FreeCinema

Follow us

ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ (2012)

(QUARTET)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντάστιν Χόφμαν
  • ΚΑΣΤ: Μάγκι Σμιθ, Τομ Κόρτνεϊ, Μπίλι Κόνολι, Πολίν Κόλινς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Σε πρότυπο κέντρο ευγηρίας, που φιλοξενεί αποκλειστικά σπουδαία ταλέντα της μουσικής, ετοιμάζονται για το ετήσιο γκαλά / παράσταση, για να γιορτάσουν τα γενέθλια του Βέρντι. Τις προετοιμασίες και την καθημερινότητά τους, όμως, απειλεί να τινάξει στον αέρα η άφιξη (αθεράπευτα) ντίβας της όπερας και πρώην αγαπημένης ενός από τους διασημότερους ενοίκους του «σπιτιού».

Ναι, είναι πολύ εύκολο να στήσεις στον τοίχο αυτό το, επίσημο και καθωσπρέπει, σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ντάστιν Χόφμαν (αρχικά είχε αναλάβει και τη σκηνοθεσία του εν έτει 1978, «Επιστροφή στην Παρανομία / Straight Time», αλλά μετά από λίγες μέρες γυρισμάτων άλλαξε γνώμη, αφιερώθηκε στην ερμηνεία του πρωταγωνιστικού ρόλου και το ανέθεσε στο φίλο του, Ούλου Γκρόσμπαρντ). Στην πραγματικότητα δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια ρομαντική κομεντί με και για υπερήλικες. Ως τέτοια είναι όσο προβλέψιμη, αβαθής και… light μπορείς να φανταστείς. Γεγονός, βέβαια, για το οποίο δε σε προϊδεάζει εξ’ αρχής, καθώς παρά τις ακαταμάχητες κωμικές εξάρσεις της πρώτη πρόβας – εισαγωγής μας στο σύμπαν του, τόσο η ψυχική υγεία της άρτι αφιχθείσας ντίβας, όσο και το παρελθόν της με έναν εκ των πρωταγωνιστών του γκαλά υπονοούνται ως πολύ πιο βαριά και σκοτεινά από ό,τι τελικά προκύπτουν.

Έτσι έχει το απαραίτητο σασπένς και μυστήριο στην αφετηρία του για να σου κεντρίσει το ενδιαφέρον. Πριν μπει στον εύκολο, ολόισιο δρόμο και ενεργοποιήσει τον… αυτόματο πιλότο. Τότε, όμως, είναι πια δύσκολο να του αντισταθείς. Από τη μία είναι η απολαυστική πρωταγωνιστική του τετράδα, αποτελούμενη από Βρετανούς – μεγαλύτερους ή μικρότερους – θρύλους της ποίησης ήθους, που δίνουν ρεσιτάλ εγκρατούς εκφραστικότητας και υποδειγματικής ισορροπίας ανάμεσα στην κωμωδία και στο δράμα, δίνοντας πνοή σε απτά ανθρώπινα πλάσματα, παρά τα σεναριακά ψίχουλα χαρακτήρα στα οποία καλούνται να πατήσουν. Από την άλλη, μπορεί το χιούμορ του να μη βάζει το μαχαίρι στο κόκκαλο για το τι σημαίνει να πλησιάζεις ανεπιστρεπτί στον τερματισμό της ύπαρξής σου, διατηρεί ωστόσο αρκετή από τη χαρακτηριστικά βρετανική καυστικότητά του για να σου ευφράνει – περιστασιακά έστω – καρδίαν. Είναι και οι υπέροχες, αγαπημένες μουσικές του Βέρντι, σε συνδυασμό με λιγοστά αλλά καίρια κομμάτια από τον πάντα εύστοχο Ντάριο Μαριανέλι («Άννα Καρένινα», «Εξιλέωση») που δίνουν διαρκώς, ταιριαστό ρυθμό – χτυποκάρδι χωρίς φάλτσα, αφοπλίζουν τον κυνισμό σου, και άντε μετά να μην παρασυρθείς στην – με πολλά ψεγάδια, αλλά αδιάντροπη – ορμή αυτού του φιλμ για ζωή.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Στον αντίποδα της «Αγάπης» του Χάνεκε, το «Κουαρτέτο» επιμένει πως ποτέ δεν είναι αργά να δημιουργήσεις, να εκφραστείς, να αγαπήσεις, να ευτυχήσεις, να εκπληρωθείς, να ζήσεις, διάβολε! Και η αλήθεια είναι πως το κάνει αφελώς, εύπεπτα και άνευ σημαντικών εκπλήξεων. Χάρη, όμως, στους εκλεκτούς πρωταγωνιστές, το χιούμορ και τις μουσικές του προσφέρει ένα ευφρόσυνο δίωρο, που θα εκτιμήσουν ιδιαίτερα οι θεατές μεγαλύτερης ηλικίας, καθώς και όσοι, μέχρι την πρεμιέρα του 4ου κύκλου του «Downton Abbey», πάσχουν από στερητικό σύνδρομο… Μάγκι Σμιθ!


MORE REVIEWS

BONES AND ALL

Στην Αμερική του Ρόναλντ Ρέιγκαν, ένα κορίτσι που αρέσκεται στο να τρώει ανθρώπινη σάρκα παίρνει τους δρόμους σε αναζήτηση της «χαμένης» μητέρας της και κάποιας πιθανής εξήγησης για την κατάσταση που βιώνει. Στη μοναχική της πορεία, θα βρεθεί η στιγμή που θα… οσμιστεί την παρουσία ενός αγοριού με το οποίο μοιράζεται το ίδιο «μυστικό».

ΠΑΡΑΞΕΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Ερευνητική αποστολή ανακαλύπτει «μαγικό» φυτό, του οποίου οι καρποί χαρίζουν δύναμη ενέργειας ωφέλιμη για την καθημερινότητα της κοινωνίας των Αβαλονιανών. Όταν οι καλλιέργειες του φυτού προσβάλλονται από μυστηριώδη «ιό», μονάχα τα έγκατα της γης μπορούν να δώσουν μια αποτελεσματική απάντηση σχετικά με τον επερχόμενο κίνδυνο.

ΠΙΝΟΚΙΟ ΤΟΥ ΓΚΙΓΙΕΡΜΟ ΝΤΕΛ ΤΟΡΟ

Ο Τζεπέτο έχει χάσει το παιδί του, φτιάχνει μια ξύλινη μαριονέτα αγοριού και… εντάξει, τα υπόλοιπα τα γνωρίζετε ήδη, μη σας πω κι από το 1940 (τουλάχιστον)!

THE FABELMANS

Από «μπαγκάζι» του πατέρα του μέχρι «υποχρέωση» ανατροφής από τη μητέρα του, ο μικρός Σάμι βρίσκει το ιδανικό καταφύγιο στη φαντασία της κινηματογραφικής εμπειρίας και προσπαθεί να γίνει μέρος αυτού του (καλύτερου) «κόσμου».

ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2022

Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το μακροβιότερο κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας, είναι και πάλι εδώ και γιορτάζει τα 35α γενέθλιά του! Η διοργάνωση θα φιλοξενηθεί από την Πέμπτη 24/11 μέχρι την Τετάρτη 30/11 στους αθηναϊκούς κινηματογράφους ΕΛΛΗ και ΑΝΔΟΡΑ.