FreeCinema

Follow us

ΣΤΡΙΓΓΛΕΣ (2018)

(STRINGLESS)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άγγελος Κοβότσος
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Η ασταθής πορεία ενός γυναικείου φωνητικού συγκροτήματος με το αυτοσαρκαστικό όνομα Stringless.

Δυσκολεύομαι κάπως να αντιληφθώ με ποιον τρόπο η προβολή του ντοκιμαντέρ του Άγγελου Κοβότσου χωράει στις νέες ταινίες της εβδομάδας. Έχει ήδη προβληθεί στη δημόσια τηλεόραση (μόλις στις 19 Φεβρουαρίου) και η πρεμιέρα της εντάσσεται στο πρόγραμμα ενός… party για την παρουσίαση της πρώτης πλήρους μουσικής κυκλοφορίας του γκρουπ, με στέγη την παραγωγό εταιρεία του φιλμ! Επομένως, μία κίνηση δισκογραφικού promotion προβάλλεται ως κινηματογραφική πρεμιέρα. Ας κάνουμε τα – έως αλληθωρισμού – στραβά μάτια, αφού αυτή η αφορμή είναι ίσως εκείνη που, τελικά, δικαιολογεί την προβολή της ταινίας σε σκοτεινή αίθουσα.

Οι «Στρίγγλες» κέρδισαν το βραβείο κοινού στο περσινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης. Δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς το γιατί. Πρωταγωνιστεί ένα συγκρότημα από τη Θεσσαλονίκη, με μέλη γνωστά εκεί, ιδιαίτερους, colorful (όπως αποδίδεται καλύτερα στα αγγλικά) χαρακτήρες και μια σχέση διαρκούς αναταραχής, «φύγε εσύ, έλα εσύ» μεταξύ των μελών, που λίγο πολύ θα είναι γνωστή στον στενό κύκλο της πόλης. Τα κινηματογραφικά ερωτήματα που αιτιολογούν ή όχι τη δημιουργία της ταινίας είναι άλλα. Γιατί να γυριστεί ένα ντοκιμαντέρ / φιλμ για τις Stringless; Επειδή έχουν ένα παιχνιδιάρικο όνομα – λογοπαίγνιο που παραπέμπει στις στρίγγλες; Επειδή είναι ένα γυναικείο a cappella group; Επειδή δεν έχουν σταθερή σύνθεση; Επειδή προσπαθούν να συνεχίζουν να υπάρχουν, αν και έχουν – ή προσπαθούν να βρουν – άλλες δουλειές για βιοποριστικούς λόγους; Ή επειδή έχουν μια πολυσυλλεκτική, πολυεθνική σύνθεση, με μέλη που κατάγονται εκτός από τη Θεσσαλονίκη, από τη Βουλγαρία και την Αλβανία;

Ο Κοβότσος προσπαθεί να απλωθεί σε αυτούς τους λόγους, πηδώντας από σκηνές με πρόβες και ζωντανές εμφανίσεις, σε συνεντεύξεις καταγωγής, προσωπικές ιστορίες (ανάμεσά τους και μια αληθινά δραματική) και μια καταγραφή καθημερινότητας που περιλαμβάνει yoga, μητρότητα, μαθήματα σε σχολεία και εμφανίσεις σε ταβέρνες για να συμπληρωθεί το μεροκάματο. Μέσα σε όλα αυτά, εκείνο που βγαίνει πιο έντονα είναι μια παράξενη σχέση ανάμεσα στις «Στρίγγλες», που κυμαίνεται μεταξύ γυναικείας αλληλεγγύης και γυναικείου ανταγωνισμού, γεγονός που επηρεάζει και τις επιλογές ρεπερτορίου, στο οποίο χωράει… λίγο απ’ όλα, από παραδοσιακά και retro, μέχρι ρεμπέτικα και «χαριτωμένα» τραγούδια. Το τελικό μουσικό αποτέλεσμα βρίσκεται κάπου ανάμεσα στον ημιτελή επαγγελματισμό και τον καλοπροαίρετο ερασιτεχνισμό, και η ταινία με τον ίδιο τρόπο καταγράφει την πορεία ενός συγκροτήματος που δεν έχει βρει ακόμη μια σαφή κατεύθυνση.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν απολαμβάνεις τα τραγούδια με λίγο παραπάνω απ’ το κανονικό… shoo be doo be do ή αν έχεις κάνει τη βόλτα σου στις μουσικές σκηνές της Θεσσαλονίκης, είναι πολύ πιθανό να έχεις δει τις Stringless και να θέλεις να παρακολουθήσεις κάτι παραπάνω για τον τρόπο που δουλεύουν και τη ζωή τους. Αυτά.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.