FreeCinema

Follow us

ΠΡΙΝ ΤΟ ΤΕΛΟΣ (2024)

(STERBEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ματίας Γκλάσνερ
  • ΚΑΣΤ: Λαρς Έιντινγκερ, Κορίνα Χάρφουκ, Λίλιθ Στάνγκενμπεργκ, Ρόναλντ Ζέρφελντ, Ρόμπερτ Γκβίσντεκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 180'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Χωρισμένο σε κεφάλαια που βασίζονται (κυρίως) στους χαρακτήρες μιας οικογένειας, το φιλμ πραγματεύεται τη σχέση τους με την εμπειρία του θανάτου σε διάφορες μορφές.

Αυτή είναι μία ταινία που… δεν πρέπει να παρακολουθήσει κανένας Έλληνας σκηνοθέτης, ο οποίος πιθανότατα (θα) τυγχάνει και σεναριογράφος, μην ξεχνιόμαστε! Στο πρώτο σκέλος, διότι θα τον κάνει να ντραπεί με την επαγγελματική διαχείριση της αφήγησης, παρά το γεγονός μιας αμείλικτης τρίωρης διάρκειας που ταυτίζεται περισσότερο με τη σύγχρονη τάση του «δημιουργού» ο οποίος λειτουργεί με το σκεπτικό… «στ’ αρχίδια μου ο θεατής, εγώ το γύρισα για να με πάρουν στα Φεστιβάλ». Το «Πριν το Τέλος», όμως, σε ξεγελά γιατί δείχνει τόσο… νορμάλ και εύπεπτο! Έχει τα χαρακτηριστικά του… λαϊκού σινεμά, αλλά με αμπαλάρισμα φεστιβαλικών προδιαγραφών. Κάτι που το ελληνικό σινεμά δεν δύναται να παράγει, διότι εδώ έχουμε να κάνουμε μονάχα με τα «θέλω» του κάθε «δημιουργού» (και τα… τουριστικά του πλάνα ή προσδοκίες). Στο δεύτερο σκέλος, σεναριακά δηλαδή, το πράγμα δεν απέχει ιδιαίτερα από την ντόπια μίρλα. Απλά, ο Ματίας Γκλάσνερ είχε αποφασίσει να γράψει μία «ωδή» στο θανατικό και… όποιον πάρει ο χάρος! Γηρατειά και κατάρρευση της φυσικής υγείας, άνοια, καρκίνος, άμβλωση, αυτοκτονία, πάλι καλά που σ’ ένα ολόκληρο τρίωρο δεν κατάφερε να εκτροχιάσει και κανένα τρένο με δεκάδες νεκρούς! Εδώ εννοείται πως ένα ελληνικό σενάριο (ειδικά στο πλαίσιο του καταστασιακού) δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα όσα έχει γράψει ο Γκλάσνερ. Με μία και μοναδική διαφορά: οι χαρακτήρες του έχουν διαλόγους. Μπορούν να μιλάνε. Και ενίοτε λένε πράγματα που ο θεατής μπορεί να κρατήσει, διότι περιέχουν ψήγματα αληθινού ψυχισμού. Γερμανικού, όμως…

Έχει να κάνει και με το τόσο… απωθητικό που έχει αυτός ο λαός ιδιοσυγκρασιακά. Χωρίς την ανελέητα «αρρωστημένη» ψυχρότητα των Αυστριακών, οι οποίοι το έχουν «βρει» και το έχουν επιβάλλει και στην κινηματογραφική τους φόρμα. Κανένας Γερμανός σκηνοθέτης δεν θα μπορούσε να γίνει Χάνεκε ή Ζάιντλ. Το φθονεί, όμως. Και αυτό αγκομαχάει για να πετύχει στο «Πριν το Τέλος» (μία ιδιαίτερα light «απόδοση» του πρωτότυπου τίτλου που σημαίνει… «Πεθαίνοντας», όπως σωστά χρησιμοποιήθηκε και στην αγγλική). Τα τέσσερα μέλη της οικογένειας των Λούνις (γηραιός πατέρας με άνοια, μάνα με καρκίνο που της τρώει τα σωθικά, υιός με τραυματικούς δεσμούς και κόρη αλκοολική) ζουν αποκομμένα μεταξύ τους (ακόμη και ο πατέρας, όταν θα χρειαστεί να μπει σε γηροκομείο) και αποτολμούν την επαφή μόνο όταν προκύπτει σοβαρή ανάγκη ή… κηδεία. Δίπλα τους, δορυφόροι χαρακτήρων με επίσης κατεστραμμένες ζωές, όπου η μόνη αχτίδα φωτός προκύπτει από μερικά γεννητούρια, αν και μέσα σε τέτοιο πλαίσιο καθημερινότητας, περισσότερο τρομάζεις για το μέλλον αυτών των βρεφών!

Εκβιαστικά αδιέξοδο στο δράμα του, το «Πριν το Τέλος» διαθέτει στιγμές που δε σε κάνουν να λυπάσαι που… χάνεις τον χρόνο σου (όπως η σκληρότατη σεκάνς διαλόγου μάνας και γιου, μετά το ανορθόδοξο σκόρπισμα της τέφρας του πατέρα), όμως, συνολικά το φιλμ σε καταπλακώνει κάτω από την τεράστια διάρκειά του και, παραδόξως, ουχί συναισθηματικά. Γιατί τα όσα παρακολουθείς μοιάζουν περισσότερο στημένα, με έναν σκόπιμα artificial τρόπο, δίχως ειλικρίνεια ή βαθύτερο νοιάξιμο για τους ανθρώπους (μπορεί και να χρειαζόταν να βάλω εισαγωγικά εδώ…) που αποτελούν τον κορμό του έργου.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν είναι το δράμα το πρόβλημα. Είναι οι δόσεις του. Όποιος κατάλαβε γιατί χρησιμοποίησα και τη σύγκριση με τις ελληνικές «φεστιβαλικές» ταινίες… κατάλαβε!


MORE REVIEWS

UNTIL DAWN

Παρέα φίλων ακολουθεί τα ίχνη της προ ενός έτους εξαφανισμένης αδελφής μιας από αυτούς και καταλήγει παγιδευμένη σε μία λούπα του χρόνου, στην οποία όλοι πεθαίνουν ξανά και ξανά, με μοναδική ελπίδα διαφυγής να μείνουν ζωντανοί μέχρι το ξημέρωμα. Γιατί; Η επιστήμη σηκώνει τα χέρια ψηλά!

Ο ΛΟΓΙΣΤΗΣ 2

Όταν ένας παλιός γνωστός του από το Υπουργείο Οικονομικών δολοφονείται, ο Κρίστιαν Γουλφ καλείται να αναλάβει δράση, έχοντας στο πλευρό του τον αδελφό του, Μπράξτον. Η υπόθεση δεν κρύβει μονάχα ένα οικονομικό σκάνδαλο, αλλά κι ένα τεράστιο κύκλωμα trafficking που ξεκινά από τη Λατινική Αμερική, περνά από τα σύνορα με το Μεξικό και φτάνει μέχρι τις ΗΠΑ.

Ο ΠΕΙΡΑΤΗΣ ΜΑΥΡΟΔΟΝΤΗΣ ΚΑΙ Η ΚΟΜΙΣΣΑ ΤΟΥ ΓΚΡΕΛ

Η μοχθηρή κόμισσα Σιμπίλα υφαίνει πανούργο σχέδιο παγίδευσης του Πειρατή Μαυροδόντη, με απώτερο στόχο την κυριαρχία στις επτά θάλασσες. Γενναίο κοριτσάκι, χαζοβιόλης μάγειρας και ένας… δράκος κινούν για να τον σώσουν.

BABY

Μετά από έκτιση ποινής σε κέντρο κράτησης για ανηλίκους, ο Γουέλινγκτον βρίσκεται και πάλι ελεύθερος στους δρόμους του Σάο Πάολο, όπου ανακαλύπτει ότι μέλη της οικογένειάς του έχουν αλλάξει τόπο κατοικίας. Η μοναξιά δεν θα κρατήσει για πολύ. Η συντροφικότητα θα έρθει γνωρίζοντας τον Ρονάλντο, που θα τον οδηγήσει στην εκπόρνευση αλλά και σε μια νέα οικογένεια.

ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΟΥ ΣΟΥΛΕΫΜΑΝ

Πρόσφυγας από τη Γουινέα εργάζεται ως ντελιβεράς, ποδηλατώντας όλη τη μέρα στους δρόμους του Παρισιού. Η μοναδική του ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο είναι να εγκριθεί η αίτηση ασύλου που έχει υποβάλει. Για να συμβεί αυτό, όμως, πρέπει να μάθει καλά την «ιστορία του».