FreeCinema

Follow us

SCREAM: ΚΡΑΥΓΗ ΑΓΩΝΙΑΣ (1996)

(SCREAM)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γουές Κρέιβεν
  • ΚΑΣΤ: Νεβ Κάμπελ, Κόρτνεϊ Κοξ, Ντέιβιντ Αρκέτ, Σκιτ Άλριτς, Μάθιου Λίλαρντ, Τζέιμι Κένεντι, Ρόουζ ΜακΓκάουαν, Λιβ Σράιμπερ, Ντρου Μπάριμορ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 111'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Παρέα μαθητών καταδιώκεται από serial killer που χρησιμοποιεί τα κλισέ των ταινιών τρόμου για να… παίξει μαζί τους!

Το 1987, μια ταινία – ορόσημο έφερε τη μοναδική στροφή ανανέωσης στο είδος των θρίλερ τρόμου. Η «Νύχτα με τις Μάσκες» του Τζον Κάρπεντερ γέννησε όλα τα κλισέ, κοπιαρίστηκε αμέτρητες φορές, άφησε απογόνους (τον Τζέισον των «Παρασκευή και 13» και τον Φρέντι από τους «Εφιάλτες στο Δρόμο με τις Λεύκες») και, μοιραίως, οδήγησε το είδος στη φθορά, αφού κανείς δεν είχε την παραμικρή καινούργια ιδέα. Το mainstream («Η Σιωπή των Αμνών», «Se7en») είχε πια μάθει τους κανόνες του «παιχνιδιού» και μπορούσε να παρασύρει τις μάζες σ’ ένα υποκατάστατο ταινίας τρόμου με αστυνομική πλοκή. Ο μανιακός δολοφόνος χωρίς αιτία μετατράπηκε σε σχεδόν… διανοούμενο serial killer ή – στη χειρότερη περίπτωση – ψυχολογικά ασταθή. Τα sequels έγιναν παρελθόν και η ξαφνική τρομάρα του φινάλε (πέθανε ή δεν πέθανε;), σταμάτησε να τινάζει τα popcorn στον αέρα (μετά την Γκλεν Κλόουζ στην «Ολέθρια Σχέση», όλοι ξέρουν πως οι «κακοί» δεν πεθαίνουν με την πρώτη…). Ρωτήστε τους fans. Πέρα από gore ακρότητες χιούμορ, υπήρξε ξανά άλλη ταινία που να σεβάστηκε το είδος, επιχειρώντας ταυτόχρονα ένα βήμα μπροστά, μετά το ’78; Μετά τη «Νύχτα με τις Μάσκες»;

Και ξαφνικά, στα τέλη του ’96, ο Γουές Κρέιβεν, ο πνευματικός «πατέρας» του Φρέντι Κρούγκερ, που μόνο πίκρα μας πότισε στη συνέχεια, παρέα με τον σεναριογράφο Κέβιν Γουίλιαμσον, υπογράφουν το «Scream». Μια ταινία που ακολουθεί τους κώδικες, αναμασά τα κλισέ, αλλά και τολμά να σου κλείσει το μάτι και να σε πιάσει αδιάβαστο εκεί που δεν το περιμένεις, με έναν απίστευτο τόνο αυτοπαρωδίας. Οι δημιουργοί του «Scream» είναι fans του είδους, η ταινία απευθύνεται στους fans, αλλά και οι celluloid ήρωες του φιλμ γουστάρουν τα ίδια πράγματα με τους προηγούμενους! Ο Κρέιβεν θέλει να κάνει το παιχνίδι οικείο, ρεαλιστικό. Οι μαθητές του επαρχιακού γυμνασίου δεν δολοφονούνται από μια μυστηριώδη οντότητα, ένα φάντασμα ή ένα πλάσμα που δραπέτευσε από τη φαντασία τους. Δολοφονούνται από έναν άγνωστο που μπορεί να ζει ανάμεσά τους και είναι ικανός για μια πραγματική σφαγή αν δεν πάρει σωστή απάντηση στο quiz «Ποιος σκότωνε στο πρώτο ‘Παρασκευή και 13’;» (ερώτηση παγίδα)! Το χιούμορ υπάρχει (ποιος fan των ταινιών τρόμου δεν διακρίνεται από ένα «αρρωστημένο» αίσθημα του χιούμορ;), αλλά όταν πλησιάζει η απειλή και ο θάνατος, το κέφι γίνεται αγωνία κι ακόμη και ο πλέον εξοικειωμένος θεατής χάνει την ψυχραιμία του (ή το σφυγμό του…).

Το «Scream» γνώρισε τεράστια εισπρακτική επιτυχία, απέσπασε διθυραμβικές κριτικές (μερικές φορές ακόμα και οι «μονόφθαλμοι» μπορούν να συμφωνήσουν…), κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας της χρονιάς στα MTV Movie Awards, παίχτηκε και στις δικές μας Νύχτες Πρεμιέρας (φίσκα το Αττικόν) και ρισκάρει για ένα… sequel! Πίσω από το όλο fun του φιλμ, θα βρείτε άπειρες αναφορές στο είδος (κυρίως στη «Νύχτα με τις Μάσκες»), cameos (από τον σκηνοθέτη μέχρι τη Λίντα Μπλερ), άσκηση κοινωνικής κριτικής και επίθεση ενάντια στα media (αυτή υποστηριζόμενη από «φονικές» ατάκες). «Οι ταινίες δεν δημιουργούν ψυχοπαθείς. Οι ταινίες κάνουν τους ψυχοπαθείς πιο δημιουργικούς», όπως ακούγεται και δια στόματος… του δολοφόνου!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 84) το 1997, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Λόγω της (αρκετά τυπικής) καθυστέρησης που έκανε μέχρι να φτάσει και στις δικές μας αίθουσες (βγήκε στις ΗΠΑ το Δεκέμβρη του 1996 και στην Ελλάδα ήρθε τον Οκτώβρη του 1997!), είχα ήδη αποκτήσει στη συλλογή μου το LaserDisc του «Scream» και το είχα παρακολουθήσει τέσσερις φορές σε μικρό χρονικό διάστημα (δεν το συνηθίζω με νέες ταινίες). Γιατί; Είχε καταφέρει να ξεγελάσει ακόμη κι εμένα (λατρεύω το genre), οπότε… το γονάτισα στο viewing. Το είχα αποκαλέσει instant classic και του είχα δώσει την ανώτερη βαθμολογία που υπάρχει. Μάλλον είχα δίκιο…


MORE REVIEWS

GODZILLA MINUS ONE

Μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ο Σικισίμα επιστρέφει σ’ ένα κατεστραμμένο Τόκιο, γεμάτος ενοχές από τη φήμη του kamikaze πιλότου που δεν θυσιάστηκε για πατρίδα του. Θα προστατεύσει μια νεαρή κοπέλα που έχει υιοθετήσει ένα ορφανό μωρό και θα συγκατοικήσουν αναζητώντας τη γαλήνη, καθώς η πόλη αρχίζει να στέκεται ξανά στα πόδια της, ώσπου να εμφανιστεί… ένα γιγάντιο και μεταλλαγμένο από πυρηνικές δοκιμές τέρας.

ΠΕΣΜΕΝΑ ΦΥΛΛΑ

Μεροκαματιάρης εργάτης με «αθώο» πρόβλημα αλκοολισμού γνωρίζει προλετάρια «αδελφή ψυχή» σε karaoke bar, εμφανίζεται το ενδεχόμενο του ρομαντικού σκιρτήματος, μα η κακοτυχία δέρνει και τους δύο, λες κι η μοίρα δεν επιθυμεί την ένωσή τους.

ΣΙΩΠΗΛΗ ΟΡΓΗ

Πατέρας που πενθεί τον θάνατο του γιου του, ορκίζεται να εκδικηθεί τις συμμορίες ναρκωτικών που μεταμόρφωσαν τη ζωή του σε βουβό δράμα. Όταν μιλούν τα πιστόλια, ποιος έχει ανάγκη τα λόγια;

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΘΑΝΑΤΟΥ

Στο Σέιλεμ, ομάδα από νεαρά αγόρια και κορίτσια ανακαλύπτει κατά τύχη ένα καταραμένο μαχαίρι. Μέσα από μια σειρά από flashbacks, μαθαίνουμε πως το συγκεκριμένο αντικείμενο υπήρξε η αφορμή για πολλούς θανάτους και καταστροφές στο παρελθόν. Η χρήση του σε δαιμονικά παιχνίδια μεταξύ των παιδιών, αποκαλύπτει μια μικρή λεπτομέρεια: ο κάθε χαμένος, πεθαίνει πραγματικά!

ΦΟΝΙΣΣΑ

Σ’ ένα νησιωτικό χωριό, γύρα στα 1900, η γιαγιά Φραγκογιαννού αποφασίζει να κάνει πράξη αυτό που της δίδαξε η ζωή: απαλλάσσει βρέφη θηλυκά και μικρά κορίτσια από τη μαρτυρική εμπειρία του να μεγαλώσουν και να υποταχθούν σε μια σκληρή κοινωνία ανδροκρατίας, που μόνο βάσανα και δυστυχία μπορεί να τους προσφέρει.