FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΦΟΙΝΙΚΑ (2014)

(PHOENIX)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κρίστιαν Πέτσολντ
  • ΚΑΣΤ: Νίνα Χος, Ρόναλντ Ζέρφελντ, Νίνα Κούντσεντορφ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Παραμορφωμένη στο πρόσωπο, Εβραία επιβιώσασα στρατοπέδου συγκέντρωσης, αγνώριστη κατόπιν εγχείρησης, αναζητά στα απομεινάρια τού μεταπολεμικού Βερολίνου τον σύζυγο που υποτίθεται πως την πρόδωσε στους Ναζί. Θα τον βρει, όμως εκείνος δεν θα αντιληφθεί την πραγματική της ταυτότητα και θα της προτείνει να παραστήσει… τη σωσία της!

Η παθιασμένη απόπειρα αναγέννησης μιας ολόκληρης χώρας ή ενός κεντρικού ήρωα, που αποπειρώνται να συμφιλιωθούν με το τραυματικό τώρα και να εφεύρουν εκ νέου την ταυτότητα του δικού τους αύριο, κάνει σίγουρα την πλέον προφανή σύνδεση με τη μεταπολεμική περίοδο της Ευρώπης. Από αυτή τη σκοπιά, δηλαδή, ξέρεις τι να περιμένεις. Τίποτε, όμως, δεν σε προετοιμάζει για το παιχνίδι που στήνει τούτη η πανέμορφη ιστορία έρωτα και προδοσίας, στη δεύτερη κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος «Le Retour des Cendres» του Ουμπέρ Μοντεγέ (μακράν διαφορετική η σεναριακή διασκευή της «Επιστροφής από την Στάχτη» του 1965).

Το ουσιαστικό δράμα της πλοκής, ύστερα από ένα πρώτο μέρος σύστασης της κεντρικής ηρωίδας και της διεργασίας ανάπλασης του προσώπου της, πάντοτε δίπλα στην προστάτιδά της η οποία ονειρεύεται ένα γαλήνιο μέλλον για τις δυό τους (ως ζευγάρι) στην Παλαιστίνη, παίρνει μπρος όταν η πεισματική αναζήτηση του συζύγου της πρώτης έχει αποτέλεσμα. Ο Τζόνι δεν θα αναγνωρίσει τη Νέλι, όμως μια υποψία ομοιότητας θα τον κάνει να καταστρώσει το σχέδιο απόκτησης της περιουσίας εκείνης από κληρονομιές τής χαμένης της οικογένειας. Ακόμα τρελά ερωτευμένη με τον Τζόνι, η Νέλι θα δεχτεί να γίνει συνεργός του και να υποδυθεί… τον εαυτό της, παίζοντας διαρκώς θέατρο και καλύπτοντας ό,τι μπορεί από την πραγματική της ταυτότητα, με πρόθεση να «εξαφανίσει» το παρελθόν της και να τον κάνει να την αγαπήσει ξανά από την αρχή.

Ενώ η ιστορία διαθέτει μια κάποια χιτσκοκική νότα και η εξέλιξή της οικοδομείται θαυμαστά μέσα από τις εξαπατήσεις, τις ενοχές και τις τύψεις των ηρώων, ο Κρίστιαν Πέτσολντ σκηνοθετεί εντελώς παθητικά το φιλμ, λες και θέλει να αποφύγει οποιοδήποτε στοιχείο που ευνοεί το σασπένς ή το μυστήριο, περιορίζοντας το «Τραγούδι του Φοίνικα» σε ένα ψυχολογικό δράμα «δωματίου», ρυθμών μάλλον προβληματικών, τηρώντας και μια παγερή αποστασιοποίηση από τα πρόσωπά του. Έτσι, ενώ το στήσιμο του σχεδίου σε έχει κερδίσει ολοκληρωτικά, η εκτέλεσή του σε κάνει να εύχεσαι να το σκηνοθετούσε κάποιος άλλος.

Ευτυχώς, κάποιες μικρές ανατροπές και η ειλικρινής αφοσίωση του καστ (με τη Νίνα Χος να σου αρπάζει το βλέμμα δικαιωματικά ως Νέλι) δεν εκτροχιάζουν την ταινία προς την αδιαφορία και το τελευταίο μέρος κρύβει μια σκηνή κορύφωσης πραγματικά εξαιρετική, που θα δικαιώσει την επιλογή σου να… ακούσεις το «Τραγούδι» αυτό. Αμέσως μετά, με την εμφάνιση των end credits, θα νοιώσεις σιγά-σιγά την αδικία του χειρισμού της αφήγησης από τον Πέτσολντ και θα ελπίσεις σε ένα μελλοντικό remake κάπως πιο… αμερικάνικο, άρα και πιο απολαυστικό κινηματογραφικά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Περισσότερο θα «μιλήσει» στο γυναικείο κοινό ή στους fans των φεστιβαλικών φιλμ, αν και η ιστορία είχε προοπτικές για σινεμά με μεγαλύτερες δόσεις συναισθήματος και έντονες σεναριακές εξελίξεις, που εδώ η αφήγηση δεν εκμεταλλεύεται με τον καλύτερο τρόπο. Επειδή η ιστορική περίοδος είναι ιδιαίτερα αρεστή στο – πιο adult – ελληνικό κοινό, είμαστε λιγότερο αυστηροί.


MORE REVIEWS

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

Απόπειρα ληστείας χρηματαποστολής πηγαίνει εντελώς λάθος εξαιτίας του φύλακα - οδηγού του θωρακισμένου φορτηγού και πρώην αστυνομικού, ο οποίος για συνοδηγό έχει τον γιο του και με καμία δύναμη δεν πρόκειται να τον αφήσει να πάθει κακό.

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Η 70χρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Μια μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θ’ αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θ’ ανοίξει και πάλι για έναν άνδρα. Το αναπάντεχο flirt τους θα εξελιχτεί σ’ ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ & ΤΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Όταν εξαιτίας απροσεξίας η μικρούλα πριγκίπισσα Άιλα απελευθερώνει τα κακά πνεύματα του πάγου, προ της απειλής να πέσει παγωμένη βαρυχειμωνιά σε όλο τον κόσμο, η μητέρα της, Βασίλισσα του Χιονιού, δέχεται τη βοήθεια της Γκέρντα και του Κάι μήπως και προλάβει τη ζημιά. Το μοχθηρό πνεύμα του Βορρά, όμως, είναι πανίσχυρο…

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

Χειμώνας του 1838 και ο συμβολαιογράφος Τόμας Χάτερ ταξιδεύει μέχρι τα Καρπάθια Όρη για να κλείσει τη συμφωνία πώλησης ενός παλιού οικήματος της πόλης του στον εκκεντρικά δυσπρόσιτο κόμη Όρλοκ. Κανείς, όμως, δεν υποψιάζεται πως ο πραγματικός στόχος του Όρλοκ είναι να κάνει δική του τη σύζυγο του Χάτερ.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια με τη μούρη μέσα στις γάζες και την κάνει αγνώριστη ένας χειρουργός και αντί να βρει νέο, τρελό γκομενάκι, ψάχνει τον σύζυγο που είχε χάσει λόγω πολέμου, Ναζί και τα γνωστά. Γυναίκες…