FreeCinema

Follow us

Ο ΦΥΛΑΚΑΣ (2019)

(SORKHPUST)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νίμα Τζαβίντι
  • ΚΑΣΤ: Ναβίντ Μοχαμαντζαντέ, Παρινάζ Ιζαντιάρ, Μάνι Χαγκίγκι, Σεταρέχ Πεσιανί
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Θανατοποινίτης σε φυλακή ευρισκόμενη σε διαδικασία μετεγκατάστασης εξαφανίζεται από προσώπου γης κατά τη διάρκεια της τελευταίας καταμέτρησης των κρατουμένων. Κρύβεται κάπου στο αχανές κτήριο ή «την έκανε» για έξω; Όπου και να έχει πάει, πάντως, είναι απαραίτητο να βρεθεί εντός ολίγων ωρών.

Δεν αλλάζει ιδιαίτερα στυλ στη δεύτερη ταινία του ο Ιρανός σκηνοθέτης Νίμα Τζαβίντι. Το ντεμπούτο του «Μελβούρνη» (2014) ήταν ένα ψυχολογικό θρίλερ που διαδραματιζόταν σχεδόν εξολοκλήρου εντός ενός διαμερίσματος στην Τεχεράνη, όπου νεαρό ζευγάρι έτοιμο να μετακομίσει στην Αυστραλία έβρισκε τον μπελά του εξαιτίας βρέφους το οποίο είχε αναλάβει να προσέχει για λίγες μόλις ώρες. Σε τούτον τον με αύρα μυστηρίου «Φύλακα» είναι μια… ολόκληρη φυλακή που πρόκειται να μετακομίσει, με τον διευθυντή της να είναι αυτός που μπλέκει σε μία αγωνιώδη για εκείνον κούρσα με τον χρόνο, όταν χωρίς να το καταλάβει χάνει μέσα από τα χέρια του έναν εκ των κρατουμένων.

Κτηριακό συγκρότημα φυλακών το οποίο βρίσκεται στη μέση του πουθενά, κάπου στα νότια του Ιράν, πρόκειται να κατεδαφιστεί, προκειμένου να ανεγερθεί στην περιοχή νέο αεροδρόμιο. Ο ταγματάρχης Γιαχέντ έχει οργανώσει στην εντέλεια τη μετεγκατάσταση, αποσπώντας τα κυβερνητικά συγχαρητήρια, μαζί με την υπόσχεση μιας βέβαιης προαγωγής. Την ύστατη ώρα, όμως, κι ενώ οι μπουλντόζες είναι έτοιμες να πιάσουν δουλειά, πληροφορείται πως ένας από τους θανατοποινίτες έχει εξαφανιστεί. Δίνει διαταγή να ανακριθούν οι συγκρατούμενοι του κελιού του, αρχίζει να ψάχνει σπιθαμή προς σπιθαμή κάθε γωνιά της φυλακής, παραξενεύεται όταν πέφτει στην αντίληψή του παραγγελία ποσότητας μαύρου βερνικιού από πλευράς τού φυγά λίγες μόλις ημέρες πριν, η άφιξη, δε, κοινωνικής λειτουργού, η οποία φαίνεται να γνωρίζει καλά τόσο τον δραπέτη όσο και τις συνθήκες καταδίκης του, δυσκολεύει περισσότερο την έρευνα. Διότι ο διευθυντής Γιαχέντ επιθυμεί τη σύλληψη του εγκληματία, ενώ η όμορφη δεσποινίς Καρίμι το ακριβώς αντίθετο.

Τοποθετημένος χρονικά στη δεκαετία του ’60, «Ο Φύλακας» δράττεται της ευκαιρίας του τότε κοσμικού ιρανικού κράτους του Σάχη Παχλαβί, ώστε να ασκήσει κριτική στη θανατική ποινή ως μέσο τιμωρίας, αλλά σε ένα πιο ανάλαφρο επίπεδο να διατηρήσει και μία χαλαρή ερωτική υποπλοκή ανάμεσα στους δύο βασικούς ήρωες (με τη γυναίκα, μάλιστα, να είναι απαλλαγμένη από τον βραχνά της μαντίλας). Αμφότερα τα subplot, όμως, παραμένουν σε δεύτερο πλάνο, μιας και το σενάριο στηρίζεται ολοκληρωτικά στο «κόλπο» της μίας σπαζοκεφαλιάς που δείχνει αδύνατον να λυθεί. Ένα-δύο twist που αφορούν το μυστήριο της εξαφάνισης δεν ανεβάζουν ακριβώς την αδρεναλίνη στα ύψη, πλην όμως έστω και με ένα τέτοιο μονοδιάστατο στόρι το φιλμ του Τζαβίντι τη βγάζει καθαρή, αφού εκμεταλλεύεται σε ικανοποιητικό βαθμό τους περιορισμούς χώρου και χρόνου, παρουσιάζοντας ένα αποτέλεσμα που διαφέρει από τα τετριμμένα του σινεμά της πατρίδας του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν αποτελεί δείγμα «δύσκολου» art-house «Ο Φύλακας», καθώς και στρωτή αφήγηση έχει κι ένα σχετικά ιντριγκαδόρικο μυστήριο διαθέτει. Μοιάζει, όμως, καταδικασμένο να απευθυνθεί αποκλειστικά στο ντόπιο κοινό των «φεστιβαλικών» φιλμ – και μόνο σε αυτό. Όσο έχει απομείνει, δηλαδή…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.