FreeCinema

Follow us

Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ (2019)

(OM DET OÄNDLIGA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρόι Άντερσον
  • ΚΑΣΤ: Μάρτιν Σέρνερ, Μπενγκτ Μπέργκιους, Τορ Φλίγκελ, Κάριν Ένγκμαν, Γκόραν Χολμ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 78'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Ως συνήθως, δεν υπάρχει ικανός τρόπος να περιγράψει κανείς με σαφήνεια την υπόθεση μιας ταινίας του Ρόι Άντερσον. Αντί περίληψης, ας πούμε πως ο Σουηδός auteur επιμένει και με τούτο το φιλμ στο γνώριμό του ύφος, διερωτώμενος εδώ εάν το άπειρο στην «Ομορφιά της Ύπαρξης» υπάρχει.

Όποιος έχει δει έστω ένα φιλμ του Ρόι Άντερσον, γνωρίζει άριστα τι μπορεί να περιμένει από το τελευταίο του εγχείρημα. Ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης αφήνει πίσω του την τριλογία της «ζωής» («Τραγούδια από τον Δεύτερο Όροφο», «Εσείς, οι Ζωντανοί», «Ένα Περιστέρι Έκατσε σ’ Ένα Κλαδί Συλλογιζόμενο την Ύπαρξή του»), όμως αυτό δεν σημαίνει πως εγκαταλείπει το απολύτως εικαστικό, χαρακτηριστικό του στυλ. Εκ νέου, στην «Ομορφιά της Ύπαρξης» προτάσσει μια σειρά από tableaux vivants, μέσω των οποίων ξεναγεί τον θεατή σε μια αλληλουχία ανεξάρτητων στιγμιοτύπων από την καθημερινότητα μιας χούφτας απλών ανθρώπων. Η μοναδική επί της ουσίας καινοτομία που υπάρχει σε τούτο σε σχέση με τα προηγηθέντα, είναι ότι εδώ την κάθε μία από τις βινιέτες που αποτελούν το σύνολο του έργου, διηγείται δίκην Σεχραζάντ από τις «Χίλιες και Μία Νύχτες» μια γυναικεία φωνή. Αυτή ξεκινά την αφήγηση, επαναλαμβάνοντας με ήρεμο τόνο το motto «Είδα έναν…», αναλαμβάνοντας τον άτυπο ρόλο του compère σε κάθε αυτοτελές «επεισόδιο».

Η κατά τα ειωθότα ακίνητη κάμερα του Άντερσον (μετα)πηδά από τη μια ιστορία στην άλλη, εξετάζοντας (μεταξύ άλλων) με έναν σουρεάλ απαισιόδοξο τρόπο την ανωνυμία της αστικής απομόνωσης, τον παραλογισμό του απρόοπτου ή την απώλεια του ουσιαστικού στη ζωή. Ένας μεσήλικας άνδρας μιλά on camera για έναν παλιό συμμαθητή του ο οποίος ποτέ δεν του έδινε σημασία, για να περάσει ξαφνικά από εμπρός του, αγνοώντας τον (!) για ακόμη μια φορά. Μια παρέα κοριτσιών, περνώντας έξω από ένα café, αρχίζει προς έκπληξη των θαμώνων να χορεύει στον ρυθμό παλιακής μουσικής. Ένας οδηγός αυτοκινήτου μένει εξαιτίας βλάβης στη μέση του πουθενά, χάνοντας τη μοναδική ευκαιρία παρατήρησης της φύσης, καθώς σκύβει πάνω από τη μηχανή του οχήματος, επιχειρώντας να την επισκευάσει. Όλα αυτά παρελαύνουν με τον τόσο γνώριμο downbeat ρυθμό του Άντερσον, με τη μακάβρια θλίψη να έρχεται ενίοτε σε αντιδιαστολή με την κυνική εκκεντρικότητα των ηρώων που εδώ συστήνει ο σκηνοθέτης. Παραδόξως, σε αυτούς βρίσκει χώρο να τρυπώσει ακόμα και ο Χίτλερ (άδοντας… «Sieg Heil»!), ενώ το bunker όπου κρύβεται είναι πια έτοιμο να καταρρεύσει, σε μια σπάνια για τον auteur ματιά στο παρελθόν.

Το πιο κοντινό σε υπόθεση (με την παραδοσιακή έννοια του όρου) που υπάρχει στην «Ομορφιά της Ύπαρξης», είναι η επανεμφανιζόμενη βινιέτα του ιερέα που φοβάται πως έχει χάσει την πίστη του. Μέσω αυτής, ο Άντερσον καταπιάνεται με ένα εκ των πλέον αγαπημένων του θεμάτων, τη θρησκεία σαν εμπορικό εργαλείο διαβίωσης («Μα, είναι η ζωή μου!», απαντά ο παπάς, όταν ερωτάται σχετικά με την πιθανή συνέχιση των καθηκόντων του), κάτι που πολύ πιο εύστοχα είχε σχολιάσει με τις ρέπλικες των Εσταυρωμένων στα «Τραγούδια από τον Δεύτερο Όροφο», με τα οποία συστήθηκε στο «ευρύ» κοινό είκοσι χρόνια πριν. Και κάπου εκεί απαντάται το… πρόβλημα της τέταρτης αυτής φοράς / επανάληψης, στην οποία ο βετεράνος auteur επιχειρεί να παρουσιάσει μία από τα ίδια. Όσο μοναδικά ως γραφή, αισθητική ή παρουσίαση και να είναι τα καινούργια tableaux vivants του, εν είδει ξεφυλλίσματος comic strip album, κάπου αφήνουν την αίσθηση πως στέκουν σαν outtakes παρελθόντων γυρισμάτων, τα οποία ως επίρρωση τούτων μετά βίας υπερβαίνουν τη μία ώρα διάρκειας. Τη βγάζει καθαρή όμως ο Σουηδός, μιας και έχει την (καλή) συνήθεια να αφήνει αρκετά χρόνια να μεσολαβήσουν από κάθε του φιλμ, κάνοντας το «déjà vu» αυτό να μην μοιάζει ούτε με αρπαχτή, ούτε με φεστιβαλική «εργολαβία», είδος στο οποίο ειδικεύονται άλλοι γνωστοί συνάδελφοί του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν είσαι εξοικειωμένος με το ύφος του Ρόι Άντερσον, αφενός δεν πρόκειται να δεις κάτι που δεν γνωρίζεις ήδη, αφετέρου δεν θα απογοητευτείς από την επανάληψη του «ίδιου» έργου. Σε περίπτωση που είσαι πρωτάρης και επιθυμείς να συστηθείς με το κινηματογραφικό σύμπαν του Σουηδού auteur, τούτο δεν αποτελεί το καλύτερό του φιλμ, η μικρή του διάρκεια, όμως, μπορεί να μετριάσει τις όποιες δυσκολίες επικοινωνίας μαζί του.


MORE REVIEWS

DUNGEONS & DRAGONS: ΕΝΤΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΚΛΕΦΤΩΝ

Καταφερτζής κλέφτης, παρέα μ’ ένα μικρό τσούρμο από τυχοδιώκτες συνοδοιπόρους οι οποίοι κατέχουν ουκ ολίγες μαγικές ικανότητες, αναζητά κλεμμένο κειμήλιο που ίσως του επιτρέψει να επαναφέρει στη ζωή την πεθαμένη και πολυαγαπημένη του σύζυγο.

ΤΑ ΟΧΤΩ ΒΟΥΝΑ

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, ο Πιέτρο γίνεται φίλος με το μοναδικό παιδί ενός μικρού ορεινού χωριού, καθώς κάνει τις καλοκαιρινές του διακοπές εκεί. Ο Μπρούνο θα χαθεί από τη ζωή του εξαιτίας μικρών παρεξηγήσεων, μα θα επιστρέφει πάντοτε στον ενήλικο βίο του, για να του θυμίζει την παιδική ηλικία και πατρικές στιγμές που έχασε από πείσμα και λάθος επιλογές.

ΖΛΑΤΑΝ

Τα ταραχώδη παιδικά και νεανικά χρόνια του Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς στη Σουηδία, μέχρι την αναγνώριση του ποδοσφαιρικού του ταλέντου, χάρη στις εμφανίσεις του με τη φανέλα της Ajax.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - TO THE SWORDSMITH VILLAGE

Μετά τη δολοφονία της οικογένειάς του από έναν δαίμονα, ο Ταντζίρο Καμάντο εντάσσεται στο Σώμα Φονιάδων Δαιμόνων, έχοντας έναν και μοναδικό σκοπό: να επαναφέρει την αδελφή του (τη μόνη που γλίτωσε τον θάνατο, με τίμημα όμως τη μετατροπή της σε δαίμονα) στην ανθρώπινη μορφή της.

ΤΟ ΜΠΛΕ ΚΑΦΤΑΝΙ

Παραδοσιακός Μαροκινός ράφτης διδάσκει την τέχνη του σε νεοπροσληφθέντα βοηθό. Η σύζυγός του παρακολουθεί τα επίμονα μαθήματα με σχετική απάθεια. Άραγε, πόσα... μυστικά μπορεί να κρύβει το σωστό κέντημα ενός μπλε καφτανιού;