FreeCinema

Follow us

Ο ΚΥΡΙΟΣ ΤΖΟΟΥΝΣ (2019)

(MR. JONES)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ανιέσκα Χόλαντ
  • ΚΑΣΤ: Τζέιμς Νόρτον, Βανέσα Κέρμπι, Πίτερ Σάρσγκααρντ, Τζόζεφ Μόουλ, Κένεθ Κράναμ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 141'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η αληθινή ιστορία του νεαρού Ουαλού δημοσιογράφου Γκάρεθ Τζόουνς, που λίγο πριν από την έναρξη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου ταξιδεύει στη Σοβιετική Ένωση και ανακαλύπτει κρατικά μυστικά και καταστάσεις που βάζουν σε κίνδυνο τη ζωή του, τους ανταποκριτές συναδέλφους του αλλά και τις ήδη τεταμένες διπλωματικές σχέσεις Βρετανίας – ΕΣΣΔ.

Η βετεράνος Πολωνή σκηνοθέτις Ανιέσκα Χόλαντ επιστρέφει στο σινεμά με μια αληθινή ιστορία, εκείνη του Γκάρεθ Τζόουνς, ο οποίος με τις (παράπλευρες) «ευλογίες» του Βρετανού Πρωθυπουργού Ντέιβιντ Λόιντ Τζορτζ πηγαίνει ως ανταποκριτής στη Σοβιετική Ένωση για να καλύψει τη ζωή υπό την εξουσία του Στάλιν, κατά τη διάρκεια της αμφισβητούμενης έως τότε απειλής της ναζιστικής Γερμανίας. Η χλιδή που συναντά (αρχικά) κατά την εισαγωγή του στη ζωή των ξένων ανταποκριτών, και ιδιαίτερα μετά τη γνωριμία του με τον βασικό ανταποκριτή των New York Times Γουόλτερ Ντουράντι, σύντομα αντικαθίσταται από καχυποψία και αμφισβήτηση, καθώς συνάδελφοι αρχίζουν να εξαφανίζονται μυστηριωδώς και το αληθινό κλίμα που επικρατεί πίσω από τη λουσάτη βιτρίνα αποκαλύπτεται ως πολύ πιο μυστικοπαθές και εκφοβιστικό. Κατά τη διάρκεια περιήγησης στην παγωμένη σοβιετική Ουκρανία, ένα τυχαίο γεγονός οδηγεί τον ερευνητικό Τζόουνς σε ένα απρόσμενο, δύσβατο και θανάσιμα ριψοκίνδυνο ταξίδι, καθώς γίνεται μάρτυρας των απάνθρωπων συνθηκών ζωής των φτωχότερων, κυρίως των απομακρυσμένων αγροτών που τους θερίζει η πείνα, οι κακουχίες και οι ασθένειες. Ο σοκαρισμένος Τζόουνς επιβιώνει του ταξιδιού του κι επιθυμεί να αποκαλύψει τη μαρτυρία του στον δυτικό κόσμο. Θα τον αφήσουν, όμως;

Η ιστορία του Τζόουνς είναι καταγεγραμμένη στα κατάστιχα της Ιστορίας (χωρίς περαιτέρω spoilers) και η γνωριμία του με τον Τζορτζ Όργουελ εμπεριστατωμένα ενέπνευσε τον συγγραφέα να γράψει τη θρυλική «Φάρμα των Ζώων». Το σενάριο της ταινίας είναι, μάλιστα, γραμμένο από τη δημοσιογράφο και ιστορικό του Όργουελ, Άντρεα Τσαλούπα. Ωστόσο, ενώ η ίδια η ιστορία είναι συναρπαστική και, κατά έναν ανησυχητικό βαθμό, ξανά επίκαιρη, το φιλμ ως σύνολο, χωρίς να είναι αποτυχημένο, είναι τουλάχιστον απογοητευτικό.

Η Ανιέσκα Χόλαντ επιχειρεί (και δικαιολογημένα) να στήσει μια επική παραγωγή αντάξια της ιστορίας που αναλαμβάνει. Το επιβεβαιώνει η τεράστια διάρκεια των 141 λεπτών, αλλά και η φιλοδοξία του συνολικού στησίματος. Τα εξωτερικά γυρίσματα έχουν την τιμητική τους, το καστ με επικεφαλής τον ανερχόμενο Βρετανό τηλεοπτικό πρωταγωνιστή και πρόσφατο κινηματογραφικό καρατερίστα (ένας εκ των συμπρωταγωνιστών στις φετινές «Μικρές Κυρίες») Τζέιμς Νόρτον είναι αξιολογότατο και το σενάριο της Τσαλούπα, χωρίς να είναι ιδιαίτερα εξοικονομημένο, τουλάχιστον είναι καλογραμμένο και παθιασμένο στο να δικαιώσει τον κεντρικό του ήρωα. Ωστόσο, ο περιορισμένος προϋπολογισμός και κυρίως η προφανής αδυναμία της Χόλαντ να ξεφύγει από την αισθητική ταινιών των αρχών της δεκαετίας του ’90 και να καθοδηγήσει και τους ηθοποιούς της σε λιγότερο παλιομοδίτικες ερμηνείες, αποδυναμώνουν τον τελικό αντίκτυπο. Έτσι, τα 141 λεπτά φαντάζουν υπερβολικά κι ενώ ο χαρακτήρας του Τζόουνς γίνεται συμπαθής στη φυσική αφέλεια και τις αγνές προθέσεις του να αποκαλύψει την αλήθεια, η ταινία γύρω και πέραν από τη φιγούρα τού Τζέιμς Νόρτον χάνει κάθε ενδιαφέρον, συμπεριλαμβανομένου (δυστυχώς απροσδόκητα) και του πάντα αξιόπιστου Πίτερ Σάρσγκααρντ (στον ρόλο του καιροσκοπικά αδίστακτου Γουόλτερ Ντουράντι).

Το πάθος της Χόλαντ να αφηγηθεί σωστά και σε μεγάλη κλίμακα την ιστορία του Τζόουνς και των αποκαλύψεών του είναι προφανές, όταν όμως αδυνατείς (ή απλώς δεν επιθυμείς) να εξελιχθείς κινηματογραφικά ως δημιουργός, ανεξαρτήτως… ηλικίας, αναπόφευκτα πλήττεις και το δημιούργημά σου και, κυριότερα, την ευρύτερη επίπτωση που φιλοδοξείς να έχει στο κοινό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Άκρως ενδιαφέρουσα αληθινή ιστορία για έναν έως τώρα ξεχασμένο δημοσιογράφο που αποκάλυψε κρυμμένες και διπλωματικά άβολες πτυχές της σταλινικής εξουσίας κι ενέπνευσε τη δημιουργία μιας από τις πιο αγαπημένες λογοτεχνικές αλληγορίες του 20ου αιώνα. Εάν είστε των… σταλινικών πεποιθήσεων, θα αποτελέσει δύσκολη (και πιθανότατα ενοχλητική) θέαση. Δύσκολη θέαση, όμως, μάλλον θα αποτελέσει και για τους περισσότερους λοιπούς, καθώς τα 141 λεπτά διάρκειας δύσκολα παλεύονται, όταν δυστυχώς η ταινία είναι πολύ πιο αναιμική και παρωχημένη απ’ ό,τι πιθανώς της άξιζε.


MORE REVIEWS

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Lancia θέλει να κερδίσει πάση θυσία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1983, όμως, το μοντέλο της 037 υστερεί σημαντικά έναντι της τετρακίνητης γερμανικής τεχνολογίας του Audi Quattro. Ο εκτελεστικός της Διευθυντής, Τσέζαρε Φιόρι, έχει μερικές πονηρές ιδέες οι οποίες ενδεχομένως μπορούν ν’ αλλάξουν τη διαφαινόμενη πορεία των πραγμάτων. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.