FreeCinema

Follow us

ΑΠΟΣΤΡΟΦΗ (1965)

(REPULSION)

  • ΕΙΔΟΣ: Ψυχολογικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρομάν Πολάνσκι
  • ΚΑΣΤ: Κατρίν Ντενέβ, Ίαν Χέντρι, Τζον Φρέιζερ, Ιβόν Φιουρνό
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: BIBLIOTHEQUE

Η Κάρολ, μια υπερευαίσθητη νεαρή κοπέλα που δουλεύει σε ινστιτούτο αισθητικής και συγκατοικεί με την αδελφή της σ’ ένα λονδρέζικο διαμέρισμα, απομονώνεται σταδιακά από τον κοινωνικό περίγυρο, εξαιτίας της αποστροφής της προς τους άνδρες και το σεξ. Ο διαρκώς αυξανόμενος εγκλεισμός της, όμως, θα την βυθίζει όλο και περισσότερο στην παράνοια.

Έχοντας στα μπαγκάζια του την παγκόσμια αναγνώριση με το «Μαχαίρι στο Νερό» (1962), ο Ρομάν Πολάνσκι εγκαταλείπει την πατρίδα Πολωνία (αλλά και τη Γαλλία, θεωρώντας πως δεν μπορεί να εργαστεί εκεί λόγω… ξενοφοβικού κλίματος!) και εγκαθίσταται στο πιο φιλόξενο Λονδίνο, όπου γυρίζει την πρώτη του αγγλόφωνη ταινία, την «Αποστροφή». Βρισκόμαστε στα 1965, ένα χρόνο πριν ο Μικελάντζελο Αντονιόνι αποθεώσει τη «swinging» διάθεση σεξουαλικής απελευθέρωσης της βρετανικής πρωτεύουσας με το «BlowUp». Στον αντίποδα εκείνου του φιλμ, εδώ συναντάμε έναν ψυχολογικά τρομοκρατημένο «τουρίστα» που δεν αντιλαμβάνεται ακόμη το ρεύμα της εποχής και αναμετράται με δικούς του δαίμονες κι εφιάλτες, μετατρέποντας τον κόσμο της ηρωίδας σε ένα εσωτερικό τοπίο σήψης που καταρρέει μαζί με τα λογικά της, για να εγκαινιάσει μια εξαιρετική τριλογία εγκλεισμού που φλέρταρε αναπάντεχα δημιουργικά με τον τρόμο (ακολούθησε «Το Μωρό της Ρόζμαρι» του 1968 και «Ο Ένοικος» του 1976).

Με ιδανική ερμηνεύτρια την Κατρίν Ντενέβ, η οποία συνδυάζει την αδιανόητη ομορφιά μαζί με την ψυχρότητα του απρόσιτου χωρίς καν να το προσπαθεί, ο Πολάνσκι μας μετατρέπει σε ηδονοβλεψίες μιας (φαινομενικά) διαταραγμένης προσωπικότητας που αποστρέφεται οτιδήποτε έχει να κάνει με το σεξ, παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι τα φυσικά της χαρίσματα έλκουν με το παραμικρό τον ανδρικό πληθυσμό. Αρκεί και που περπατά στο δρόμο, δίχως ίχνος πρόκλησης, για να εισπράξει «πειράγματα» (ενίοτε αισχρά σεξιστικά) από τα αρσενικά που σχεδόν τη γδύνουν με το βλέμμα τους. Το «αγόρι της», που επιθυμεί να το προχωρήσουν σε κανονική σχέση, τρώει συνεχώς άκυρο και η Κάρολ αισθάνεται ασφαλής μονάχα όταν μπαίνει στο διαμέρισμα που μοιράζεται με την αδελφή της, η οποία έχει μια «περιπέτεια» μ’ έναν παντρεμένο άνδρα, κάτι που φυσικά δεν επικροτεί και δυσαρεστείται σφόδρα όταν τον βλέπει να κυκλοφορεί εντός του «κρησφύγετού» της.

Ένα ταξίδι αναψυχής της αδελφής της και του εραστή της θα επιτρέψει στην Κάρολ ν’ αναζητήσει λίγη ηρεμία, όμως, τις νύχτες το περιβάλλον του σπιτιού δείχνει ν’ αποκτά… ζωή και σταδιακά να στρέφεται εναντίον της, σχεδόν κακοποιητικά! Η μανία καταδίωξης της ηρωίδας παίρνει ανεξέλεγκτη τροπή, για να εκτονωθεί βίαια και δολοφονικά προς κάθε αρσενικό που θα επιχειρήσει να εισέλθει στο δικό της έδαφος, με την «Αποστροφή» ν’ αποκτά τα χαρακτηριστικά ταινίας τρόμου, δίχως όμως κανένα από τα στερεότυπα του είδους. Μονάχα οι εσωτερικές φωτοσκιάσεις εμπνέουν το φόβο (σπουδαία η δουλειά του Γκίλμπερτ Τέιλορ σε απειλητικό και αφιλόξενο μαυρόασπρο), δίπλα στο απόλυτα κόντρα στοιχείο του jazz score που υπογράφει ο φημισμένος ντράμερ Τσίκο Χάμιλτον.

Θα μπορούσε ν’ αποτελεί ένα τεράστιο και μυστηριώδες αίνιγμα τούτη η ταινία του Πολάνσκι, που δοκιμάζει τον ψυχισμό του θεατή και τη στάση κρίσης του απέναντι στην κεντρική ηρωίδα. Για τους πιο παρατηρητικούς ή εκείνους που «διαβάζουν» ένα έργο (και) πέρα από τις εικόνες του, όλες οι απαντήσεις βρίσκονται εκεί, στην κατάληξη του τελευταίου πλάνου του φιλμ, το οποίο ιδιοφυώς «ψυχαναλύει» την προσωπικότητα της Κάρολ, βγάζει από το μυαλό μας την ιδέα ενός «αρρωστημένου» πλάσματος και φανερώνει (ή σίγουρα υπονοεί) το κρυφό της τραύμα. Εκεί ακριβώς είναι που η «Αποστροφή» συναντά τον αληθινό τρόμο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όχι τόσο ο… ψυχοβγάλτης που έμοιαζε να είναι για το κοινό της δεκαετίας του ’60, όμως, τούτη η ταινία του Ρομάν Πολάνσκι διατηρεί τη δύναμή της στο πέρασμα του χρόνου, παραμένοντας μια σοβαρή πρόταση αφήγησης μοντέρνου σινεμά με στιγμές ανθολογίας που προκαλούν παντοτινό θαυμασμό. Ένας απόηχος του «Ψυχώ» (1960) ή και του «Carnival of Souls» (1962), με συνδετικό κρίκο τις γυναικείες παρουσίες τους, στοιχειώνει την όψη και το πνεύμα της «Αποστροφής», η οποία εξακολουθεί να είναι must για το αφοσιωμένο κοινό που μελετά το genre πέρα από τα προφανή scares τα οποία προσφέρει.


MORE REVIEWS

Ο ΔΕΣΜΩΤΗΣ ΤΟΥ ΙΛΙΓΓΟΥ

Ντετέκτιβ του Σαν Φρανσίσκο, που πάσχει από ακροφοβία ύστερα από ένα μοιραίο ατύχημα εν ώρα υπηρεσίας στο Αστυνομικό Σώμα, καλείται από παλιό του φίλο να παρακολουθήσει τη σύζυγό του, μια αινιγματική γυναίκα με αυτοκαταστροφικές τάσεις και μια παράξενη ψύχωση με το παρελθόν. Φυσικά, θα γίνει το αντικείμενο του πόθου του, με απρόβλεπτες συνέπειες.

Η ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ

Όχι ακριβώς ικανοποιημένη με τον γάμο της, η σαραντάρα Σοφία βρίσκει ρωμαλέο αγόρι που της αλλάζει τα φώτα στο κρεβάτι κι αρχίζει να ενδιαφέρεται ξανά για τη ζωή και τον εαυτό της. Τα «βρίσκουν» (και) σε όλα τα υπόλοιπα, όμως;

Η ΣΙΩΠΗΛΗ ΚΑΜΑΡΙΕΡΑ

Νεαρή από την Κολομβία εργάζεται ως υπηρέτρια σε έπαυλη πλούσιας ισπανικής οικογένειας στην Κόστα Μπράβα. Οι μέρες της κυλούν ρουτινιάρικα και βαριεστημένα, μέχρι που συνειδητοποιεί ότι υπάρχουν και άλλοι, διαφορετικοί τρόποι απόλαυσης της θερινής ραστώνης.

ΣΥΜΠΕΘΕΡΟΙ ΑΠΟ ΣΟΪ

Δύο οικογένειες που πρόκειται να συμπεθερέψουν υποβάλλονται (δίχως να το γνωρίζουν) σε test DNA από τη μέλλουσα νύφη, με παράδοξα ανατρεπτικά αποτελέσματα σχετικά με την καταγωγή τους.

Η ΦΥΛΑΚΑΣ ΤΩΝ ΔΡΑΚΩΝ

Στην Αυτοκρατορική Κίνα, οι δράκοι, κάποτε σύμμαχοι των ανθρώπων, κυνηγιούνται και φυλακίζονται. Μικρό ορφανό κορίτσι βοηθά τον τελευταίο εξ αυτών να δραπετεύσει και μαζί ξεκινούν μεγάλο ταξίδι σωτηρίας μαγικού αυγού, ώστε να διασωθεί το είδος.