FreeCinema

Follow us

ΜΑΒΚΑ: ΤΟ ΞΩΤΙΚΟ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ (2023)

(MAVKA: LISOVA PISNYA)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Όλεχ Μαλαμούζ, Ολεκσάντρα Ρουμπάν, Γεβγέν Γέρμακ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Η Μάβκα είναι μια Ψυχή του Δάσους και η πρόσφατα επιλεγμένη Φύλακάς του. Η κύρια αποστολή της είναι να προστατεύσει το Δάσος και την ιερή Καρδιά του (την ίδια την Πηγή της Ζωής) από οποιαδήποτε επίθεση ή εισβολή. Ο Λούκας είναι ένα γνήσιο χωριατόπαιδο, με μεγάλη αγάπη για τη μουσική, που διοχετεύει το ταλέντο του σ’ ένα ξύλινο φλάουτο, δημιουργώντας κάτι μοναδικό: τη συνάντηση και τον έρωτά του με τη Μάβκα. Από την αρχή, η σχέση τους αντιμετωπίζει δυσκολίες, αλλά τα εμπόδια γίνονται ακόμη μεγαλύτερα όταν καταφθάνει η φιλήδονη Κιλίνα, υποσχόμενη στους χωρικούς όλα τα πλούτη της βιομηχανικής προόδου που φέρνει από τα ξένα.

Από την μακρινή Ουκρανία, που (προφανώς) μας έχει απασχολήσει πολλάκις την τελευταία περίοδο, μας έρχεται άλλο ένα φιλμ κινουμένων σχεδίων (μετά την «Κλεμμένη Πριγκίπισσα») που φιλοδοξεί να «κλέψει» ό,τι περισσότερο μπορεί από τη μερίδα του λέοντος του ελληνικού κινηματογραφικού κοινού ή, για να ακριβολογούμε, των παιδιών τους. Αυτή τη φορά, παραδόξως, το αποτέλεσμα (και η ποιότητα) του «Μάβκα: Το Ξωτικό του Δάσους» δεν είναι τόσο πρόχειρο και διεκπεραιωτικό όσο μας έχουν συνηθίσει τα… αδειάσματα ραφιών των ντόπιων γραφείων διανομής, όμως, δεν παύουμε να μιλάμε για μια ταινία που ακολουθεί την κλασική πεπατημένη των animated έργων με μύθους, η οποία απλά διανθίζεται με κάποια στοιχεία ουκρανικού folklore.

Η εναρκτήρια σκηνή του «Μάβκα», όσο και ακόμη μία προς το τέλος του φιλμ, χρησιμοποιώντας αμφότερες την τεχνική του hand-drawn είδους κινηματογράφησης κινουμένων σχεδίων και, θυμίζοντας (κατά μία μακρινή έννοια) τα εξαίρετα παραδείγματα των ταινιών του ιρλανδικού στούντιο Cartoon Saloon («The Secret of Kells», «Song of the Sea» και «Wolfwalkers»), είναι ξεκάθαρα το πιο αξιόλογο στοιχείο της όλης δουλειάς εδώ, μαζί με τον σχεδιασμό των τοπίων, αλλά και κάποιων αρκούντως cute χαρακτήρων, κυρίως λιλιπούτειων ζώων. Από την άλλη μεριά, κάθε (μα κάθε!) ανθρώπινος χαρακτήρας μοιάζει απόλυτα ανέμπνευστος, σχεδόν σαν να έχει βγει από «τράπεζα» stock εικόνων – και μάλιστα κακοφτιαγμένων. Γίνεται ιδιαίτερα αντιληπτό στην περίπτωση του Λούκας (που είναι και ο συμπρωταγωνιστής!), αλλά γενικότερα όλα τα μοντέλα ανθρώπων στο φιλμ χρειάζονταν δουλειά (και είναι κάτι που θα πρέπει να απασχολήσει τους παραγωγούς στο μέλλον).

Κάποια στοιχεία folk μύθων της Ουκρανίας, αλλά και της μουσικής της παράδοσης, λειτουργούν σε αρκετές στιγμές, έστω και σαν κάτι διαφορετικό από τα συνηθισμένα, όμως, σε τελική ανάλυση, έχουμε να κάνουμε μ’ έναν αρχετυπικό animation μύθο που δεν προσφέρει τίποτα το καινούργιο. Το παρθένο, ανέγγιχτο και «καρποφόρο» μυστικό δάσος, η αθώα κάτοικος του δάσους που πιστεύει αφελώς στους ανθρώπους κι ερωτεύεται έναν απ’ αυτούς, μαζί με μια υποπλοκή στην οποία πιστεύει ότι εκείνος την πρόδωσε (μέχρι να μάθει πως κάτι τέτοιο δεν συνέβη). Απλά, καθίστε κι αναλογιστείτε πόσες ταινίες μπορούν να χωράνε στην εν λόγω περιγραφή και… θα καταλάβετε.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ταινία κινουμένων στοιχείων με κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία, που σίγουρα δεν είναι του πεταματού, αλλά προορίζεται κυρίως για… αρκετά μικρά σε ηλικία παιδιά, χωρίς πολλές απαιτήσεις. Επόμενη;


MORE REVIEWS

GODZILLA MINUS ONE

Μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ο Σικισίμα επιστρέφει σ’ ένα κατεστραμμένο Τόκιο, γεμάτος ενοχές από τη φήμη του kamikaze πιλότου που δεν θυσιάστηκε για πατρίδα του. Θα προστατεύσει μια νεαρή κοπέλα που έχει υιοθετήσει ένα ορφανό μωρό και θα συγκατοικήσουν αναζητώντας τη γαλήνη, καθώς η πόλη αρχίζει να στέκεται ξανά στα πόδια της, ώσπου να εμφανιστεί… ένα γιγάντιο και μεταλλαγμένο από πυρηνικές δοκιμές τέρας.

ΠΕΣΜΕΝΑ ΦΥΛΛΑ

Μεροκαματιάρης εργάτης με «αθώο» πρόβλημα αλκοολισμού γνωρίζει προλετάρια «αδελφή ψυχή» σε karaoke bar, εμφανίζεται το ενδεχόμενο του ρομαντικού σκιρτήματος, μα η κακοτυχία δέρνει και τους δύο, λες κι η μοίρα δεν επιθυμεί την ένωσή τους.

ΣΙΩΠΗΛΗ ΟΡΓΗ

Πατέρας που πενθεί τον θάνατο του γιου του, ορκίζεται να εκδικηθεί τις συμμορίες ναρκωτικών που μεταμόρφωσαν τη ζωή του σε βουβό δράμα. Όταν μιλούν τα πιστόλια, ποιος έχει ανάγκη τα λόγια;

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΘΑΝΑΤΟΥ

Στο Σέιλεμ, ομάδα από νεαρά αγόρια και κορίτσια ανακαλύπτει κατά τύχη ένα καταραμένο μαχαίρι. Μέσα από μια σειρά από flashbacks, μαθαίνουμε πως το συγκεκριμένο αντικείμενο υπήρξε η αφορμή για πολλούς θανάτους και καταστροφές στο παρελθόν. Η χρήση του σε δαιμονικά παιχνίδια μεταξύ των παιδιών, αποκαλύπτει μια μικρή λεπτομέρεια: ο κάθε χαμένος, πεθαίνει πραγματικά!

ΦΟΝΙΣΣΑ

Σ’ ένα νησιωτικό χωριό, γύρα στα 1900, η γιαγιά Φραγκογιαννού αποφασίζει να κάνει πράξη αυτό που της δίδαξε η ζωή: απαλλάσσει βρέφη θηλυκά και μικρά κορίτσια από τη μαρτυρική εμπειρία του να μεγαλώσουν και να υποταχθούν σε μια σκληρή κοινωνία ανδροκρατίας, που μόνο βάσανα και δυστυχία μπορεί να τους προσφέρει.