FreeCinema

Follow us

ΜΙΚΡΕΣ ΜΑΤΙΕΣ ΣΤ’ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ (2014)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νάνσυ Σπετσιώτη
  • ΚΑΣΤ: Θύμιος Καρακατσάνης, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Μαρία Τσιμά, Έρση Μαλικένζου, Γιώργος Παπαδημητράκης, Νίκος Ψαρράς, Όλγα Δαμάνη, Χαρά Τσιόγγα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6’ / 11’ / 3’ / 17’ / 3’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Ένας εγχειρισμένος ηλικιωμένος λέει αντίο σε κάτι δικό του. Ένας σταθμάρχης τρένου πλησιάζει έναν σειριακά αναβλητικό επιβάτη. Μια νεαρή υποχρεώνεται να προσέξει τη γειτόνισσα απ’ την οποία δανειζόταν συνεχώς. Ένας χρεωμένος επιπλάς αναθεωρεί δραματικά όσον αφορά το ξελασπωτικό «σκότωμα» που απεργάζεται για το σπίτι τής μητέρας του. Οι ξενόφοβοι γονείς ενός μεταμοσχευμένου κοριτσιού γνωρίζουν τον σωτήριο δότη. Πάρε πέντε;

Είναι η πρώτη φορά μετά τον Χρήστο Δήμα (και το «Τέσσερα» του 2000) που Έλληνας μικρομηκάς (εκ)τιμάται απανθιστικά solo με κινηματογραφική διανομή, έστω εν είδει συνοδευτικού ορεκτικού, εν προκειμένω, μιας επανέκδοσης (βλέπε «Ευτυχία»). Δικαιώνει το «παιδί» του Τμήματος Κινηματογράφου του ΑΠΘ Νάνσυ Σπετσιώτη τον στραμμένο επάνω της προβολέα; Με το χέρι στην καρδιά (αυτήν που σίγουρα δε στερείται το προσώρας oeuvre της), όχι. Με το «Τιμωρία» του 2009 να απουσιάζει από το πακέτο, αυτή η, στο πλάσιμο ακόμα, πιο προβληματική και πιο κοινωνικά προβληματισμένη κληρονόμος τόσο των ψυχισμών τής διπλανής πόρτας όσο και του ουμανισμού των συναντήσεων, λιγότερο τής Πέννυς Παναγιωτοπούλου και κατά μείζονα λόγο της Κατερίνας Ευαγγελάκου και τού Περικλή Χούρσογλου (ίσως καθόλου τυχαία, ο συχνά επιβλέπων διδάσκων της) εμφανίζει αρετές κυρίως στην επαφή της με τους ηθοποιούς και με το μέσο παρά με τα θέματα και με το δούλεμά τους – επίσης, ίσως καθόλου τυχαία, συχνά δεν υπογράφει το σενάριο.

Όπως και να ’χει, το με πιο ψαχνό, μεγαλύτερο σε μήκος «Αντιπαροχή» ξεχωρίζει (ικανο)ποιητικότερα εδώ χάρη στο δραματουργικά ανασαίνον ανάπτυγμα των 17 αρσενικών λεπτών του και τη συνάντηση νοσταλγίας και συνειδητοποίησης με καταλύτη μια διπλή απώλεια και φόντο την οικονομική κρίση. Από τα άλλα τού corpus, ακροθιγώς ενδιαφέρουσα αποδεικνύεται η διακειμενική ανοιχτή γραμμή με «Το Μόνο της Ζωής Του Ταξείδιον» του Βιζυηνού (ή του Παπαστάθη, αν προτιμάτε) στο «Σ’ ένα Συνοριακό Σταθμό», και – καθόσο ευαίσθητα – της μιας γραμμής, χτυπητά μυθοπλαστικά υπανάπτυκτα και με αφηγηματικές αδεξιότητες, σα σποτάκια ΜΚΟ για τη νυχτερινή τηλεοπτική ζώνη το «Αποχαιρετισμός στα Όπλα» (υπέρ των νοσηλευτικών δομών για την τρίτη ηλικία κι εναντίον τού παλαιών αρχών ανδρισμού), το «Ουκ αν Λάβοις» (υπέρ των αστέγων κι εναντίον του αθηναϊκού παρτακισμού), και το «Τζαφάρ» (υπέρ της δωρεάς μυελού οστών κι εναντίον του ρατσισμού). Η προβολή όλων μέσω προτζέκτορα προδίδει, πάντως, απογοητευτικά κυρίως την ανάλυση εικόνας και κατά δεύτερο τη χρωματική απόδοση του έργου (ειδικά από τη στιγμή που σχεδόν όλες οι ταινίες είναι γυρισμένες σε 35άρι) τής Λαρισαίας επίδοξης auteur. Δεν εννοούσαν αυτό με το «Μικρές» του τίτλου, υποθέτω…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Πας ή «πας» ΜΙΚΡΟ, T-Short, Φεστιβάλ Κινηματογράφου Δράμας; Μπορεί να τα ‘χεις ήδη δει, αν όχι συμπληρώνεις κενά εδώ. Είσαι υπό την επίδραση της «Μικράς Αγγλίας» ή / και ψάχνεσαι για νέες filmer φωνές; Δε θα σε χαλάσει το σετάκι, αλλά μην περιμένεις να ανακαλύψεις ταλεντάρα (ακόμα, τουλάχιστον). Από ελληνικό θες μόνο weird wave; Θα τα βρεις γλυκερά. Από ελληνικό δεν αντέχεις τίποτα; Λάθος σελίδα, φίλε.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.