FreeCinema

Follow us

Ο ΠΡΟΦΗΤΗΣ (2016)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Δημήτρης Πούλος
  • ΚΑΣΤ: Γιώργος Χρανιώτης, Μενέλαος Χαζαράκης, Στίβεν Τζ. Κρίστοφερ, Δήμητρα Κούζα, Γιώργος Παπαστυλιανός, Νέιθαν Τόμας
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Σε ένα ακαθόριστο μέλλον και σε καιρό πολέμου, ένας στρατιώτης καταφτάνει σε εγκαταλειμμένο μοναστήρι αναζητώντας τον πατέρα του. Γνωρίζουν κάτι γι’ αυτόν οι πασιφιστές που φιλοξενούνται εκεί; Πέρασε από εκεί; Κρατείται εκεί; Ή απλά βρίσκεται θαμμένος εκεί;

Υπάρχει κάτι πολύ ελπιδοφόρο στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Δημήτρη Πούλου, έστω κι αν ο «Προφήτης» του δεν ξεπερνά τις καλές προθέσεις για να δημιουργηθεί κάτι διαφορετικό στο πλαίσιο του ελληνικού σινεμά. Το φιλμ αψηφά την έννοια των κινηματογραφικών ειδών και παίρνει ρίσκα που σπάνια έχουμε δει να υλοποιούνται με επαγγελματισμό σε εγχώρια παραγωγή. Ο ανασταλτικός παράγων, όμως, υπάρχει – και με αυτό το τόσο «κρυπτικό» σενάριο, ο θεατής δεν δύναται να επικοινωνήσει με το φιλμ, το οποίο φαίνεται να είναι υπερβολικά προσωπικό στην ψυχή (τού σκηνοθέτη και σεναριογράφου) του.

Ο Πούλος ονοματίζει ως βασική επιρροή του το βιβλίο «Στο Άδυτο των Ελληνικών Μαντείων» του Δημήτρη Δημόπουλου (κάτι που γίνεται έντονα κατανοητό προς το τέλος της ταινίας), με μικρές «πινελιές» από την «Ασκητική» του Καζαντζάκη και τον «Προφήτη» του Χαλίλ Γκιμπράν. Είναι ήδη υπερβολικά ως σεναριακή έμπνευση όλα αυτά, δίπλα στο θέμα ενός πατρικού «στοιχειού» που μοιάζει να βαραίνει απολογητικά τον δημιουργό.

Υπάρχει μια διάθεση για φιλμική φιλοσοφική αλληγορία, μέσα από την ασάφεια ενός μεγάλου και αιματοβαμμένου ταξικού πολέμου που βρίσκεται σε εξέλιξη εκεί έξω, με μια αποστασιοποίηση χρονικής τοποθέτησης που φέρνει στο νου το «Άλογο του Τορίνο» (2011) του Μπέλα Ταρ, αλλά χωρίς το ψευδοαρτίστικο, φεστιβαλικά παλιακό ύφος εκείνου. Ο Πούλος δείχνει ικανός να υπηρετήσει ένα πιο mainstream, πιο δυναμικό είδος αφήγησης, πράγμα που θα μπορούσε να αποτολμήσει και εδώ εάν παρασυρόταν πιο ανοιχτά προς το σινεμά τού φανταστικού. Όχι με εφεδιές δυστοπίας και προφανή οπτικά μέσα, αλλά με μια μετρημένη αφαίρεση χωροχρονικού «χασίματος» (το «Stake Land» του Τζιμ Μικλ από το 2011 είναι ένα ενδιαφέρον δείγμα, για παράδειγμα). Αντ’ αυτού, οι διάλογοι και η μυθοπλασία έχουν στηθεί επάνω σε ένα όραμα που αναλώνεται χωρίς να επιτρέπει την επαφή με τον έξω κόσμο (αυτόν της αίθουσας…), εμμένοντας στη σημειολογία ενός φανταστικού χρησμού που θα μείνει για πάντα ερμητικά κλειστός σε απόπειρες ερμηνείας.

Καλό θα ήταν μερικές από αυτές τις παρατηρήσεις να της συγκρατήσει για τις μελλοντικές του δουλειές ο Πούλος, εκτός κι αν επιδιώκει να παραμείνει σε ένα είδος κινηματογράφου… λιγότερου προσιτού στο κοινό. Υφολογικά, στον «Προφήτη» αυτό δεν διαφαίνεται, πάντως. Απλά, εδώ συγκρούεται με την όλη φιλοσοφία τού σεναρίου. Δεν ήτανε γραφτό του να ταιριάξουν όλες του οι ιδέες σε τούτη την ταινία. Αλλά θα κρατήσουμε το όνομα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μια αρκετά πρωτότυπη για τα ελληνικά δεδομένα απόπειρα, που δεν αυτο-παγιδεύεται στο πλαίσιο μιας τυπικής περιπέτειας «στην άγρια φύση», παρά τα στοιχεία τής ιστορίας, με έναν ενδιαφέροντα ασαφή τόνο φανταστικού στην αφήγηση. Ξεκινά με προσήλωση στο μυστήριο, καταλήγει σε κάτι που μοιάζει πολύ προσωπικό και ενδεχομένως τραυματικό… οικογενειακά. Σε κάθε περίπτωση, οι ιδέες κάπου πελαγοδρομούν προς μια αλληγορία που θέλει να μεταφέρει έναν χρησμό προφητικό αλλά και να δηλώσει σεβασμό προς σύμβολα θρησκευτικής πίστης. Το αποτέλεσμα δεν αποτελεί φιάσκο, αλλά μιλάμε για μια φιλμική εμπειρία μάλλον αφιλόξενη προς το κοινό.


MORE REVIEWS

Η ΧΑΜΕΝΗ ΚΟΡΗ

Αγγλίδα μόνη, σε διακοπές στις Σπέτσες, παρατηρεί φασαριόζικη οικογένεια λουόμενων και, συνειρμικά, ο νους της «σκαλίζει» διαρκώς τραύματα του δικού της νεανικού παρελθόντος, λάθη μητρότητας κι επιλογές μιας ζωής που… έχασε.

ΟΥΠΣ 2! Ο ΝΩΕ ΞΑΝΑ ΕΦΥΓΕ...

Οι περιπέτειες του Φίνι και της Λία συνεχίζονται, αυτή τη φορά εκτός κιβωτού, όταν μετά από ένα απρόσμενο συμβάν καταλήγουν στον ωκεανό. Τώρα θα πρέπει να βάλουν τα δυνατά τους προκειμένου να επανενωθούν με την οικογένειά τους πριν να είναι αργά!

ΤΑ ΤΡΙΑ ΠΑΤΩΜΑΤΑ

Τρεις οικογένειες, οι οποίες διαμένουν σε τριώροφο κτήριο στα προάστια της Ρώμης, αντιμετωπίζουν σωρεία προβλημάτων στις εσωτερικές σχέσεις τους, που δεν λένε να λυθούν όσα χρόνια κι αν περάσουν.

ΜΑΪΣΑΜΠΕΛ

Χήρα δολοφονημένου Βάσκου πολιτικού λαμβάνει επιστολή από τον φυλακισμένο, πλέον, εκτελεστή του συζύγου της, ο οποίος εκφράζει την επιθυμία να τη συναντήσει. Τα έντεκα χρόνια που έχουν μεσολαβήσει, άραγε, μπορούν να έχουν γιατρέψει τις πληγές;

ΑΦΗΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΛΑΣ ΒΕΓΚΑΣ

Ο Μπεν φτάνει στο Λας Βέγκας με σκοπό να πεθάνει από την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ. Η Σέρα είναι μια πόρνη που θα σταθεί δίπλα του στην πορεία, τηρώντας μια αμοιβαία συμφωνία: κανείς δεν θα ζητήσει από τον άλλον ν’ αλλάξει κάτι από τα «θέλω» του. Μέχρι τέλους.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας τύπος και πάει σ’ ένα μοναστήρι και τα πρήζει σε κάτι περίεργους, ότι ψάχνει τον πατέρα του. Να γίνεται έλεγχος οπλοχρησίας στα σινεμά, γιατί μια μέρα θα γίνει το κακό…