FreeCinema

Follow us

ΣΑΟΥΝΤΡΑΚ ΓΙΑ ΕΝΑ ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ (2024)

(SOUNDTRACK TO A COUP D'ETAT)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιόχαν Γκριμονπρέζ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 150'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Το χρονικό της εξόντωσης του Πατρίς Λουμούμπα, ηγέτη των κινημάτων ανεξαρτησίας του Κονγκό, με τη σφραγίδα του Βελγίου και των ΗΠΑ στις αρχές της δεκαετίας του ’60, καταλήγοντας στο επεισόδιο της εισβολής διαδηλωτών στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ.

Αδιανόητου μεγέθους δουλειά, σε σύλληψη και αποτέλεσμα, το «Σάουντρακ για Ένα Πραξικόπημα» σφυροκοπά τον εγκέφαλο του θεατή με οργή και έναν όγκο πληροφοριών ικανό να του σπάσει το κεφάλι! Θέλει κότσια για να χωρέσει ο νους ενός ανθρώπου όλη αυτή την αλήθεια και τη φρίκη των γεγονότων υπό τη σκιά των Ηνωμένων Εθνών, ενός οργανισμού δήθεν ειρηνευτικού και δημοκρατικού, ο οποίος εδώ ξεφτιλίζεται με αδιάψευστα (πόσω μάλλον ιστορικά) στοιχεία.

Αναμειγνύοντας πολιτικές και (δυστυχώς διαχρονικές) αποικιοκρατικές σκοπιμότητες της «πολιτισμένης» Δύσης, το «άλλοθι» του Ψυχρού Πολέμου εκείνης της περιόδου, έως και τη μουσική jazz σε ρόλο «δούρειου ίππου» (!), ο Γιόχαν Γκριμονπρέζ δημιουργεί ένα εκρηκτικό σε μηνύματα ντοκιμαντέρ, από το οποίο δεν απουσιάζει ούτε και ένα δεικτικά σαρκαστικό χιούμορ απομυθοποίησης του ρόλου που έπαιξαν κράτη με παράδοση στην εκμετάλλευση λαών και του πλούτου της γης τους, μετατρέποντάς τους σε σκλάβους ή φυγαδευμένους σε ξένους τόπους για να επιζήσουν.

Εμβόλιμα quotes, ατάκες που στιγμάτισαν καταστάσεις και την Ιστορία, εναλλάσσονται με σπουδαίο οπτικό υλικό αρχείου ή ηχητικά ντοκουμέντα και «μιξάρονται» ευρηματικά με τραγούδια και μουσικούς της jazz, υιοθετώντας ένα στυλ οπτικοποίησης που παραπέμπει σε album covers του συγκεκριμένου genre (και δη κυκλοφορίες της Blue Note), αποτυπώνοντας μια τεράστια «τοιχογραφία» της Αφρικής και του ριζικού της μαύρης φυλής σε απόπειρές της να βγάλει από πάνω της τον ζυγό κατακτητών που ονειρεύονταν να διατηρηθούν παντοτινά οι αποικίες τους, παράλληλα με τους αντιρατσιστικούς αγώνες που λάμβαναν χώρα στην Αμερική… του στερεοτυπικού κοινωνικού «ονείρου».

Από την οθόνη παρελαύνουν σημαντικές μορφές των απελευθερωτικών κινημάτων του «μήλου της έριδος» που υπήρξε το Κονγκό (φτάνοντας έως και σε ένα ενοχικό για τον ΟΗΕ σήμερα), ο Μάλκολμ Χ και η απόπειρα δημιουργίας των Ηνωμένων Πολιτειών της Αφρικής, το ξεμπρόστιασμα του Νικίτα Χρουστσόφ στην ψηφοφορία των Ηνωμένων Εθνών για τον οριστικό τερματισμό της αποικιοκρατίας, ο Φιντέλ Κάστρο ως υποστηρικτής των Αφρικανών αντί των… «κομμουνιστών» Αφρικανών (χαρακτηρισμός που σύμφερε για την εξάπλωση του ψυχροπολεμικού κλίματος), ο Ντουάιτ Ντ. Αϊζενχάουερ που φοβόταν πως θα χάσει την πρόσβαση σε ένα από τα μεγαλύτερα γνωστά αποθέματα ουρανίου στον κόσμο (βασικό στοιχείο για τη δημιουργία ατομικών βομβών), ο Λούις Άρμστρονγκ ως πρεσβευτής της jazz που άθελά του γινόταν μέρος της αμερικανικής προπαγάνδας που είχαν σχεδιάσει πράκτορες της CIA, «ανώνυμοι» μισθοφόροι που αναλάμβαναν να ρίξουν κυβερνήσεις για να δημιουργηθούν καθεστώτα, μέλη Μυστικών Υπηρεσιών διαφόρων χωρών που εξομολογούνται δίχως αιδώ τα εγκλήματα τα οποία διέπραξαν για το (μονομερές) καλό της πατρίδας τους και πλείστα όσα ονόματα σ’ έναν κυριολεκτικό καταιγισμό πληροφοριών, για τις οποίες όσο λιγότερα γνωρίζει ο θεατής τόσο περισσότερο θα συγκλονίζεται μέχρι τέλους.

Το «Σάουντρακ για Ένα Πραξικόπημα» θα μπορούσε να αφορά στην τραγωδία του οποιουδήποτε έθνους που βίωσε κάτι παρόμοιο, επειδή μια άλλη «υπερδύναμη» ή απλά χώρα της αδηφάγας Ευρώπης φρόντιζε να παραστήσει τον «σταυροφόρο» του (δήθεν) εκδημοκρατισμού ενός «κατώτερου» λαού ο οποίος ήλπιζε να διατηρήσει την εδαφική του ακεραιότητα μαζί με τον φυσικό πλούτο που υπό… δίκαιες συνθήκες θα του εξασφάλιζε την ευημερία του. Κάτι τέτοια ακούνε σε στημένες Χούντες ανά τον πλανήτη και γελούν…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Υποψήφιο για Όσκαρ στην κατηγορία του καλύτερου ντοκιμαντέρ φέτος (θα έπρεπε να βρισκόταν και στην πεντάδα του μοντάζ), πρόκειται για το πιο δυνατό έργο τούτου του genre που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια. Βαθύτατα πολιτικό, ειλικρινές, αντικειμενικό και κυνικό μαζί, πατά πάνω σε ένα υλικό το οποίο ο δημιουργός του έχει διαχειριστεί με εκρηκτικά πνευματώδη τρόπο. Αξίζει να το τολμήσετε και να μάθετε τι έχει να σας πει. Πολλά από αυτά εξακολουθούν να συμβαίνουν κάπου στον πλανήτη μας…


MORE REVIEWS

ΧΙΟΝΑΤΗ

Αφού έχει αποφύγει τη θανάτωση, η Χιονάτη κρύβεται στο δάσος και βρίσκει καταφύγιο στο σπίτι επτά… νάνων, οι οποίοι θα τη φροντίσουν μέχρι να αποφασίσει να διεκδικήσει και να απελευθερώσει το χαμένο της βασίλειο από τη σατανική μητριά της.

WISHBONE

Σεκιουριτάς νοσοκομείου σε άθλια οικονομική κατάσταση, με κίνδυνο να χαθεί το σπίτι της μάνας του λόγω χρεών στην τράπεζα, βλέπει τον αδελφό του να «φεύγει» άδικα από ξαφνικό ανεύρυσμα και επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο αναλαμβάνοντας την κηδεμονία της ανήλικης ανιψιάς του. Η πρόταση ενός τραυματιοφορέα για συμμετοχή σε κομπίνες δικαστικών αποζημιώσεων θα φέρει καλύτερες μέρες;

ΝΟΒΟΚΑΪΝΗ

Υποδιευθυντής τραπέζης βλέπει την υπάλληλο με την οποία είναι κρυφά ερωτευμένος να πιάνεται όμηρος ληστών και κάνει τα πάντα για να την εντοπίσει και να την ελευθερώσει. Βασικό (και μοναδικό) του ατού; Δεν μπορεί να νιώσει σωματικό πόνο!

ΣΕ ΜΙΑ ΑΓΝΩΣΤΗ ΧΩΡΑ

Έχοντας ξεμείνει στην Αθήνα δίχως χρήματα και χαρτιά, και με όνειρο τη φυγή για Γερμανία, δύο πρόσφυγες από την Παλαιστίνη καταφεύγουν σε άκρως ριψοκίνδυνη λύση, προκειμένου να βγάλουν πλαστά διαβατήρια για τη «Γη της Επαγγελίας».

LOCKED

Μικροκακοποιός μπουκάρει σε χλιδάτο κι αφύλαχτο SUV και δεν βρίσκει τρόπο να βγει απ’ αυτό, ανυποψίαστος ότι επρόκειτο για… θανάσιμη παγίδα!