FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΦΟΙΝΙΚΑ (2014)

(PHOENIX)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κρίστιαν Πέτσολντ
  • ΚΑΣΤ: Νίνα Χος, Ρόναλντ Ζέρφελντ, Νίνα Κούντσεντορφ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Παραμορφωμένη στο πρόσωπο, Εβραία επιβιώσασα στρατοπέδου συγκέντρωσης, αγνώριστη κατόπιν εγχείρησης, αναζητά στα απομεινάρια τού μεταπολεμικού Βερολίνου τον σύζυγο που υποτίθεται πως την πρόδωσε στους Ναζί. Θα τον βρει, όμως εκείνος δεν θα αντιληφθεί την πραγματική της ταυτότητα και θα της προτείνει να παραστήσει… τη σωσία της!

Η παθιασμένη απόπειρα αναγέννησης μιας ολόκληρης χώρας ή ενός κεντρικού ήρωα, που αποπειρώνται να συμφιλιωθούν με το τραυματικό τώρα και να εφεύρουν εκ νέου την ταυτότητα του δικού τους αύριο, κάνει σίγουρα την πλέον προφανή σύνδεση με τη μεταπολεμική περίοδο της Ευρώπης. Από αυτή τη σκοπιά, δηλαδή, ξέρεις τι να περιμένεις. Τίποτε, όμως, δεν σε προετοιμάζει για το παιχνίδι που στήνει τούτη η πανέμορφη ιστορία έρωτα και προδοσίας, στη δεύτερη κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος «Le Retour des Cendres» του Ουμπέρ Μοντεγέ (μακράν διαφορετική η σεναριακή διασκευή της «Επιστροφής από την Στάχτη» του 1965).

Το ουσιαστικό δράμα της πλοκής, ύστερα από ένα πρώτο μέρος σύστασης της κεντρικής ηρωίδας και της διεργασίας ανάπλασης του προσώπου της, πάντοτε δίπλα στην προστάτιδά της η οποία ονειρεύεται ένα γαλήνιο μέλλον για τις δυό τους (ως ζευγάρι) στην Παλαιστίνη, παίρνει μπρος όταν η πεισματική αναζήτηση του συζύγου της πρώτης έχει αποτέλεσμα. Ο Τζόνι δεν θα αναγνωρίσει τη Νέλι, όμως μια υποψία ομοιότητας θα τον κάνει να καταστρώσει το σχέδιο απόκτησης της περιουσίας εκείνης από κληρονομιές τής χαμένης της οικογένειας. Ακόμα τρελά ερωτευμένη με τον Τζόνι, η Νέλι θα δεχτεί να γίνει συνεργός του και να υποδυθεί… τον εαυτό της, παίζοντας διαρκώς θέατρο και καλύπτοντας ό,τι μπορεί από την πραγματική της ταυτότητα, με πρόθεση να «εξαφανίσει» το παρελθόν της και να τον κάνει να την αγαπήσει ξανά από την αρχή.

Ενώ η ιστορία διαθέτει μια κάποια χιτσκοκική νότα και η εξέλιξή της οικοδομείται θαυμαστά μέσα από τις εξαπατήσεις, τις ενοχές και τις τύψεις των ηρώων, ο Κρίστιαν Πέτσολντ σκηνοθετεί εντελώς παθητικά το φιλμ, λες και θέλει να αποφύγει οποιοδήποτε στοιχείο που ευνοεί το σασπένς ή το μυστήριο, περιορίζοντας το «Τραγούδι του Φοίνικα» σε ένα ψυχολογικό δράμα «δωματίου», ρυθμών μάλλον προβληματικών, τηρώντας και μια παγερή αποστασιοποίηση από τα πρόσωπά του. Έτσι, ενώ το στήσιμο του σχεδίου σε έχει κερδίσει ολοκληρωτικά, η εκτέλεσή του σε κάνει να εύχεσαι να το σκηνοθετούσε κάποιος άλλος.

Ευτυχώς, κάποιες μικρές ανατροπές και η ειλικρινής αφοσίωση του καστ (με τη Νίνα Χος να σου αρπάζει το βλέμμα δικαιωματικά ως Νέλι) δεν εκτροχιάζουν την ταινία προς την αδιαφορία και το τελευταίο μέρος κρύβει μια σκηνή κορύφωσης πραγματικά εξαιρετική, που θα δικαιώσει την επιλογή σου να… ακούσεις το «Τραγούδι» αυτό. Αμέσως μετά, με την εμφάνιση των end credits, θα νοιώσεις σιγά-σιγά την αδικία του χειρισμού της αφήγησης από τον Πέτσολντ και θα ελπίσεις σε ένα μελλοντικό remake κάπως πιο… αμερικάνικο, άρα και πιο απολαυστικό κινηματογραφικά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Περισσότερο θα «μιλήσει» στο γυναικείο κοινό ή στους fans των φεστιβαλικών φιλμ, αν και η ιστορία είχε προοπτικές για σινεμά με μεγαλύτερες δόσεις συναισθήματος και έντονες σεναριακές εξελίξεις, που εδώ η αφήγηση δεν εκμεταλλεύεται με τον καλύτερο τρόπο. Επειδή η ιστορική περίοδος είναι ιδιαίτερα αρεστή στο – πιο adult – ελληνικό κοινό, είμαστε λιγότερο αυστηροί.


MORE REVIEWS

Η ΧΑΜΕΝΗ ΚΟΡΗ

Αγγλίδα μόνη, σε διακοπές στις Σπέτσες, παρατηρεί φασαριόζικη οικογένεια λουόμενων και, συνειρμικά, ο νους της «σκαλίζει» διαρκώς τραύματα του δικού της νεανικού παρελθόντος, λάθη μητρότητας κι επιλογές μιας ζωής που… έχασε.

ΟΥΠΣ 2! Ο ΝΩΕ ΞΑΝΑ ΕΦΥΓΕ...

Οι περιπέτειες του Φίνι και της Λία συνεχίζονται, αυτή τη φορά εκτός κιβωτού, όταν μετά από ένα απρόσμενο συμβάν καταλήγουν στον ωκεανό. Τώρα θα πρέπει να βάλουν τα δυνατά τους προκειμένου να επανενωθούν με την οικογένειά τους πριν να είναι αργά!

ΤΑ ΤΡΙΑ ΠΑΤΩΜΑΤΑ

Τρεις οικογένειες, οι οποίες διαμένουν σε τριώροφο κτήριο στα προάστια της Ρώμης, αντιμετωπίζουν σωρεία προβλημάτων στις εσωτερικές σχέσεις τους, που δεν λένε να λυθούν όσα χρόνια κι αν περάσουν.

ΜΑΪΣΑΜΠΕΛ

Χήρα δολοφονημένου Βάσκου πολιτικού λαμβάνει επιστολή από τον φυλακισμένο, πλέον, εκτελεστή του συζύγου της, ο οποίος εκφράζει την επιθυμία να τη συναντήσει. Τα έντεκα χρόνια που έχουν μεσολαβήσει, άραγε, μπορούν να έχουν γιατρέψει τις πληγές;

ΑΦΗΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΛΑΣ ΒΕΓΚΑΣ

Ο Μπεν φτάνει στο Λας Βέγκας με σκοπό να πεθάνει από την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ. Η Σέρα είναι μια πόρνη που θα σταθεί δίπλα του στην πορεία, τηρώντας μια αμοιβαία συμφωνία: κανείς δεν θα ζητήσει από τον άλλον ν’ αλλάξει κάτι από τα «θέλω» του. Μέχρι τέλους.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια με τη μούρη μέσα στις γάζες και την κάνει αγνώριστη ένας χειρουργός και αντί να βρει νέο, τρελό γκομενάκι, ψάχνει τον σύζυγο που είχε χάσει λόγω πολέμου, Ναζί και τα γνωστά. Γυναίκες…