FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΦΟΙΝΙΚΑ (2014)

(PHOENIX)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κρίστιαν Πέτσολντ
  • ΚΑΣΤ: Νίνα Χος, Ρόναλντ Ζέρφελντ, Νίνα Κούντσεντορφ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Παραμορφωμένη στο πρόσωπο, Εβραία επιβιώσασα στρατοπέδου συγκέντρωσης, αγνώριστη κατόπιν εγχείρησης, αναζητά στα απομεινάρια τού μεταπολεμικού Βερολίνου τον σύζυγο που υποτίθεται πως την πρόδωσε στους Ναζί. Θα τον βρει, όμως εκείνος δεν θα αντιληφθεί την πραγματική της ταυτότητα και θα της προτείνει να παραστήσει… τη σωσία της!

Η παθιασμένη απόπειρα αναγέννησης μιας ολόκληρης χώρας ή ενός κεντρικού ήρωα, που αποπειρώνται να συμφιλιωθούν με το τραυματικό τώρα και να εφεύρουν εκ νέου την ταυτότητα του δικού τους αύριο, κάνει σίγουρα την πλέον προφανή σύνδεση με τη μεταπολεμική περίοδο της Ευρώπης. Από αυτή τη σκοπιά, δηλαδή, ξέρεις τι να περιμένεις. Τίποτε, όμως, δεν σε προετοιμάζει για το παιχνίδι που στήνει τούτη η πανέμορφη ιστορία έρωτα και προδοσίας, στη δεύτερη κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος «Le Retour des Cendres» του Ουμπέρ Μοντεγέ (μακράν διαφορετική η σεναριακή διασκευή της «Επιστροφής από την Στάχτη» του 1965).

Το ουσιαστικό δράμα της πλοκής, ύστερα από ένα πρώτο μέρος σύστασης της κεντρικής ηρωίδας και της διεργασίας ανάπλασης του προσώπου της, πάντοτε δίπλα στην προστάτιδά της η οποία ονειρεύεται ένα γαλήνιο μέλλον για τις δυό τους (ως ζευγάρι) στην Παλαιστίνη, παίρνει μπρος όταν η πεισματική αναζήτηση του συζύγου της πρώτης έχει αποτέλεσμα. Ο Τζόνι δεν θα αναγνωρίσει τη Νέλι, όμως μια υποψία ομοιότητας θα τον κάνει να καταστρώσει το σχέδιο απόκτησης της περιουσίας εκείνης από κληρονομιές τής χαμένης της οικογένειας. Ακόμα τρελά ερωτευμένη με τον Τζόνι, η Νέλι θα δεχτεί να γίνει συνεργός του και να υποδυθεί… τον εαυτό της, παίζοντας διαρκώς θέατρο και καλύπτοντας ό,τι μπορεί από την πραγματική της ταυτότητα, με πρόθεση να «εξαφανίσει» το παρελθόν της και να τον κάνει να την αγαπήσει ξανά από την αρχή.

Ενώ η ιστορία διαθέτει μια κάποια χιτσκοκική νότα και η εξέλιξή της οικοδομείται θαυμαστά μέσα από τις εξαπατήσεις, τις ενοχές και τις τύψεις των ηρώων, ο Κρίστιαν Πέτσολντ σκηνοθετεί εντελώς παθητικά το φιλμ, λες και θέλει να αποφύγει οποιοδήποτε στοιχείο που ευνοεί το σασπένς ή το μυστήριο, περιορίζοντας το «Τραγούδι του Φοίνικα» σε ένα ψυχολογικό δράμα «δωματίου», ρυθμών μάλλον προβληματικών, τηρώντας και μια παγερή αποστασιοποίηση από τα πρόσωπά του. Έτσι, ενώ το στήσιμο του σχεδίου σε έχει κερδίσει ολοκληρωτικά, η εκτέλεσή του σε κάνει να εύχεσαι να το σκηνοθετούσε κάποιος άλλος.

Ευτυχώς, κάποιες μικρές ανατροπές και η ειλικρινής αφοσίωση του καστ (με τη Νίνα Χος να σου αρπάζει το βλέμμα δικαιωματικά ως Νέλι) δεν εκτροχιάζουν την ταινία προς την αδιαφορία και το τελευταίο μέρος κρύβει μια σκηνή κορύφωσης πραγματικά εξαιρετική, που θα δικαιώσει την επιλογή σου να… ακούσεις το «Τραγούδι» αυτό. Αμέσως μετά, με την εμφάνιση των end credits, θα νοιώσεις σιγά-σιγά την αδικία του χειρισμού της αφήγησης από τον Πέτσολντ και θα ελπίσεις σε ένα μελλοντικό remake κάπως πιο… αμερικάνικο, άρα και πιο απολαυστικό κινηματογραφικά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Περισσότερο θα «μιλήσει» στο γυναικείο κοινό ή στους fans των φεστιβαλικών φιλμ, αν και η ιστορία είχε προοπτικές για σινεμά με μεγαλύτερες δόσεις συναισθήματος και έντονες σεναριακές εξελίξεις, που εδώ η αφήγηση δεν εκμεταλλεύεται με τον καλύτερο τρόπο. Επειδή η ιστορική περίοδος είναι ιδιαίτερα αρεστή στο – πιο adult – ελληνικό κοινό, είμαστε λιγότερο αυστηροί.


MORE REVIEWS

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ

Η Ζέφιρ, μία ανεξάρτητη και αυτάρκης νεαρή surfer, θα αιχμαλωτιστεί από έναν μανιακό δολοφόνο που σκοπεύει να την δώσει τροφή στους καρχαρίες. Για να σωθεί, πρέπει να βρει τρόπο να φύγει από το σκάφος του, πράγμα διόλου εύκολο για μια φυλακισμένη και δεμένη με χειροπέδες.

ΝΥΧΤΑ ΑΓΩΝΙΑΣ

Με τη βεβαιότητα της αθωότητάς του, μια ψυχίατρος φυγαδεύει αμνησιακό ασθενή της που κατηγορείται για φόνο και προσπαθεί μέσω της ψυχανάλυσης και της ύπνωσης να τον θεραπεύσει, αλλά και να μάθει τα πιο σοκαριστικά μυστικά τού «σκοτεινού» υποσυνείδητού του.

ΟΙ ΜΠΑΛΚΟΝΑΤΕΣ

Τα έλεγε ο Δάκης: Πάλι απόψε εγώ στο μπαλκόνι θα την βγάλω / Το κορίτσι να δω από το ρετιρέ το άλλο / Τη φλερτάρω καιρό κι όμως κάνει πως δε βλέπει / Είναι φλερτ πονηρό και το παίζει καθώς πρέπει / Τσάι με λεμόνι στο μπαλκόνι / Και η αγωνία μου φουντώνει / Ποτέ θα βρεθούμε οι δυο μας μόνοι…

Ο ΚΥΡΙΟΣ ΑΖΝΑΒΟΥΡ

Η ζωή του Σαρλ Αζναβούρ, από τα παιδικά του χρόνια στην Αρμενία, μέχρι την καθιέρωσή του ως ένας εκ των μεγαλύτερων και πλέον δημοφιλών Γάλλων τραγουδιστών.

Η ΚΑΡΔΙΑ ΕΝΟΣ ΤΖΟΓΑΔΟΡΟΥ

Νιόπαντρο ζεύγος ετοιμάζεται να ζήσει το καλιφορνέζικο όνειρο της δεκαετίας του ‘50, όμως, η άφιξη του αδελφού του γαμπρού ξυπνά μπερδεμένα πάθη, ερωτικά και… τζογαδόρικα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια με τη μούρη μέσα στις γάζες και την κάνει αγνώριστη ένας χειρουργός και αντί να βρει νέο, τρελό γκομενάκι, ψάχνει τον σύζυγο που είχε χάσει λόγω πολέμου, Ναζί και τα γνωστά. Γυναίκες…