FreeCinema

Follow us

MOUNTAIN (2017)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζένιφερ Πίντομ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 74'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Μια οπτικοακουστική οδύσσεια στις ψηλότερες κορυφές του πλανήτη, στο δέος και την έλξη που προκαλούν, στους θριάμβους και τις τραγωδίες που στεγάζουν.

Δύσκολα χωράει στον όρο ντοκιμαντέρ αυτό το φιλμ. Συνεργασία της πολυβραβευμένης ντοκιμαντερίστριας Τζένιφερ Πίντομ στη σκηνοθεσία, του συνθέτη Ρίτσαρντ Τονέτι και της Αυστραλιανής Ορχήστρας Δωματίου στη μουσική επένδυση, του επίσης πολυβραβευμένου συγγραφέα Ρόμπερτ Μακφάρλεν («Mountains of the Mind») στο «σενάριο» και του Γουίλεμ Νταφόου στην αφήγηση, βιώνεται ως υποβλητική κινηματογραφική εμπειρία που ξεπερνά τα είδη και φλερτάρει με πιο αφηρημένες και αφαιρετικές εκφάνσεις τέχνης. Μουσική, λογοτεχνία και άνευ επεξήγησης ή πλοκής εικόνες, συνταιριάζονται όχι τόσο για να καταγράψουν τη γοητεία που ασκούσαν πάντα τα βουνά ή την ενστικτώδη ανθρώπινη ορμή κατάκτησής τους, όσο για να κοινωνήσουν το τι εστί να στέκεσαι στη σκιά, να αναρριχάσαι στα απότομα πλευρά τους, να φτάνεις στις κορυφές, να πέφτεις ή να απογειώνεσαι από αυτές.

Παρόλο που η Ιστορία δεν αγνοείται. Η Πίντομ στέκεται φευγαλέα σε κάποια σημαντικά γεγονότα. Χρησιμοποιώντας αρχειακό, ειδησεογραφικό ασπρόμαυρο ή μη υλικό, καθώς και αποσπάσματα από την προηγούμενη δουλειά της, «Sherpa», ρίχνει φως στους πρωτοπόρους της ορειβατικής ιστορίας, στους θριάμβους, αλλά και τις άσχημες ήττες της. Με την ανεξέλεγκτη εμπορευματοποίηση της κορυφής του Έβερεστ ως κυριότερη και τραγικότερη από αυτές, καθώς όχι μόνο έχει μετατρέψει τη βάση του βουνού σε έναν τεράστιο σκουπιδότοπο, αλλά και καταδυναστέψει τις ζωές των σέρπα – των ντόπιων που για ελάχιστα χρήματα και υπό άθλιες συνθήκες εργασίας αναλαμβάνουν να οδηγήσουν τους πλούσιους ξένους τουρίστες στην κορυφή. Ακόμα. Παρόλο που τον Απρίλιο του 2014, 16 από αυτούς έχασαν τη ζωή τους στη χειρότερη τραγωδία που έλαβε ποτέ χώρα στο ψηλότερο σημείο της Γης.

Δεν είναι, όμως, η Ιστορία που απασχολεί την Πίντομ και τους συνεργάτες της. Συλλαμβάνοντας τις προσπάθειες, τον αγώνα, τα ακροβατικά, τα χαμόγελα και τα (παγωμένα) δάκρυα, τις κραυγές νίκης ή αγωνίας ορειβατών από κάθε διάσημη ή μη (αλλά επί της οθόνης απροσδιόριστη), ξερή, πράσινη ή χιονισμένη, πλαγιά ή κορυφή βουνού του πλανήτη, ανοίγει διάλογο με τα αντανακλαστικά και τις αισθήσεις σου. Όχι απευθείας με τη λογική σου. Ντύνοντας τις εικόνες της με τον αποκαλυπτικό, ορχηστρικό παλμό των μουσικών του Τονέτι, τον ποιητικό λόγο του Μακφάρλεν και την υποβλητική αφήγηση του Νταφόου, δεν τις λογοκρίνει. Ούτε τις χωρά σε συγκεκριμένα όρια. Δεν τις φορτώνει με προφανείς κοινωνικοπολιτικές ανησυχίες ή ηθικοπλαστικά διδάγματα. Σου τις καταθέτει ανοιχτές και ελεύθερες. Να συμπληρώσεις τα κενά. Να στοχαστείς τη συχνά παράλογη σχέση του ανθρώπου όχι μόνο με τα βουνά, αλλά και ολόκληρη τη φύση. Να αφεθείς στην άγρια ομορφιά. Μόνος. Με κομμένη την ανάσα. Σαν να ήσουν εκεί. Ψηλά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Περισσότερο κινηματογραφικό roller-coaster παρά ντοκιμαντέρ, θα σου πετάξει τα μάτια έξω, πατώντας γκάζι στα αντανακλαστικά σου γενικά και στην καρδιά σου ειδικά. Φίλοι όχι μόνο του σινεμά, αλλά και της μουσικής, της video-art, της λογοτεχνίας και των… extreme sports θα την κάνουν λαχείο και ίσως υποκύψουν σε repeat viewings. Οι απλοί θεατές δεν θα το χορταίνουν όσο διαρκεί, αλλά μετά τους τίτλους τέλους ενδέχεται να το ξεχάσουν γρήγορα. Όσοι, όμως, ακούνε ντοκιμαντέρ και καταλαβαίνουν μόνο ακτιβισμό, μάλλον θα απογοητευτούν.


MORE REVIEWS

Ο ΔΕΣΜΩΤΗΣ ΤΟΥ ΙΛΙΓΓΟΥ

Ντετέκτιβ του Σαν Φρανσίσκο, που πάσχει από ακροφοβία ύστερα από ένα μοιραίο ατύχημα εν ώρα υπηρεσίας στο Αστυνομικό Σώμα, καλείται από παλιό του φίλο να παρακολουθήσει τη σύζυγό του, μια αινιγματική γυναίκα με αυτοκαταστροφικές τάσεις και μια παράξενη ψύχωση με το παρελθόν. Φυσικά, θα γίνει το αντικείμενο του πόθου του, με απρόβλεπτες συνέπειες.

Η ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ

Όχι ακριβώς ικανοποιημένη με τον γάμο της, η σαραντάρα Σοφία βρίσκει ρωμαλέο αγόρι που της αλλάζει τα φώτα στο κρεβάτι κι αρχίζει να ενδιαφέρεται ξανά για τη ζωή και τον εαυτό της. Τα «βρίσκουν» (και) σε όλα τα υπόλοιπα, όμως;

Η ΣΙΩΠΗΛΗ ΚΑΜΑΡΙΕΡΑ

Νεαρή από την Κολομβία εργάζεται ως υπηρέτρια σε έπαυλη πλούσιας ισπανικής οικογένειας στην Κόστα Μπράβα. Οι μέρες της κυλούν ρουτινιάρικα και βαριεστημένα, μέχρι που συνειδητοποιεί ότι υπάρχουν και άλλοι, διαφορετικοί τρόποι απόλαυσης της θερινής ραστώνης.

ΣΥΜΠΕΘΕΡΟΙ ΑΠΟ ΣΟΪ

Δύο οικογένειες που πρόκειται να συμπεθερέψουν υποβάλλονται (δίχως να το γνωρίζουν) σε test DNA από τη μέλλουσα νύφη, με παράδοξα ανατρεπτικά αποτελέσματα σχετικά με την καταγωγή τους.

Η ΦΥΛΑΚΑΣ ΤΩΝ ΔΡΑΚΩΝ

Στην Αυτοκρατορική Κίνα, οι δράκοι, κάποτε σύμμαχοι των ανθρώπων, κυνηγιούνται και φυλακίζονται. Μικρό ορφανό κορίτσι βοηθά τον τελευταίο εξ αυτών να δραπετεύσει και μαζί ξεκινούν μεγάλο ταξίδι σωτηρίας μαγικού αυγού, ώστε να διασωθεί το είδος.

MR KLEIN

MR KLEIN

Η κακιά η βουνοπλαγιά. Σε ντοκιμαντέρ. Αυτό με τη Βίκυ Καγιά και τις γκόμενες που ψωνίζουν στο STAR , μεγαλύτερη διάρκεια έχει!