FreeCinema

Follow us

THE AVIATOR (2004)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Βιογραφία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάρτιν Σκορσέζε
  • ΚΑΣΤ: Λεονάρντο ΝτιΚάπριο, Κέιτ Μπλάνσετ, Κέιτ Μπέκινσεϊλ, Τζον Σι Ράιλι, Άλεκ Μπόλντουιν, Άλαν Άλντα, Ίαν Χολμ, Ντάνι Χιούστον, Γκουέν Στεφάνι, Τζουντ Λο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 170'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Μία… περιληπτική απόπειρα βιογραφίας του θρυλικού μεγιστάνα Χάουαρντ Χιούζ, από τη δεκαετία του 1920 μέχρι τα μέσα του 1940.

Κάθε ταινία και καημός… για ένα Όσκαρ. Έτσι έχει καταντήσει ο Μάρτιν Σκορσέζε. Είναι ακριβώς η ίδια περίπτωση με τις Κάννες και τον Θόδωρο Αγγελόπουλο! Μιλάμε για πείσμα. Κι επειδή αυτό του Μάρτιν παραείναι παιδιάστικο, φαίνεται στο μέγεθος των τελευταίων του ταινιών, σε συνδυασμό με θεματολογία που αγγίζει μύθους για την αμερικανική κουλτούρα. Μετά το σχετικό φιάσκο των «Συμμοριών της Νέας Υόρκης» (2002), καταπιάνεται μ’ ένα σύμβολο μεγαλοσύνης, παράνοιας και σχεδόν εξωπραγματικών διαστάσεων, το οποίο είχε το επιπλέον ατού να παίξει σε τόσα ταμπλό, από πολιτικές μηχανορραφίες μέχρι και χολιγουντιανές ίντριγκες και ρομάντζα. Ο μεγιστάνας Χάουαρντ Χιούζ, λοιπόν, είναι ο ήρωας του «The Aviator», ακόμη μιας «μεγάλης» ταινίας του Σκορσέζε (κρατά σχεδόν τρεις ώρες…) που επιχειρεί να ασκήσει συμβολικά κριτική σε αμέτρητους τομείς του σύγχρονου βίου, αλλά το μόνο που πετυχαίνει είναι ένας ορυμαγδός ο οποίος χρεώνεται ως «επιτυχία» αποκλειστικά και μόνο στο επίπεδο παραγωγής.

Από τη δεκαετία του ’20 μέχρι το ’40, παρακολουθούμε κάποιους «ουσιαστικούς» σταθμούς της ζωής του Χιούζ, αδίκως όμως αναμένουμε να εμβαθύνει κάπου στον άνθρωπο και η αφήγηση, της οποίας η αποσπασματικότητα και η φαντεζί αφέλεια καταδικάζει το φιλμ στο να μοιάζει με ένα τεράστιο trailer για κάτι που δεν πρόκειται να γνωρίσουμε ποτέ εξολοκλήρου: τον ήρωά της! Φανερά γερασμένος και στα «tricks» του, ο Σκορσέζε βασίζεται σε κάτι που (πια) ξέρει να κάνει πάρα πολύ καλά. Εκμεταλλεύεται τις επί μέρους δουλειές εκλεκτών συντελεστών και σταθερών συνεργατών του, για να βγάλει στην επιφάνεια κάτι ευπρεπές συνολικά. Στην προκειμένη, μέγας κερδισμένος είναι η καλλιτεχνική διεύθυνση και μερίδα του γιγάντιου καστ, που μοχθεί να βρει έδαφος για ν’ απογειώσει χαρακτήρα. Περισσότερο τα καταφέρνει η Κέιτ Μπλάνσετ, κοπιάροντας την Κάθριν Χέπμπορν μέσω ακρίβειας στο στιλ και την εκφορά λόγου, σε συνδυασμό με μία υποψία παρωδίας που ισορροπεί στην κόψη. Ύστερα, σαφώς ξεχωρίζει ο Λεονάρντο ΝτιΚάπριο, που βάζει τα δυνατά του να ξεπεράσει δύο αληθινά μεγάλους σκοπέλους: α) το ότι επιχειρεί να «σολάρει» χωρίς σεναριακή υποστήριξη και β) ακόμη τον καταδιώκει η κατάρα του babyface…

Στο φινάλε, το «Aviator» κουράζει τον θεατή, φανερώνοντας όλο και περισσότερο τη γοητεία μιας υπερπαραγωγής αλλά και το κενόδοξο του δημιουργού της. Μόλις στα τελευταία σαράντα λεπτά (βλέπε σεκάνς ακροάσεων) κάτι πάει να γίνει, μαζί με τη συνειδητοποίηση του Χιούζ, πως όσο μεγαλύτερες κι αν γίνονται οι πράξεις σου, όσο πιο υπερβολικά κι αν είναι τα οράματα που πραγματοποιείς, τόσο μεγαλύτερη μοιάζει να ‘ναι και η αίσθηση της συντριβής μπροστά στη γνώση πως για όλα υπάρχει ένα τέλος. Είμαστε θνητοί. Και αυτό δε μπορούμε να το ξεπεράσουμε. Κι ενώ ο Χιούζ το αντικρίζει αυτό το συναίσθημα στο φινάλε, ο Σκορσέζε αρνείται να δεχτεί πως την τέχνη του ποτέ δεν την ξεπέρασε μετά το 1990. Πόσο ακόμη θα του πάρει μέχρι να βρει τη γαλήνη μέσα από τις δόξες του παρελθόντος του;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2005, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Ήταν μία περίοδος φθοράς για τον Μάρτιν Σκορσέζε, ο οποίος έχανε το μπούσουλα του μεγέθους των παραγωγών του, εκτροχιάζοντας τα υλικά του σε αναίτιες και ανούσιες ασκήσεις μεγαλομανίας που εκλιπαρούσαν για Όσκαρ. Το γιατί βραβεύτηκε στην κατηγορία του μοντάζ αποτελεί μέγα μυστήριο.


MORE REVIEWS

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

Απόπειρα ληστείας χρηματαποστολής πηγαίνει εντελώς λάθος εξαιτίας του φύλακα - οδηγού του θωρακισμένου φορτηγού και πρώην αστυνομικού, ο οποίος για συνοδηγό έχει τον γιο του και με καμία δύναμη δεν πρόκειται να τον αφήσει να πάθει κακό.

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Η 70χρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Μια μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θ’ αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θ’ ανοίξει και πάλι για έναν άνδρα. Το αναπάντεχο flirt τους θα εξελιχτεί σ’ ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ & ΤΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Όταν εξαιτίας απροσεξίας η μικρούλα πριγκίπισσα Άιλα απελευθερώνει τα κακά πνεύματα του πάγου, προ της απειλής να πέσει παγωμένη βαρυχειμωνιά σε όλο τον κόσμο, η μητέρα της, Βασίλισσα του Χιονιού, δέχεται τη βοήθεια της Γκέρντα και του Κάι μήπως και προλάβει τη ζημιά. Το μοχθηρό πνεύμα του Βορρά, όμως, είναι πανίσχυρο…

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

Χειμώνας του 1838 και ο συμβολαιογράφος Τόμας Χάτερ ταξιδεύει μέχρι τα Καρπάθια Όρη για να κλείσει τη συμφωνία πώλησης ενός παλιού οικήματος της πόλης του στον εκκεντρικά δυσπρόσιτο κόμη Όρλοκ. Κανείς, όμως, δεν υποψιάζεται πως ο πραγματικός στόχος του Όρλοκ είναι να κάνει δική του τη σύζυγο του Χάτερ.