FreeCinema

Follow us

NINA (2016)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σίνθια Μορτ
  • ΚΑΣΤ: Ζόι Σαλντάνα, Ντέιβιντ Ογέλογουο, Ρόναλντ Γκάτμαν, Μάικ Επς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

«Οδοιπορικό» στη δύση της καριέρας της σπουδαίας Νίνα Σιμόν, στα πιο δύσκολα ίσως χρόνια τής έτσι κι αλλιώς ταραγμένης ζωής της, λίγο πριν την επιστροφή της στην Αμερική.

Καλώς ή κακώς, είναι απροσπέραστη η παραφιλολογία που κουβαλά αυτή η ταινία, αλλά ενδιαφέρουσα αναδρομικά εξαιτίας του προφανούς αντικτύπου της στο τελικό αποτέλεσμα. Πρώτα, πριν καν αρχίσει να γυρίζεται, δέχτηκε περισσότερο ή λιγότερο μαινόμενες επικρίσεις τόσο από το Ίδρυμα της Νίνα Σιμόν, την κόρη της Λίζα, όσο και γενικότερα την αφροαμερικανική κοινότητα, εξαιτίας της επιλογής της Ζόι Σαλντάνα ως πρωταγωνίστριας. Το πρόβλημα όλων ήταν πως η Ζόι δεν ήταν τόσο μαύρη όσο η θρυλική τραγουδοποιός και ακτιβίστρια, με αποτέλεσμα να χαμηλώνει την ένταση αυτού του τόσο σημαντικού στοιχείου που η ίδια η Νίνα αποκαλούσε «ουσιαστική μαυρίλα» (essential blackness).

Κατόπιν, δύο χρόνια πριν από την πρεμιέρα στις ΗΠΑ, η Μορτ κατέθεσε μήνυση εναντίων της εταιρείας παραγωγής για καταπάτηση συμβολαίου. Η σκηνοθέτιδα υποστήριξε πως απομακρύνθηκε από το φιλμ κατά τη διαδικασία του μοντάζ και ότι το τελικό cut ουδεμία σχέση είχε με το αρχικό, δικό της όραμα. Τέλος, όταν πλέον η ταινία είδε το σκοτάδι κάποιων αμερικανικών αιθουσών τον Απρίλιο του 2016, ήρθε αντιμέτωπη με πανταχόθεν κάκιστες κριτικές, οι οποίες την καταδίκασαν οριστικά και αμετάκλητα στην αφάνεια.

Παρακολουθώντας την τώρα, μετά απ’ όλα αυτά, όσο το δυνατόν πιο ψύχραιμα και αντικειμενικά, θεωρώ πως οι μεν βιάστηκαν και είχαν μέχρι ενός βαθμού άδικο, ενώ η δε Μορτ είχε δίκιο να την αποκηρύξει (αν και φέρει ακόμα την υπογραφή της και δεν θα μάθουμε ποτέ κατά πόσο καλύτερο ή χειρότερο ήταν το δικό της cut). Με άλλα λόγια, πρόκειται για ένα ασύμμετρο, ανισόρροπο φιλμ, που προσβάλλει τη μνήμη και την κληρονομιά της τεράστιας και πολυτάλαντης Νίνα Σιμόν. Γι’ αυτό, όμως, σε καμία περίπτωση δεν φταίει η πρωταγωνίστριά του. Κάθε άλλο.

Κατ’ αρχήν, όπως πολύ σωστά το έθεσε πριν δύο χρόνια, επί εποχής #OscarsSoWhite, ο τότε παρουσιαστής της τελετής απονομής των Όσκαρ, Κρις Ροκ, όχι μόνο το χρώμα του δέρματος, αλλά ούτε καν το φύλο ενός ηθοποιού δεν θα έπρεπε να παίζει ρόλο στην επιλογή του για την ερμηνεία ενός χαρακτήρα. Αυτή ακριβώς είναι η δουλειά του. Να ενσαρκώσει κάποιον άλλο. Και η Σαλντάνα κάνει καταπληκτική και γενναία δουλειά. Αφενός παρά τις στρώσεις make-up στο πρόσωπό της για να αλλάξει όχι μόνο το χρώμα του δέρματος αλλά και την ηλικία της, εκπέμπει όλη την ένταση, το πείσμα και την ορμή τής Νίνα. Κυρίως με το βλέμμα της, πάντα διαπεραστικό και επίμονο, είτε στις καλύτερες, επιβλητικότερες στιγμές της (όταν σταματά το τραγούδι για να απαιτήσει από το κοινό της τον σεβασμό), είτε στις χειρότερες, παραιτημένη στο ποτό και τα σκαμπανεβάσματα της διπολικής διαταραχής της.

Αφετέρου, τολμά να τραγουδήσει η ίδια όλα τα θρυλικά τραγούδια – ύμνους της Σιμόν. Και το κάνει συγκλονιστικά, παρόλο που, ναι, η φωνή της δεν είναι η φωνή εκείνης. Καταθέτει έτσι μια σθεναρή, ολοκληρωμένη ερμηνεία ατελούς πάθους, αποφεύγοντας την παγίδα μιας δεξιοτεχνικής, αβανταδόρικης, τέλειας μίμησης. Ό,τι δηλαδή έκανε η Μαριόν Κοτιγιάρ και κέρδισε το Όσκαρ ως Εντίτ Πιάφ στο «Ζωή σαν Τριαντάφυλλο», ή η Μέριλ Στριπ το τρίτο της, ως Μάργκαρετ Θάτσερ στη «Σιδηρά Κυρία». Κι αν είναι προφανή τα πώς και γιατί τής σύγκρισης με τη μεν, η σύγκριση με τη δε γίνεται γιατί εκείνη η «Κυρία» ήταν εξίσου κακή ταινία με το «Nina». Απλά, εκείνη είχε τον πανίσχυρο τότε Χάρβεϊ Γουάινστιν να την προμοτάρει, και άφηνε ανεξιχνίαστη, ισοπεδώνοντάς την, μια σημαντική αλλά και σφόδρα αμφιλεγόμενη πολιτικό. Όχι μια τόσο πανταχόθεν σεβαστή, πολυτάλαντη και σπουδαία καλλιτέχνιδα. Που ταυτόχρονα υπήρξε μια από τις πολυτιμότερες προσωπικότητες του κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα των μαύρων στην Αμερική των 60s. Και γυναίκα. Που καλλιέργησε και επικοινώνησε τα ταλέντα της, παρά την κακοποίηση που υπέστη επανειλημμένα από manager, σύζυγο και τον κόσμο όλο εξαιτίας τού χρώματος του δέρματός της και παρά τον αγώνα της με τη διπολική διαταραχή. Και όλα αυτά… έτη φωτός πριν τα #OscarsSoWhite, #MeToo και #TimeIsUp.

Καμία από τις παραπάνω αλήθειες της Νίνα δεν βρίσκει τον δρόμο της στη μεγάλη οθόνη. Σε μια ταινία που για ανεξήγητους λόγους (ειδικά μετά την επιλογή μιας τόσο νέας ηθοποιού) εστιάζει στα τελευταία χρόνια ζωής της Σιμόν, στην… άφωνη αυτοεξορία της στη Γαλλία, στην παραίτησή της στο ποτό, στα βίαια ξεσπάσματά της και στη σχέση αγάπης – μίσους με τον τελευταίο agent, αλλά και καρδιακό φίλο της, Κλίφτον Χέντερσον. Ίχνη μόνο από τον ακτιβισμό της αναπνέουν φευγαλέα στη ματαίως πολλά υποσχόμενη εναρκτήρια σκηνή και στα σκόρπια flashback μιας τηλεοπτικής συνέντευξης. Παράλληλα, η ταραγμένη σχέση της τόσο με τον σύζυγο και manager της, Άντριου Στρουντ, όσο και με την κόρη της, Λίζα Σιμόν Κέλι, παραμένουν άγνωστος τόπος, με μια μονάχα βιαστική νύξη στην ύπαρξή τους. Κι όλα αυτά σε μια ατάκτως… μονταρισμένη ταινία, που θυμίζει περισσότερο πετσοκομμένη, τηλεοπτική σαπουνόπερα, πάρα κινηματογραφικό, βιογραφικό δράμα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η ταινία με το πανελλήνιο ρεκόρ αναβολών στον προγραμματισμό της βρήκε επιτέλους τον δρόμο για τα σινεμά. Από το 2016! (Γιατί;) Η Ζόι Σαλντάνα ίσα που λάμπει ως διαμάντι μέσα στη λάσπη. Από μόνη της, όμως, δεν αρκεί για να υπομείνεις αυτό το ανοσιούργημα. Αναζήτησε καλύτερα το εξαιρετικό και υποψήφιο για Όσκαρ ντοκιμαντέρ της Λιζ Γκάρμπους «What Happened, Miss Simone?».


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.