FreeCinema

Follow us

SCREAM: ΚΡΑΥΓΗ ΑΓΩΝΙΑΣ (1996)

(SCREAM)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γουές Κρέιβεν
  • ΚΑΣΤ: Νεβ Κάμπελ, Κόρτνεϊ Κοξ, Ντέιβιντ Αρκέτ, Σκιτ Άλριτς, Μάθιου Λίλαρντ, Τζέιμι Κένεντι, Ρόουζ ΜακΓκάουαν, Λιβ Σράιμπερ, Ντρου Μπάριμορ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 111'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Παρέα μαθητών καταδιώκεται από serial killer που χρησιμοποιεί τα κλισέ των ταινιών τρόμου για να… παίξει μαζί τους!

Το 1987, μια ταινία – ορόσημο έφερε τη μοναδική στροφή ανανέωσης στο είδος των θρίλερ τρόμου. Η «Νύχτα με τις Μάσκες» του Τζον Κάρπεντερ γέννησε όλα τα κλισέ, κοπιαρίστηκε αμέτρητες φορές, άφησε απογόνους (τον Τζέισον των «Παρασκευή και 13» και τον Φρέντι από τους «Εφιάλτες στο Δρόμο με τις Λεύκες») και, μοιραίως, οδήγησε το είδος στη φθορά, αφού κανείς δεν είχε την παραμικρή καινούργια ιδέα. Το mainstream («Η Σιωπή των Αμνών», «Se7en») είχε πια μάθει τους κανόνες του «παιχνιδιού» και μπορούσε να παρασύρει τις μάζες σ’ ένα υποκατάστατο ταινίας τρόμου με αστυνομική πλοκή. Ο μανιακός δολοφόνος χωρίς αιτία μετατράπηκε σε σχεδόν… διανοούμενο serial killer ή – στη χειρότερη περίπτωση – ψυχολογικά ασταθή. Τα sequels έγιναν παρελθόν και η ξαφνική τρομάρα του φινάλε (πέθανε ή δεν πέθανε;), σταμάτησε να τινάζει τα popcorn στον αέρα (μετά την Γκλεν Κλόουζ στην «Ολέθρια Σχέση», όλοι ξέρουν πως οι «κακοί» δεν πεθαίνουν με την πρώτη…). Ρωτήστε τους fans. Πέρα από gore ακρότητες χιούμορ, υπήρξε ξανά άλλη ταινία που να σεβάστηκε το είδος, επιχειρώντας ταυτόχρονα ένα βήμα μπροστά, μετά το ’78; Μετά τη «Νύχτα με τις Μάσκες»;

Και ξαφνικά, στα τέλη του ’96, ο Γουές Κρέιβεν, ο πνευματικός «πατέρας» του Φρέντι Κρούγκερ, που μόνο πίκρα μας πότισε στη συνέχεια, παρέα με τον σεναριογράφο Κέβιν Γουίλιαμσον, υπογράφουν το «Scream». Μια ταινία που ακολουθεί τους κώδικες, αναμασά τα κλισέ, αλλά και τολμά να σου κλείσει το μάτι και να σε πιάσει αδιάβαστο εκεί που δεν το περιμένεις, με έναν απίστευτο τόνο αυτοπαρωδίας. Οι δημιουργοί του «Scream» είναι fans του είδους, η ταινία απευθύνεται στους fans, αλλά και οι celluloid ήρωες του φιλμ γουστάρουν τα ίδια πράγματα με τους προηγούμενους! Ο Κρέιβεν θέλει να κάνει το παιχνίδι οικείο, ρεαλιστικό. Οι μαθητές του επαρχιακού γυμνασίου δεν δολοφονούνται από μια μυστηριώδη οντότητα, ένα φάντασμα ή ένα πλάσμα που δραπέτευσε από τη φαντασία τους. Δολοφονούνται από έναν άγνωστο που μπορεί να ζει ανάμεσά τους και είναι ικανός για μια πραγματική σφαγή αν δεν πάρει σωστή απάντηση στο quiz «Ποιος σκότωνε στο πρώτο ‘Παρασκευή και 13’;» (ερώτηση παγίδα)! Το χιούμορ υπάρχει (ποιος fan των ταινιών τρόμου δεν διακρίνεται από ένα «αρρωστημένο» αίσθημα του χιούμορ;), αλλά όταν πλησιάζει η απειλή και ο θάνατος, το κέφι γίνεται αγωνία κι ακόμη και ο πλέον εξοικειωμένος θεατής χάνει την ψυχραιμία του (ή το σφυγμό του…).

Το «Scream» γνώρισε τεράστια εισπρακτική επιτυχία, απέσπασε διθυραμβικές κριτικές (μερικές φορές ακόμα και οι «μονόφθαλμοι» μπορούν να συμφωνήσουν…), κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας της χρονιάς στα MTV Movie Awards, παίχτηκε και στις δικές μας Νύχτες Πρεμιέρας (φίσκα το Αττικόν) και ρισκάρει για ένα… sequel! Πίσω από το όλο fun του φιλμ, θα βρείτε άπειρες αναφορές στο είδος (κυρίως στη «Νύχτα με τις Μάσκες»), cameos (από τον σκηνοθέτη μέχρι τη Λίντα Μπλερ), άσκηση κοινωνικής κριτικής και επίθεση ενάντια στα media (αυτή υποστηριζόμενη από «φονικές» ατάκες). «Οι ταινίες δεν δημιουργούν ψυχοπαθείς. Οι ταινίες κάνουν τους ψυχοπαθείς πιο δημιουργικούς», όπως ακούγεται και δια στόματος… του δολοφόνου!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 84) το 1997, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Λόγω της (αρκετά τυπικής) καθυστέρησης που έκανε μέχρι να φτάσει και στις δικές μας αίθουσες (βγήκε στις ΗΠΑ το Δεκέμβρη του 1996 και στην Ελλάδα ήρθε τον Οκτώβρη του 1997!), είχα ήδη αποκτήσει στη συλλογή μου το LaserDisc του «Scream» και το είχα παρακολουθήσει τέσσερις φορές σε μικρό χρονικό διάστημα (δεν το συνηθίζω με νέες ταινίες). Γιατί; Είχε καταφέρει να ξεγελάσει ακόμη κι εμένα (λατρεύω το genre), οπότε… το γονάτισα στο viewing. Το είχα αποκαλέσει instant classic και του είχα δώσει την ανώτερη βαθμολογία που υπάρχει. Μάλλον είχα δίκιο…


MORE REVIEWS

ΠΥΡΙΝΗ ΟΡΓΗ

Γενετικά μεταλλαγμένο κοριτσάκι με τηλεκινητικές ικανότητες και… φλογερές εκρήξεις οργής, φυλάσσεται από τους γονείς του επί σειρά ετών στο «περιθώριο», ώστε να μην καταλήξει «πειραματόζωο» στα χέρια εταιρείας που στο παρελθόν είχε εκμεταλλευτεί τα δικά τους μεταφυσικά χαρίσματα και εξακολουθεί ν’ αναζητά τα ίχνη τους.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΚΙΜΑΣ

Στα 1943, κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, οι βρετανικές μυστικές υπηρεσίες σκαρφίζονται μια πλαστή επιχείρηση απόβασης των συμμαχικών στρατευμάτων στην Ελλάδα, έτσι ώστε ο αληθινός τους στόχος, το χτύπημα στην κατεχόμενη Σικελία, να περάσει κάτω από τα «radar» των Γερμανών.

ΟΙ ΓΕΙΤΟΝΕΣ ΑΠΟ ΠΑΝΩ

Ο Χούλιο και η Άνα, ένα παντρεμένο ζευγάρι που έχει απωλέσει προ πολλού το πάθος και τον έρωτα μεταξύ του, ετοιμάζονται να υποδεχθούν τους γείτονες του από πάνω ορόφου, σε μια προσπάθεια να γνωριστούν καλύτερα. Όταν το εκ διαμέτρου αντίθετο, φλογερό ταμπεραμέντο των τελευταίων έρχεται σε σύγκρουση με τη δική τους συσσωρευμένη καταπίεση, τα πράγματα θ’ αρχίσουν να γίνονται όλο και πιο αμήχανα.

ΚΑΤ' ΟΙΚΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ

Καθηγητής Πανεπιστημίου επαρχιακής ρωσικής πόλης κατηγορεί για ατασθαλίες την δημοτική αρχή της, με αποτέλεσμα να τεθεί σε κατ’ οίκον περιορισμό, κατηγορούμενος για υπεξαίρεση! Πιέζεται ν’ ανακαλέσει, μάταια, όμως. Ποιος θα λυγίσει πρώτος;

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΟ ΒΡΑΧΙΟΛΙ

Έφηβο κορίτσι κάθεται στο εδώλιο του δικαστηρίου ως κατηγορούμενη για την δολοφονία της καλύτερής της φίλης. Αθώα ή ένοχη;