FreeCinema

Follow us

SNAKES ON A PLANE (2006)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπετειώδες Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντέιβιντ Ρ. Έλις
  • ΚΑΣΤ: Σάμιουελ Λ. Τζάκσον, Τζουλιάνα Μάργκιουλις, Νέιθαν Φίλιπς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VILLAGE FILMS

Δηλητηριώδη φίδια σκάνε από παντού σε πτήση επιβατικού αεροσκάφους, στο οποίο επιβαίνει πράκτωρ του FBI μετά σημαντικού μάρτυρα που πηγαίνει να καταθέσει σε δίκη μεγαλομαφιόζου. Ακολουθεί… τρελό γλέντι στους αιθέρες!

Υπάρχουν φορές που απορώ με τον εαυτό μου και τους υπόλοιπους συναδέλφους. Αφορά στον τρόπο αξιολόγησης. Γιατί μία ταινία που σε κάνει να θες να ξηλώσεις καθίσματα από το χαβαλέ ή κοντεύει να σε στείλει στην εντατική από τα γέλια πρέπει να κριθεί και ως «έργο Τέχνης»; Και γιατί, στον αντίποδα, ο μέσος ταλαίπωρος θεατής πρέπει να υποστεί έναν Μιζογκούτσι «πέντε αστέρων» (για παράδειγμα), από τη στιγμή που το ζητούμενο είναι μονάχα μια απλή βραδινή έξοδος και ένα μέσο διασκέδασης; Ποια είναι η προτεραιότητα ενός κριτικού κινηματογράφου; Να δημιουργήσει μια σκληροπυρηνική «ράτσα»… κουλτουριάρηδων κλώνων του ή να προσπαθήσει να ενημερώσει και ν’ ανοίξει τα μάτια του θεατή ανάλογα με το είδος και το περιεχόμενο της κάθε ταινίας; Πόσες φορές μπορώ να το «παίζω» élite και ν’ απευθύνομαι στους – με το ζόρι – 10.000 εναπομείναντες «εκπαιδευμένους» κινηματογραφόφιλους της Αθήνας, τη στιγμή που το έντυπο στο οποίο δημοσιεύεται η κριτική μου τυπώνεται σε 80.000 φύλλα;

Αυτή τη μεγάλη συζήτηση ανοίγει το «Snakes on a Plane», ένα φιλμ – υπόδειγμα marketing και εξυπνάδας που μετατρέπει έναν πανηλίθιο κινηματογραφικό τίτλο σε… ολόκληρο σενάριο! Η ιδέα είναι ειπωμένη αμέτρητες φορές: πράκτωρ του FBI συνοδεύει μάρτυρα που πρόκειται να καταθέσει σε σοβαρή δίκη και στη διαδρομή προσπαθεί να τον προστατεύσει από τις μύριες όσες παγίδες θανάτου που έχουν στήσει εναντίον τους οι κακοί. Τι κάνει τη διαφορά; Το αεροπλάνο με το οποίο μεταφέρεται ο μάρτυρας είναι τίγκα στο δηλητηριώδες φίδι, και το δημιουργικό team πίσω από τις κάμερες είχε διάθεση να το κανιβαλίσει!

Με το που ανακοινώθηκε το project, οι υποψήφιοι καταναλωτές του φιλμ έγιναν και διαφημιστές του, κατακλύζοντας το διαδίκτυο με ιδέες και σενάρια παρωδίας, τα οποία προσπάθησε να εκμεταλλευτεί η παραγωγή πριν την τελική παράδοση του προϊόντος. Το αποτέλεσμα είναι ένα κατά τα άλλα επαγγελματικότατα εκτελεσμένο b-movie, ικανό να μετατρέψει μια κινηματογραφική αίθουσα σε τεράστιο party από τη στιγμή που σου αμολάει τα φίδια! Ερμηνείες δραματικές (όπως θέλετε το μεταφράζετε αυτό…), σασπένς και μερική σιχασιά (ειδικά αν τα ερπετά δεν είναι οι καλύτεροί σας φίλοι) και εμβόλιμες ατάκες που δυναμιτίζουν εύστοχα τη φαινομενική σοβαρότητα της δράσης, είναι τα επιπλέον ατού.

Ναι, αντικειμενικά το «Snakes on a Plane» είναι η ντροπή της 7ης Τέχνης, ένα σημείο των καιρών που μπορεί να γίνει ιδανικό αντικείμενο κοινωνιολογικής μελέτης ή να δώσει ανατριχιαστικά συμπεράσματα για την παρακμή της γενιάς των multiplex. Από μία άλλη οπτική, όμως, είναι μια ταινία με αυτοσαρκαστικό τσαμπουκά, που δε σου πουλάει τίποτε περισσότερο από… τον εαυτό της. Με ειλικρίνεια. Μνημείο φιλμικού trash μεν, αλλά και εξοργιστικά διασκεδαστικό δε! Θα μπορούσε και καλύτερα, ίσως, αν και μετά η σύγχυση θα ήταν τόσο μεγάλη που θα αδυνατούσαμε να καταχωρίσουμε το φιλμ: θρίλερ με στοιχεία τρόμου ή σάτιρα είδους αλά «Απίθανη Πτήση»; Μιλώντας δίκαια (και έχοντας πονέσει από τα γέλια στη δημοσιογραφική προβολή), μπορώ να πω ότι ζηλεύω όσους θα το δουν με ένα κοινό πιο κατάλληλο από εκείνο του δυσκοίλιου «θεωρητικού» που παρακολουθεί ψυχρά αμέτοχος. Και τους είχα πει, να φέρουν κανένα πλαστικό φιδάκι μπας και τρομάξουμε τα κορίτσια στην αίθουσα, αλλά δε με άκουσαν!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2006, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Από τα καλύτερα παραδείγματα «ένοχης απόλαυσης» που ζήσαμε στο σινεμά για πολλά χρόνια, αξίζει και ως αντικείμενο μελέτης σε σχέση με το παρασκήνιο της παραγωγής και τα «ήθη» του marketing, σε μία εποχή αρκετά πιο αθώα από το σημερινό… μπουρδέλο των social. Κρίμα που δεν γυρίστηκαν κι άλλες παρόμοιες ταινίες σε πλοίο ή τρένο (αν και στους αιθέρες είναι που δεν υπάρχει εύκολος και σίγουρος τρόπος διαφυγής…). Και δεν εννοώ το όποιο βιντεϊκό κακέκτυπο b-μουβιάς!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.