FreeCinema

Follow us

ΠΡΙΝ ΕΡΘΕΙΣ ΕΣΥ (2016)

(ME BEFORE YOU)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Θία Σαρόκ
  • ΚΑΣΤ: Εμίλια Κλαρκ, Σαμ Κλάφλιν, Τζάνετ ΜακΤιρ, Τσαρλς Ντανς, Μπρένταν Κόιλ, Τζίνα Κόουλμαν, Μάθιου Λιούις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Πληθωρική και αισιόδοξη κοπέλα, που δεν μπορεί να αφήσει ανέκφραστο το πρόσωπό της ή κρυφές τις διαθέσεις της, προσλαμβάνεται από πλούσια οικογένεια για να φροντίζει τον πρώην γοητευτικό, νυν ιδιότροπο, παραπληγικό γιο της. Αυτή η συνάντηση φυσικά και θα είναι σημαδιακή και για τους δυο τους.

Ας είμαστε ειλικρινείς. Δεν υπάρχει τίποτα κακό σε μια παλιομοδίτικη αφήγηση που χαρακτηρίζεται από έντονα στοιχεία μελοδράματος και συναισθηματισμού, αν κάνει καλά τη δουλειά της. Δεν χρειάζεται όλες οι ταινίες να είναι απόμακρες ή ψυχρές, ούτε χρειάζεται να παραμένουν πάντα ψύχραιμες απέναντι στο δράμα των χαρακτήρων και την έκφραση των συναισθημάτων τους. Αυτό που χρειάζεται να κάνουν, όμως, είναι να δημιουργήσουν έναν ρεαλιστικό κόσμο, να σφυρηλατήσουν μια αληθινή σχέση ανάμεσα στους ήρωές τους και, τελικά, να οδηγηθούν σε ένα φινάλε που θα τις κάνει να εδραιωθούν στις καρδιές των θεατών τους παρά την όποια υπερβολή τους («είναι μια απλή ταινία!», διάολε).

Το «Πριν Έρθεις Εσύ» είναι σχεδόν μια τέτοια περίπτωση. Βασίζει την κεντρική ιστορία του στις προφανείς αντιθέσεις, τονίζει τα χαρακτηριστικά του κάθε ήρωα δίχως να κρατά τις ισορροπίες στην αποτύπωσή του, ακολουθεί όλες τις πεπατημένες στάσεις μιας αφήγησης που βαθιά μέσα του κάθε θεατής υποψιάζεται πώς θα τελειώσει (ή μήπως όχι;), και κάνει όλα τα παραπάνω με έναν αξιοθαύμαστο βαθμό αφοσίωσης, αντιμετωπίζοντας όλο το μελόδραμα της ιστορίας απόλυτα σοβαρά και με πλήρη επίγνωση. Επιπλέον, ντύνει την ηρωίδα του με πολύχρωμα kitsch (καταπιεσμένα παραμυθένια, θα έλεγε κανείς) ρούχα, βασίζει το μεγαλύτερο μέρος της ερμηνευτικής της έκφρασης στις γκριμάτσες και τις αντιδράσεις του προσώπου της (οι κινήσεις των φρυδιών της Εμίλια Κλαρκ οριακά τους χαρίζουν ξεχωριστή προσωπικότητα) και δημιουργεί μια δυναμική, που θα έβρισκε κανείς μόνο στα παραμύθια ή έστω σε ρομαντικά μυθιστορήματα που απευθύνονται σε γυναικείο κυρίως κοινό, για να πει πως, τελικά, ίσως κάτι τέτοιο να μπορεί να συμβεί και στην πραγματικότητα.

Ως ταινία, σαφώς και απέχει πολύ από το ιδανικό. Αν και εξερευνά ηθικά γκρίζες περιοχές (η Τζότζο Μόις διασκευάζει το δικό της bestseller για τη μεγάλη οθόνη), οι χαρακτήρες αρνούνται να ξεφύγουν από τη «λευκή» ή τη «μαύρη» τοποθέτησή τους, η ανάπτυξη της ιστορίας δεν κρύβει ουσιαστικές εκπλήξεις πέρα από έναν απρόβλεπτο συγκερασμό… fandoms (η Ντενέρις του «Game of Thrones» τα έχει με τον Νέβιλ Λονγκμπότομ του «Harry Potter» ενώ φροντίζει τον Φίνικ από το ίδιο σύμπαν, ο οποίος είναι ο γιος του… Τάιγουιν Λάνιστερ!), το όλο φιλμ δεν αποφεύγει συχνά την παγίδα μιας στερεοτυπικής βρετανικής ταξικής απεικόνισης και, ανά στιγμές, ορισμένες σκηνές μοιάζουν να επαναλαμβάνονται χωρίς να προσθέτουν κάτι περισσότερο στην ιστορία πέρα από μερικά επιπλέον λεπτά.

Ωστόσο, αυτό που κάνει τη διαφορά είναι ότι το «Πριν Έρθεις Εσύ» δεν επιδιώκει να προσδώσει φιλοσοφικό βάρος στην ιστορία του, παρά αρκείται να παρουσιάσει μια πιο ιδιαίτερη διασκευή της «Πεντάμορφης και του Τέρατος» (ή μήπως του «Pretty Woman»; – θα φταίει το κατακόκκινο φόρεμα), κάτι που σίγουρα είναι έντιμο και ειλικρινές και απόλυτα ταιριαστό με την ανάλαφρη αλλά και συγκινητική φύση του όλου εγχειρήματος. Δεν προσπαθεί να παρουσιάσει μια μεγάλη, οικουμενική αλήθεια αλλά απλά να πει μια ιστορία ανάμεσα σε δύο διαφορετικούς ανθρώπους που ήρθαν αντιμέτωποι κάτω από απρόβλεπτες συνθήκες και άλλαξαν ο ένας τον άλλον μέσα από αυτή τη συνάντηση. Αυτός ο περιορισμός του εύρους της ιστορίας μπορεί μεν να μην προκαλεί την έκπληξη αλλά προσφέρει μια καλοδεχούμενη retro ασφάλεια που είναι ιδιαίτερα αναζωογονητική μέσα σε ένα μοντέρνο, κινηματογραφικό τοπίο όπου τα πάντα πρέπει να τοποθετούνται σε ένα ευρύτερο, μυθολογικό πλαίσιο. Εξάλλου, «είναι μια απλή ταινία!», είπε και σκούπισε τα δάκρυα από τα μάτια με το χαρτομάντιλο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Παλιομοδίτικο, μελοδραματικό θέαμα (τύπου «Το Ημερολόγιο» για το 2016) με ακαταμάχητα, όμως, αγνές και έντιμες προθέσεις, γνωρίζει σε απόλυτο βαθμό τι είναι και τι προσφέρει και απαιτεί τον ίδιο βαθμό αναγνώρισης και αφοσίωσης από την πλευρά του θεατή. Σίγουρα δεν είναι η πιο ισορροπημένη ταινία της χρονιάς, όμως κανείς δεν μπορεί να την κατηγορήσει για παραπλάνηση του θεατή και εξαπάτηση προσδοκιών. Αν «κλωτσάς» σε συναισθηματικούς εκβιασμούς, το «Πριν Έρθεις Εσύ» σίγουρα δεν απευθύνεται σε σένα. Αν θέλεις να δεις εκείνη την ταινία που θα δώσει την ευκαιρία να ρίξεις μερικά ανώδυνα δάκρυα ένα καλοκαιρινό βράδυ, δεν χρειάζεται να προβληματιστείς περισσότερο.


MORE REVIEWS

ΑΓΡΙΑ ΦΥΣΗ

Ολιγοήμερο ταξίδι εταιρικού bonding σε απομονωμένο hiking retreat αυστραλέζικου εθνικού πάρκου καταλήγει σε θρίλερ, με την εξαφάνιση μιας γυναίκας η οποία (διόλου συμπτωματικά;) λειτουργούσε ως πληροφοριοδότης για λογαριασμό ομοσπονδιακών πρακτόρων. Υπάρχει χρόνος για να βρεθεί ζωντανή ή μήπως πρόκειται για ένα καλοστημένο σχέδιο δολοφονίας;

ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΔΕΣΜΟΣ

Στο μεγάλο «πουθενά» του Νέου Μεξικού, κάπου στα ‘80s, η Λου, επιστάτρια ενός βουτηγμένου στην τεστοστερόνη γυμναστηρίου, θα ερωτευθεί την Τζάκι, μια bodybuilder περαστική από τα μέρη εκείνα, που δεν έχει στον ήλιο μοίρα, μα ονειρεύεται περισσότερα μούσκουλα και δόξα. Γύρω τους, όμως, συγκεντρώνονται αρκετά… πτώματα και χρέη παλιά κι αλύτρωτα.

ΕΝΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ

Όταν έπειτα από έλεγχο αλκοτέστ του αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης, ο Μαρκ οφείλει να περάσει από μια σειρά ιατρικών και ψυχολογικών σεμιναρίων αξιολόγησης, εάν επιθυμεί να το πάρει ξανά πίσω. Το αληθινό πρόβλημα του Μαρκ, όμως, δεν είναι η προσωρινή απώλεια του διπλώματός του, αλλά η μη συνειδητοποίηση της κατάστασης την οποία βιώνει ως… αλκοολικός.

ΕΓΩ, ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΣ

Δύο έφηβα αγόρια ξεκινούν από το Ντακάρ της Σενεγάλης κυνηγώντας το όνειρο της καλύτερης ζωής στην Ευρώπη. Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιταλία, να εύχεσαι να μην είναι μακρύς ο δρόμος.

ΣΤΟ ΠΟΤΑΜΟΠΛΟΙΟ

Η καθημερινότητα στο πλωτό κέντρο φροντίδας πασχόντων από ψυχικές διαταραχές «Adamant», το οποίο βρίσκεται δεμένο σε προβλήτα του Σηκουάνα στο Παρίσι.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας κοτζάμ άντρας σε καροτσάκι και του φέρνουν ένα παρλιακό για μπεϊμπισίτερ! Ευτυχώς που ήρθε και η κρίση, αλλιώς του χρόνου θα το βλέπαμε και σαν ελληνικό σήριαλ στο MEGA…