FreeCinema

Follow us

ΝΕΟΙ, ΩΡΑΙΟΙ ΚΑΙ ΑΝΕΡΓΟΙ (1994)

(REALITY BITES)

  • ΕΙΔΟΣ: Νεανική Δραμεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπεν Στίλερ
  • ΚΑΣΤ: Γουινόνα Ράιντερ, Ίθαν Χοκ, Τζανίν Γκαρόφαλο, Στιβ Ζαν, Μπεν Στίλερ, Σγούσι Κερτζ, Τζον Μαχόνεϊ, Τζο Ντον Μπέικερ, Ρενέ Ζελβέγκερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Η γενιά του GAP, του ΜTV και της Ρizza Hut, αναζητά τον εαυτό της πίσω από τις ταμπέλες του «εμπορίου» και των media. Τα ερωτήματα είναι πολλά και η απάντηση τόσο απλή, γιατί… δεν υπάρχει.

Generation Χ. Βιβλία, αναλύσεις στον Τύπο, reportage μόδας, μουσικά γούστα. Είπα να μη δώσω σημασία. Πέρσι το λέγαν grunge, του χρόνου θα το λένε κάπως αλλιώς… Μορφές καταναλωτικής γρίπης σε ιδεαλιστικά πακέτα. Περαστικά στους «φιλάσθενους». Οι κινηματογραφόφιλοι απέχουν. Μέτρια η ανταπόκριση στο «Singles» (1992) πέρσι, μία από τα ίδια και με το «Reality Bites» φέτος. Κρίμα, γιατί και οι δύο ταινίες δεν είχαν ανάγκη από τίτλους αναγνώρισης.

Το «Reality Bites» χρησιμοποιεί τους συγκεκριμένους κώδικες μιας γενιάς για ν’ ασκήσει κριτική, να μελετήσει ή να πλησιάσει τα «θύματά» της που ζουν το αμερικάνικο όνειρο των 90’s. Βρες δουλειά, για να μείνεις σ’ ένα δικό σου μέρος. Γίνε κάτι μέχρι τα 23 σου χρόνια, αλλιώς χάθηκες… Οι τέσσερις φίλοι της ταινίας έχουν μείνει με τα διπλώματα στο χέρι. Η Λελέινα δουλεύει ως βοηθός παραγωγής σ’ ένα πρωινό τηλεοπτικό show και γυρίζει με τη βιντεοκάμερά της ένα ντοκιμαντέρ για τους φίλους της, για ανθρώπους που προσπαθούν να βρουν την ταυτότητά τους χωρίς να έχουν μοντέλα ή ήρωες. Η συγκάτοικός της, Βίκι, είναι manager ενός μαγαζιού της φίρμας GAP, έχει κάνει έρωτα με 66 τύπους και κάνει test HIV γιατί φοβάται ότι μπορεί να πεθαίνει. Ανεπιθύμητος συγκάτοικος, ο Τρόι, έχει απολυθεί από μια ντουζίνα δουλειές του ποδαριού, έχει το συγκρότημά του και αγαπάει τη Λελέινα. Τέταρτος της παρέας, ο Σάμι, είναι ομοφυλόφιλος, αλλά δεν το ξέρει ούτε και ο ίδιος, εκτός κι αν αποφασίσει να κάνει κάτι γι’ αυτό. Η εμφάνιση του Μάικλ, ενός κοστουμαρισμένου video executive του In Your Face TV (μία παρωδία του ΜTV), δημιουργεί το προβλέψιμο ερωτικό τρίγωνο και τότε η ταινία πέφτει στην παγίδα των κινηματογραφικών κλισέ.

Οι ήρωες του «Reality Bites» είναι πραγματικοί, γνώριμοι «κληρονόμοι» ενός κόσμου σε αποσύνθεση, που ψάχνουν να βρουν τι συμβαίνει με τους εαυτούς τους, μέσα από σχέσεις που τελειώνουν σε λίγα τσιγάρα, λίγους καφέδες και λίγη κουβέντα. Το στόρι, όμως, κλωτσάει στη δραματουργική του εξέλιξη. Ο Μπεν Στίλερ, στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο, αποφεύγει (ευτυχώς) τους εύκολους εντυπωσιασμούς και ολοκληρώνει διακριτικά, ρίχνοντας τις ευθύνες στο στουντιακών προδιαγραφών σενάριο που δεν παύει να έχει πετυχημένες αιχμές. Προσέξτε, για παράδειγμα, την κατά μέτωπον επίθεση στο MTV και το «Real World» του. Από το καστ, τα κορίτσια κλέβουν την παράσταση και ειδικά την Γουινόνα Ράιντερ χαίρεσαι να τη βλέπεις χωρίς… δαντέλα και τα σχετικά που τράβηξε σε προηγούμενες ταινίες της. Οι θαυμαστές των Soul Asylum και των Lemonheads ας έχουν το νου τους, γιατί οι τραγουδιστές των δύο συγκροτημάτων κάνουν μικρές εμφανίσεις.

Η γενιά των twentysomething θα την απολαύσει, γιατί μιλάει τη γλώσσα της. Οι υπόλοιποι θα δυσκολευτούν και θα την αγνοήσουν. Ίσως λίγο κατώτερη του «Singles», αλλά σίγουρα συγκαταλέγεται στις ευτυχείς στιγμές του είδους της.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 52) το 1994, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Όπως συμβαίνει συνήθως με τα έργα αυτού του είδους, η ταινία πήγε άπατη στη χώρα μας. Ειρωνικά, το νεανικό κοινό απέχει απ’ αυτά. Και απείχε και πριν από την εποχή των torrents. Η γενιά του ’90 σήμερα αντιμετωπίζει το φιλμ με παραπανίσια νοσταλγία, έστω κι αν εδώ… δεν τη βιώσαμε τη «φάση». Χωρίς να είναι κάτι πραγματικά σπουδαίο, χαρακτηρίζει την περίοδο κι έχει αφήσει (τουλάχιστον) μία σκηνή ανθολογίας, που έρχεται αμέσως στο νου με την ατάκα «Eat gas!» ή το άκουσμα του «My Sharona» των Knack. Επίτηδες, την έχω προσθέσει στη video gallery (πάνω δεξιά).


MORE REVIEWS

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Lancia θέλει να κερδίσει πάση θυσία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1983, όμως, το μοντέλο της 037 υστερεί σημαντικά έναντι της τετρακίνητης γερμανικής τεχνολογίας του Audi Quattro. Ο εκτελεστικός της Διευθυντής, Τσέζαρε Φιόρι, έχει μερικές πονηρές ιδέες οι οποίες ενδεχομένως μπορούν ν’ αλλάξουν τη διαφαινόμενη πορεία των πραγμάτων. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.

MINORE

Μυστηριώδη τέρατα εμφανίζονται σε παραθαλάσσιο location του Σαρωνικού κόλπου με εχθρικές και φονικές διαθέσεις. Θα μπορέσουν να τα αντιμετωπίσουν ένα ναυτάκι, μια σερβιτόρα, μια γιαγιά, ένας μποντιμπιλντεράς κι ένα τσούρμο… μπουζουξήδων;