FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΒΑΛΣ (2011)

(TAKE THIS WALTZ)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σάρα Πόλεϊ
  • ΚΑΣΤ: Μισέλ Γουίλιαμς, Λουκ Κέρμπι, Σεθ Ρόγκεν, Σάρα Σίλβερμαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Φαινομενικά ευτυχισμένη παντρεμένη νεαρά ερωτεύεται θρασύ συνταξιδιώτη της που αποδεικνύεται οδηγός χειράμαξας, καλλιτέχνης και… ο απέναντι γείτονας!

Μια από τις σημαντικότερες και πιο παραγνωρισμένες στο Χόλιγουντ ηθοποιούς της γενιάς της, η Καναδή, 33χρονη Πόλεϊ («Ζωή Χωρίς Εμένα») άφησε τις καλύτερες υποσχέσεις για τη δημιουργική της πορεία πίσω από τη κάμερα, 6 χρόνια πριν, με «Το Υστερόγραφο Μιας Σχέσης». Εκείνο το αθόρυβο, απέριττο, σεμνό και αφοπλιστικό (υποψήφιο για δύο Όσκαρ), φιλμικό ποίημα, που ιχνηλατούσε εύστοχα την αστείρευτη, αγέραστη ανθρώπινη ανάγκη για επαφή, συντροφικότητα, συν-αποδοχή – ή αλλιώς, με μια λέξη, αγάπη. Εκείνη, την ενστικτώδη και ακαταμάχητη, που όντως πεθαίνει τελευταία – μετά τη μνήμη και, ναι, την ελπίδα…

Όσο, όμως, αθόρυβο, απέριττο, σεμνό και εύστοχο ήταν το παραπάνω, σκηνοθετικό ντεμπούτο της, τόσο επιτηδευμένο, φλύαρο, αυτάρεσκο και άστοχο είναι αυτό το «Βαλς». Γεμάτο (πάρε βαθιά ανάσα) πανέμορφα καδραρισμένες και χρωματισμένες εικόνες, που συλλαμβάνουν και αναδεικνύουν όλη την (μποέμ) ομορφιά του Τορόντο, υπέροχες σεκάνς διαλόγου (το εξ αποστάσεως, με τις λέξεις, σεξ στο bar), ατόφιας, γυμνής, αληθινής ζωής (στα γυναικεία ντους, στη πισίνα) ή λυρικής καταγραφής της εξέλιξης μιας σχέσης μέσα στο χρόνο / οδοστρωτήρα (η κάμερα που γυρίζει γύρω – γύρω από το ζευγάρι στο κέντρο ενός σταδιακά γεμάτου διαμερίσματος, καθώς περνούν οι στιγμές, οι εποχές, οι πειραματισμοί και ο μεγάλος έρωτας), που μόνο η κάθε μια από μόνη της θα μπορούσε να αποτελεί (παραλίγο) αριστουργηματική ταινία μικρού μήκους, και τουλάχιστον τρία (τόσα μέτρησα, εξουθενωμένη…) εν δυνάμει φινάλε.

Με άλλα λόγια… άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε. Το αποτέλεσμα είναι ένα ομοιογενές – μόνο στο μάτι – σύνολο, που δεν λέει να βάλει τελεία, ενώ δοκιμάζει να πει τα πάντα για να καταλήξει στο… απόλυτο τίποτα. Γιατί όσο κι αν προσπαθεί η συγκλονιστικά χαμαιλεόντεια ηθοποιός Γουίλιαμς (που από ταινία σε ταινία δεν αλλάζει μόνο ρόλους, αλλά, θαρρείς, ακόμη και δέρμα!), η ηρωίδα της δεν προκύπτει ως τίποτε περισσότερο από μια ανώριμη γυναίκα που απλά βαριέται τη ζωή της. Και αντί να επιδιώξει την αυτοεκπλήρωση, αναλώνεται σε ενοχικά φλερτ με τον (κάθε) τολμηρό γείτονα. Τώρα που το σκέφτομαι, μήπως η – περίφημη για τον ακτιβισμό της – Πόλεϊ ήθελε εμμέσως πλην σαφώς να καταδείξει την ανάγκη του φεμινισμού και τα «δεινά» που επιφυλάσσει η υποταγή στο απέθαντο, φαλλοκρατικό, κοινωνικό μοντέλο; Μπα…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ευάερο και ευήλιο, αλλά κατά τα άλλα… μαντάρα ρομαντικό δράμα, που δεν ευστοχεί ούτε ως σπουδή χαρακτήρων, ούτε (κυρίως) ως φεμινιστικό μανιφέστο και σου ζαλίζει αναίτια τον έρωτα μέχρι, επιτέλους, να ρίξει τίτλους τέλους. Η Γουίλιαμς βέβαια λάμπει για μια ακόμη φορά ως διαμάντι μες τη λάσπη, όπως και η Σάρα Σίλβερμαν σε μικρό, αλλά καταλυτικό ρόλο. Σου αρκούν; Δεν νομίζω.


MORE REVIEWS

BONES AND ALL

Στην Αμερική του Ρόναλντ Ρέιγκαν, ένα κορίτσι που αρέσκεται στο να τρώει ανθρώπινη σάρκα παίρνει τους δρόμους σε αναζήτηση της «χαμένης» μητέρας της και κάποιας πιθανής εξήγησης για την κατάσταση που βιώνει. Στη μοναχική της πορεία, θα βρεθεί η στιγμή που θα… οσμιστεί την παρουσία ενός αγοριού με το οποίο μοιράζεται το ίδιο «μυστικό».

ΠΑΡΑΞΕΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Ερευνητική αποστολή ανακαλύπτει «μαγικό» φυτό, του οποίου οι καρποί χαρίζουν δύναμη ενέργειας ωφέλιμη για την καθημερινότητα της κοινωνίας των Αβαλονιανών. Όταν οι καλλιέργειες του φυτού προσβάλλονται από μυστηριώδη «ιό», μονάχα τα έγκατα της γης μπορούν να δώσουν μια αποτελεσματική απάντηση σχετικά με τον επερχόμενο κίνδυνο.

ΠΙΝΟΚΙΟ ΤΟΥ ΓΚΙΓΙΕΡΜΟ ΝΤΕΛ ΤΟΡΟ

Ο Τζεπέτο έχει χάσει το παιδί του, φτιάχνει μια ξύλινη μαριονέτα αγοριού και… εντάξει, τα υπόλοιπα τα γνωρίζετε ήδη, μη σας πω κι από το 1940 (τουλάχιστον)!

THE FABELMANS

Από «μπαγκάζι» του πατέρα του μέχρι «υποχρέωση» ανατροφής από τη μητέρα του, ο μικρός Σάμι βρίσκει το ιδανικό καταφύγιο στη φαντασία της κινηματογραφικής εμπειρίας και προσπαθεί να γίνει μέρος αυτού του (καλύτερου) «κόσμου».

ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2022

Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το μακροβιότερο κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας, είναι και πάλι εδώ και γιορτάζει τα 35α γενέθλιά του! Η διοργάνωση θα φιλοξενηθεί από την Πέμπτη 24/11 μέχρι την Τετάρτη 30/11 στους αθηναϊκούς κινηματογράφους ΕΛΛΗ και ΑΝΔΟΡΑ.