FreeCinema

Follow us

ΓΕΛΑΣΤΟΣ ΠΡΙΓΚΗΠΑΣ (2013)

(PRINCE AVALANCHE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν
  • ΚΑΣΤ: Πολ Ραντ, Εμίλ Χερς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 94’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Καλοκαίρι του 1988, δύο απόλυτα αντίθετοι τύποι, εργάτες οδοποιίας που φτιάχνουν τη διαγράμμιση σε επαρχιακό δρόμο του Τέξας, συζητάνε, μεθάνε, ρίχνουν το φταίξιμο στις γυναίκες και, ίσως, γίνονται ακόμη καλύτεροι φίλοι.

Ιδιαίτερη περίπτωση ο Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν. Από τα ταλέντα που ξεπήδησαν από το ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά στα zeroes, «θεοποιήθηκε» από την κριτική με το ντεμπούτο του, «George Washington» (2000), παρέμεινε σε ένα αρκετά προσωπικό σύμπαν με εμμονή στο στοιχείο της φύσης και με απλούς, ενίοτε πρωτόγονα ανθρώπινους χαρακτήρες, για να εξελιχθεί σε σύμβολο της… «καγκουροκωμωδίας», με φιλμ όπως το «Pineapple Express» (2008), μετατρέποντας τη γαλήνη και τον υπαρξισμό των πρώτων του ταινιών σε… τρελή μαστούρα (και μάλιστα με χρηματοδότες μεγάλα χολιγουντιανά studios)!

Η νέα του ταινία αποτελεί μια «απόπειρα» επιστροφής στα πρώτα – arthouse – κινηματογραφικά του βήματα, αλλά με ήρωες που μοιάζουν να «αποτοξινώνονται» από τα κωμικά στερεότυπα ενός διδύμου το οποίο παραπέμπει σε κλασικά παραδείγματα του είδους (ίσως περισσότερο τους Άμποτ και Κοστέλο εδώ). Με βάση ένα ισλανδικό φιλμ τού 2011 («Á Annan Veg»), ο Γκριν σκηνοθετεί ένα μάλλον αλλόκοτο remake ιδεών, που αγκομαχάνε να βγάλουν την ανηφόρα ως δραμεντί μυθοπλασίας, δίχως μια ενδιαφέρουσα ιστορία που περιμένεις να αναπτυχθεί σε… κάτι, αλλά με μια καλόψυχη ματιά στο υπαιθρικό της περιβάλλον.

Ανάμεσα στους καθημερινούς, ασήμαντους διαλόγους τού Άλβιν και του Λανς, ο Γκριν δείχνει να νοιάζεται περισσότερο για τις βινιέτες της φύσης που αναγεννιέται και ξυπνά ύστερα από το πέρασμα μιας καταστροφικής πυρκαγιάς, λες και ψάχνει το δρόμο που θα διασταυρώσει τη γη με τους ήρωές του. Το σενάριό του, όμως, είναι κι αυτό μια «καμένη γη», από την οποία δεν μπορεί να αναπτυχθεί μια κανονική ταινία, παρά μόνο παιχνιδίσματα της φόρμας (στον τομέα της ηχητικής μπάντας και ενός «ασυντόνιστου» μοντάζ). Η εμφάνιση ενός ηλικιωμένου οδηγού φορτηγού και μιας γηραιάς κυρίας που σκαλίζει τα αποκαΐδια της ζωής της γύρω από τα ντουβάρια που κάποτε ήταν το σπιτικό της (μια ημιδικαιωμένη δραματουργική προσθήκη σε σχέση με το πρωτότυπο φιλμ) δε βοηθούν πραγματικά στον προσανατολισμό του Γκριν, ο οποίος μπλέκει τα μπούτια του μεταξύ νεο-ρεαλισμού και φαντασιακής, ερωτικής αλληγορίας (που σβήνει με σοβαρή αμηχανία στο φινάλε).

Στην τελική, αυτός ο «Prince Avalanche» αφήνει μια αίσθηση περισσότερο «χασίματος» (όπως ακριβώς δε δηλώνει τίποτε και ο τίτλος του φιλμ, που ο σκηνοθέτης του εμπνεύστηκε… στον ύπνο του!) παρά στυλιστικής αναζήτησης, η οποία φλυαρεί – και μόνο – για να σε πείσει ως φιλμική εμπειρία. Και είναι τόσο παράδοξα δίκαιη η ατάκα του Λανς, ο οποίος βροντοφωνάζει: «Δεν μπορούμε απλά ν’ ακούμε τη σιωπή;»…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σαν ένα αδέξιο πάντρεμα των δύο χωριστών κινηματογραφικών κόσμων τού Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν, η ταινία δείχνει αρκετά πιο «αμερικάνικη» απ’ όσο πρέπει για το arthouse κοινό και, σίγουρα, πιο… άκυρη για κάθε άλλο είδος θεατή. Όχι ακριβώς αποτυχία, φτιαγμένη με ευγενείς προθέσεις, όμως, πολύ «παραξενιά» για να μείνει στη μήνη ως κάτι ολοκληρωμένο.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι δύο τύποι που βάφουν αυτές τις γραμμές στη μέση του δρόμου. Και μιλάνε. Και γίνονται γκολ από τα ξύδια. Και βάφουν ξανά. Α, και βάζουνε και κώνους. Ναι.