FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΓΕΙΤΟΝΕΣ ΑΠΟ ΠΑΝΩ (2020)

(SENTIMENTAL)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σεσκ Γκάι
  • ΚΑΣΤ: Χαβιέρ Κάμαρα, Μπελέν Κουέστα, Γκριζέλντα Σισιλιάνι, Αλμπέρτο Σαν Χουάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 82'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Ο Χούλιο και η Άνα, ένα παντρεμένο ζευγάρι που έχει απωλέσει προ πολλού το πάθος και τον έρωτα μεταξύ του, ετοιμάζονται να υποδεχθούν τους γείτονες του από πάνω ορόφου, σε μια προσπάθεια να γνωριστούν καλύτερα. Όταν το εκ διαμέτρου αντίθετο, φλογερό ταμπεραμέντο των τελευταίων έρχεται σε σύγκρουση με τη δική τους συσσωρευμένη καταπίεση, τα πράγματα θ’ αρχίσουν να γίνονται όλο και πιο αμήχανα.

Αρχετυπικό έργο δωματίου, πολύ κοντά στο «Ο Θεός της Σφαγής» (ιδιαίτερα) και τους πλέον οικείους στο ελληνικό κοινό «Τέλειους Ξένους», το «Οι Γείτονες Από Πάνω» είναι μία αμιγώς θεατρική περίπτωση ταινίας, όπως μπορεί εύλογα να φανταστεί κανείς. Βασισμένη στο ομώνυμο θεατρικό του ίδιου του σκηνοθέτη Σεσκ Γκάι (η προηγούμενη ταινία του, το «Truman», είχε σαρώσει στα βραβεία Goya το 2016), φιλοδοξεί να καταφέρει αυτό που αποτελεί το βαρόμετρο των ταινιών τούτου του είδους: να κρατήσει το ενδιαφέρον του θεατή μέσω των έξυπνων, κωμικών διαλόγων. Το αποτέλεσμα, όμως, είναι μάλλον γλυκόπικρο, παρά τις καλές προθέσεις.

Το σεναριακό εύρημα εδώ είναι η αντίθεση μεταξύ των δύο ζευγαριών επί της οθόνης. Ο Χούλιο και η γυναίκα του από την Αργεντινή είναι ένα αντρόγυνο από εκείνα που συναντάμε ουκ ολίγες φορές. Ό,τι υπήρχε σε έρωτα και «φλόγα» ανάμεσά τους, έχει αντικατασταθεί όχι από συντροφικότητα (όπως συμβαίνει πολλές φορές μετά το γάμο), αλλά από αδιαφορία, παθητικότητα, καυγάδες και, γενικότερα, τα πάντα συνηγορούν σε μια σχεδόν αναγκαστική συμβίωση. Από την άλλη, οι γείτονες που μένουν στον όροφο από πάνω τους, οι Σάλβα και Λάουρα, είναι ένα ζευγάρι εξαιρετικά ανοιχτόμυαλο, με έντονη σεξουαλική ζωή (κάτι που ενοχλεί πολύ τον Χούλιο, ενώ συνάμα κάνει την Άνα να ζηλεύει) και σεβασμό μεταξύ τους. Είναι άτομα που ζουν τη στιγμή, που τους αρέσει να χάνουν τον έλεγχο κάποιες φορές, κι όχι να ζουν σε «κουτάκια». Είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεται το πρώτο ζευγάρι. Τα κλισέ, βέβαια, δεν απουσιάζουν, με τον έντονης libido Σάλβα να είναι… πυροσβέστης, ενώ η Λάουρα είναι ψυχολόγος και vegan (έλεος κάπου!).

Πέραν του πρώτου τέταρτου της διάρκειας του φιλμ (περίπου), εκεί όπου βλέπουμε τους Χούλιο και Άνα να μαλώνουν και όλη η σκηνή μοιάζει πολύ στημένη και «θεατρική» (με την κακή έννοια), το έργο βρίσκει το ρυθμό του με την εμφάνιση του δεύτερου ζευγαριού, αλλά και τη σταδιακή εισαγωγή του κύριου κωμικού μηχανισμού της ταινίας: το γεγονός πως οι καλεσμένοι γείτονες επιδίδονται συχνότατα σε ομαδικό σεξ, trio και ανταλλαγή συντρόφων, πράγματα που θα εξιστορήσουν με κάθε λεπτομέρεια στους εμβρόντητους οικοδεσπότες τους. Μέσα από αυτή την ολοένα και αυξανόμενη αμηχανία, λοιπόν, είναι που οι τελευταίοι θα μάθουν μυστικά και ψέματα μέσα από τα οποία είχαν συνηθίσει να ζουν όλο αυτό το διάστημα, υπό έναν μανδύα αδιαφορίας.

Εν τέλει, το «Οι Γείτονες Από Πάνω» κάνει τη σοφή επιλογή μιας 80λεπτης, συμμαζεμένης διάρκειας, αλλά τα αστεία είναι λιγότερα απ’ όσα θα περίμενε κανείς, ενώ παράλληλα χάνουν και τη φρεσκάδα τους αρκετά σύντομα. Δεν παύει, όμως, ν’ αποτελεί μία ψυχαγωγική πρόταση για όσους αρέσκονται σε ταινίες διαλόγων και σώζεται κυρίως από τις γυναίκες πρωταγωνίστριές του. Οι Μπελέν Κουέστα και Γκριζέλντα Σισιλιάνι αποτελούν τα ερμηνευτικά highlights, σε μια «μάχη» ανάμεσα στην καταπίεση και την ελευθερία.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σχετικά αξιοπρεπές έργο διαλόγων θεατρικής υφής, για εκείνους που μπορεί ν’ αναζητούν κάτι τέτοιο… ακόμη και στο σινεμά. Εάν επιθυμείτε μια στοιχειώδη δράση στη μεγάλη οθόνη, μην το σκεφτείτε καν. Περιέργως, είχε κάνει πρώτα… σπιτική πρεμιέρα στην πλατφόρμα του CINOBO και… αφού ελληνικό καλοκαίρι, ας δούμε τι πιάνει και στα σινεμά! Νέα ήθη…


MORE REVIEWS

ΤΟ ΚΟΣΤΟΥΜΙ

Στο Σικάγο του 1956, το οργανωμένο έγκλημα χρησιμοποιεί το κατάστημα ρούχων ενός Βρετανού κόπτη για «βιτρίνα» των χρηματαποστολών του. Όλα πάνε ρολόι, μέχρι τη στιγμή που ο πληγωμένος από σφαίρα γιος ενός μεγαλογκάνγκστερ αναζητά καταφύγιο στο ραφείο του μαγαζιού.

ΛΟΥΙΣ ΓΟΥΕΪΝ: ΕΝΑΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Βιογραφικό δράμα με τον Μπένεντικτ Κάμπερμπατς στον ομώνυμο ρόλο ενός εκκεντρικού καλλιτέχνη του 19ου αιώνα, ο οποίος έμεινε γνωστός για το τεράστιο ζωγραφικό του έργο που απεικόνιζε… ανθρωπόμορφες γάτες.

ΜΑΓΝΗΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ

Η Έλενα γυροφέρνει μ’ ένα αμάξι προς… το πουθενά. Το αυτοκίνητο του Αντώνη δεν παίρνει μπρος. Η μοίρα τους το ‘χε.

ΣΜΥΡΝΗ ΜΟΥ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ (ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ)

Η ζωή της οικογένειας Μπαλτατζή κλονίζεται τραγικά από τα γεγονότα που οδήγησαν στην καταστροφή της Σμύρνης από τον τουρκικό στρατό του Μουσταφά Κεμάλ, το 1922.

ΝΙΤΡΑΜ

Ο Νίτραμ είναι ένα «ξεχωριστό» ενήλικο αγόρι που ζει ακόμα με τους γονείς του, έχει σχεδόν ανεξέλεγκτη συμπεριφορά και παιδαριώδεις απαιτήσεις. Θα κάνει προσπάθειες να συνυπάρξει με τους ανθρώπους μιας κοινωνίας με την οποία αδυνατεί να επικοινωνήσει, θα βιώνει διαρκείς περιορισμούς κι απογοητεύσεις, και κάποια στιγμή θ’ «απασφαλίσει».