FreeCinema

Follow us

ΕΚΚΟΛΑΨΗ (2022)

(PAHANHAUTOJA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χάνα Μπέργκχολμ
  • ΚΑΣΤ: Σίιρι Σολαλίνα, Σοφία Χέικιλε, Γιάνι Βόλανεν, Ρέινο Νόρντιν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 86'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Ένα πουλί μπαίνει απρόσκλητο στο αποστειρωμένα τέλειο σπιτικό μιας φινλανδικής οικογένειας – πρότυπο και κάνει ζημιές. Η μάνα το σκοτώνει με τα ίδια της τα χέρια, η κορούλα το πετάει στον κάδο με το κοπρόχωμα, όμως, την επόμενη μέρα το βρίσκει να ψυχορραγεί στο δάσος, δίπλα σε μια φωλιά μ’ ένα αυγό, το οποίο παίρνει μαζί της για να προστατεύσει το πλάσμα που θα γεννηθεί.

Ουσιαστικά, τη ζουλαφσκική «Γυναίκα Δαιμονισμένη» (1981) χρησιμοποιεί ως βάση μοτίβου τούτη η αλλόκοτη κοινωνική αλληγορία – «παραξενιά», που με το ζόρι βγάζει νόημα, επιχειρώντας να κρίνει την πραγματική σήψη που μπορεί να κρύβει πίσω του το ιδανικό μοντέλο της (μεγαλοπιασμένης) αστικής οικογένειας της Δύσης. Ακόμη κι αν δεν πάει εκεί το μυαλό σας (λόγω σινεφιλικής «ακρότητας» στο homage), όμως, το περιεχόμενο του «American Beauty» (1999) αιωρείται (τόσο γραφικά!) στην ατμόσφαιρα, απλά, με πιο… «αφιλόξενη» διάλεκτο και διαφορετικές… ταπετσαρίες τοίχου.

Η σχηματοποίηση της απεικόνισης του βίου αυτής της τετραμελούς οικογένειας, της οποίας το συναισθηματικό ψύχος στις μεταξύ τους σχέσεις θα έπρεπε να έχει δημιουργήσει κανονικές… παγοκολώνες εντός της οικίας, αρκεί για να καταλάβει ο θεατής το πόσο επιφανειακή και… fashionable (επηρεασμένη από φωτογραφικά editorials και Instagram-ικές πόζες) είναι η ματιά της Χάνα Μπέργκχολμ, που ενθέτει μέσα στην πλοκή της τη γέννηση ενός παραμορφωμένου και ευμεγέθους πουλιού, το οποίο προστατεύει σαν pet και στα κρυφά η ανήλικη Τίνια, ώσπου να συνειδητοποιήσει πως εκείνο επικοινωνεί με το μέσα της και τη σκέψη της, φτάνοντας στο σημείο να τις εκλαμβάνει ως εντολές για πραγματοποίηση. Εννοείται πως μιλάμε για κακόβουλες ή εγκληματικές πράξεις…

Το γκροτέσκο αρχίζει από ένα σημείο κι έπειτα να (αυτο)γελοιοποιείται, η υποπλοκή του εραστή της μητέρας δεν εξυπηρετεί κάτι το ιδιαίτερο σεναριακά (απλά υπάρχει για να συμβαίνει κάτι και εκτός σπιτιού, πέραν των γυμναστικών προπονήσεων της Τίνια, μαράζι της μητέρας της να προχωρήσει στον πρωταθλητισμό της ενόργανης, για να λυτρώσει τη δική της χαμένη εξέλιξη και λήξη της καριέρας της εξαιτίας ατυχήματος). Συνολικά, η «Εκκόλαψη» προσπαθεί (με πολλές υπερβολές) να μοιάσει με μία εκ των έσω αλληγορική ματιά σ’ ένα «κουκλόσπιτο» προκάτ αισθητικής που νομίζει ότι ασκεί κυνική κριτική απέναντι στο σημερινό (ή το επιδιωκόμενο) πρότυπο αστισμού στην Ευρώπη (και όχι μόνο), αλλά με αφόρητα ρηχές ιδέες που δεν του επιτρέπουν ποτέ να «πετάξει». Για να σας το κάνω όσο πιο λιανά γίνεται ως προς της προθέσεις, θα έλεγα πως με αυτό το ντεμπούτο της η Μπέργκχολμ ζήλεψε τη δόξα της Ζουλιά Ντικουρνό με το «Raw» (2017). Αλλά… καμία σχέση!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα εντελώς «άτσαλο» φιλμικό αξιοπερίεργο που αντί να προκαλέσει τον τρόμο ή έναν κάποιο σκεπτικισμό σε κοινωνικό επίπεδο, μάλλον πιο εύκολα μπορεί να σας κάνει ν’ αρχίσετε… να γελάτε! Η όψη του παραμορφωμένου «τέρατος» που μεταλλάσσεται μεγαλώνοντας ενισχύει αυτή την αντίληψη. Μία «art-house» φούσκα για φεστιβαλικές διοργανώσεις (τι θα έπαιζαν κι αυτά τα άμοιρα, με τόσα παράλληλα προγράμματα;), που θα κάνει όσους θεατές το τολμήσουν ν’ αναρωτηθούν… γιατί διανεμήθηκε στους ελληνικούς κινηματογράφους;


MORE REVIEWS

BONES AND ALL

Στην Αμερική του Ρόναλντ Ρέιγκαν, ένα κορίτσι που αρέσκεται στο να τρώει ανθρώπινη σάρκα παίρνει τους δρόμους σε αναζήτηση της «χαμένης» μητέρας της και κάποιας πιθανής εξήγησης για την κατάσταση που βιώνει. Στη μοναχική της πορεία, θα βρεθεί η στιγμή που θα… οσμιστεί την παρουσία ενός αγοριού με το οποίο μοιράζεται το ίδιο «μυστικό».

ΠΑΡΑΞΕΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Ερευνητική αποστολή ανακαλύπτει «μαγικό» φυτό, του οποίου οι καρποί χαρίζουν δύναμη ενέργειας ωφέλιμη για την καθημερινότητα της κοινωνίας των Αβαλονιανών. Όταν οι καλλιέργειες του φυτού προσβάλλονται από μυστηριώδη «ιό», μονάχα τα έγκατα της γης μπορούν να δώσουν μια αποτελεσματική απάντηση σχετικά με τον επερχόμενο κίνδυνο.

ΠΙΝΟΚΙΟ ΤΟΥ ΓΚΙΓΙΕΡΜΟ ΝΤΕΛ ΤΟΡΟ

Ο Τζεπέτο έχει χάσει το παιδί του, φτιάχνει μια ξύλινη μαριονέτα αγοριού και… εντάξει, τα υπόλοιπα τα γνωρίζετε ήδη, μη σας πω κι από το 1940 (τουλάχιστον)!

THE FABELMANS

Από «μπαγκάζι» του πατέρα του μέχρι «υποχρέωση» ανατροφής από τη μητέρα του, ο μικρός Σάμι βρίσκει το ιδανικό καταφύγιο στη φαντασία της κινηματογραφικής εμπειρίας και προσπαθεί να γίνει μέρος αυτού του (καλύτερου) «κόσμου».

ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2022

Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το μακροβιότερο κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας, είναι και πάλι εδώ και γιορτάζει τα 35α γενέθλιά του! Η διοργάνωση θα φιλοξενηθεί από την Πέμπτη 24/11 μέχρι την Τετάρτη 30/11 στους αθηναϊκούς κινηματογράφους ΕΛΛΗ και ΑΝΔΟΡΑ.