FreeCinema

Follow us

SUZUME (2022)

(SUZUME NO TOJIMARI)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μακότο Σινκάι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 122'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Καθώς η Ιαπωνία βρίσκεται στο χείλος της καταστροφής, η έφηβη Σουζουμέ αποφασίζει να σηκώσει στους ώμους της τη σωτηρία της χώρα της. Έχοντας αποκτήσει την ικανότητα να βλέπει τους υπαίτιους της επικείμενης συμφοράς, οι οποίοι παραμένουν αόρατοι στα μάτια των άλλων ανθρώπων, και με τη συνδρομή του Σότο, ενός μυστηριώδους «κλειδοκράτορα» που έχει ως αποστολή να διατηρεί κλειστές της πύλες του ολέθρου, ξεκινά ένα επικίνδυνο οδοιπορικό στο εσωτερικό της χώρας.

Μία ερειπωμένη περιοχή, δίπλα σε μία κατοικημένη πόλη. Μία μικρή λίμνη στο εσωτερικό της. Μία παλιά πόρτα ορθώνεται αλώβητη στο μέσο της. Μοιάζει με πύλη, αλλά δεν οδηγεί στο εσωτερικό ενός ναού, ούτε στο άδυτο ενός ιερού. Η ηρεμία και η γαλήνη διαχέονται και πληρούν τον χώρο, το άνοιγμα της πόρτας δεν διασαλεύει την τάξη του σύμπαντος, παρότι οι δύο πλευρές που ενώνει μοιάζουν τελείως διαφορετικές. Κι όμως, υπερφυσικές δυνάμεις έχουν ενεργοποιηθεί και η καταστροφή του κόσμου έχει ξεκινήσει!

Από τα πρώτα κιόλας λεπτά, ο Μακότο Σινκάι μας έχει καταπλήξει με πανέμορφες, μαγευτικές εικόνες, που μας αποκαλύπτουν έναν σχεδόν ονειρικό κόσμο, εντός του οποίου, όμως, κρύβονται απίστευτες, υπερκόσμιες δυνάμεις, ικανές να τον καταστρέψουν. Και οι δύο νεαροί πρωταγωνιστές του πρέπει αφενός μεν ν’ αναχαιτίσουν το απελευθερωμένο κακό, αφετέρου δε να εμποδίσουν την επερχόμενη καταστροφή. Ο ένας είναι ο Σότο, ένας αινιγματικός νέος, ο οποίος γνωρίζει αυτό που πρόκειται να συμβεί και έχει ως αποστολή ν’ αποτρέψει την πραγμάτωσή του. Η άλλη είναι η Σουζουμέ, μία 17χρονη πανέξυπνη κοπέλα, που σε μικρή ηλικία έχασε ξαφνικά τη μητέρα της και μεγάλωσε χάρη στη φροντίδα της θείας της. Άτομα σαφώς διαφορετικής προέλευσης, ανόμοια μεταξύ τους, οι δυο τους θα σχηματίσουν ένα ετερόκλητο ζευγάρι που θα γίνει ακόμη πιο παράταιρο όταν το παλικάρι θα μετατραπεί σε… σπασμένο καρεκλάκι με τρία μόνο πόδια! Υπάρχει, ωστόσο, μία ακόμη μεταμόρφωση στην ταινία: ένα πέτρινο κλειδί αποκτά ζωή και μετατρέπεται σε μία χαριτωμένη γατούλα, ένα αξιολάτρευτο τετράποδο πλάσμα το οποίο υποκινεί την καταστροφή, ενεργοποιώντας τεράστια «σκουλήκια» που περνούν μέσα από κρυφές πύλες και ταρακουνούν το έδαφος, προκαλώντας δυνατούς σεισμούς.

Ο 50χρονος Ιάπωνας σκηνοθέτης, με την τρίτη του αυτή μεγάλου μήκους ταινία, επιβεβαιώνει ότι είναι κι ένας αγνός σιντοϊστής: όλα τα πράγματα έχουν «ψυχή», «πνεύματα» κατοικούν μέσα τους κι απελευθερώνονται με την πρώτη ευκαιρία ως υπερφυσικές οντότητες, για να πράξουν το καλό ή το κακό.

Από την άλλη, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Ιαπωνία είναι μία σεισμογενής περιοχή, που είχε πληγεί από έναν καταστροφικό εγκέλαδο (και το συνακόλουθο tsunami) πριν από δώδεκα χρόνια – τόσα όσα είναι και τα χρόνια που η Σουζουμέ έχασε τη μητέρα της. Συνεπώς, το φιλμ, που φέρει ως τίτλο το όνομα της νεαρής ηρωίδας της, έχει στον πυρήνα του το κυρίαρχο θρησκευτικό δόγμα της Ιαπωνίας, λειτουργεί ως αλληγορία σε σχέση μ’ έναν καταστροφικό κίνδυνο που κρέμεται σαν διαρκής απειλή πάνω από τη χώρα αυτή και μεταχειρίζεται επιδέξια τα θεματικά (και θεαματικά) μοτίβα των ταινιών καταστροφής, αφηγούμενη μία ιστορία που θυμίζει εκείνη της «Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων» και, ταυτόχρονα, λειτουργεί και ως μία ιστορία ενηλικίωσης.

Τα παραπάνω δε σημαίνουν ότι η ιστορία που παρακολουθούμε δεν έχει αδύναμα σημεία ή χάσματα αφήγησης. Ούτε ότι δεν δημιουργεί κάποια αναπάντητα ερωτήματα. Όπως συμβαίνει συχνά με τις περιπέτειες φαντασίας (με ηθοποιούς, ως επί το πλείστον), όμως, πρόκειται για μία αδυναμία την οποία συνηθίζουμε να προσπερνάμε, γιατί μας γοητεύουν οι δοκιμασίες των χαρακτήρων και οι χάρες της δράσης. Όπως ακριβώς συμβαίνει κι εδώ. Μόνο που στην προκειμένη όλα είναι ζωγραφισμένα. Το «Suzume» αποτελεί έναν καμβά πλούσιο σε εικόνες και χρώματα, ρευστά σε αποχρώσεις, όπου τα πάντα είναι σχεδιασμένα με σχολαστική λεπτομέρεια. Ένα φιλμ χάρμα οφθαλμών.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Εάν αναζητάτε μία ταινία κινουμένων σχεδίων αλλιώτικη από τις άλλες, σίγουρα ναι. Διότι πρόκειται για φιλμ που απευθύνεται τόσο σε παιδιά (όχι προσχολικής ηλικίας, φυσικά, διότι πρέπει να είναι σε θέση να διαβάζουν και τους υπότιτλους), όσο και σε μεγάλους. Μία ταινία καταστροφής που αφηγείται μια μαγευτική ιστορία ενηλικίωσης, με πρωτόγνωρα σκηνικά και σκηνές που ρέουν όμορφα η μία μέσα στην άλλη, με παραμυθένιο τρόπο.


MORE REVIEWS

ΘΑΝΑΣΙΜΗ ΠΤΗΣΗ

Καταζητούμενος μισθοφόρος ανταλλάσσει την ελευθερία του με αποστολή εντοπισμού στόχου σε αεροπλάνο, τον οποίο πρέπει να οδηγήσει με ασφάλεια από τη Μπανγκόκ στο Σαν Φρανσίσκο. Αυτό που δεν γνωρίζει είναι πως η πτήση είναι γεμάτη με πληρωμένους εκτελεστές που θέλουν να βγάλουν από την άκρη και τους δύο!

Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

Κορσικανός κτηνοτρόφος, ο οποίος αντιστέκεται με πείσμα στις απαιτήσεις της τοπικής μαφίας για να της πουλήσει τα βοσκοτόπια του ώστε να ανεγερθεί ξενοδοχειακή μονάδα, γίνεται φυγάς στον ίδιο του τον τόπο όταν σκοτώνει τον αρχηγό των εκβιαστών του. Οι μαφιόζοι, εν τούτοις, γνωρίζουν κι αυτοί καλά το νησί τους.

ΟΙ ΑΓΡΙΕΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ

Μετά από μία μικροκλοπή σε κατάστημα και επιχειρώντας να αποφύγει τις επιπτώσεις, η Χλόη το σκάει από το σπίτι της και κάνει auto-stop με σκοπό να φτάσει στην αδελφή της που ζει στην επαρχία και ν’ αναζητήσει καταφύγιο. Μια ομάδα νέων που γυρίζει την Ελλάδα μ’ ένα τροχόσπιτο επιτελώντας κοινωνικό έργο τη σώζει από απόπειρα βιασμού και την «υιοθετεί», αποκρύπτοντας ένα βασικό κομμάτι των δράσεών της.

ΠΩΣ ΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΤΕ ΤΟΝ ΔΡΑΚΟ ΣΑΣ

Μετά από δεκαετίες μαχών μεταξύ Βίκινγκ και δράκων στο νησί του Μπερκ, ο Ψάρης, ο θνητός γιος τού Μεγάλου Στωικού, θα γίνει αχώριστος φίλος με μια «Οργή της Νύχτας», είδος δράκου φερόμενο ως αιμοσταγές και επικίνδυνο. Θα αναπτύξουν μια σχέση που θα σηματοδοτήσει το τέλος του πολέμου μεταξύ δράκων και Βίκινγκ, αλλά και την αρχή μιας συνύπαρξης που θα οδηγήσει προς τη μακροημέρευση όλων.

ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΚΟΛΠΟ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΚΟΜΑ

Προκειμένου ν’ αποφύγει τη σύλληψη από την Αστυνομία, δίδυμο ληστών βρίσκει καταφύγιο σε εκδρομή ατόμων με ειδικές ανάγκες. Για να μην κινήσουν υποψίες, ο ένας εκ των δύο θα πρέπει να υποδυθεί τον ΑμεΑ. Τα ευτράπελα και οι παρεξηγήσεις αρχίζουν…