FreeCinema

Follow us

ΜΗΤΡΙΑΡΧΙΑ (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νίκος Κορνήλιος
  • ΚΑΣΤ: Ίρις Χατζηαντωνίου, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Βασιλική Τρουφάκου, Λαρίσα Βέργου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 160'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

60 γυναίκες διαφορετικών ηλικιών, εθνικοτήτων και κοινωνικών προελεύσεων μοιράζονται και εξομολογούνται τις εμπειρίες τους (συνήθως κακοποίησης) σε ένα καταφύγιο στο οποίο έχουν κάνει κατάληψη, καθώς βρίσκεται υπό απειλή κατεδάφισης.

Απομονώνοντας την όποια μορφή βίας ως σύμβολο της ανδρικής επικυριαρχίας σε τούτη την ανθρωπότητα, ο Νίκος Κορνήλιος συγκεντρώνει σε ένα καταφύγιο – κτήριο υπό καθεστώς κατάληψης μερικές δεκάδες γυναικών που στήνουν μια φεμινιστική «κιβωτό» και μέσα σε 7 μέρες υποστηρίζουν η μια την άλλη, εξομολογούνται βιώματα τραυματικά, εκφράζονται για την κοινωνία, τη σεξουαλικότητα, την πολιτική των φύλων, τα δικαιώματα σε εργασία και σπίτι, τη μητρότητα.

Το μοτίβο είναι επαναλαμβανόμενο. Μέρα με τη μέρα, εμψυχώνονται για να συνεχίσουν τον αγώνα τους, λες και επιδιώκουν αυτό το καταφύγιο να γίνει ένας νέος «κόσμος» δίχως άνδρες, δένονται προσωπικά, αισθάνονται την ίαση μέσα από τα πράγματα που μοιράζονται, απελευθερώνονται και… περιμένουν ένα τέλος. Μοιραία, το ίδιο θα επιθυμήσει και ο θεατής, ο οποίος θα τολμήσει να παρακολουθήσει τούτο το φιλμ, που εξαρχής αποτελεί ρίσκο λόγω διάρκειας.

Οι προθέσεις είναι τίμιες, όμως η «Μητριαρχία» με μεγάλη δυσκολία επιδέχεται τον χαρακτηρισμό της ταινίας μυθοπλασίας, αδιαφορεί για την ύπαρξη κάποιου σκελετού αφήγησης και δράσης, εξαντλεί την υπομονή (ακόμη και του «ασθενούς» φύλου, πιστεύω) και δεν καταλήγει πουθενά, παρά το ξεχείλωμα των 160 λεπτών της. Τα οποία θα μπορούσαν να είναι και… 360 ή το φιλμ να διαρκούσε μέρες ολόκληρες, όπως αυτές οι 7 που ξετυλίγουν τον χρόνο τους εδώ, ευτυχώς ουχί ρεαλιστικά. Χωρίς να είχαν να προσθέσουν τίποτα ή να αφαιρούσαν κάτι από τούτο το τελικό αποτέλεσμα.

Ακόμη και υπό το πρίσμα ενός «ντοκιμαντέρ» – χρονικού, όμως, η έλλειψη δομής μαρτυρά την αμηχανία του σκηνοθέτη, που κάνει ό,τι μπορεί με την υποστήριξη της πλανοθεσίας και του μοντάζ, να «σφίξει» το ενδιαφέρον γύρω από αυτό το ιδιότυπο κοινόβιο γυναικών. Στο πέρασμα του χρόνου, η ήττα του θεατή γίνεται αβάσταχτα αισθητή και κανένα τραγούδι ή απαγγελία δεν μπορεί να την καταπραΰνει. Στην τελική, ναι, πολλά τα δεινά των γυναικών σε έναν κόσμο μη δίκαιο προς αυτές, όμως γιατί να σηκώσουν και αυτόν τον φιλμικό «σταυρό του μαρτυρίου»; Για να μην χαρακτηρίσω όπως της αξίζει τη συμβολιστική σκηνή «εισβολής» της… φαλλικής μπουλντόζας!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Γυναίκες που μιλάνε. Μπορεί να έχει μια κάποια λυτρωτική σημασία για… άλλες γυναίκες – θεατές που θα μπορέσουν να ταυτιστούν, να αισθανθούν τα λόγια, να βγάλουν από μέσα τους και προσωπικά, βαθιά κρυμμένα μυστικά τους. Αποκλειστικά, όμως. Και δίχως την προοπτική ή την προσμονή να παρακολουθήσουν κάτι κινηματογραφικά «εύκολο» ή με ρυθμό που… τσουλάει. Διότι, δεν…


MORE REVIEWS

RICH FLU: ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ

Ιός που πλήττει μονάχα τους… πολυεκατομμυριούχους μετατρέπεται σε επιδημία και προκαλεί κοινωνική αστάθεια σε ολόκληρο τον πλανήτη! Το να έχεις τεράστια περιουσία, ξαφνικά, γίνεται… ο θάνατός σου!

ΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

Η αφαίρεση ενός μενταγιόν από έναν τόπο ταφής «ανασταίνει» το σαπισμένο πτώμα του Τζόνι, που ζητά εκδίκηση για ένα φρικτό έγκλημα ηλικίας εβδομήντα ετών. Θα την «πληρώσει» μια παρέα νεαρών που… ατυχώς εκδράμει στην δασώδη περιοχή.

ΣΚΥΛΑΚΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ

Καλόκαρδος σκύλος του αλωνιού βοηθά σκυλίτσα του σαλονιού να εντοπίσει έγκαιρα την πολύτιμη τιάρα της prima ballerina αφεντικίνας της, η οποία εκλάπη από τα καμαρίνια της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης, λίγο πριν τη μεγάλη πρεμιέρα της «Κάρμεν». Η αυλαία ετοιμάζεται να σηκωθεί. Θα προλάβουν;

Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΟΣ ΤΩΝ ΜΥΣΤΙΚΩΝ

Με αφορμή τον θάνατο της μητέρας της, η Μάγια συναντά ξανά τον πατέρα της, με τον οποίο είχε κόψει κάθε δεσμό και επαφή για πολλά χρόνια. Σε ένδειξη αλληλεγγύης θα της προσφέρει δουλειά, όμως, σταδιακά η Μάγια θ’ ανακαλύψει πως το επάγγελμα του Σαμ δεν είχε να κάνει ποτέ με μεσιτικές αγοραπωλησίες αλλά… με διεθνή κατασκοπία!

ΟΛΑ ΘΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ

Ο ξαφνικός θάνατος της συντρόφου της φέρνει την 60χρονη Άντζι αντιμέτωπη με την οικογένεια της εκλιπούσας, για μια σειρά θεμάτων που άπτονται κληρονομικών δικαιωμάτων και ηθικής. Ο Νόμος, εντούτοις, ζητά αποδείξεις και όχι αγάπη.

MR KLEIN

MR KLEIN

Φεμινιστική μουνοθύελλα πάρλας για σχεδόν 3 ώρες! Διαλέγεις, ή ευνουχισμό ή να νιώσεις το πρώτο αίμα της περιόδου (που θα σου έρθει, θέλεις – δε θέλεις).