FreeCinema

Follow us

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ: Η ΕΣΧΑΤΗ ΤΙΜΩΡΙΑ (2025)

(MISSION: IMPOSSIBLE - THE FINAL RECKONING)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Δράσης
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κρίστοφερ ΜακΚουόρι
  • ΚΑΣΤ: Τομ Κρουζ, Χέιλι Άτγουελ, Σάιμον Πεγκ, Πομ Κλεμεντίφ, Γκρεγκ Τάρζαν Ντέιβις, Εσάι Μοράλες, Βινγκ Ρέιμς, Ρολφ Σάξον, Χένρι Τσέρνι, Νικ Όφερμαν, Χολτ ΜακΚάλανι, Σέι Γουίγκαμ, Τζάνετ ΜακΤιρ, Άντζελα Μπάσετ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 169'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Η «Οντότητα», μια απίστευτα εξελιγμένη τεχνητή νοημοσύνη με αυτονομία σκέψης, έχει καταφέρει να διεισδύσει σε αμυντικά συστήματα, όσο και δίκτυα πληροφοριών ολόκληρου του πλανήτη, φέρνοντάς τον στα όρια ενός απόλυτου πυρηνικού ολέθρου, από τον οποίο ελάχιστοι άνθρωποι θα επιζήσουν. Ο Ίθαν Χαντ πρέπει να επιλέξει «στρατόπεδο». Για τελευταία φορά (;).

Τέλος εποχής (ακριβώς όπως είχα γράψει και στο ξεκίνημα της κριτικής του «No Time to Die», το 2021…). Για τις «Επικίνδυνες Αποστολές» του Τομ Κρουζ και για τον ορισμό του χολιγουντιανού stardom σε αυτά τα μεγέθη. Η «Έσχατη Τιμωρία» ξεκινά με ένα οριακά συγκινητικό flashback montage της κινηματογραφικής δράσης του Ίθαν Χαντ, από το 1996 μέχρι σήμερα, κάνοντας προφανή τον «αποχαιρετισμό» του 63χρονου ηθοποιού από το franchise. Τουλάχιστον, αυτός δεν εγκαταλείπει (και) τα εγκόσμια! Απλά, μόνος στην πλατεία Τραφάλγκαρ του Λονδίνου, χάνεται ανάμεσα στο ανώνυμο πλήθος, αφήνοντας σκόρπιες τις αναμνήσεις των περιπετειών του (και των πλέον απίστευτων σεκάνς κασκάντας που υπηρέτησε με ζήλο ο ίδιος) να ζουν στην αιωνιότητα της φιλμικής Τέχνης.

Η σεναριακή ιδέα της ύπαρξης της AI «Οντότητας» εξελίσσεται με εντυπωσιακό τρόπο στην επεξηγηματική εισαγωγή του φιλμ και μας προειδοποιεί για πιθανά (και εφιαλτικά) μελλούμενα της ανθρωπότητας, η οποία δεν θα είναι σε θέση ούτε να τα αντιμετωπίσει, αλλά ούτε και να τα αλλάξει.

«The world is changing. Truth is vanishing.»

Είναι η πιο δυνατή ατάκα που έχουμε ακούσει εδώ και πολλά χρόνια στο σινεμά. Η συνέχειά της μιλά (και) για έναν πόλεμο που έρχεται, όμως, η σημασία της εξαφάνισης της αλήθειας, της πραγματικότητας, είναι πιο σοκαριστική κι από τη σκέψη μιας επερχόμενης παγκόσμιας σύγκρουσης με όπλα που μπορούν να εξαφανίσουν και το είδος μας μαζί. Η ψηφιακή πληροφορία, φιλτραρισμένη μέσα από την «Οντότητα», μολύνει τον κυβερνοχώρο, τα έθνη, τις κοινωνίες και τους ανθρώπους, που αδυνατούν πια να ξεχωρίσουν την αλήθεια από το ψέμα, να πιστέψουν. Η «Έσχατη Τιμωρία» βλέπει στο μέλλον τον κόσμο να μετατρέπει την τεχνητή νοημοσύνη σε ένα είδος cult, με πιστούς «τυφλωμένους» από το αφήγημα της μόλυνσης, σε βαθμό να μην αντιλαμβάνονται τον τελικό στόχο, την εξάλειψη κάθε οργανισμού με σάρκα, οστά και νου. Με την ψευδαίσθηση πως η «Οντότητα» θα τους βοηθήσει να «ξαναχτίσουν» τον κόσμο. Την υπόσχεση μιας σύγχρονης «κιβωτού του Νώε», στην οποία θα εισέλθουν οι εκλεκτοί… αφελείς.

Όλη αυτή η εξαιρετική ιδέα κάπου χάνει τον δρόμο της στην πορεία του έργου κι αυτό θα στοιχίσει στο κοινό που θα περιμένει κάτι (πιο) ουσιαστικό, δίπλα στο αναμενόμενα εντυπωσιακό των σκηνών δράσης και της τόλμης του Κρουζ να εκτίθεται σε κινδύνους και δυσκολίες γυρισμάτων, δοκιμάζοντας κάθε φορά όλο και περισσότερο τα όρια των αντοχών του. Αντί, λοιπόν, μιας εννοιολογικής εμβάθυνσης στο θέμα της αλλοίωσης της πραγματικότητας από την τεχνολογία των AI, οι σεναριογράφοι της «Έσχατης Τιμωρίας» προτιμούν να αναλώσουν την πλοκή της ταινίας με φανταστικές λεπτομέρειες οι οποίες αφορούν στη λειτουργία συστημάτων πληροφορικής και hi-tech μπελάδων που πάντοτε θα βρίσκει μπροστά του ο Χαντ και πρέπει να εξουδετερώσει, είτε μόνος, είτε με τη βοήθεια του Μπέντζι (Σάιμον Πεγκ) και του Λούθερ (Βινγκ Ρέιμς). Σε συνάρτηση με την (επική) διάρκεια του φιλμ, αυτά λειτουργούν… επιβραδυντικά και εις βάρος του συνόλου, όχι επειδή (αδίκως) επιχειρούν να μπερδέψουν το καταστασιακό, αλλά επειδή (σε αρκετές περιπτώσεις) αντικαθιστούν ποσοτικά το επιθυμητό των δόσεων περιπέτειας.

Φυσικά, οι άνωθεν παρατηρήσεις δεν αρκούν για να μειώσουν την αξία της «Έσχατης Τιμωρίας», ενός έργου μεγάλης οθόνης και χορταστικού θεάματος που προσθέτει θαυμαστές σεκάνς ανθολογίας στο franchise και κάνει μία πανέξυπνη και αληθινά αναπάντεχη σύνδεση (για μένα, το πιο απολαυστικό στοιχείο της πλοκής!) με all-time classic σκηνή που είχαμε λατρέψει το 1996.

Ό,τι και να λέμε, όμως, τούτη η ταινία ανήκει στον πρωταγωνιστή της. Από το χαμογελαστό αγόρι των «Σκοτεινών Μπίζνες Ενός Πρωτάρη» (1983), μέχρι το ώριμο νεύμα γαλήνης ενός εξηντάρη superstar στο φινάλε της τελευταίας, δικής του «Επικίνδυνης Αποστολής», ο Τομ Κρουζ αφήνει πίσω του τον Ίθαν Χαντ και, έχοντας κατακτήσει τον σεβασμό από κάθε όψη υποκριτικής δεινότητας, ξανοίγεται σ’ ένα άγνωστο μέλλον επιλογών ρόλων, με σοβαρότατες πιθανότητες να συνεχίσει να μας εκπλήσσει και (όσο ζει) να μας υπενθυμίζει πως είναι ο τελευταίος μιας «κοψιάς» ειδώλων που μονάχα το Χόλιγουντ μπορούσε να «κατασκευάσει». Ας τον χαιρόμαστε όσο τον έχουμε, λοιπόν, και ουχί μονάχα ως ανάμνηση που γερνά… μα δεν πρόκειται να σβήσει ποτέ από την οθόνη του σινεμά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν είχες δει την προηγούμενη «Επικίνδυνη Αποστολή»; Δεν είχες δει ποτέ καμία «Επικίνδυνη Αποστολή» στον κινηματογράφο; Ποιος τα γαμάει τώρα όλα αυτά, τσακίσου και μπες στο πλησιέστερο σινεμά, θερινό ή αίθουσα, και φρόντισε να μη χάσεις μια στιγμή Ιστορίας της pop κουλτούρας και της 7ης Τέχνης. Θέαμα που δίνει νόημα και λόγο ύπαρξη στη μεγάλη οθόνη, δικαιώνοντας τη ρήση «το μέγεθος μετράει» (ασχέτως… ύψους του Τομ Κρουζ!). Καρδιοχτυπάς, αγωνιάς, συγκινείσαι, αλλάζεις θέση στο κάθισμά σου από την ένταση. Μπορεί να χαραμίζει μια θαυμάσια ιδέα σκεπτικού κριτικής της συνύπαρξης (ή μελλοντικής αντιπαλότητας) ανθρώπου και τεχνητής νοημοσύνης, ώστε να καλύψει ποσοστά φιλμικής τελειότητας, όμως, αξίζει όσο ελάχιστα έργα ψυχαγωγίας της φετινής (και βάλε…) σεζόν.


MORE REVIEWS

ΘΑΝΑΣΙΜΗ ΠΤΗΣΗ

Καταζητούμενος μισθοφόρος ανταλλάσσει την ελευθερία του με αποστολή εντοπισμού στόχου σε αεροπλάνο, τον οποίο πρέπει να οδηγήσει με ασφάλεια από τη Μπανγκόκ στο Σαν Φρανσίσκο. Αυτό που δεν γνωρίζει είναι πως η πτήση είναι γεμάτη με πληρωμένους εκτελεστές που θέλουν να βγάλουν από την άκρη και τους δύο!

Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

Κορσικανός κτηνοτρόφος, ο οποίος αντιστέκεται με πείσμα στις απαιτήσεις της τοπικής μαφίας για να της πουλήσει τα βοσκοτόπια του ώστε να ανεγερθεί ξενοδοχειακή μονάδα, γίνεται φυγάς στον ίδιο του τον τόπο όταν σκοτώνει τον αρχηγό των εκβιαστών του. Οι μαφιόζοι, εν τούτοις, γνωρίζουν κι αυτοί καλά το νησί τους.

ΟΙ ΑΓΡΙΕΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ

Μετά από μία μικροκλοπή σε κατάστημα και επιχειρώντας να αποφύγει τις επιπτώσεις, η Χλόη το σκάει από το σπίτι της και κάνει auto-stop με σκοπό να φτάσει στην αδελφή της που ζει στην επαρχία και ν’ αναζητήσει καταφύγιο. Μια ομάδα νέων που γυρίζει την Ελλάδα μ’ ένα τροχόσπιτο επιτελώντας κοινωνικό έργο τη σώζει από απόπειρα βιασμού και την «υιοθετεί», αποκρύπτοντας ένα βασικό κομμάτι των δράσεών της.

ΠΩΣ ΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΤΕ ΤΟΝ ΔΡΑΚΟ ΣΑΣ

Μετά από δεκαετίες μαχών μεταξύ Βίκινγκ και δράκων στο νησί του Μπερκ, ο Ψάρης, ο θνητός γιος τού Μεγάλου Στωικού, θα γίνει αχώριστος φίλος με μια «Οργή της Νύχτας», είδος δράκου φερόμενο ως αιμοσταγές και επικίνδυνο. Θα αναπτύξουν μια σχέση που θα σηματοδοτήσει το τέλος του πολέμου μεταξύ δράκων και Βίκινγκ, αλλά και την αρχή μιας συνύπαρξης που θα οδηγήσει προς τη μακροημέρευση όλων.

ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΚΟΛΠΟ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΚΟΜΑ

Προκειμένου ν’ αποφύγει τη σύλληψη από την Αστυνομία, δίδυμο ληστών βρίσκει καταφύγιο σε εκδρομή ατόμων με ειδικές ανάγκες. Για να μην κινήσουν υποψίες, ο ένας εκ των δύο θα πρέπει να υποδυθεί τον ΑμεΑ. Τα ευτράπελα και οι παρεξηγήσεις αρχίζουν…