FreeCinema

Follow us

ΠΑΓΙΔΕΥΜΕΝΟΙ (2020)

(SHORTA)

  • ΕΙΔΟΣ: Αστυνομικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φρέντερικ Λούις Χβίιντ, Άντρες Έλχολμ
  • ΚΑΣΤ: Γιάκομπ Λόμαν, Σάιμον Σερς, Ταρέκ Ζαγιάτ, Ντούλφι Αλ-Τζαμπούρι, Ίσα Κατάμπ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ONE FROM THE HEART

Κατά τη διάρκεια περιπολίας ρουτίνας, δίδυμο αστυνομικών παγιδεύεται σε κακόφημη γειτονιά της πόλης. Ο τόπος μοιάζει με καζάνι που βράζει εξαιτίας του θανάτου νεαρού αραβικής καταγωγής, ως αποτέλεσμα του ξυλοδαρμού κατά τη σύλληψή του. Ο σώζων εαυτόν σωθήτω…

«Δε μπορώ ν’ αναπνεύσω», είναι η φράση κλειδί που ακούγεται με το ξεκίνημα σχεδόν του σκηνοθετικού ντεμπούτου του εκ Δανίας διδύμου των Χβίιντ και Έλχολμ. Έχει προηγηθεί η καταδίωξη και βίαιη σύλληψη του Ταλίμπ Μπεν Χάσι από αστυνομικούς της Κοπεγχάγης, με τον κρατούμενο (ως άλλο Τζορτζ Φλόιντ) να ξεστομίζει τα παραπάνω λόγια. Όταν, λίγες ώρες έπειτα, ανακοινώνεται από τα media ο θάνατός του, οι μνήμες από τις περσινές ταραχές στην Αμερική είναι πολύ νωπές για να μη γίνει η εύλογη σχετική σύνδεση. Την ώρα που το νέο αρχίζει να διαδίδεται με ταχύτητα αστραπής στις παραμελημένες γειτονιές της Κοπεγχάγης, οι αστυνομικοί ντετέκτιβ Μάικ και Γενς ξεκινούν για την καθημερινή τους περιπολία στους δρόμους της πόλης. Μη δίνοντας αρχικά σημασία στις παραινέσεις των συναδέλφων τους ν’ αποφύγουν συγκεκριμένες περιοχές (που κατά πάσα βεβαιότητα θα μυρίζουν μπαρούτι), βρίσκονται γρήγορα στη δυσάρεστη θέση να συνειδητοποιήσουν με επώδυνο τρόπο το σφάλμα τους. Στην προσπάθειά τους να τη βγάλουν καθαρή, κάθε λεπτό μετράει.

Οι «Παγιδευμένοι» εξερευνούν εκ νέου το μείζον θέμα της άκρατης αστυνομικής βίας, σχεδόν επαναφέροντας τον προβληματισμό που οι Παριζιάνοι «Άθλιοι» (2019) είχαν ρίξει στο τραπέζι πρόσφατα. Όπως άλλωστε (δυστυχώς) και στη χώρα μας έχουμε νιώσει για τα καλά τα τελευταία χρόνια, η κινούμενη εκτός ορίων συμπεριφορά των οργάνων επιβολής της τάξης δεν αποτελεί (πια) αποκλειστικό αμερικανικό «προνόμιο», αλλά σαφέστατα έχει βρει πρόσφορο έδαφος και στην εδώ πλευρά του Ατλαντικού, καθώς οι συνθήκες ευνοούν τη συγκεκριμένης μορφής επίδειξη κατασταλτικής δύναμης. Το θέμα με τούτη τη δανέζικη εκδοχή του ίδιου ζητήματος είναι πως ενώ κατά την έναρξή της αφήνει ξεκάθαρες υποσχέσεις για ένα καταγγελτικού τύπου βίαιο δράμα, που όχι μόνο θα ξεχειλίζει από οργή, αλλά (μάλλον) πρόκειται και να καυτηριάσει τους επιθετικούς μηχανισμούς που ανεξέλεγκτα δρουν εντός της αστυνομικής δύναμης, καταλήγει να χρησιμοποιεί τα αρχικά σεναριακά δεδομένα ως πρόφαση για κάτι το οποίο σταδιακά μοιάζει με (σκέτα) τυπικό θρίλερ διαφυγής και επιβίωσης.

Υπό αυτό το πρίσμα, το «Shorta» (στα αράβικα σημαίνει αστυνομία) αποτελεί τον… πολύ φτωχό συγγενή του εκρηκτικού «’71» (2014). Συγκριτικά, εάν σ’ εκείνο το φιλμ του Γιαν Ντεμάνζ (κατά σύμπτωση, επίσης αποτελούσε σκηνοθετικό ντεμπούτο) ένιωθες πως ανά πάσα στιγμή μια βόμβα molotov μπορεί να σκάσει στη μούρη σου, σε τούτο εδώ ο κίνδυνος μοιάζει να προέρχεται από… νεροπίστολα! Η κλειστοφοβική ένταση που μπορεί να προσφέρει ο αστικός ιστός μιας πόλης περνά σχεδόν ανεκμετάλλευτη (πλην ίσως της σκηνής με το σκύλο και το ασανσέρ), ενώ το πολιτικό σχόλιο σε σχέση με τις δύο «αντιμαχόμενες» πλευρές περισσότερο απουσιάζει, παρά υψώνει στεντόρεια φωνή.

Και είναι κρίμα, γιατί τα σεναριακά θεμέλια του δράματος μπαίνουν με ορθό και ενδεδειγμένο τρόπο. Ο συγκαταβατικός, ήπιων τόνων αστυνομικός Γενς στέκει ως μοχλός εξισορρόπησης του «κάνω ό,τι γουστάρω» συναδέλφου του Μάικ. Ο πρώτος έχει επίτηδες τοποθετηθεί δίπλα στον δεύτερο τη συγκεκριμένη μέρα, ώστε με την ηρεμία και διαλλακτικότητα που τον διακρίνουν να βοηθήσει ν’ αποφύγουν τις κακοτοπιές και τις εκπλήξεις. Ο άλλος, όμως, είναι ασυγκράτητος. Οι άγριες ταραχές που ξεσπούν βρίσκουν τους δυο τους εντός αφιλόξενου ghetto, έχοντας μάλιστα μαζί τους για «παρέα» αραβικής καταγωγής κρατούμενο, τον οποίο (εξαιτίας της βλακώδους επιμονής του Μάικ) έχουν φορτωθεί και σέρνουν μαζί τους. Οι σχέσεις και των τριών θα γίνονται ολοένα και πιο τεταμένες, καθώς η θέση τους λεπτό με λεπτό δυσχεραίνει, κάνοντας την επιβίωσή τους να μοιάζει εξαιρετικά αμφίβολη. Δυστυχώς, όμως, το σενάριο (ειδικά κατά το δεύτερο μισό του φιλμ) δε στέκει στο ύψος των περιστάσεων, καταφεύγοντας σε πανεύκολες συμπτώσεις, οι οποίες ενίοτε παραδίδουν αφελή μαθήματα ηθικολογίας. Οι δύο αστυνομικοί διασχίζουν εντός ολίγων ωρών και με ιδιαίτερη άνεση τη γραμμή της ηθικής ασάφειας που τους διακρίνει, οδεύοντας με άνεση προς τον ευκαιριακό κυνισμό, έχοντας (βεβαίως) αντιληφθεί στην πορεία πως υπάρχουν και συμπονετικοί άνθρωποι εκεί έξω, τη στιγμή που δεν το περιμένεις, μάλιστα. Η κατάχρηση εξουσίας, όμως, καθώς και ο υφέρπων ρατσισμός των αστυνομικών δυνάμεων, έχουν ήδη βγει ολοκληρωτικά εκτός κάδρου…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Φεστιβαλικών προδιαγραφών φιλμ με πλήθος σχετικών διακρίσεων, που κατά κύριο λόγο, όμως, απευθύνεται στους φίλους του action thriller, παρά σ’ εκείνους του «σκεπτόμενου» ευρωπαϊκού σινεμά. Η μαγιά και οι καλές προθέσεις μπορεί να υπάρχουν, μα το αποτέλεσμα θαρρώ πως δε θ’ αφήσει απόλυτα ικανοποιημένους… ούτε τους μεν, ούτε τους δε. Σε περίπτωση που το ίδιο ακριβώς φιλμ ήταν χολιγουντιανής κατασκευής και προέλευσης, θα κυκλοφορούσε στα μέρη μας με την ταμπέλα της «αμερικανιάς»!


MORE REVIEWS

ΚΙΟΥΚΑ: ΠΡΙΝ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ

Ένα εν πλω ταξίδι διακοπών με ιστιοφόρο προς τον Πόρο έχει ως απώτερο σκοπό τη συνάντηση των δύο ενήλικων παιδιών του Μπάμπη με την Άννα, τη βιολογική τους μητέρα η οποία τα εγκατέλειψε όταν ήταν μωρά. Η Έλσα και ο Κωνσταντίνος ούτε είναι ενήμεροι γι’ αυτό, αλλά ούτε και έχουν ίχνος ανάμνησής της να τους συνοδεύει.

GUNS UP

Όταν ένας πρώην αστυνομικός, που δουλεύει ως συλλέκτης χρεών και μπράβος της Μαφίας, αποφασίσει να αποσυρθεί, θα έχει μόνο ένα βράδυ στη διάθεσή του για να απομακρύνει την οικογένειά του από την πόλη, προκειμένου να την σώσει από το νέο αφεντικό.

Η ΑΠΟΦΑΣΗ

Ο Ζοζέφ Κρος φεύγει από τη δουλειά του. Είναι νύχτα. Αύριο τον περιμένει μια δύσκολη μέρα. Ο γιος του είναι έτοιμος να τον υποδεχθεί στο σπίτι για να παρακολουθήσουν τον αγώνα. Η σύζυγός του δεν φαντάζεται τίποτα. Κι εκείνος έχει πάρει την απόφασή του…

ΛΑΜΠΥΡΙΣΜΑΤΑ

Εξαιτίας της επιμονής της κόρης της, η Ιζαμπέλ αναγκάζεται να επανασυνδεθεί με τον σοβαρά άρρωστο πρώην σύζυγό της. Η φροντίδα που σταδιακά αρχίζει να του παρέχει δείχνει να τους φέρνει πιο κοντά. Είναι άραγε αργά για επιστροφές στο παρελθόν;

ΒΛΕΠΩ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΣΟΥ 6: ΔΕΣΜΟΙ ΑΙΜΑΤΟΣ

Ένα ολόκληρο σόι μπαίνει στο μάτι του… Θανάτου και αναζητά τρόπους διαφυγής από τον επερχόμενο κακό ψόφο! Υπάρχει περίπτωση να τον ξεγελάσει κανείς;