FreeCinema

Follow us

ΜΗΤΡΙΑΡΧΙΑ (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νίκος Κορνήλιος
  • ΚΑΣΤ: Ίρις Χατζηαντωνίου, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Βασιλική Τρουφάκου, Λαρίσα Βέργου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 160'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

60 γυναίκες διαφορετικών ηλικιών, εθνικοτήτων και κοινωνικών προελεύσεων μοιράζονται και εξομολογούνται τις εμπειρίες τους (συνήθως κακοποίησης) σε ένα καταφύγιο στο οποίο έχουν κάνει κατάληψη, καθώς βρίσκεται υπό απειλή κατεδάφισης.

Απομονώνοντας την όποια μορφή βίας ως σύμβολο της ανδρικής επικυριαρχίας σε τούτη την ανθρωπότητα, ο Νίκος Κορνήλιος συγκεντρώνει σε ένα καταφύγιο – κτήριο υπό καθεστώς κατάληψης μερικές δεκάδες γυναικών που στήνουν μια φεμινιστική «κιβωτό» και μέσα σε 7 μέρες υποστηρίζουν η μια την άλλη, εξομολογούνται βιώματα τραυματικά, εκφράζονται για την κοινωνία, τη σεξουαλικότητα, την πολιτική των φύλων, τα δικαιώματα σε εργασία και σπίτι, τη μητρότητα.

Το μοτίβο είναι επαναλαμβανόμενο. Μέρα με τη μέρα, εμψυχώνονται για να συνεχίσουν τον αγώνα τους, λες και επιδιώκουν αυτό το καταφύγιο να γίνει ένας νέος «κόσμος» δίχως άνδρες, δένονται προσωπικά, αισθάνονται την ίαση μέσα από τα πράγματα που μοιράζονται, απελευθερώνονται και… περιμένουν ένα τέλος. Μοιραία, το ίδιο θα επιθυμήσει και ο θεατής, ο οποίος θα τολμήσει να παρακολουθήσει τούτο το φιλμ, που εξαρχής αποτελεί ρίσκο λόγω διάρκειας.

Οι προθέσεις είναι τίμιες, όμως η «Μητριαρχία» με μεγάλη δυσκολία επιδέχεται τον χαρακτηρισμό της ταινίας μυθοπλασίας, αδιαφορεί για την ύπαρξη κάποιου σκελετού αφήγησης και δράσης, εξαντλεί την υπομονή (ακόμη και του «ασθενούς» φύλου, πιστεύω) και δεν καταλήγει πουθενά, παρά το ξεχείλωμα των 160 λεπτών της. Τα οποία θα μπορούσαν να είναι και… 360 ή το φιλμ να διαρκούσε μέρες ολόκληρες, όπως αυτές οι 7 που ξετυλίγουν τον χρόνο τους εδώ, ευτυχώς ουχί ρεαλιστικά. Χωρίς να είχαν να προσθέσουν τίποτα ή να αφαιρούσαν κάτι από τούτο το τελικό αποτέλεσμα.

Ακόμη και υπό το πρίσμα ενός «ντοκιμαντέρ» – χρονικού, όμως, η έλλειψη δομής μαρτυρά την αμηχανία του σκηνοθέτη, που κάνει ό,τι μπορεί με την υποστήριξη της πλανοθεσίας και του μοντάζ, να «σφίξει» το ενδιαφέρον γύρω από αυτό το ιδιότυπο κοινόβιο γυναικών. Στο πέρασμα του χρόνου, η ήττα του θεατή γίνεται αβάσταχτα αισθητή και κανένα τραγούδι ή απαγγελία δεν μπορεί να την καταπραΰνει. Στην τελική, ναι, πολλά τα δεινά των γυναικών σε έναν κόσμο μη δίκαιο προς αυτές, όμως γιατί να σηκώσουν και αυτόν τον φιλμικό «σταυρό του μαρτυρίου»; Για να μην χαρακτηρίσω όπως της αξίζει τη συμβολιστική σκηνή «εισβολής» της… φαλλικής μπουλντόζας!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Γυναίκες που μιλάνε. Μπορεί να έχει μια κάποια λυτρωτική σημασία για… άλλες γυναίκες – θεατές που θα μπορέσουν να ταυτιστούν, να αισθανθούν τα λόγια, να βγάλουν από μέσα τους και προσωπικά, βαθιά κρυμμένα μυστικά τους. Αποκλειστικά, όμως. Και δίχως την προοπτική ή την προσμονή να παρακολουθήσουν κάτι κινηματογραφικά «εύκολο» ή με ρυθμό που… τσουλάει. Διότι, δεν…


MORE REVIEWS

ΞΕΡΩ ΤΙ ΚΑΝΑΤΕ ΠΕΡΣΙ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

Μετά τα (φιλμικά) συμβάντα του 1997 και του 1998, μία εντελώς άσχετη παρέα φίλων προκαλεί άθελά της θανατηφόρο τροχαίο και την επόμενη χρονιά αρχίζει να δέχεται απειλητικά μηνύματα, πριν προκύψουν και οι πρώτοι (φρικτά δολοφονημένοι) νεκροί.

SORRY, BABY

Δίχως να έχει ξεπεράσει το τραύμα της σεξουαλικής κακοποίησης, η Άγκνες βλέπει τα χρόνια να περνούν και τους γύρω της να φτιάχνουν τις ζωές τους. Θα επιτρέψει ποτέ στον εαυτό της να πάρει σειρά;

ΤΗΝ ΕΛΕΓΑΝ ΜΑΡΙΑ

Η νεαρή και άσημη Μαρία Σνάιντερ δέχεται να πρωταγωνιστήσει στο «Τελευταίο Ταγκό στο Παρίσι», δίπλα στον Μάρλον Μπράντο. Αλλά κανένας δεν την είχε ενημερώσει για το… βούτυρο!

ΟΤΑΝ ΕΡΘΕΙ ΤΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ

Ηλικιωμένη μητέρα δεν τα πηγαίνει καλά με την κόρη της, αλλά λατρεύει τον μονάκριβο εγγονό της. Ένα ατυχές γεύμα με δηλητηριώδη μανιτάρια, καθώς και η αποφυλάκιση του γιου της καλύτερής της φίλης, περιπλέκει τις σχέσεις όλων.

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ

Η Ζέφιρ, μία ανεξάρτητη και αυτάρκης νεαρή surfer, θα αιχμαλωτιστεί από έναν μανιακό δολοφόνο που σκοπεύει να την δώσει τροφή στους καρχαρίες. Για να σωθεί, πρέπει να βρει τρόπο να φύγει από το σκάφος του, πράγμα διόλου εύκολο για μια φυλακισμένη και δεμένη με χειροπέδες.

MR KLEIN

MR KLEIN

Φεμινιστική μουνοθύελλα πάρλας για σχεδόν 3 ώρες! Διαλέγεις, ή ευνουχισμό ή να νιώσεις το πρώτο αίμα της περιόδου (που θα σου έρθει, θέλεις – δε θέλεις).