FreeCinema

Follow us

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ NAHID (2016)

(NAHID)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ίντα Παναχαντέ
  • ΚΑΣΤ: Σαρέ Μπαγιάτ, Πετζμάν Μπαζεγκί, Ναβίντ Μοχαματζαντέ, Μιλάντ Χοσεΐν Πουρ, Πουριά Ραχίμι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Προσφάτως χωρισμένη μητέρα στο σύγχρονο Ιράν προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με τις οικονομικές δυσκολίες και την καθημερινότητα, όσο πασχίζει να προχωρήσει μπροστά τη ζωή της μακριά από τις παγίδες που της στήνει ο νόμος, η παράδοση και το παρελθόν της.

Οι προθέσεις της Ίντα Παναχαντέ στο κινηματογραφικό της ντεμπούτο είναι σίγουρα πολύ έντιμες. Στην ιστορία της δεν υπάρχουν αυστηρά καλοί ή κακοί, η ματιά της δεν μένει στην επιφάνεια αλλά προσπαθεί να εξερευνήσει τον ρόλο της κοινωνίας στις αιτίες της αφήγησης και ταυτόχρονα δεν αγιοποιεί κανέναν, ορίζοντας το μερίδιο της ευθύνης που φέρει ο κάθε χαρακτήρας. Επιπλέον, παρουσιάζει μια ιρανική κοινωνία μακριά από το – σύνηθες – επίκεντρο της Τεχεράνης και στήνει την εξιστόρησή της γύρω από ένα έθιμο που δεν έχουμε ξαναδεί στη μεγάλη οθόνη και αφορά τον «προσωρινό» γάμο, μια πρακτική που χρησιμοποιείται στη χώρα για να ξεπερνιούνται νομικές τρύπες ή για να δικαιολογείται η ηθική παράμετρος μερικών πράξεων στα μάτια της παράδοσης. Το «Ένας Χωρισμός» του Ασγκάρ Φαραντί παρουσίασε στο διεθνές κοινό ότι πλέον και το Ιράν έρχεται αντιμέτωπο με καταστάσεις ενδοοικογενειακής κρίσης. Η «Ιστορία της Nahid», ωστόσο, πέραν του ότι μοιράζεται με εκείνη την ταινία μία εκ των ηθοποιών της, επιχειρεί να αποδείξει ότι αυτό μπορεί να είναι μόνο η αρχή της ιστορίας.

Το φιλμ της Παναχαντέ, βέβαια, δεν διαθέτει την πολυπλοκότητα της ταινίας του Φαραντί, ούτε και την ψύχραιμη ματιά της. Συγκριτικά και θεματικά, υστερεί εμφανώς ακόμα και σε σχέση με το πιο πρόσφατο «Διαζύγιο: Η Δίκη της Viviane Amsalem», το οποίο αποφεύγει να κατηγοριοποιηθεί αυστηρά στα τυπικά κινηματογραφικά είδη. Η «Ιστορία της Nahid», αν και καταφέρνει να στοιχειοθετήσει την απόγνωση της ηρωίδας της και να την τοποθετήσει ως χαρακτήρα σε μια σύγχρονη αστική τραγωδία, καταφεύγει περισσότερο συχνά από όσο θα της έκανε καλό στις τεχνικές του μελοδράματος, υπερφορτώνοντας το δράμα ή τις κακουχίες για να κάνει πιο σαφή τον σκοπό της. Ο χωρισμός, ο πρώην που είναι και χρήστης ναρκωτικών ουσιών, ο νέος στωικός δυνάμει σύζυγος, η κόρη του που διεκδικεί τον πατέρα της, το σόι που πιέζει και κρίνει, η γειτονιά που συνεχώς παρατηρεί και γνωρίζει τα πάντα, ο συνεχής κίνδυνος της απώλειας της κηδεμονίας ενός παιδιού, οι οικονομικές δυσκολίες, οι φωνές και οι διαμάχες αποτελούν τον διαρκή καμβά αυτής της δημιουργίας, που ορισμένες φορές καταρρέει κάτω από το ίδιο της το δράμα.

Ωστόσο, δεν μπορεί κανείς να μην της αναγνωρίσει την προσπάθεια να δημιουργηθεί μια πολύπλευρη αντιμετώπιση του διλήμματος και να παρουσιαστεί η ιστορία πέρα από κάθε μεροληπτική μεριά. Η εικονογραφία της αφήγησης, επίσης, εμφανίζεται ιδιαίτερα αναζωογονητική, περιστρεφόμενη γύρω από τα παράλια της Κασπίας Θάλασσας και τον χειμωνιάτικο ουρανό, που επιχειρεί να εξωτερικεύσει την εσωτερική αναταραχή της ηρωίδας. Επιπρόσθετα, το τέλος επιστρέφει σε ρεαλιστικά και χαμηλότονα μονοπάτια, αποχαιρετώντας την ταινία στον σωστό τόνο. Είναι πολύ δύσκολο, όμως, να αγνοήσει κανείς την υπερβολή των ερμηνειών και το retro στήσιμό τους, σαν σε φιλμ από το μελοδραματικό παρελθόν των 50’s, ή να αποκαλύψει πολλές φορές την ουσία πίσω από την υπερβολικά προβεβλημένη μιζέρια. Είναι το ίδιο το πάθος τής ταινίας εκείνο που την εξυψώνει αλλά και, τελικά, την περιορίζει, θέτοντάς την σε πλαίσιο που αρχικά πασχίζει να αποφύγει.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν δεν χάνεις ταινία του ιρανικού σινεμά, μάλλον είσαι πρόθυμος να ακούσεις και την «Ιστορία της Nahid». Έχε υπόψη σου, ωστόσο, ότι η ταινία κινείται σε περισσότερο μελοδραματικά νερά από όσο πιθανόν περιμένεις. Θα σε αποζημιώσει, όμως, η ματιά στη σύγχρονη ιρανική πραγματικότητα, που εξερευνά τη θέση της γυναίκας έξω (και μετά από) τον γάμο. Οι του «arthouse» θα βρείτε θετικά, αλλά και πάλι μάλλον θα σας έρθει βαρύ το κατά στιγμές υπερβολικά φορτισμένο δράμα. Οι υπόλοιποι σαφώς και δεν ανήκετε στο κοινό της ταινίας, ας αφήσουμε τους πειραματισμούς για κάποια άλλη στιγμή.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.