FreeCinema

Follow us

16 ΦΟΡΕΣ ΑΝΟΙΞΗ (2021)

(SEIZE PRINTEMPS)

  • ΕΙΔΟΣ: Αισθηματικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σουζάν Λαντόν
  • ΚΑΣΤ: Σουζάν Λαντόν, Αρνό Βαλουά, Φρεντερίκ Πιερό
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 73'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Κάτοικος Παρισίου, η ντροπαλή 16χρονη Σουζάν μοιάζει παντελώς αποκομμένη από το φιλικό της περιβάλλον, το οποίο μάλλον την κάνει να βαριέται αφόρητα. Όλα αυτά θ’ αλλάξουν με το που εμφανίζεται στο προσκήνιο ο Ραφαέλ, ένας 35χρονος ηθοποιός, με τον οποίο θα υπάρξει αμέσως μια φιλική έλξη που σύντομα θα εξελιχθεί σε κάτι παραπάνω.

Κόρη του σπουδαίου Βενσάν Λαντόν και της Σαντρίν Κιμπερλέν, η Σουζάν Λαντόν ξεκάθαρα έχει αυτό που λέμε «pedigree» για ν’ ασχοληθεί με τα κινηματογραφικά κοινά. Το σκηνοθετικό της ντεμπούτο μας έρχεται με τη νεαρά μόλις σε ηλικία 20 – 22 ετών (πλέον, μιας και η ταινία είναι παραγωγής του 2020…), μα παρ’ όλα αυτά μπορούμε να εντοπίσουμε αρκετές αρετές, σ’ ένα φιλμ που εκ προοιμίου παίρνει το ρίσκο να χρησιμοποιήσει τη σκηνοθέτιδά του (και) ως πρωταγωνίστρια. Το «16 Φορές Άνοιξη» καταπιάνεται με ένα ευαίσθητο θέμα, την έλξη μεταξύ μίας 16χρονης κοπέλας κι ενός 35χρονου άνδρα (η age of consent στη Γαλλία ξεκινά από τα 15) και, εν γένει, αποφεύγει τα κλισέ, αν και η αλήθεια είναι πως παρουσιάζεται αρκετά flat, χωρίς κάποια δραματουργική εξέλιξη που θα το ξεχώριζε από ανάλογες ταινίες του είδους.

Ο ελέφαντας στο δωμάτιο είναι προφανώς η αρχική φιλία και μετέπειτα σχέση μεταξύ της 16χρονης ηρωίδας κι ενός σχεδόν κατά είκοσι χρόνια μεγαλύτερού της άνδρα, με την Λαντόν να μας δίνει το πορτρέτο τούτης της γνωριμίας περισσότερο μέσω της αθωότητας και της απόδρασης (για τη Σουζάν), αποφεύγοντας κάθε δόση ερωτισμού. Μία αναμφίβολα έξυπνη επιλογή, η οποία λειτουργεί. Κι αν για το θεατή είναι ξεκάθαρο πως η 16χρονη νιώθει «ξένη» ανάμεσα στην παρέα των συνομήλικών της και πλήττει, ψάχνοντας συνεχώς ευκαιρία να «δραπετεύσει» κάθε φορά που βρίσκεται έξω μαζί τους, τα κίνητρα για τον Ραφαέλ, ώστε να μπει σ’ αυτή τη διαδικασία που σίγουρα σηκώνει σχόλια, δεν αναπτύσσονται ποτέ. Το ίδιο συμβαίνει και με τη δραματουργική εξέλιξη στις περισσότερες από τις σκηνές, όπου πολλές φορές μοιάζουν να κόβονται απότομα, θαρρείς σ’ έναν αγώνα ώστε να μείνει το φιλμ εντός του μικρού πλαισίου της διάρκειάς του (μόλις 73 λεπτά!).

Τα παραπάνω στοιχεία αφήνουν ανικανοποίητο το αίσθημα του θεατή, όμως, κοιτώντας βαθύτερα, δεν πρέπει να παραγνωρίσουμε τα ρίσκα που παίρνει η Λαντόν (και κατ’ επέκταση το φιλμ). Πέρα από την προαναφερθείσα θεματολογία, έχουμε τον διπλό ρόλο της Γαλλίδας σε σκηνοθεσία και πρωταγωνιστικό ρόλο – με όχι τόσο πετυχημένα αποτελέσματα οφείλουμε να πούμε, αλλά σε κάθε περίπτωση μία επιλογή που θέλει κότσια στα 20 σου χρόνια. Χώρια απ’ αυτό, η κινηματογράφηση του Παρισίου είναι έξοχη, ενώ η έντονη μουσικότητα του δεύτερου μισού θα ξενίσει μερίδα του κοινού, μα θα ιντριγκάρει ευχάριστα σε κάποιο ποσοστό. Σε τελική ανάλυση, πάντως, πρόκειται για έργο που μπορεί να είναι «άγουρο» (κι από το οποίο ζητάμε κάτι παραπάνω), αλλά ταυτόχρονα, σαν πρώτο δείγμα γραφής, έχει και τα θετικά του. Ίσως αξίζει να δούμε τι συνέχεια θα έχει η Λαντόν στο μέλλον.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Φιλία που γίνεται έλξη, ανάμεσα σε 16χρονο κορίτσι και 35χρονο άνδρα. Οι φίλοι του γαλλόφωνου κινηματογράφου θα το… αντέξουν, αλλά θα μείνουν και με μια κάποια αίσθηση ανικανοποίητου.


MORE REVIEWS

DUNGEONS & DRAGONS: ΕΝΤΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΚΛΕΦΤΩΝ

Καταφερτζής κλέφτης, παρέα μ’ ένα μικρό τσούρμο από τυχοδιώκτες συνοδοιπόρους οι οποίοι κατέχουν ουκ ολίγες μαγικές ικανότητες, αναζητά κλεμμένο κειμήλιο που ίσως του επιτρέψει να επαναφέρει στη ζωή την πεθαμένη και πολυαγαπημένη του σύζυγο.

ΤΑ ΟΧΤΩ ΒΟΥΝΑ

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, ο Πιέτρο γίνεται φίλος με το μοναδικό παιδί ενός μικρού ορεινού χωριού, καθώς κάνει τις καλοκαιρινές του διακοπές εκεί. Ο Μπρούνο θα χαθεί από τη ζωή του εξαιτίας μικρών παρεξηγήσεων, μα θα επιστρέφει πάντοτε στον ενήλικο βίο του, για να του θυμίζει την παιδική ηλικία και πατρικές στιγμές που έχασε από πείσμα και λάθος επιλογές.

ΖΛΑΤΑΝ

Τα ταραχώδη παιδικά και νεανικά χρόνια του Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς στη Σουηδία, μέχρι την αναγνώριση του ποδοσφαιρικού του ταλέντου, χάρη στις εμφανίσεις του με τη φανέλα του Ajax.

Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΜΥΡΜΗΓΚΙΩΝ

Στη Ρώμη της δεκαετίας του ’60, ο Άλντο Μπραϊμπάντι, ένας ποιητής και θεατράνθρωπος γύρω στα 40, ζει με τον νεαρό Έτορε, φίλο και σύντροφό του. Όταν ο υπερσυντηρητικός και θρησκευόμενος πατέρας του δεύτερου καταγγέλλει αυτή τη σχέση στην Αστυνομία, ο Άλντο θα βρεθεί κατηγορούμενος και αντιμέτωπος με φυλάκιση, χάρη σ’ έναν ιδιότυπο νόμο με μεσαιωνικές καταβολές.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - TO THE SWORDSMITH VILLAGE

Μετά τη δολοφονία της οικογένειάς του από έναν δαίμονα, ο Ταντζίρο Καμάντο εντάσσεται στο Σώμα Φονιάδων Δαιμόνων, έχοντας έναν και μοναδικό σκοπό: να επαναφέρει την αδελφή του (τη μόνη που γλίτωσε τον θάνατο, με τίμημα όμως τη μετατροπή της σε δαίμονα) στην ανθρώπινη μορφή της.