FreeCinema

Follow us

ΒΑΪΑΝΑ 2 (2024)

(MOANA 2)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντέιβιντ Ντέρικ Τζ., Τζέισον Χαντ, Ντέινα Λεντού Μίλερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Στην αρχαία Πολυνησία, η έφηβη (πια) Βαϊάνα ξεκινά ένα νέο παράτολμο ταξίδι στον αχαρτογράφητο ωκεανό, με στόχο ν’ ανακαλύψει ανθρώπινη ζωή στο μακρινό νησί του Μοτεφούτου. Για να φτάσει ως εκεί, όμως, θα χρειαστεί ξανά τη βοήθεια του ημίθεου Μάουι, μιας και η θαλάσσια διαδρομή κρύβει μάγια και κινδύνους.

Στο κείμενο για το «Ενκάντο: Ένας Κόσμος Μαγικός» (2021) σημείωνα πως, κατά τη γνώμη μου, ο οργανισμός Disney έχει βαλτώσει σε μία επαναλαμβανόμενη συνταγή, η οποία ως αποκλειστικό της στόχο έχει το παιδικό (βία εφηβικό) κοινό, συμπληρώνοντας τη σκέψη μου με την αναφορά πως με την προσθήκη του Disney+ στην εξίσωση, το συγκεκριμένο μοντέλο μάλλον τείνει προς παγίωση παρά προς κάτι το διαφορετικό. Ο σχετικά ενήλικος «Παράξενος Κόσμος» (2022) που ακολούθησε, κατά μία έννοια, ήρθε να διαψεύσει μέρος του συλλογισμού μου, όμως, από την άλλη σήμανε ιστορικό χαμηλό για τον οργανισμό, μιας και ο συνδυασμός πολιτικής ορθότητας και (κλεμμένης…) πλοκής από ταινίες του σινεμά του φανταστικού ήταν για… να σε βγάζει από τα ρούχα σου. Η περσινή «Ευχή» φάνηκε ν’ ανοίγει παράθυρο παλαιομοδίτικης ελπίδας για την Disney, εν τούτοις, το box-office στάθηκε αμείλικτο μπροστά στην άτυπη επιστροφή στην «αθωότητα»!

Ρίχνοντας μια ματιά στις ταμειακές επιδόσεις των πρόσφατων animated ταινιών του οργανισμού Disney, διαπιστώνεται πως η τελευταία μεγάλη original εισπρακτική επιτυχία του studio ήταν η «Βαϊάνα» (2016). Υπό αυτό το πρίσμα, το sequel δεν ήταν απλά βέβαιο πως θα έρθει, αλλά στην παρούσα φάση μοιάζει (και) με (εισπρακτική) σανίδα σωτηρίας. Επειδή με τα εκατομμύρια δολάρια δεν είναι να παίζει κανείς (τουλάχιστον για πολύ), τα τσακάλια της παραγωγής σκέφτηκαν (φαντάζομαι) το εξής «δαιμόνιο»: η πιτσιρικαρία που έσπευσε να δει προ οκτώ ετών το αυθεντικό φιλμ έχει τώρα μεγαλώσει και (πιθανότατα) έχει πιο ενήλικες κινηματογραφικές προτιμήσεις. Δεν γυρίζουμε, λοιπόν, μία αντιγραφή της πρώτης ταινίας (μιας και αποδεδειγμένα η συνταγή της είχε δουλέψει τόσο), προκειμένου να προσελκύσουμε τη νέα γενιά των δεκάχρονων; Όπερ και εγένετο! Ιδού η «Βαϊάνα 2», που με κάποιες μικροδιαφορές θα μπορούσε να είναι και η «Βαϊάνα»… σκέτο!

Η απλούστατη αυτή σύλληψη των χαρτογιακάδων της παραγωγής σκοντάφτει (ατυχώς) σε κάτι που μία ταπεινή ξεπατικωτούρα δεν θα γινόταν να διορθώσει. Η «Βαϊάνα» του 2016 ήταν ένα κάτω του μετρίου φιλμ, που οριακά (και χάριν κυρίως της «κινηματογραφικότητας» της) έφτανε σ’ ένα ανεκτό επίπεδο ψυχαγωγικής αξίας. Τουτέστιν, ένα σαν από φωτοτυπία αντίγραφό της δεν θα μπορούσε με τίποτα να ανεβάσει τον πήχη του entertainment value – και, φυσικά, αυτό ακριβώς έγινε! Η (τύπου) νέα «Βαϊάνα», λοιπόν, καλείται να διασχίσει ξανά μαγεμένες θάλασσες και καταραμένους ωκεανούς, ελπίζοντας (πλέον) να ενώσει τους λαούς της Πολυνησίας (αφού πρώτα τους ανακαλύψει), με τη διαφορά πως στην προκειμένη η σχεδία της διαθέτει ολιγομελές… ανθρώπινο πλήρωμα, ο δε ημίθεος Μάουι είναι εξαρχής συνεργάσιμος μαζί της, μιας και έχει πάρει το μάθημά του από το προηγούμενο «επεισόδιο». Εκτός αυτών, υπάρχει η (πρωτοεμφανιζόμενη) μικρούλα αδελφή της Βαϊάνα, πλην όμως η παρουσία της δεν έχει καμία απολύτως σημασία για την πλοκή, προσφέροντας μονάχα σειρά «αστείων» παλιμπαιδισμών, οι οποίοι πετυχαίνουν να ρίξουν ακόμα περισσότερο το… κατάλληλο όριο ηλικίας των θεατών.

Τα υπόλοιπα ακολουθούν με χειρουργική ακρίβεια τη λογική του original, με την οικολογική ανησυχία εκείνου να έχει παραχωρήσει τη θέση της σε κάτι το «πανανθρώπινο» και ελαφρώς… ακαταλαβίστικο. Τα τραγούδια με τον ethnic πολυνησιακό χαρακτήρα ακούγονται κάθε τόσο εν μέσω πλήρους αδιαφορίας θεματικά (με ελαφρά εξαίρεση το «Beyond»), οι κακοί μάγοι και μάγισσες μόνο ένας… Μαορί μπορεί μονάχα να γνωρίζει τι ακριβώς ζόρι τραβάνε, ενώ οι πειρατές κοκοφοίνικα δηλώνουν σταθερά παρόντες (αν και με κάπως αλλαγμένα μυαλά).

Για το τέλος άφησα το πλέον αποκαρδιωτικό στοιχείο της «Βαϊάνα», το οποίο καταδεικνύει με εξοργιστικό τρόπο την παντελή έλλειψη πρωτοτυπίας και έμπνευσης που χαρακτηρίζει εσχάτως την Disney. Το ανύπαρκτο χιούμορ και η ασήμαντη πλοκή στέκουν ως πταίσματα μπροστά στην ξεδιάντροπα κλεψιμαίικη διάθεση του φιλμ, όχι μόνο απέναντι στο πρόσφατο παρελθόν του studio (υπάρχει σεκάνς που θα μπορούσε άνετα να παίζει στον «Παράξενο Κόσμο»), αλλά απέναντι και σε άλλες ταινίες όπως «Η Άβυσσος» (1989)! Δίχως να μπω σε λεπτομέρειες, αναφέρω πως η απογοητευτική αντιγραφή συγκεκριμένων ιδεών της ταινίας του Τζέιμς Κάμερον είναι τέτοια που, ειλικρινά, βγάζει μάτι. Τα πιτσιρίκια, βέβαια, ουδέν θα αντιληφθούν, οπότε… όλα καλά για τον οργανισμό Disney.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι ταινίες κινουμένων σχεδίων της Disney που κάποτε αποτελούσαν εγγύηση παιδικής και ενήλικης ψυχαγωγίας, έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια συνώνυμα της ανέμπνευστης δημιουργίας. Η «Βαϊάνα 2» δεν στέκει ως η εξαίρεση στον κανόνα του… αυτόματου πιλότου, με την αναντίρρητη ποιότητα κατασκευής ν’ αποτελεί το μοναδικό οφθαλμοφανές προτέρημά της. Πιθανότατα σημαντική μερίδα παιδιών να μην το δει έτσι, όμως, οι συνοδοί γονείς ας έχουν στο πίσω μέρος του μυαλού τους την πλήξη που θα νιώσουν άπαξ της εισόδου τους στην κινηματογραφική αίθουσα, ειδικά εάν είχαν δει και το original.


MORE REVIEWS

WICKED

Η καλή μάγισσα Γκλίντα ανακοινώνει στους κατοίκους της Μάντσκινλαντ πως η κακιά μάγισσα της Δύσης ηττήθηκε και πέθανε. Εκείνοι της ζητούν εξηγήσεις σχετικά με τη φιλική σχέση που είχαν στο παρελθόν και η Γκλίντα αναπολεί την εποχή όπου πρωτογνώρισε την αθώα Έλφαμπα.

MARIA

Στα τέλη της δεκαετίας του ’70, στο Παρίσι, η Μαρία Κάλλας περνά τις τελευταίες μέρες της ζωής της, φαντασιώνοντας την παρουσία ενός συνεργείου που την ακολουθεί για μια μακρά συνέντευξη.

ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΠΟΥ Ο ΜΠΑΜΠΑΣ ΕΣΩΣΕ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

Μικροαπατεώνας καταφερτζής δέχεται πρόταση από τον… τραυματία Άγιο Βασίλη, να τον αντικαταστήσει στη διανομή των χριστουγεννιάτικων δώρων. Αρχικά αρνείται, μέχρι που αντιλαμβάνεται πως πρόκειται για μοναδική ευκαιρία ώστε να κερδίσει ξανά την εμπιστοσύνη του γιου του και της πρώην γυναίκας του.

48 ΩΡΕΣ ΣΤΗΝ ΤΑΪΒΑΝ

Αμερικανός πράκτορας της Δίωξης Ναρκωτικών μεταβαίνει «σκαστός» στην Ταϊβάν προκειμένου να πάρει στα χέρια του ενοχοποιητικό σημειωματάριο μεγαλέμπορου ηρωίνης, με τον οποίο έχει ανοιχτές παρτίδες από το παρελθόν. Οι εκκρεμείς λογαριασμοί του, όμως, δεν περιορίζονται στο αμιγώς εγκληματικό πεδίο, αλλά επεκτείνονται και στο αισθηματικό.

NO CAP: 2 YEARS OF LIGHT

Το ταξίδι ζωής και η καριέρα του Light, του πλέον διάσημου Έλληνα rapper, μέσα από βιώματα έντονων κοινωνικοπολιτικών αλλαγών που διαμόρφωσαν την καθημερινότητα της χώρας στις τελευταίες δεκαετίες.