FreeCinema

Follow us

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ (2016)

(OSTATNIA RODZINA)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιαν Π. Ματουσίνσκι
  • ΚΑΣΤ: Αντρέι Σεβέριν, Ντάβιντ Ογκρόντνικ, Αλεκσάντρα Κονιέτσνα, Αντρέι Χίρα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 123'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

28 χρόνια από τη ζωή του περίφημου και περιβόητου Πολωνού ζωγράφου Ζτζίσλαβ Μπεκσίνσκι και της κωμικοτραγικά δυσλειτουργικής οικογένειάς του.

Συνεχής εναλλαγή παραλληλόγραμμων στατικών πλάνων, που εμπεριέχουν ή συνταιριάζονται με μυριάδες άλλα παραλληλόγραμμα: πόρτες εσωτερικές και εξωτερικές, παράθυρα, ντουλάπια, ασφυκτικά γεμάτα ράφια, κάδρα ζωγραφικής, αφίσες, οθόνες τηλεόρασης ή computer, φωτογραφίες και τετράγωνα πλάνα 8 χιλιοστών από τα video ημερολόγια που τραβούσε ακούραστα ο Μπεκσίνσκι. Αυτό είναι τούτη η ταινία. Οι ήρωές της, και ειδικά τα πρόσωπά τους, είναι πάντα οριοθετημένοι μέσα στο άτεγκτο, αποπνικτικό πλαίσιο και του κινηματογραφικού πλάνου και κάποιου από τα παραλληλόγραμμα που βρίσκονται πίσω τους. Ποτέ σε close-up. Πάντα σε middle shot. Συνήθως με κάτι φλου, σε απόσταση αναπνοής μπροστά από την camera (το κούφωμα μιας πόρτας, διάφορα αντικείμενα στο υπερφορτωμένο γραφείο του Μπεκσίνσκι, το χέρι, η πλάτη ή άλλο σημείο του σώματος του συνομιλητή τους), να εμποδίζει κυριολεκτικά όποια προσπάθεια περαιτέρω προσέγγισής τους. Ακόμα και στις λιγοστές εξωτερικές εξορμήσεις τους, καδράρονται μέσα σε αυστηρά γεωμετρικά σχήματα, είτε των κτηρίων – τσιμεντένιων «κουτιών» γύρω τους και των σε παράταξη φυτεμένων δέντρων, είτε των τετράγωνων, τίγκα στον κόκκο videos του μπαμπά.

Έτσι βρίσκονται διαρκώς εκτεθειμένοι, σε δημόσια θέα, σαν τις φωτογραφίες και τους πίνακες του μπαμπά, ή τις αφίσες του γιου. Αντικείμενα επίμονης, αδιάκριτης θέασης, διερεύνησης και μελέτης. Εγκλωβισμένοι στον ασφυκτικό, επιτηδευμένο χώρο μιας βιτρίνας ή μιας γυάλας, θαρρείς. Αδύναμοι να αποδράσουν από το καλούπι της ρουτίνας, του χαρακτήρα ή του κοινωνικά προδιαγεγραμμένου ρόλου τους. Ο πράος καλλιτέχνης μπαμπάς, με τις βίαιες φαντασιώσεις, που φωτογραφίζει και βιντεοσκοπεί τα πάντα, δεν είναι ούτε γίνεται κάτι περισσότερο από αμέτοχος παρατηρητής – ποτέ σύντροφος ή συνοδοιπόρος. Ο νευρωτικός, μη διαγνωσμένος ως μανιοκαταθλιπτικός, νάρκισσος γιος γίνεται διάσημος ραδιοφωνικός παραγωγός και DJ αλλά ουσιαστικά ούτε ενηλικιώνεται ποτέ, ούτε παύει να αντιλαμβάνεται τον εαυτό του ως θύμα. Και η στωική μαμά, που παλεύει να παλαντζάρει δύο στον-κόσμο-τους αρσενικά, δύο στα τελευταία τους «άχρηστα» θηλυκά (τη μάνα και την πεθερά της) και τον καρκίνο που της βγαίνει πάνω που θα μπορούσε να αφιερωθεί λίγο περισσότερο στον εαυτό της, σβήνει μοιραία από προσώπου Γης – τα λιγοστά ίχνη της κάθε άλλο παρά ανεξίτηλα ή αξιομνημόνευτα από μόνα τους.

Ο ντοκιμαντερίστας Γιαν Π. Ματουσίνσκι καταφέρνει να ταράξει την κλειστοφοβική αισθητική των εικόνων του και τον ψυχοπλακωτικό εγκλωβισμό των ηρώων του σε αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές με ουκ ολίγες, αρκετά εύστοχες δόσεις μαύρης κωμωδίας (η εναρκτήρια εξομολογημένη φαντασίωση του μπαμπά με την Αλίσια Σίλβερστοουν, τα φύγε-συ-έλα-συ περάσματα από το κρεβάτι του πόνου, οι συνεχόμενες κηδείες…). Παραδίδει έτσι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον και αισθητικά (κυρίως) και σεναριακά ντεμπούτο μυθοπλασίας. Το γεγονός, όμως, ότι κρατά τους ήρωές του πάντα σε απόσταση, τόσο με τα πλάνα του όσο και με την αποσπασματική, υβριδική (έτσι όπως συνταιριάζει αταίριαστα κινηματογραφικά είδη) και υπερβολικά μεγάλη σε διάρκεια αφήγησή του, σε συνδυασμό με το αιφνίδια βίαιο και ασύλληπτα πικρό φινάλε του, κάνει την ταινία του μια βεβιασμένα δυσάρεστη – και εν τέλει μάταιη – εμπειρία.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Φιλμ μόνο για μυημένους κινηματογραφόφιλους. Κι αυτοί, όμως, ενδέχεται να δυσανασχετήσουν, καθώς η παράξενη οικογένεια Μπεκσίνσκι θα τους φέρει άμεσα στο μυαλό εκείνες τις εξίσου υπαρκτές και κωμικοτραγικά δυσλειτουργικές του κομίστα Ρόμπερτ Κραμπ και των εγκληματιών της διπλανής πόρτας Φρίντμαν. Οι Τέρι Ζουάιγκοφ και Άντριου Τζάρεκι, όμως, στα συγκλονιστικά ντοκιμαντέρ τους «Crumb» (1995) και «Συλλαμβάνοντας τους Φρίντμαν» (2003) αντίστοιχα, αποκάλυψαν έως το μεδούλι τους ήρωές τους, μη λογοκρίνοντάς τους με την αισθητική των πλάνων τους ή μια μυθοπλαστική αφήγηση. Ο Ματουσίνσκι, αντίθετα, πέφτει στην παγίδα μιας βιογραφικής ταινίας, κουκουλώνοντας τους ανθρώπους / περιεχόμενο μέσα σε αυτή με τη φόρμα / περιτύλιγμα των εικόνων και της αφήγησής του. Το αποτέλεσμα είναι μια ενδιαφέρουσα, ιδιότροπη αλλά βαριά κι ασήκωτη εικονοκλαστική άσκηση, που σε αφήνει απαθή και για τους Μπεκσίνσκι και για τη ματαιότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, την οποία μοιάζει να διαγιγνώσκει ως επίλογό της.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.