινόμενων. Τα μέλη της προηγούμενης οικογένειας που χτύπησε ο «μπαμπούλας» (και ζουν ακόμα, άγνωστον για πόσο…), οι συμμαθήτριες της μεγάλης κόρης, όσο και η ψυχολόγος των δύο κοριτσιών του χήρου Γουίλ, υπάρχουν μονάχα για να δικαιολογούν την ύπαρξη εμβόλιμων σεκάνς διαλόγου ανάμεσα στην υποχρέωση – αυτοσκοπό του Σάβατζ, να σερβίρει το ένα jump scare μετά το άλλο. Προφανώς, τέτοια υπάρχουν και (για τον μέσο θεατή, όχι για τον φανατικό horror-άκια) θα λειτουργήσουν σε κάμποσες περιπτώσεις, όμως, εάν το ζητούμενο σε ταινία του συγκεκριμένου genre είναι πια μονάχα το να παρακολουθείς μια πιο «extended» μορφή σκηνή από εκείνες που σου έχει «πουλήσει» το trailer, τελικά, ίσως αρκεί να μένουμε… στο YouTube!

Για τους γνώστες του πράγματος, εάν έχετε υψηλές προσδοκίες τύπου «Έλα να Παίξουμε» (2020) ή αναζητάτε έστω κάτι πιο κοντινό στο «Antlers» (2021), λυπάμαι, αλλά τούτος ο «Μπαμπούλας» είναι χαμένος στο βαθύ σκοτάδι μιας κινηματογραφικής βιομηχανίας που (πιο συχνά) επιδιώκει να βασιστεί στην ούγια ενός ονομαστού και γνώριμου προϊόντος, παρά στο να δημιουργήσει ένα πρωτότυπο και νεωτεριστικά δημιουργικό brand name (το έπραξε το «Χαμογέλα» πέρσι, να δούμε αν το sequel θα ωφελήσει σε κάτι ή… θα «ξεζουμίσει» το original hit). Με λόγια απλά, πεταμένα λεφτά για δυο-τρία «μπου»…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μία εντελώς pointless ιστορία, δίχως ίχνος στοιχείου πλοκής σε κατάσταση ανάπτυξης, αφήγηση για χασμουρητά κι ένα «μαυρο»(κακόμοιρο) τέρας που φλασάρει σε λιγοστά καρέ στο μεγαλύτερο μέρος του φιλμ, ώσπου να φανερώσει… ένα μείγμα ιδεών που στην όψη έχεις ξαναδεί στο παρελθόν. Να επισημάνω ότι στα άνωθεν παραδείγματα τίτλων ταινιών τρόμου δεν πρόσθεσα και το «Babadook» (2014), διότι εκείνο σε σύγκριση με τον «Μπαμπούλα» μοιάζει με… μπεργκμανικό art-house! Στην τελική, όχι κακό. Ανώφελο. Και ανούσιο.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.