FreeCinema

Follow us

Ο ΚΥΡΙΟΣ ΚΛΑΪΝ (1976)

(MR. KLEIN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζόζεφ Λόουζι
  • ΚΑΣΤ: Αλέν Ντελόν, Ζαν Μορό, Μικαέλ Λονσντάλ, Μάσιμο Τζιρότι, Σουζάν Φλον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 123'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: BIBLIOTHEQUE

Ο Ρομπέρ Κλάιν, ένας έμπορος τέχνης στη γερμανοκρατούμενη Γαλλία, διαπιστώνει ότι ένας άλλος άνδρας εβραϊκής καταγωγής με το ίδιο όνομα αναστατώνει τη ζωή του. Η ανακάλυψη αυτού του δεύτερου, μυστηριώδους κυρίου Κλάιν θα αρχίσει να κυριεύει τη σκέψη του.

Όπως και να δει κανείς τον «Κύριο Κλάιν», σαν μία ιστορία εμμονής, μυστηρίου, ενοχής ή σαν ένα καφκικό θρίλερ, όπως συχνά αναφέρεται, πρόκειται για μια πραγματικά ασυνήθιστη ταινία, με ένα παράξενο σενάριο. Δεν είναι ακριβώς ούτε θρίλερ, ούτε ιστορικό ή πολιτικό δράμα, αν και υπάρχουν τέτοια στοιχεία. Επιπλέον, με την υπογραφή στη σκηνοθεσία του Τζόζεφ Λόουζι, ο οποίος είχε υποστεί τις διώξεις του μακαρθισμού, οι συσχετισμοί με τον διωγμό των Εβραίων στη Γαλλία και τη συνεργασία της Κυβέρνησης του Βισί με τη Γερμανία είναι αναπόφευκτοι. Ο Λόουζι, πάντως, επιλέγει να αφηγηθεί την ιστορία σαν ένα εμμονικό μυστήριο, με τον κεντρικό ήρωα να έλκεται από τον άγνωστο άνδρα με το ίδιο όνομα, με έναν αυτοκαταστροφικό τρόπο.

Ο Ρομπέρ είναι γοητευτικός, κοινωνικός και εκμεταλλεύεται την ανάγκη των Γαλλοεβραίων, που βρίσκονται σε στενό κλοιό παρακολούθησης και ελέγχου, γεγονός το οποίο δηλώνεται από την πρώτη σκηνή της ταινίας, με την εξευτελιστική εξέταση μιας γυναίκας από γιατρό για την ταυτοποίηση φυλετικών χαρακτηριστικών. Για τον Ρομπέρ, ό,τι συμβαίνει γύρω του δεν έχει πολλή σημασία. Αυτό που τον απασχολεί περισσότερο είναι η καλή του ζωή, οι ερωμένες του και τα έργα τέχνης που συγκεντρώνει μισοτιμής από Εβραίους που πουλάνε τις περιουσίες τους. Σε μια τέτοια αγοραπωλησία θα βρει στην πόρτα του μια εβραϊκή εφημερίδα, στην οποία έχει δηλωθεί ως συνδρομητής. Μόνο που δεν το έχει κάνει ο ίδιος. Ο Ρομπέρ θα ανακαλύψει ότι υπάρχει ένας άλλος άνδρας με το ίδιο όνομα και θα βρει τη διεύθυνσή του. Εκείνος, όμως, δεν βρίσκεται εκεί. Για τον Ρομπέρ, το ζήτημα εξελίσσεται σε προσωπικό στοίχημα. Ψάχνει στοιχεία, φωτογραφίες, το σπίτι του άλλου, γυναίκες με τις οποίες σχετίζεται, χωρίς αποτέλεσμα. Παράλληλα, μπαίνει σε μια διαδικασία αποσαφήνισης της ταυτότητάς του ενώπιον των Αρχών, προσπαθώντας να αποδείξει ότι δεν είναι ο «άλλος» Κλάιν, ούτε καν Εβραίος.

Το μόνο αποτέλεσμα που θα έχουν οι προσπάθειές του είναι να μπαίνει όλο και βαθύτερα σε αυτή την έρευνα και να χάνεται, ενώ ο εξαφανισμένος «άλλος» Κλάιν εξακολουθεί να προκαλεί αναστάτωση στη ζωή του Ρομπέρ. Τα κοινά στοιχεία τους, οι γυναίκες που βρίσκουν ομοιότητες ανάμεσά τους, ακόμη και ένα παρόμοιο σκυλί που ξαφνικά «υιοθετεί» τον Ρομπέρ, προσθέτουν μυστηριώδεις λεπτομέρειες στην ιστορία. Όταν τα πράγματα δυσκολέψουν, ο Ρομπέρ θα έχει την ευκαιρία να ξεφύγει, χρησιμοποιώντας μια άλλη, ξένη, αλλά μόνο δική του ταυτότητα. Η επιθυμία του, όμως, να αποκαλύψει τι κρύβεται πίσω από το άλλο πρόσωπο θα είναι πιο δυνατή, σε σημείο τέτοιο ώστε ο Ρομπέρ να καταλήξει σε ένα τρένο για τη Γερμανία και τα στρατόπεδα συγκέντρωσης.

Το βαρύ κλίμα και η αναφορά σε δυσάρεστα για τη Γαλλία ιστορικά γεγονότα, όπως η συγκέντρωση των Εβραίων στο Velodrome (έστω και με δημιουργικές ελευθερίες), δεν οδήγησαν σε καλή υποδοχή της ταινίας στις αίθουσες και ο «Κύριος Κλάιν» θεωρήθηκε αποτυχία, παρά τα βραβεία Σεζάρ που ακολούθησαν, ενώ ο Αλέν Ντελόν, αν και σε έναν από τους καλύτερους ρόλους της καριέρας του, για το κοινό ήταν εκτός της συνηθισμένης persona που είχαν συνηθίσει από τα αστυνομικά φιλμ του ’70. Στο πέρασμα του χρόνου, πάντως, η ταινία στέκει όρθια, σαν μια ιστορία εμμονικής αναζήτησης και ξαφνικής, σοκαριστικής αφύπνισης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένας συνδυασμός γνήσιου movie star, όπως ο Αλέν Ντελόν, με τη δουλειά ενός γνήσιου auteur, όπως ο Τζόζεφ Λόουζι, δεν θα πρέπει να αγνοηθεί από θεατές που αγαπούν το σινεμά και θέλουν να γνωρίσουν ή να θυμηθούν σημαντικές ταινίες από το παρελθόν. Εννοείται ότι αν επανέκδοση για σένα σημαίνει παλιό και μούχλα, μην μπεις στον κόπο.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.