FreeCinema

Follow us

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΙΘΑΚΗ (2014)

(RETOUR À ITHAQUE)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λοράν Καντέ
  • ΚΑΣΤ: Χόρχε Περουγκορία, Ιζαμπέλ Σάντος, Φερνάντο Ετσεβαρία, Νέστορ Χιμένες, Πέντρο Χούλιο Ντίας Φεράν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 95'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Μια παρέα μεσηλίκων ανδρών (και μία γυναίκα) συγκεντρώνεται σε μια ταράτσα στην Αβάνα για να γιορτάσει την επιστροφή ενός από αυτούς, έπειτα από 16 χρόνια αυτοεξορίας στην Ισπανία. Η συγκέντρωση θα ξεκινήσει με χορό και χαρούμενη latin μουσική, όμως λίγο αργότερα η νύχτα θα δώσει ώθηση στα κρυμμένα μυστικά και τις απωθημένες σκέψεις, γεγονός που θα κάνει τη βραδιά σαφώς πιο… επαναστατική και συναισθηματικά εκρηκτική. Καλώς ήρθατε στην Κούβα του σήμερα.

Αρκετά χρόνια μετά τον Χρυσό Φοίνικα του «Ανάμεσα στους Τοίχους», ο Λοράν Καντέ επιστρέφει με μια ταινία που απομακρύνεται μεν από τις νεανικές ανησυχίες και την επαναστατικότητα των τότε πρωταγωνιστών του, δεν εγκαταλείπει, όμως, ούτε τον κοινωνικό προβληματισμό ούτε την εξέταση του κόστους που επιφέρει η μη συμμόρφωση σε ένα επιβεβλημένο καθεστώς. Αυτή τη φορά, ο Καντέ δεν ασχολείται με μια ευρωπαϊκή εφηβεία εν βρασμώ (αν το έκανε, θα παρέμενε εξίσου επίκαιρος) αλλά επικεντρώνει την οπτική του στη φαινομενικά εξομαλυμένη πια καθημερινότητα της Κούβας, η οποία, όμως, εξακολουθεί να κρύβει κάτω από την επιφάνειά της ανομολόγητες εντάσεις και απωθημένα. Ταυτόχρονα, αντιμετωπίζει κατάματα το παρελθόν, ενσωματώνοντας στην αφήγηση τις τύψεις των αναμνήσεων και των ευθυνών των πρωταγωνιστών του, προσπαθεί να ακούσει με κατανόηση όλα τα μυστικά που δείχνουν να κρατούν κρυμμένα μέσα τους οι ήρωές του και ανεβάζει κατά πολύ τον μέσο όρο της υπό εξέτασης πρωταγωνιστικής του ομάδας, δείχνοντας ενδιαφέρον για μια χρονικά καθυστερημένη αλλά επιτέλους ουσιαστική ενηλικίωση.

Ως αποτέλεσμα, η «Επιστροφή στην Ιθάκη» του, χαρακτηρίζεται από έναν ιδιαίτερο συνδυασμό δραματουργίας και ταινίας τεκμηρίωσης, καθώς ούτε είναι ξεκάθαρα τα όρια που διαχωρίζουν σενάριο και πραγματική εξομολόγηση, ούτε είναι διακριτές οι γραμμές μεταξύ σκηνοθετικής ερμηνευτικής προσέγγισης και αυτοσχεδιασμού. Ειδικότερα, το καστ αποτελείται κυρίως από ερασιτέχνες ηθοποιούς, οι οποίοι ούτε λίγο ούτε πολύ είναι συμμέτοχοι στα διλήμματα, τις εμπειρίες και τα βιώματα των «ηρώων» και οι οποίοι εκφράζουν κάτι πολύ περισσότερο από μια απλή παρέα μεσήλικων πολυλογάδων.

Γι’ αυτό και η επιστροφή μετά από 16 χρόνια αυτοεπιβεβλημένης εξορίας στην Κούβα ενός από αυτούς είναι μόνο η αφορμή για να εξεταστεί η ψυχολογία μιας ολόκληρης γενιάς που είτε γέμισε με τύψεις εγκατάλειψης και ενοχές για όσα άφησε πίσω, είτε φούσκωσε με αίσθηση ανικανοποίητου για όσα δεν κατάφερε να κάνει ποτέ αποφασίζοντας να μην εγκαταλείψει την πατρίδα. Και είναι αξιέπαινο που ο Καντέ καταφέρνει να δημιουργήσει μέσα από αυτό κάτι τόσο, παραδόξως, προσιτό προς το κοινό, διασκεδαστικό («crowd-pleaser» το λένε στο χωριό μου) και, εν τέλει, αβίαστα ειλικρινές και ικανό να προβληματίσει και να συγκινήσει.

Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι ότι όλο αυτό προκύπτει επιπλέον και κάπως «διδακτικό», αναμενόμενο, χωρίς ουσιαστικές εκπλήξεις. Ο Καντέ και οι ήρωές του συζητούν αυτά που θα ήθελε (και θα περίμενε) να ακούσει ο μέσος άνθρωπος για την περίοδο της εξουσίας του Φιντέλ Κάστρο, χωρίς να παίρνουν ουσιαστικά ρίσκα, χωρίς να εξερευνούν πραγματικά ηθικά γκρίζες περιοχές, κινούμενοι λίγο-πολύ στην ασφάλεια. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όσα τελικά μεταφέρονται στον θεατή είναι πολύ σημαντικά και δεν αφορούν μόνο τους χαρακτήρες επί της οθόνης. Στο φινάλε, όμως, υπάρχει η αίσθηση ότι κάτω από αυτές τις εξομολογήσεις, υπάρχει κάτι ακόμα πιο σκοτεινό, που παραμένει ανομολόγητο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κοινωνικά ανήσυχο, πολιτικά και ανθρωπιστικά προβληματισμένο σινεμά που, όμως, δεν καταφέρνει να ισορροπήσει απόλυτα ανάμεσα στην πολιτική και την δραματουργική πλευρά του, το «Επιστροφή στην Ιθάκη» απευθύνεται κυρίως σε ένα μεγαλύτερο ηλικιακά κοινό που έχει περάσει ήδη τις εξετάσεις στα κοινωνικοπολιτικά… προαπαιτούμενα για την κατανόηση της ιστορίας του. Όσοι είστε συνηθισμένοι σε περισσότερο παραδοσιακές αφηγηματικές προσεγγίσεις, μάλλον θα αντιδράσετε στον – αρκετά – αυτοσχεδιαστικό του χαρακτήρα. Όσοι πάλι επιθυμείτε couleur locale Κούβας, θα μείνετε μόνο με την επιθυμία και τη μακρινή θέα από την οπτική μιας ταράτσας. Οι δε υπέρμαχοι του γαλλικού σινεμά, πέσατε σε παγίδα: η ταινία είναι ισπανόφωνη αν και εξακολουθεί να βασίζεται πάρα πολύ στο διαλογικό της κομμάτι. Οι λάτρες του πολιτικού σινεμά, ωστόσο, θα βρείτε αρκετά στοιχεία που θα σας τραβήξουν στην ταινία, ίσως όμως στο τέλος να μείνετε με την όρεξη για ακόμα πιο αιχμηρές πολιτικές τοποθετήσεις.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.