FreeCinema

Follow us

MOUNTAIN (2017)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζένιφερ Πίντομ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 74'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Μια οπτικοακουστική οδύσσεια στις ψηλότερες κορυφές του πλανήτη, στο δέος και την έλξη που προκαλούν, στους θριάμβους και τις τραγωδίες που στεγάζουν.

Δύσκολα χωράει στον όρο ντοκιμαντέρ αυτό το φιλμ. Συνεργασία της πολυβραβευμένης ντοκιμαντερίστριας Τζένιφερ Πίντομ στη σκηνοθεσία, του συνθέτη Ρίτσαρντ Τονέτι και της Αυστραλιανής Ορχήστρας Δωματίου στη μουσική επένδυση, του επίσης πολυβραβευμένου συγγραφέα Ρόμπερτ Μακφάρλεν («Mountains of the Mind») στο «σενάριο» και του Γουίλεμ Νταφόου στην αφήγηση, βιώνεται ως υποβλητική κινηματογραφική εμπειρία που ξεπερνά τα είδη και φλερτάρει με πιο αφηρημένες και αφαιρετικές εκφάνσεις τέχνης. Μουσική, λογοτεχνία και άνευ επεξήγησης ή πλοκής εικόνες, συνταιριάζονται όχι τόσο για να καταγράψουν τη γοητεία που ασκούσαν πάντα τα βουνά ή την ενστικτώδη ανθρώπινη ορμή κατάκτησής τους, όσο για να κοινωνήσουν το τι εστί να στέκεσαι στη σκιά, να αναρριχάσαι στα απότομα πλευρά τους, να φτάνεις στις κορυφές, να πέφτεις ή να απογειώνεσαι από αυτές.

Παρόλο που η Ιστορία δεν αγνοείται. Η Πίντομ στέκεται φευγαλέα σε κάποια σημαντικά γεγονότα. Χρησιμοποιώντας αρχειακό, ειδησεογραφικό ασπρόμαυρο ή μη υλικό, καθώς και αποσπάσματα από την προηγούμενη δουλειά της, «Sherpa», ρίχνει φως στους πρωτοπόρους της ορειβατικής ιστορίας, στους θριάμβους, αλλά και τις άσχημες ήττες της. Με την ανεξέλεγκτη εμπορευματοποίηση της κορυφής του Έβερεστ ως κυριότερη και τραγικότερη από αυτές, καθώς όχι μόνο έχει μετατρέψει τη βάση του βουνού σε έναν τεράστιο σκουπιδότοπο, αλλά και καταδυναστέψει τις ζωές των σέρπα – των ντόπιων που για ελάχιστα χρήματα και υπό άθλιες συνθήκες εργασίας αναλαμβάνουν να οδηγήσουν τους πλούσιους ξένους τουρίστες στην κορυφή. Ακόμα. Παρόλο που τον Απρίλιο του 2014, 16 από αυτούς έχασαν τη ζωή τους στη χειρότερη τραγωδία που έλαβε ποτέ χώρα στο ψηλότερο σημείο της Γης.

Δεν είναι, όμως, η Ιστορία που απασχολεί την Πίντομ και τους συνεργάτες της. Συλλαμβάνοντας τις προσπάθειες, τον αγώνα, τα ακροβατικά, τα χαμόγελα και τα (παγωμένα) δάκρυα, τις κραυγές νίκης ή αγωνίας ορειβατών από κάθε διάσημη ή μη (αλλά επί της οθόνης απροσδιόριστη), ξερή, πράσινη ή χιονισμένη, πλαγιά ή κορυφή βουνού του πλανήτη, ανοίγει διάλογο με τα αντανακλαστικά και τις αισθήσεις σου. Όχι απευθείας με τη λογική σου. Ντύνοντας τις εικόνες της με τον αποκαλυπτικό, ορχηστρικό παλμό των μουσικών του Τονέτι, τον ποιητικό λόγο του Μακφάρλεν και την υποβλητική αφήγηση του Νταφόου, δεν τις λογοκρίνει. Ούτε τις χωρά σε συγκεκριμένα όρια. Δεν τις φορτώνει με προφανείς κοινωνικοπολιτικές ανησυχίες ή ηθικοπλαστικά διδάγματα. Σου τις καταθέτει ανοιχτές και ελεύθερες. Να συμπληρώσεις τα κενά. Να στοχαστείς τη συχνά παράλογη σχέση του ανθρώπου όχι μόνο με τα βουνά, αλλά και ολόκληρη τη φύση. Να αφεθείς στην άγρια ομορφιά. Μόνος. Με κομμένη την ανάσα. Σαν να ήσουν εκεί. Ψηλά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Περισσότερο κινηματογραφικό roller-coaster παρά ντοκιμαντέρ, θα σου πετάξει τα μάτια έξω, πατώντας γκάζι στα αντανακλαστικά σου γενικά και στην καρδιά σου ειδικά. Φίλοι όχι μόνο του σινεμά, αλλά και της μουσικής, της video-art, της λογοτεχνίας και των… extreme sports θα την κάνουν λαχείο και ίσως υποκύψουν σε repeat viewings. Οι απλοί θεατές δεν θα το χορταίνουν όσο διαρκεί, αλλά μετά τους τίτλους τέλους ενδέχεται να το ξεχάσουν γρήγορα. Όσοι, όμως, ακούνε ντοκιμαντέρ και καταλαβαίνουν μόνο ακτιβισμό, μάλλον θα απογοητευτούν.


MORE REVIEWS

ΥΠΟΨΙΕΣ

Ακαταμάχητος playboy «τυλίγει» γοητευτική κληρονόμο, παντρεύονται, όμως σταδιακά εκείνη υποψιάζεται ότι ο μοναδικός του στόχος είναι να τη σκοτώσει.

ΠΟΥ ΠΑΩ ΠΑΛΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ;

Κατά το δελτίο Τύπου, «ένας δημόσιος υπάλληλος από μικρός ονειρευόταν να δουλέψει για το κράτος και το κατάφερε! Τώρα ζει μία άνετη ζωή και απολαμβάνει τα προνόμιά του. Όλα αυτά μέχρι την ημέρα που η Κυβέρνηση θα αποφασίσει να καταργήσει την υπηρεσία του».

Ο ΚΑΚΟΣ ΜΠΕΛΑΣ

Πληρωμένος δολοφόνος πιάνει δωμάτιο ξενοδοχείου έναντι δικαστικού μεγάρου, προκειμένου να καθαρίσει μάρτυρα που ετοιμάζεται να κελαηδήσει. Ο αυτοκτονικός γείτονάς του, όμως, τού κάνει τη ζωή κόλαση.

ΕΧΩ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΖΗΣΩ

Άπαξ της αποφυλάκισής του, πρώην κατάδικος επιχειρεί να μπει στον ίσιο δρόμο. Παντρεύεται την πιστή του αγαπημένη, πιάνει δουλειά, νοικοκυρεύεται, σύντομα όμως ανακαλύπτει πως ο κόσμος είναι άδικος για τους πρώην κατάδικους που επιχειρούν να μπουν στον ίσιο δρόμο...

ΕΡΑΣΤΕΣ

Όταν μετά τον χωρισμό τους, εξαιτίας ενός σοβαρού συμβάντος, η Λίζα και ο Σιμόν ξανασυναντηθούν, ανακαλύπτουν πως τα μεταξύ τους αισθήματα δεν έχουν αλλάξει. Έχουν αλλάξει όλα τα υπόλοιπα, όμως...

MR KLEIN

MR KLEIN

Η κακιά η βουνοπλαγιά. Σε ντοκιμαντέρ. Αυτό με τη Βίκυ Καγιά και τις γκόμενες που ψωνίζουν στο STAR , μεγαλύτερη διάρκεια έχει!