FreeCinema

Follow us

ΒΑΪΑΝΑ 2 (2024)

(MOANA 2)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντέιβιντ Ντέρικ Τζ., Τζέισον Χαντ, Ντέινα Λεντού Μίλερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Στην αρχαία Πολυνησία, η έφηβη (πια) Βαϊάνα ξεκινά ένα νέο παράτολμο ταξίδι στον αχαρτογράφητο ωκεανό, με στόχο ν’ ανακαλύψει ανθρώπινη ζωή στο μακρινό νησί του Μοτεφούτου. Για να φτάσει ως εκεί, όμως, θα χρειαστεί ξανά τη βοήθεια του ημίθεου Μάουι, μιας και η θαλάσσια διαδρομή κρύβει μάγια και κινδύνους.

Στο κείμενο για το «Ενκάντο: Ένας Κόσμος Μαγικός» (2021) σημείωνα πως, κατά τη γνώμη μου, ο οργανισμός Disney έχει βαλτώσει σε μία επαναλαμβανόμενη συνταγή, η οποία ως αποκλειστικό της στόχο έχει το παιδικό (βία εφηβικό) κοινό, συμπληρώνοντας τη σκέψη μου με την αναφορά πως με την προσθήκη του Disney+ στην εξίσωση, το συγκεκριμένο μοντέλο μάλλον τείνει προς παγίωση παρά προς κάτι το διαφορετικό. Ο σχετικά ενήλικος «Παράξενος Κόσμος» (2022) που ακολούθησε, κατά μία έννοια, ήρθε να διαψεύσει μέρος του συλλογισμού μου, όμως, από την άλλη σήμανε ιστορικό χαμηλό για τον οργανισμό, μιας και ο συνδυασμός πολιτικής ορθότητας και (κλεμμένης…) πλοκής από ταινίες του σινεμά του φανταστικού ήταν για… να σε βγάζει από τα ρούχα σου. Η περσινή «Ευχή» φάνηκε ν’ ανοίγει παράθυρο παλαιομοδίτικης ελπίδας για την Disney, εν τούτοις, το box-office στάθηκε αμείλικτο μπροστά στην άτυπη επιστροφή στην «αθωότητα»!

Ρίχνοντας μια ματιά στις ταμειακές επιδόσεις των πρόσφατων animated ταινιών του οργανισμού Disney, διαπιστώνεται πως η τελευταία μεγάλη original εισπρακτική επιτυχία του studio ήταν η «Βαϊάνα» (2016). Υπό αυτό το πρίσμα, το sequel δεν ήταν απλά βέβαιο πως θα έρθει, αλλά στην παρούσα φάση μοιάζει (και) με (εισπρακτική) σανίδα σωτηρίας. Επειδή με τα εκατομμύρια δολάρια δεν είναι να παίζει κανείς (τουλάχιστον για πολύ), τα τσακάλια της παραγωγής σκέφτηκαν (φαντάζομαι) το εξής «δαιμόνιο»: η πιτσιρικαρία που έσπευσε να δει προ οκτώ ετών το αυθεντικό φιλμ έχει τώρα μεγαλώσει και (πιθανότατα) έχει πιο ενήλικες κινηματογραφικές προτιμήσεις. Δεν γυρίζουμε, λοιπόν, μία αντιγραφή της πρώτης ταινίας (μιας και αποδεδειγμένα η συνταγή της είχε δουλέψει τόσο), προκειμένου να προσελκύσουμε τη νέα γενιά των δεκάχρονων; Όπερ και εγένετο! Ιδού η «Βαϊάνα 2», που με κάποιες μικροδιαφορές θα μπορούσε να είναι και η «Βαϊάνα»… σκέτο!

Η απλούστατη αυτή σύλληψη των χαρτογιακάδων της παραγωγής σκοντάφτει (ατυχώς) σε κάτι που μία ταπεινή ξεπατικωτούρα δεν θα γινόταν να διορθώσει. Η «Βαϊάνα» του 2016 ήταν ένα κάτω του μετρίου φιλμ, που οριακά (και χάριν κυρίως της «κινηματογραφικότητας» της) έφτανε σ’ ένα ανεκτό επίπεδο ψυχαγωγικής αξίας. Τουτέστιν, ένα σαν από φωτοτυπία αντίγραφό της δεν θα μπορούσε με τίποτα να ανεβάσει τον πήχη του entertainment value – και, φυσικά, αυτό ακριβώς έγινε! Η (τύπου) νέα «Βαϊάνα», λοιπόν, καλείται να διασχίσει ξανά μαγεμένες θάλασσες και καταραμένους ωκεανούς, ελπίζοντας (πλέον) να ενώσει τους λαούς της Πολυνησίας (αφού πρώτα τους ανακαλύψει), με τη διαφορά πως στην προκειμένη η σχεδία της διαθέτει ολιγομελές… ανθρώπινο πλήρωμα, ο δε ημίθεος Μάουι είναι εξαρχής συνεργάσιμος μαζί της, μιας και έχει πάρει το μάθημά του από το προηγούμενο «επεισόδιο». Εκτός αυτών, υπάρχει η (πρωτοεμφανιζόμενη) μικρούλα αδελφή της Βαϊάνα, πλην όμως η παρουσία της δεν έχει καμία απολύτως σημασία για την πλοκή, προσφέροντας μονάχα σειρά «αστείων» παλιμπαιδισμών, οι οποίοι πετυχαίνουν να ρίξουν ακόμα περισσότερο το… κατάλληλο όριο ηλικίας των θεατών.

Τα υπόλοιπα ακολουθούν με χειρουργική ακρίβεια τη λογική του original, με την οικολογική ανησυχία εκείνου να έχει παραχωρήσει τη θέση της σε κάτι το «πανανθρώπινο» και ελαφρώς… ακαταλαβίστικο. Τα τραγούδια με τον ethnic πολυνησιακό χαρακτήρα ακούγονται κάθε τόσο εν μέσω πλήρους αδιαφορίας θεματικά (με ελαφρά εξαίρεση το «Beyond»), οι κακοί μάγοι και μάγισσες μόνο ένας… Μαορί μπορεί μονάχα να γνωρίζει τι ακριβώς ζόρι τραβάνε, ενώ οι πειρατές κοκοφοίνικα δηλώνουν σταθερά παρόντες (αν και με κάπως αλλαγμένα μυαλά).

Για το τέλος άφησα το πλέον αποκαρδιωτικό στοιχείο της «Βαϊάνα», το οποίο καταδεικνύει με εξοργιστικό τρόπο την παντελή έλλειψη πρωτοτυπίας και έμπνευσης που χαρακτηρίζει εσχάτως την Disney. Το ανύπαρκτο χιούμορ και η ασήμαντη πλοκή στέκουν ως πταίσματα μπροστά στην ξεδιάντροπα κλεψιμαίικη διάθεση του φιλμ, όχι μόνο απέναντι στο πρόσφατο παρελθόν του studio (υπάρχει σεκάνς που θα μπορούσε άνετα να παίζει στον «Παράξενο Κόσμο»), αλλά απέναντι και σε άλλες ταινίες όπως «Η Άβυσσος» (1989)! Δίχως να μπω σε λεπτομέρειες, αναφέρω πως η απογοητευτική αντιγραφή συγκεκριμένων ιδεών της ταινίας του Τζέιμς Κάμερον είναι τέτοια που, ειλικρινά, βγάζει μάτι. Τα πιτσιρίκια, βέβαια, ουδέν θα αντιληφθούν, οπότε… όλα καλά για τον οργανισμό Disney.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι ταινίες κινουμένων σχεδίων της Disney που κάποτε αποτελούσαν εγγύηση παιδικής και ενήλικης ψυχαγωγίας, έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια συνώνυμα της ανέμπνευστης δημιουργίας. Η «Βαϊάνα 2» δεν στέκει ως η εξαίρεση στον κανόνα του… αυτόματου πιλότου, με την αναντίρρητη ποιότητα κατασκευής ν’ αποτελεί το μοναδικό οφθαλμοφανές προτέρημά της. Πιθανότατα σημαντική μερίδα παιδιών να μην το δει έτσι, όμως, οι συνοδοί γονείς ας έχουν στο πίσω μέρος του μυαλού τους την πλήξη που θα νιώσουν άπαξ της εισόδου τους στην κινηματογραφική αίθουσα, ειδικά εάν είχαν δει και το original.


MORE REVIEWS

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

Απόπειρα ληστείας χρηματαποστολής πηγαίνει εντελώς λάθος εξαιτίας του φύλακα - οδηγού του θωρακισμένου φορτηγού και πρώην αστυνομικού, ο οποίος για συνοδηγό έχει τον γιο του και με καμία δύναμη δεν πρόκειται να τον αφήσει να πάθει κακό.

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Η 70χρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Μια μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θ’ αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θ’ ανοίξει και πάλι για έναν άνδρα. Το αναπάντεχο flirt τους θα εξελιχτεί σ’ ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ & ΤΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Όταν εξαιτίας απροσεξίας η μικρούλα πριγκίπισσα Άιλα απελευθερώνει τα κακά πνεύματα του πάγου, προ της απειλής να πέσει παγωμένη βαρυχειμωνιά σε όλο τον κόσμο, η μητέρα της, Βασίλισσα του Χιονιού, δέχεται τη βοήθεια της Γκέρντα και του Κάι μήπως και προλάβει τη ζημιά. Το μοχθηρό πνεύμα του Βορρά, όμως, είναι πανίσχυρο…

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

Χειμώνας του 1838 και ο συμβολαιογράφος Τόμας Χάτερ ταξιδεύει μέχρι τα Καρπάθια Όρη για να κλείσει τη συμφωνία πώλησης ενός παλιού οικήματος της πόλης του στον εκκεντρικά δυσπρόσιτο κόμη Όρλοκ. Κανείς, όμως, δεν υποψιάζεται πως ο πραγματικός στόχος του Όρλοκ είναι να κάνει δική του τη σύζυγο του Χάτερ.