FreeCinema

Follow us

ΜΕΝΤΙΟΥΜ (2024)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χριστίνα Ιωακειμίδη
  • ΚΑΣΤ: Αγγελική Μπεβεράτου, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Κατερίνα Ζησούδη, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Μάρθα Φριντζήλα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Μαθήτρια λυκείου από την επαρχία, η 16χρονη Ελευθερία αισθάνεται εγκλωβισμένη και «ξένη» στο δίχως κλιματιστικά διαμέρισμα της ετοιμόγεννης αδελφής της στην Αθήνα, περιπλανιέται άσκοπα στην καυτή αυγουστιάτικη πόλη και αισθάνεται για πρώτη φορά το ξάναμμα της σεξουαλικής επιθυμίας.

Πολλά χρόνια πέρασαν από το κινηματογραφικό ντεμπούτο της Χριστίνας Ιωακειμίδη, το «Χάρισμα» (2010), ένα φρεσκότατο, ακόμη και πέρα από τα ελληνικά δεδομένα update στο είδος της ρομαντικής κομεντί, το οποίο δυστυχώς δεν είχε την απήχηση που του άξιζε στα ταμεία, σε μία περίοδο όπου η γυναικεία υπογραφή σ’ ένα φιλμ δεν ήταν (και) trend για παραπανίσια στήριξη… Χωρίς να αποτελεί αστοχία, τούτη η σκηνοθετική της απόπειρα εύκολα φανερώνει τα ελαττώματά της, που «καρφώνει» και η ίδια η Ιωακειμίδη στο συνοδευτικό σημείωμά της για το «Μέντιουμ»: «Είναι μια ταινία χαρακτήρα, που βασίζεται λίγο στην πλοκή και τον διάλογο και περισσότερο στην παρατήρηση των μικρών – μεγάλων στιγμών και στις συναντήσεις με τυχαίους ανθρώπους, που μπορεί να αγγίξουν τις ζωές μας με μοναδικό τρόπο». Ο κίνδυνος αυτό να σημαίνει και… «λίγο σινεμά» ήταν ορατός εξαρχής.

Σ’ ένα καυτό αθηναϊκό καλοκαίρι και δίχως παρέα ή τρόπους να περάσει την ώρα της, πέραν του κινητού τηλεφώνου της (που κάποια στιγμή πέφτει σε μια λεκάνη με νερό και αχρηστεύεται), η νεαρή Ελευθερία είναι υποχρεωμένη να προσέχει την αδελφή της μέχρι να γεννήσει και κατόπιν να επιστρέψει στον τόπο της. Ανάμεσα σ’ ένα φτωχικό, συνοικιακό διαμέρισμα και μια πόλη κάπως αφιλόξενη και σίγουρα ξένη, η Ελευθερία για πρώτη της φορά νοιώθει να «κοζάρει» τ’ αγόρια με μια δόση σεξουαλικής έλξης, ξεχωρίζοντας τον Άγγελο, τον αρκετά μεγαλύτερο σε ηλικία γείτονα του κάτω διαμερίσματος. Το πλησίασμα γίνεται αδέξια και δειλά, με την ολοκλήρωση του flirt να μοιάζει απαγορευμένη.

Η Ιωακειμίδη αντιμετωπίζει με ειλικρινή ευαισθησία την ηρωίδα της και η Αγγελική Μπεβεράτου βγάζει μία ιδανικά «άγουρη» αυθεντικότητα στον πρώτο ρόλο, «γράφοντας» εξερευνητικά στον φακό και ενίοτε φέρνοντας στον νου την εκφραστικότητα της αδικοχαμένης Μπρίτανι Μέρφι. Κι ενώ δεν υπάρχει κάποιο ουσιαστικό ψεγάδι στο πως διαχειρίζεται το υλικό της η Ιωακειμίδη, στο πέρασμα του χρόνου ο θεατής αντιμετωπίζει… βαρέως αυτό το «λίγο» της ιστορίας και, μοιραία, χάνει το ενδιαφέρον του σταδιακά, όσο κι αν οι χαρακτήρες του έργου έχουν παλέψει ν’ αποκτήσουν υπόσταση μέσα σ’ ένα καταστασιακό… τίποτα.

Αν ήταν τόσο… βαρετό το ομότιτλο μυθιστόρημα του Γιώργου Συμπάρδη στο οποίο βασίστηκε το σενάριο της ταινίας, δεν καταλαβαίνω τι τράβηξε την Ιωακειμίδη προς αυτό. Τα έργα θεματολογίας «coming of age» απαιτούν γερή δραματουργία και ανάλυση χαρακτήρων σε βάθος, μέσω ιστοριών που εξελίσσονται και αποκαλύπτουν πτυχές των ηρώων οι οποίοι «μεταλλάσσονται» ωριμάζοντας. Δυστυχώς, αυτά τα στοιχεία δεν τα εντόπισα εδώ. Βέβαια, αν κρίνω και από τα λόγια της δημιουργού, δεν υπήρχε καν τέτοιος σκοπός! Κρίμα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θέλεις να πεις ότι υπάρχει κάτι καλό στο «Μέντιουμ», αλλά είναι τόσο λίγο αυτό που παρακολουθείς στην οθόνη, σε βαθμό να ακυρώνει τη σημασία της ύπαρξης του φιλμ. Ακόμα πιο γερή είναι η απογοήτευση όταν συνειδητοποιείς ότι ο ίδιος άνθρωπος είχε σκηνοθετήσει (και γράψει!) το «Χάρισμα».


MORE REVIEWS

Ο ΔΕΣΜΩΤΗΣ ΤΟΥ ΙΛΙΓΓΟΥ

Ντετέκτιβ του Σαν Φρανσίσκο, που πάσχει από ακροφοβία ύστερα από ένα μοιραίο ατύχημα εν ώρα υπηρεσίας στο Αστυνομικό Σώμα, καλείται από παλιό του φίλο να παρακολουθήσει τη σύζυγό του, μια αινιγματική γυναίκα με αυτοκαταστροφικές τάσεις και μια παράξενη ψύχωση με το παρελθόν. Φυσικά, θα γίνει το αντικείμενο του πόθου του, με απρόβλεπτες συνέπειες.

Η ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ

Όχι ακριβώς ικανοποιημένη με τον γάμο της, η σαραντάρα Σοφία βρίσκει ρωμαλέο αγόρι που της αλλάζει τα φώτα στο κρεβάτι κι αρχίζει να ενδιαφέρεται ξανά για τη ζωή και τον εαυτό της. Τα «βρίσκουν» (και) σε όλα τα υπόλοιπα, όμως;

Η ΣΙΩΠΗΛΗ ΚΑΜΑΡΙΕΡΑ

Νεαρή από την Κολομβία εργάζεται ως υπηρέτρια σε έπαυλη πλούσιας ισπανικής οικογένειας στην Κόστα Μπράβα. Οι μέρες της κυλούν ρουτινιάρικα και βαριεστημένα, μέχρι που συνειδητοποιεί ότι υπάρχουν και άλλοι, διαφορετικοί τρόποι απόλαυσης της θερινής ραστώνης.

ΣΥΜΠΕΘΕΡΟΙ ΑΠΟ ΣΟΪ

Δύο οικογένειες που πρόκειται να συμπεθερέψουν υποβάλλονται (δίχως να το γνωρίζουν) σε test DNA από τη μέλλουσα νύφη, με παράδοξα ανατρεπτικά αποτελέσματα σχετικά με την καταγωγή τους.

Η ΦΥΛΑΚΑΣ ΤΩΝ ΔΡΑΚΩΝ

Στην Αυτοκρατορική Κίνα, οι δράκοι, κάποτε σύμμαχοι των ανθρώπων, κυνηγιούνται και φυλακίζονται. Μικρό ορφανό κορίτσι βοηθά τον τελευταίο εξ αυτών να δραπετεύσει και μαζί ξεκινούν μεγάλο ταξίδι σωτηρίας μαγικού αυγού, ώστε να διασωθεί το είδος.