FreeCinema

Follow us

Η ΠΕΡΗΦΑΝΗ ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ (2024)

(PYSNA PRINCEZNA)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ράντεκ Μπέραν, Νταβίντ Λίζι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 84'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Όταν ψηλομύτα πριγκίπισσα απορρίπτει την πρόταση γάμου νεαρού κι ευγενικού βασιλιά του γειτονικού βασιλείου, εκείνος μεταμφιεσμένος ως κηπουρός καταφθάνει στο κάστρο της προκειμένου να την κερδίσει όχι διά συνοικεσίου, αλλά διά ζώσης. Θα πρέπει, όμως, όχι μόνο να της πει την αλήθεια κάποτε, αλλά να ξεπεράσει τον σκόπελο του μοχθηρού της συμβουλάτορα.

Ακόμα ένας κρίκος προστίθεται στη μακρά αλυσίδα των χωρών που «προμηθεύουν» με animated ταινίες τους κινηματογράφους της χώρας μας, χάρη σε τούτη την «Περήφανη Πριγκίπισσα». Έπειτα από το σπάνιο χαρτάκι της Νορβηγίας (της προηγούμενης εβδομάδας), αυτό το επταήμερο υποδεχόμαστε το new entry της περίπτωσης της Τσεχίας!

Η κοινή συνισταμένη αμφότερων των φιλμ (πέραν της ελληνικής διανομής τους…) είναι πως στηρίζονται σε κλασικές ιστορίες της λαϊκής παράδοσης των χωρών τους. Η εν λόγω «Περήφανη Πριγκίπισσα» βασίζεται σ’ ένα παραμύθι της εκ των σπουδαιότερων Τσέχων συγγραφέων Μποζένα Νέμτσοβα, το οποίο μάλιστα έχει τύχει και live action κινηματογραφικής μεταφοράς (στα 1952). Η ταινία είχε σημειώσει τεράστια επιτυχία τότε στην πατρίδα της και (πλέον) θεωρείται κλασική εκεί, προτάσσοντας ανάλαφρο, ταξικό ρομάντζο υπό έντονη σοσιαλιστική προσέγγιση, ασφαλώς σε συμφωνία με την πολιτική κατάσταση της εποχής εκείνης.

Η animated εκδοχή του μύθου δεν έχει (φυσικά) τίποτα που να λειτουργεί ως… προλεταριακή αλληγορία! Πρόκειται για ένα (σχεδόν) τυπικό παραμύθι με καλούς βασιλιάδες και στριμμένες πριγκίπισσες, το οποίο θα ήθελε να μοιάσει στα κλασικά πρότυπα του είδους, όπως αυτά έχουν τεθεί όχι από τον Χανς Κρίστιαν Άντερσεν ή τους αδελφούς Γκριμ, αλλά από… το studio της Disney (στην προκειμένη, από τα «Μαλλιά Κουβάρια»). Όπως, όμως, αναφέρει η δικιά μας λαϊκή παράδοση… άλλα τα μάτια του λαγού και άλλα της κουκουβάγιας. Το σύγχρονο, animated upgrade που οι φιλότιμοι Τσέχοι επιχειρούν στο classic της πατρίδας τους πάσχει σοβαρά στα δύο εκ των πλέον βασικών στοιχείων, τα οποία πρωτίστως θαρρώ εξετάζει η πιτσιρικαρία της πελατείας τους: το κινούμενο σχέδιο μόνο ως σημαντικά κάτω του μετρίου μπορεί να χαρακτηριστεί (με μικρή εξαίρεση την απεικόνιση των φυσικών τοπίων), το δε χιούμορ (που ενδεχομένως θα λειτουργούσε ως αντιστάθμισμα) κάθε άλλο παρά ως πετυχημένο μπορεί να λογιστεί.

Η χρήση της κηπουρικής ως μοχλός έλξης δύο νεαρών γαλαζοαίματων (ο ένας εκ των οποίων κρύβει τα πλούτη του υπό μανδύα φτωχού αγρότη) έχει κάτι το γουστόζικο για εύρημα, εν τούτοις, ο τρόπος με τον οποίο διατηρείται στο στόρι από ένα σημείο κι έπειτα είναι κομμάτι χαζοχαρούμενος και ουχί ωσάν σαϊτεμένος από τα βέλη του έρωτα. Ο πονηρός συμβουλάτορας που επιθυμεί διακαώς να χαλάσει το ειδύλλιο, καθώς αυτό πηγαίνει κόντρα στους φιλοχρήματους, ιδιοτελείς σκοπούς του, προσπαθεί ως χαρακτήρας να σύρει την πλοκή μακριά από τις αγάπες και τα… λουλούδια, ρίχνοντας στο στόρι ολίγη από συκοφαντία, με απώτερο σεναριακό σκοπό την περιπέτεια. Η σεκάνς καταδίωξης σε κάτι που θυμίζει αγωνιστικό έλκηθρο την… εποχή του Μεσαίωνα δεν είναι και άσχημη, όμως, όλα τα σχετικά υπόλοιπα μάλλον είναι.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

«Disney» στη Ρωσία, «Disney» στο Περού, «Disney» τώρα και στην Τσεχία! Η παρέλαση των ανά τον κόσμο animated έργων καλά κρατεί στα ντόπια σινεμά, με την «Περήφανη Πριγκίπισσα» να μην αποτελεί το χείριστο παράδειγμα του είδους, αλλά αυτό από μόνο του δεν λέει και πολλά. Οι γονείς συνοδοί που ενδεχομένως έχουν υπόψη το φιλμ του 1952, ενδεχομένως να μπορούν να προβούν σε συγκρίσεις και βαθύτερες «αναλύσεις». Οφείλω, πάντως, να αναγνωρίσω πως οι Τσέχοι το πάλεψαν κάπως με το κινούμενο σχέδιο και τη λαϊκή τους παράδοση. Αντιθέτως, εμείς όταν ασχοληθήκαμε με αυτά προέκυψε το… «Καραγκιόζης: The Movie» (2022)!


MORE REVIEWS

ΘΑΝΑΣΙΜΗ ΠΤΗΣΗ

Καταζητούμενος μισθοφόρος ανταλλάσσει την ελευθερία του με αποστολή εντοπισμού στόχου σε αεροπλάνο, τον οποίο πρέπει να οδηγήσει με ασφάλεια από τη Μπανγκόκ στο Σαν Φρανσίσκο. Αυτό που δεν γνωρίζει είναι πως η πτήση είναι γεμάτη με πληρωμένους εκτελεστές που θέλουν να βγάλουν από την άκρη και τους δύο!

Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

Κορσικανός κτηνοτρόφος, ο οποίος αντιστέκεται με πείσμα στις απαιτήσεις της τοπικής μαφίας για να της πουλήσει τα βοσκοτόπια του ώστε να ανεγερθεί ξενοδοχειακή μονάδα, γίνεται φυγάς στον ίδιο του τον τόπο όταν σκοτώνει τον αρχηγό των εκβιαστών του. Οι μαφιόζοι, εν τούτοις, γνωρίζουν κι αυτοί καλά το νησί τους.

ΟΙ ΑΓΡΙΕΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ

Μετά από μία μικροκλοπή σε κατάστημα και επιχειρώντας να αποφύγει τις επιπτώσεις, η Χλόη το σκάει από το σπίτι της και κάνει auto-stop με σκοπό να φτάσει στην αδελφή της που ζει στην επαρχία και ν’ αναζητήσει καταφύγιο. Μια ομάδα νέων που γυρίζει την Ελλάδα μ’ ένα τροχόσπιτο επιτελώντας κοινωνικό έργο τη σώζει από απόπειρα βιασμού και την «υιοθετεί», αποκρύπτοντας ένα βασικό κομμάτι των δράσεών της.

ΠΩΣ ΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΤΕ ΤΟΝ ΔΡΑΚΟ ΣΑΣ

Μετά από δεκαετίες μαχών μεταξύ Βίκινγκ και δράκων στο νησί του Μπερκ, ο Ψάρης, ο θνητός γιος τού Μεγάλου Στωικού, θα γίνει αχώριστος φίλος με μια «Οργή της Νύχτας», είδος δράκου φερόμενο ως αιμοσταγές και επικίνδυνο. Θα αναπτύξουν μια σχέση που θα σηματοδοτήσει το τέλος του πολέμου μεταξύ δράκων και Βίκινγκ, αλλά και την αρχή μιας συνύπαρξης που θα οδηγήσει προς τη μακροημέρευση όλων.

ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΚΟΛΠΟ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΚΟΜΑ

Προκειμένου ν’ αποφύγει τη σύλληψη από την Αστυνομία, δίδυμο ληστών βρίσκει καταφύγιο σε εκδρομή ατόμων με ειδικές ανάγκες. Για να μην κινήσουν υποψίες, ο ένας εκ των δύο θα πρέπει να υποδυθεί τον ΑμεΑ. Τα ευτράπελα και οι παρεξηγήσεις αρχίζουν…